{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.549 visninger | Oprettet:

Er min pony for tyk??? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har lidt det problem, at min kære pony er det jeg ville kalde - kronisk småfed... Hun er en blanding mellem Haflinger og New forest, så hun har fra naturens side en kraftig bygning. Jeg har aldrig mødt en pony så madglad som hende, så det gør det jo bare endnu mere besværligt for mig at holde hende nede i vægt..

Hendes kondi er fin, og hun har også rimelige gode muskler, meeen hun er altså lidt til den runde side.. så nu er mit spørgsmål så til jer:

Er hun ALT for tyk?

Har i nogle ideer til hvordan man hurtigst muligt kan få hende ned i vægt, og holde den?
Jeg håber inderligt at i kan hjælpe, da det er lidt et problem..
Tak på forhånd!:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er min pony for tyk???
  • #1   27. feb 2018
    En slankekur skal ikke være hurtig, det duer ikke - ligesom med mennesker.

Hvad får hun af foder og grovfoder? :o)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #2   27. feb 2018 det ligner en tyk pony uden videre muskelmasse.

find et foder som er tilpasset hesten, og som let kan justeres i energi og kalorie.
    begræns dens muligheder for indtagrlse af hø, uden at fra tage den muligheden

• #3   27. feb 2018 Krikken ( nu som ponyejer )

Hun får havre og lidt müsli + hø, og så står hun på halm smiley

• #4   27. feb 2018 Jep, den har fedtkam og fedtdepoter på kroppen.

Prøv at undgå foder med meget stivelse & sukker. (Max 7%)
    Og få vejet tildelinger af grovfoder af.

• #5   27. feb 2018 AMT
    Er der noget særligt foder du kan anbefale?

• #6   27. feb 2018
    Jeg ville fjerne halmen fra hesten og bruge anden strøelse, give høet i slowfeeder ( hvor man ikke kan sulte en hest slank ved og give mindre grovfoder, det giver bare mavesår ) .
    Nøjes med vitamin/mineraler og evt. en slat lucerne også ellers motion :o)

Har den generelt mange dumme fedtdepoter og svært ved at tabe sig, kan man have fx EMS i baghovedet.

• #7   27. feb 2018 Gimlie'berg
    Noget specielt foder uden for meget stivelse du kan anbefale? smiley

• #8   27. feb 2018 Horsepro elite - benytter mig selv af det. Det er en vitaminblanding i pilleform.
    Og ellers fiberpiller (fx dem fra Horsepro) hvis du syntes hesten mangler energi. Det er foder med meget lavt stivelse og sukkerindhold smiley
    Og ja, så I slowfeeder med høet. smiley

• #9   27. feb 2018 Krikken ( nu som ponyejer )
    Slowfeeder, er det det samme som et helt normalt hønet, Eller er der forskel? Ellers behøver jeg måske ikke ud og bruge penge.

Hvis du tænker EMS, er det så i en lav grad? Og er det noget der kan "trænes" væk? smiley

• #10   27. feb 2018 Gimilie'berg

Det lyder som en meget god løsning:) Hvor dyrt er det, og hvor mange kg pr sæk?

• #11   27. feb 2018
    EMS er en sygdom - det er sukkersyge, men bare for heste.
    https://langthesteliv.dk/sygdomme/ems/

Det kræver medicin og at man fodre dem korrekt, det kan ikke trænes væk. Hvilken grad hesten har EMS i kræver en blodprøve for at finde ud af.

Slowfeeder er et hønet med små masker, så det tager længere tid og spise.

• #12   27. feb 2018 Ikke særlig dyrt, jeg giver 209.- for vitaminerne. Og 180.- for fiberpillerne smiley
    Men start bare med vitaminerne. Så kan du altid købe de andre hvis behovet er der. smiley

Du kan læse om deres produkter på NAG's hjemmeside smiley

• #13   27. feb 2018 Gimlie'berg
    Okay, mange tak smiley

• #14   28. feb 2018 Jeg ville fjerne havre og halm.. Og så fodre med noget med lavt sukker og stivelse f.eks kraftur.. smiley

• #16   28. feb 2018 Jeg ville overveje at droppe foder og så kun give hø og vitaminer. Det er dog vigtigt, at hesten så får nok hø.
    Jeg har fodret min sådan de sidste 4 år og det fungerer upåklageligt.

• #17   28. feb 2018 Hvis det var min ville jeg være bekymret. Den har fedtdepoter på de farlige steder.
    Ponyen skal have så meget hø, at dens system fungerer og for at få "plads" til det ville jeg skære krybbefoder ned til absolut min.

Dangro har lavet en vitamin/mineral blanding som er målrettet heste med stofskifteproblemer, så det kunne være et godt bud. Og evt noget snittet græs/lucerne/esparsette sammen med (bare en håndfuld).

