{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Hovknusning - foldtid eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Det jeg først troede var en almindelig hovbyld har vist sig at være en hovknusning. Hun har fået plade under skoen, så det kan holdes rent og så hun ikke træder andet op i hoven da den er ret blød under.
Hun er utrolig øm i hoven stadig (hvilket er klart nok), men er ret splittet om hvad jeg gør med foldtid. Hun går nogenlunde lige ud men ikke godt, og når hun skal vende rundt har hun ret svært ved det da hun så skal støtte mere på hoven. Derfor humper hun meget når hun skal vende rundt.

Jeg er normalt ikke fortaler for boksro, men jeg synes også det er synd hun skal gå igennem mudder osv, for at komme på fold. Folden er okay tør udover ved åbningen.

Jeg vil prøve imorgen at høre dyrlægen om jeg kan få noget smertestillende til hende, men hvis ikke jeg kan det skal jeg så lade hende stå inde til det er bedre eller lukke hende ud og lade hende klare det selv (hun går vel selv forsigtigt derude når det gør ondt).

Hvis jeg lader hende stå inde, er det jo ikke ligefrem sundt eller sjovt for hende. Så har i nogle gode idéer til at gøre tilværelsen lidt bedre trods boksro? Hun er stadig lige lovlig øm til at gå ture desværre..

Hvad har i gjort hvis jeres heste skulle stå inde? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovknusning - foldtid eller ej?
  • #1   3. jan 2018 Boksro.

    Du risikerer at hun laver andre skader eller belastninger.
    Og ellers sygefold, hvor den kan stå roligt.

    Vi havde en hest i stalden på et tidspunkt, som også fik en knusning. Og ro og fred var det eneste vej frem. smiley


  • #2   3. jan 2018 Hun går kun sammen med en anden og den står pt også inde, så hun ville gå alene hvis det var hun kom ud (i hvert fald imorgen eller de næste par dage).

    Men ja tænker også at ro og fred for hoven ville være godt - synes også bare det er så kedeligt og surt for en hest at stå inden for de samme få kvadratmeter 23 timer i døgnet, og når hun ikke engang komme ud og gå ture eller røre sig så meget.
    Men kan godt være det er det bedste smiley


  • #3   3. jan 2018 Det er en super nederen tid! Men man må tænke på fremtiden og hestens helbred smiley

  • #4   3. jan 2018 Min stod inde i 3 uger i sommers, da han var syg med en forgiftning og forfangen. Jeg sørgede bare for at han havde fri adgang til strå og ellers ikke andet.

    Mht en hovknusning, så havde jeg nok lukket min hest på fold, såfremt den ikke blev jagtet etc.


  • #5   4. jan 2018 Guldhesten
    Hvorfor ville du det lige med en hovknusning? Altså det ville jeg også normalt, men med alt det her mudder der gør det svært for hende at gå, så er jeg ikke meget for det ..


  • #6   4. jan 2018 Jeg tror det kommer lidt an på foldmulighederne.

    Umiddelbart ville “lidt mudder” nok ikke gøre så meget ifht en hovknusning - problemet er i år, at de færreste har “lidt” smiley
    Jeg tror dog ikke som så det vil være specielt ubehageligt pga mudret.

    Jeg ville så til gengæld være bekymret for den frost de lover nu og 14 dage frem, hvis ens folde er knudrede af frosne mudretopper.
    Kommer frosten så ville jeg kun lukke på en hel plan jævn fold, evt et stykke af ridebanen, og evt kun et par timer.

    Jeg ville generelt vælge enefold, eller i hvertfald kun selskab hvis de er gode venner, og der ikke bølles.

    God bedring med hesten.

    Mvh Charlotte


  • #7   4. jan 2018 Tak, altså ja der er nok mere end lidt mudder. Men jeg tror det er lige svært for hende at gå om der er frosset eller mudderet. Ved mudderet synker hun i og skal bruge hvert et ben for at trække sig op og ved frost er det jo bare generelt også svært at gå. Det er en pokkers tid lige nu...

    Men altså foldkammeraten er en anden hoppe der altid har kunne med hende og de går stille og roligt. Der var dog en episode for et par uger siden hvor hun blev ret alvorligt sparket, men det er ikke til at vide hvad der er sket.

