Er min pony for tyk??? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har lidt det problem, at min kære pony er det jeg ville kalde - kronisk småfed... Hun er en blanding mellem Haflinger og New forest, så hun har fra naturens side en kraftig bygning. Jeg har aldrig mødt en pony så madglad som hende, så det gør det jo bare endnu mere besværligt for mig at holde hende nede i vægt..
Hendes kondi er fin, og hun har også rimelige gode muskler, meeen hun er altså lidt til den runde side.. så nu er mit spørgsmål så til jer:
Er hun ALT for tyk?
Har i nogle ideer til hvordan man hurtigst muligt kan få hende ned i vægt, og holde den?
Jeg håber inderligt at i kan hjælpe, da det er lidt et problem..
Tak på forhånd!:)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
En slankekur skal ikke være hurtig, det duer ikke - ligesom med mennesker.
Hvad får hun af foder og grovfoder? :o)
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
find et foder som er tilpasset hesten, og som let kan justeres i energi og kalorie.
begræns dens muligheder for indtagrlse af hø, uden at fra tage den muligheden
jun 2017
Følger: 14 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 39
Hun får havre og lidt müsli + hø, og så står hun på halm
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.877
Prøv at undgå foder med meget stivelse & sukker. (Max 7%)
Og få vejet tildelinger af grovfoder af.
jun 2017
Er der noget særligt foder du kan anbefale?
sep 2007
Jeg ville fjerne halmen fra hesten og bruge anden strøelse, give høet i slowfeeder ( hvor man ikke kan sulte en hest slank ved og give mindre grovfoder, det giver bare mavesår ) .
Nøjes med vitamin/mineraler og evt. en slat lucerne også ellers motion :o)
Har den generelt mange dumme fedtdepoter og svært ved at tabe sig, kan man have fx EMS i baghovedet.
jun 2017
Noget specielt foder uden for meget stivelse du kan anbefale?
mar 2009
Og ellers fiberpiller (fx dem fra Horsepro) hvis du syntes hesten mangler energi. Det er foder med meget lavt stivelse og sukkerindhold
Og ja, så I slowfeeder med høet.
jun 2017
Slowfeeder, er det det samme som et helt normalt hønet, Eller er der forskel? Ellers behøver jeg måske ikke ud og bruge penge.
Hvis du tænker EMS, er det så i en lav grad? Og er det noget der kan "trænes" væk?
jun 2017
Det lyder som en meget god løsning:) Hvor dyrt er det, og hvor mange kg pr sæk?
sep 2007
EMS er en sygdom - det er sukkersyge, men bare for heste.
https://langthesteliv.dk/sygdomme/ems/
Det kræver medicin og at man fodre dem korrekt, det kan ikke trænes væk. Hvilken grad hesten har EMS i kræver en blodprøve for at finde ud af.
Slowfeeder er et hønet med små masker, så det tager længere tid og spise.
mar 2009
Men start bare med vitaminerne. Så kan du altid købe de andre hvis behovet er der.
Du kan læse om deres produkter på NAG's hjemmeside
jun 2017
Okay, mange tak
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Jeg har fodret min sådan de sidste 4 år og det fungerer upåklageligt.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Ponyen skal have så meget hø, at dens system fungerer og for at få "plads" til det ville jeg skære krybbefoder ned til absolut min.
Dangro har lavet en vitamin/mineral blanding som er målrettet heste med stofskifteproblemer, så det kunne være et godt bud. Og evt noget snittet græs/lucerne/esparsette sammen med (bare en håndfuld).
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Heste: 1 Svar: 77
jun 2017
Bekymret på hvilken måde?
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
jun 2017
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Hesten har ikke behov for det som udgangspunkt og det er en nem ting at skære væk for at fjerne bare en smule kalorier.
Nu hvor det er vinter og ridning er minimeret så aktiver hesten på folden. Flyt hus, vand og mad så langt væk fra hinanden som muligt så ponyen bliver tvunget til at bevæge sig og får lidt naturlig motion.
Derudover kommer at du kunne kigge på andet stråfoder, enten køre på ca. antagelser omkring FE osv. eller gå all-out og få analyser og finde noget hvor der er ikke er så meget power i så du kan bevare samme mængde men hesten ikke får lige så meget ud af det.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
nov 2011
Følger: 353 Følgere: 411 Heste: 8 Emner: 65 Svar: 501
jun 2017
Det er jeg glad for i synes
jun 2017
Jeg har fundet noget foder som jeg havde tænkt på at prøve. Det hedder Saracen's Shape Up, som er lavet specielt til heste som skal tabe sig. Kender du produktet eller har du hørt om det skulle være godt og have en effekt?
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Trådstarter: jeg siger ikke, at din pony ikke er for tyk, eller at den ikke har fedtdepoter - men jeg kan ganske enkelt ikke se det på dette billede, og jeg tror at det vil være svært at tage billeder, som kan vise huldet ordentligt, så længe dyrene går rundt med deres vinterpels.