• #18   28. feb 2018 jeg kan anbefale saracens essential balancer. jeg fik min hest ned i vægt igen ved dem og med gls lucerne for fyld og øget spisetid. samt at flytte hende til et vandrefold system. nu har hun nået sin ideal vægt så nu fylder jeg op med deres super fibre pencils, for at hun kan holde huld(det har ALDRIG været et problem før, men deres vandrefold gør at hun skal op i mad). derudover får hun hø ad libitum.

• #19   28. feb 2018 Mette b
    Bekymret på hvilken måde? smiley tænker du EMS da?

• #20   28. feb 2018 Jeg tænker netop EMS og stor risiko for forfangenhed. Måske ikke lige nu, men jeg ville gøre en stor indsats for at få den slanket voldsomt inden det bliver sommer.

• #21   28. feb 2018 Jeg prøver VIRKELIG meget at få hende ned i vægt, netop pga jeg også er bange for at det er det, men det er super svært når vores eneste bane, som er en udendørsbane, er bundfrossen i denne tid.. smiley

• #22   28. feb 2018 Væk med krybbefoder udover vitaminer.
    Hesten har ikke behov for det som udgangspunkt og det er en nem ting at skære væk for at fjerne bare en smule kalorier. smiley

Nu hvor det er vinter og ridning er minimeret så aktiver hesten på folden. Flyt hus, vand og mad så langt væk fra hinanden som muligt så ponyen bliver tvunget til at bevæge sig og får lidt naturlig motion.

Derudover kommer at du kunne kigge på andet stråfoder, enten køre på ca. antagelser omkring FE osv. eller gå all-out og få analyser og finde noget hvor der er ikke er så meget power i så du kan bevare samme mængde men hesten ikke får lige så meget ud af det.

• #24   28. feb 2018 Evt hvis folden ik er så smadret nu her hvor der er frost så prøv at leg med hende for at motionere. Du kan også gå ture eller rid i det fri evt sammen med andre. smiley

• #25   1. mar 2018 Synes nu også den er fin tilpas smiley

• #26   1. mar 2018 Rosa & Mulerne, Ida Skafte Bendsen

Det er jeg glad for i synes smiley

• #27   1. mar 2018 Sabrine '- Team Gadehøj .

Jeg har fundet noget foder som jeg havde tænkt på at prøve. Det hedder Saracen's Shape Up, som er lavet specielt til heste som skal tabe sig. Kender du produktet eller har du hørt om det skulle være godt og have en effekt? smiley

• #28   1. mar 2018 Jeg kan simpelthen ikke forstå, at I kan se fedtdepoter og andet på det ene billede? Jeg synes da ellers at jeg har et godt skærmbillede, både på PC og iPad - men det eneste jeg kan se, er altså en pony af robust type, som har en tyk vinterpels og en lidt rund "vinter-grovfoder-mave".

Trådstarter: jeg siger ikke, at din pony ikke er for tyk, eller at den ikke har fedtdepoter - men jeg kan ganske enkelt ikke se det på dette billede, og jeg tror at det vil være svært at tage billeder, som kan vise huldet ordentligt, så længe dyrene går rundt med deres vinterpels.
    Jeg synes at du skal spørge nogen til råds, som kan se din hest i levende live - mærke på halskammen, skuldrene og krydset, som er der hvor fedtdepoterne ses.
    Du må ikke sætte en hest på hverken slanke- eller sultekur ud fra en rund mave...

• #29   1. mar 2018 Nu vil jeg også give flere af de andre ret. Jeg ser altså heller ikke en voldsom overvægtig pony. Så det er bedst jer som står med hesten fysisk og kan mærke osv. som kan vurdere. Den er måske lidt rund, dog ikke noget jeg ville gå helt i panik over. Maven hænger noget men det kan også være et udtryk for slappe mavemuskler som overvægt.

Julie:
    Jeg kender ikke til foderet, så kan ikke udtale mig om det. Men hvis du har vurderet ponyen til at være lige til den runde side så ville jeg prøve at fjerne krybbefoderet og forsætte med det stråfoder den får nu og vitaminbolcher og se hvordan vægten udvikler sig.

Men start med at mærke efter omkring ribben for huld. Samt mærke efter hvor der kan dannes fedt depoter(mankammen, bagpart etc), så du har en ide om det er begyndende fedt depoter (tegn på længerevarende overvægt i varierende grad).
    Synes ikke du skal være alt for bekymret som ponyen ser ud nu, det selvfølgelig et problem hvis ponyen tager på over sommeren så kan det pludselig være et problem hvis den allerede har lidt ekstra.

Jeg har selv min nu 20 årige pony gående hos mine forældre sammen med en 2 års fjordhest. De lever udelukkende af det græs de kan finde på markerne (de er blevet skiftet rundt på foldene henover vinteren), frøgræs ad libitum og vitamin bolcher. De holder fint huld på det og den gamle pony er nået til normalt huld her over efteråret fra sommerens lidt for gode græs, så han er nu rigtig fin og normal vægtig og holder den vægt.
    Også den unge fjordhest holder fint huld på denne kost og når de ikke rigtig laver så meget så har vi ikke behov for ekstra energi der skal bare være det som de bruger på at tulle rundt. Hvis dette ikke havde været nok have vi bare lavet en tilføjelse ved at give noget wrap ved siden af.

