{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

Hø-mængde til 8 mdr´s hingst? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået min nye hest hjem. Som overskrifter siger - en hingst på 8 mdr. Han har gået med sin mor indtil vi hentede ham og desuden spist lidt valset byg og wrap eller wraphø.

Jeg giver ham Equsana Breeder (her i starten blandet en smule op med det valsede byg han fik hjemme - ikke optimalt med byggen, men ville være sikker på at han gik til foderet) og tørt wraphø og han spiser pænt.

Men jeg er kommet lidt i tvivl om han skal have hø ad libitum eller afmålt? For jeg synes dælme han spiser meget hø, den bette lort smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø-mængde til 8 mdr´s hingst?
  • #1   13. feb 2018 Ad libitum! Den skal vokse, og spiser derfor meget! De unge spiser faktisk mere end de godt voksne pga voksenalderen. Min 2 års spiser mere end min på 7 år. Han står meget mere ved høhækken og gafler i sig. smiley
    Hvis en hest går i mere end 4 timer uden hø/wrap, så begynder mavesyren at ætse på mavesækken og give mavesår. Husk de er skabt til at spise Ca 18 timer i døgnet. Så medmindre du har mulighed for at give hø hver 4 time, så ad libitum. Jeg vil alligevel altid anbefale ad libitum medmindre der er særlige helsemæssige grunde for at de ikke skulle have dette smiley

    Mvh TT


  • #3   13. feb 2018 Så længe han ikke bliver for tyk, så kan du roligt lade ham æde alt det, han kan.
    Men du skal holde øje med, om han bliver for tyk, for det kan plage slet ikke tåle. Nu skriver du ikke noget om, hvad det er for en slags hest - men nogle heste kan nærmest æde i døgndrift uden at det kan ses, mens andre nemt tager på. Du må holde øje med hans huld.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   13. feb 2018 hø/wrap bør justeres/begrænses ud fra hestens hul.

    er hesten i pæn hul, så lad den æde som hidtil, er den for tyk, så begræns dens mulighed for indtag ex. via slowfeeder. Skulle hesten der imod være for tynd så øg dens mængde af grovfoder.
    Men sørg hele tiden for at den har grovfoder til rådighed, så vidt som muligt.


  • #5   13. feb 2018 Ad libitum.

  • #6   13. feb 2018 #3 Hvo ja, det glemte jeg da at skrive.

    Han er en Nordsvensk Skovhest/Fjordhest. Billedet er fra efteråret, han måler nok omkring 130 cm nu smiley


    profilbillede
  • #7   13. feb 2018 Ja, så er det ikke sikkert at han tåler at æde alt hvad han kan smiley
    Men som før nævnt, så må du holde øje med hans huld - og her menes ikke bare at du skal SE på ham, du skal også MÆRKE på ham. Tyk vinterpels får de fleste heste til at se småbuttede ud, så du skal ind og mærke på hans krop. Ikke så meget maven, men ryg, hofter og skuldre. Der skal være kød på, men ikke store "bøffer" smiley


  • #8   13. feb 2018 Jeg ville ikke gå ud fra den type hest kan tåle ad libitum hø. Men i slowfeeder af en art og så ellers adgang hele døgnet og så holde øje med huld og justere derefter

  • #9   13. feb 2018 Da føl/plage vokser meget vil jeg ALTID som udgangs punkt give wrap eller hø af libetum. Også vælge et meget led foder til heste. Altså krybbe foder som dækker hesten ind med mindst muligt potion og mindst muligt stivelse ville ikke bruge breeder da der er en god omgang stivelse.

    Hvis plagen så bliver mega tyk på let krybbe foder og wrap jah så må man skære lidt i wrappen men ellers ville jeg ikke.


  • #10   14. feb 2018 Han har et slowfeedernet :). Jeg har bare fyldt op her i starten, for han har været noget ked af at komme hjemmefra og det var vigtigt at han havde noget i maven hele tiden. Han slapper dog efterhånden mere af og skal på fold et par timer i dag.

    Han er allerede i god huld synes jeg. Han er en helt anden type hest end dem jeg ellers har haft og derfor synes jeg det er lidt svært at vurdere om han er for tyk. Men må lige tjekke ham igennem.

    Er der et andet foder der ville være bedre for ham tænker I? Søgte længe og valgte Breeder da det virkede fornuftigt til ham og det var til at få fat i


  • #11   14. feb 2018 Der er jo tale om en blanding af to ret nøjsomme racer, så breeder ville ikke være mit valg. Stivelse er 28%, hvilket er ret meget og doseringen er også ret høj. Dit føl vil nok skulle have 1,75-2 kg om dagen.

    Jeg ville i stedet kigge på deres balance eller super plus. Meget lavere stivelse og en tildeling på 6-800 g om dagen.



  • #12   14. feb 2018 Equsana Balance fik Rocky og han fungerede super på dette smiley jeg ville meget hellere vælge det kontra Breeder smiley

    Mvh TT


  • #13   14. feb 2018 Super smiley Tak for rådet. Vil købe Balance når han har 1/3 tilbage af det andet og tilvænne ham det i stedet.

    Lige et billede af ham fra i dag smiley


    profilbillede
  • #14   14. feb 2018 Han ser god ud og jah lyder som et noget bedre valg af foder til drengen. ingen grund til og fylde de unge med alt det stivelse så tidligt. slet ikke en som er til den trivelige side =)

Kommentér på:
Hø-mængde til 8 mdr´s hingst?

Annonce