Jeg synes at du skal spørge nogen til råds, som kan se din hest i levende live - mærke på halskammen, skuldrene og krydset, som er der hvor fedtdepoterne ses.
Du må ikke sætte en hest på hverken slanke- eller sultekur ud fra en rund mave...
jan 2008
Julie:
Jeg kender ikke til foderet, så kan ikke udtale mig om det. Men hvis du har vurderet ponyen til at være lige til den runde side så ville jeg prøve at fjerne krybbefoderet og forsætte med det stråfoder den får nu og vitaminbolcher og se hvordan vægten udvikler sig.
Men start med at mærke efter omkring ribben for huld. Samt mærke efter hvor der kan dannes fedt depoter(mankammen, bagpart etc), så du har en ide om det er begyndende fedt depoter (tegn på længerevarende overvægt i varierende grad).
Synes ikke du skal være alt for bekymret som ponyen ser ud nu, det selvfølgelig et problem hvis ponyen tager på over sommeren så kan det pludselig være et problem hvis den allerede har lidt ekstra.
Jeg har selv min nu 20 årige pony gående hos mine forældre sammen med en 2 års fjordhest. De lever udelukkende af det græs de kan finde på markerne (de er blevet skiftet rundt på foldene henover vinteren), frøgræs ad libitum og vitamin bolcher. De holder fint huld på det og den gamle pony er nået til normalt huld her over efteråret fra sommerens lidt for gode græs, så han er nu rigtig fin og normal vægtig og holder den vægt.
Også den unge fjordhest holder fint huld på denne kost og når de ikke rigtig laver så meget så har vi ikke behov for ekstra energi der skal bare være det som de bruger på at tulle rundt. Hvis dette ikke havde været nok have vi bare lavet en tilføjelse ved at give noget wrap ved siden af.
mar 2009
Det er faktisk lidt chokerende!
jan 2008
Jeg benægter ikke at der kan være fedtdepoter men mener heller ikke man 100% kan sige de er der og hvor store de er ud fra det billede som er vist.
mar 2009
Men TS har jo meddelt at hun ønsker at gøre noget for sin pony.
Overvægt er mindst lige så skadeligt for kroppen som undervægt. Og der skal faktisk ikke gøres kæmpe anstrengelser for at forbedre vilkårene for sin hest.
Der følger en masse kedelige foderbetinget sygdomme med ved overvægt. Og det slider også på benene, når hesten samtidig skal bære rytter.
Og hestens nuværende fodringplan afspejles jo tydeligt i den udseende.
mar 2009
jan 2008
Og hvorfor føler du dig kompetent til at se det ud fra billederne?
Ja Julie/TS giver udtryk for at hun er klar over ponyen er overvægtig og ønsker råd til at rette op på dette. Og super at Julie ser det og ønsker at gøre noget ved det.
Jeg er udemærket klar over følgesygdommene som kan være forbundet med overvægtig/undervægtig hest og at det er væsentlig for hestens velfærd. Dog nogle gange giver vi afkald på en type velfærd for at give hesten en anden type velfærd og så længe det ikke er skadeligt ifht sænket livskvalitet så synes jeg så også det er i orden.
mar 2009
Jeg syntes bare det er chokerende at der ikke er nogle alarmklokker der ringer hos nogle her.
TS gør alt det rigtige og søger råd og vejledning.
Der er faktisk en rigtig stor tindens til at overfodre hestene i Danmark. Fordi mange ikke sætter sig ordenligt ind i, hvad for noget foder de propper i hesten. Alt for mange fordre med øjnene frem fornuften. Og alt for mange ser først de problemer det giver for hesten, når dyrelægen så skal til at behandle den.
jun 2017
Det kan du have ret i, jeg synes også det ville have været bedre hvis jeg kunne lægge flere billeder ud end et, men det kunne jeg ikke
jun 2017
Det er pænt af jer at komme med så mange gode forslag til hvordan jeg kan gøre, det sætter jeg pris på! Jeg har lige i går taget nye billeder i bedre lys og fra flere vinkler, som jeg evt kan sende til jer hvis i ønsker at få det
Jeg mener selv at hun er til den runde side, men ikke noget alarmerende. Hun vil dog alligevel blive testet osv. Så jeg er kan være helt sikker!Jeg vil gerne have hende ned i vægt, for at være på den sikre side, i forhold til at der ikke er forfærdeligt længe til det bliver sommer!
Så skal det også lige siges at hun hverken har ledsvigt eller andre problemer, men hun VIL snarest muligt få taget en blodprøve for enten at af- eller bekræftet om hun skulle have EMS
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
dec 2009
Følger: 54 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 342
det ligner ikke den er voldsomt fed, men det ligner den har nogle af de klassiske fedtepoter
Er min pony for tyk???