• #30   1. mar 2018 Really? Foruroligende der et folk som ikke mener den har fedtdepoter.. eller rettere! Ikke kan se det!

Det er faktisk lidt chokerende!

• #31   1. mar 2018 Gimlie'berg: du kunne måske formulere det anerledes som ville bidrage til en mere konstruktiv debat.

Jeg benægter ikke at der kan være fedtdepoter men mener heller ikke man 100% kan sige de er der og hvor store de er ud fra det billede som er vist.

• #32   1. mar 2018 Det er da ærlig snak, hvis du ikke føler dig kompetent til at vurderer hvor vidt den har fedtdepoter ud fra billedet.

Men TS har jo meddelt at hun ønsker at gøre noget for sin pony.
    Overvægt er mindst lige så skadeligt for kroppen som undervægt. Og der skal faktisk ikke gøres kæmpe anstrengelser for at forbedre vilkårene for sin hest.

Der følger en masse kedelige foderbetinget sygdomme med ved overvægt. Og det slider også på benene, når hesten samtidig skal bære rytter.
    Og hestens nuværende fodringplan afspejles jo tydeligt i den udseende.

• #33   1. mar 2018 Der er jo også forskel på at være kraftig af bygning & muskuleret. Og kraftig af bygning & overvægtig

• #34   1. mar 2018 Jeg undgår altid at udtale mig skråsikkert om ting jeg ikke kan være skråsikker på ud fra de oplysninger/billeder, men i stedet råde folk til hvordan de kunne gøre hvis deres vurdering er korrekt og hvordan de kan tjekke vurderingen efter.

Og hvorfor føler du dig kompetent til at se det ud fra billederne?

Ja Julie/TS giver udtryk for at hun er klar over ponyen er overvægtig og ønsker råd til at rette op på dette. Og super at Julie ser det og ønsker at gøre noget ved det.

Jeg er udemærket klar over følgesygdommene som kan være forbundet med overvægtig/undervægtig hest og at det er væsentlig for hestens velfærd. Dog nogle gange giver vi afkald på en type velfærd for at give hesten en anden type velfærd og så længe det ikke er skadeligt ifht sænket livskvalitet så synes jeg så også det er i orden.

• #35   1. mar 2018 Både i form af egen og erhvervs erfaring og uddannelse føler jeg mig rimelig kompetent til at vurderer dette. smiley

Jeg syntes bare det er chokerende at der ikke er nogle alarmklokker der ringer hos nogle her.
    TS gør alt det rigtige og søger råd og vejledning.

Der er faktisk en rigtig stor tindens til at overfodre hestene i Danmark. Fordi mange ikke sætter sig ordenligt ind i, hvad for noget foder de propper i hesten. Alt for mange fordre med øjnene frem fornuften. Og alt for mange ser først de problemer det giver for hesten, når dyrelægen så skal til at behandle den.

• #36   1. mar 2018 Mimre

Det kan du have ret i, jeg synes også det ville have været bedre hvis jeg kunne lægge flere billeder ud end et, men det kunne jeg ikke smiley jeg har igår taget nogle billeder fra forskellige vinkler og i bedre lys som jeg kan sende til jer over PB hvis der er nogle der ønsker at se andre billeder smiley

• #37   1. mar 2018 Besked til alle:

Det er pænt af jer at komme med så mange gode forslag til hvordan jeg kan gøre, det sætter jeg pris på! Jeg har lige i går taget nye billeder i bedre lys og fra flere vinkler, som jeg evt kan sende til jer hvis i ønsker at få det smiley

Jeg mener selv at hun er til den runde side, men ikke noget alarmerende. Hun vil dog alligevel blive testet osv. Så jeg er kan være helt sikker!Jeg vil gerne have hende ned i vægt, for at være på den sikre side, i forhold til at der ikke er forfærdeligt længe til det bliver sommer!

Så skal det også lige siges at hun hverken har ledsvigt eller andre problemer, men hun VIL snarest muligt få taget en blodprøve for enten at af- eller bekræftet om hun skulle have EMS smiley

• #38   1. mar 2018 Du skal kunne mærke de øverste ribben på din hest ellers er den for tyk. Skal kunne mærkes under fedtlaget altså ikke stikke ud. Slankekure tager lang tid. Altid godt med motion.

• #39   1. mar 2018 det ligner at den har fedtkam under manen, og ligner også den kunne have "hjerteformet" bagdel, men billedet kan selvfølgelig snyde.. men det er nogle af de farlige fedtdepoter.. jeg fodrede min tidligere ridehest, der var til den gode og nøjsomme side med st. hippolyt equiaard, og vitaminer og hø.. alternativt kan du nøjes med at give vitaminer og afmålt hø, i fintmasket hønet som flere skriver..
    det ligner ikke den er voldsomt fed, men det ligner den har nogle af de klassiske fedtepoter smiley

Kommentér på:
Er min pony for tyk???

Annonce