    Men jeg tager op til hende nu og må så vurdere hvor dårligt hun går smiley


  • #8   4. jan 2018 Boksro! Træls hvis mudderet er skyld i infektion. Tag hende heller ud at gå langs vejen (asfalt) i 10-15 minutter hver dag, evt flere gange hvis tid. Ellers kun boks og masser af stråfoder smiley

    Mvh TT


  • #9   4. jan 2018 TT
    Hun har fået plader under skoene, så det skulle gerne være godt beskyttet mod infektion osv. Men ja ville ønske jeg havde en rolig landevej ved hånden, men der er mest skov og så landeveje hvor de kører ret stærkt, og det ved jeg ikke om jeg tør med en hest der har stået stille i 3 uger nu smiley Men ellers et godt bud, for hun går bedst på fast bund smiley

    Hun fik lov at stå inde i dag, og det gik fint. Imorgen kommer hun ud i 3-4 timer smiley


  • #10   4. jan 2018 Jo men pladen beskytter jo ikke imod bakterie fyldt vand.. Det trænger jo ind i pladen ikke? Jeg tænker bare på den muk jeg døjer med.. Der er meget vand.. smiley

    Mvh TT


  • #11   4. jan 2018 Altså der er puttet noget decinficerende pulver ind under pladen og derefter er den lukket med noget lim(agtigt noget), så der skulle ikke kunne komme noget ind og forstyrre smiley

  • #12   4. jan 2018 Nå okay smiley jeg troede bare ikke det kunne holde vand ude smiley men hvad ved jeg.. Den ene hest jeg kender der har haft det, måtte have boksro i flere uger og på antibiotika.. Hun bløde ret kraftigt da jeg fandt hende.. smiley

    Mvh TT


  • #13   4. jan 2018 Hun er kommet på penicillin og dyrlægen har ikke sagt noget med boksro. Han spår selv at hun skulle være klar om 2-3 uger, så mere alvorligt (7-9-13) tror jeg ikke det er. Hun blødte kun fra hoven når man trykkede på den med sådan en “tang” de bruger til at se hvor de ømmer sig smiley

    Det er mest fordi hun halter som hun gør, at jeg tænker boksro, for dyrlægen har netop sat pladen på så hun kan gå i mudder osv uden der kommer noget ind smiley


  • #14   4. jan 2018 Hvis det kun er derfor synes jeg hun skal komme ud hvor hun ikke bliver jagtet. Hun vil ikke gå mere end hvad hun kan holde til, og hoven har godt af at blive stimuleret smiley

    Mvh TT


  • #15   4. jan 2018 Ja jeg ved også godt at hun jo går stille og roligt og passer på sig selv. Men hun skal alligevel igennem en del mudder, og der hvor høet er er der virkelig meget mudder. Hun går aller værst i mudder, og har svært ved at komme igennem det. Derfor jeg synes det er svært.

    Plus at der selvfølgelig også er en risiko for at skoen og dermed også pladen falder af i mudderet smiley Men det skulle den selvfølgelig ikke, men der er vel altid en risiko for det og den er større i mudder...

    Men jeg tror også at hun kommer ud de næste dage, nok bare kun til middagstid smiley


  • #16   4. jan 2018 Jeg har smidt en masse halm omkring høhækken smiley og du kunne måske lave en ny ledåbning? smiley to håndtag, to strømførere og to vejerlåse så er det gjort smiley

    Mvh TT


  • #17   5. jan 2018 Jeg er ret sikker på at vi dengang droppede det med halm fordi vi ikke måtte, men det er så også bare en kortvarig løsning - men kan da se på det igen smiley

    Der kan ikke laves åbning andre steder da der er folde omkring folden smiley


  • #18   5. jan 2018 Øv smiley
    Og hvem måtte I ikke for?? smiley

    Mvh TT


  • #19   5. jan 2018 Det er staldejer der selvfølgelig bestemmer, og kan ikke huske om det også var sådan med halm, men træflis måtte vi i hvert fald ikke da det så vil påvirke når hun skal anlægge nye marker til sommer. Men kan ikke huske om vi bare droppede halm fordi det ville blive for bøvlet og ikke vare så længe eller om vi heller ikke måtte det smiley

    Men det er selvfølgelig forståelige grunde hun har.


  • #20   5. jan 2018 Ok smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Hovknusning - foldtid eller ej?

Annonce