{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Erfaringer med seneskade på kodeleddet.. {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg søger lidt erfaringer fra jer omkring seneskade på kodeleddet..

Min elskede hest har netop fået en seneskade på kodeleddet... Hun er behandlet af dyrlæge.. Og har fået afvide at der kan gå 3 uger, men også 3 måneder før hun er klar igen..

Men jeg forstår ikke hvorfor at hun er så halt.. Hun har boksro indtil d. 1/4 hvor dyrlægen kommer igen.. Hun går nærmest som om hun har brækket noget, og synes ikke rigtig at det bliver bedre.. Jeg er noget pivet over hende, og ved at min hoppe er meget dramtisk, men bliver dog alligevel noget urolig over at hun er så halt..


Hun har været i fuld ridning i ca. 2 måneder efter en overbelastning på samme forben, som hun har en seneskade på nu..

Håber at høre nogle af jeres erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med seneskade på kodeleddet..
  • #1   13. mar 2018 Det er dog på den dybe bøjesene jeg har oplevet. Men der var min hest også halt i starten og så blev det værre i en kortere periode hvor hun også lignede en der næsten havde brækket noget. men min dyrlæge sagde at jeg ikke kunne gøre noget desværre så vi måtte bare give det tid. og dyrlægen var der hver anden dag i 14 dage før det blev lidt bedre.

    Det blev heldigvis bedre og hun stod yderligere i 2,5 måned. før at dyrlægen sagde god for at vi langsomt kunne gå i gang med genoptræning ( det tog mig omkring 5 måneder før hun var ude af genoptræning for at være helt sikker på ikke at gå for hurtigt frem)


  • #2   13. mar 2018 Årh okay, tak for din kommentar! Det giver mig lidt mere ro! smiley

  • #3   13. mar 2018 Men det er bestemt ikke sjovt at gå og se på at ens hest har så ondt. Min gik dog på fold da hun ikke kunne stå inde så længe ad gangen i boks smiley

  • #4   13. mar 2018 Årh okay.
    Min må ikke komme på fold endnu, og det går heldigvis okay, hun er ikke blevet vild af det. På lørdag er det en uge siden at det skete, så må være lidt tålmodig..


  • #5   13. mar 2018 ja okay min gjorde mere skade på sig af at stå inde 24/7 men det skete i slut juni da min havde for nogle år tilbage så hun kom til at gå på en lille jordfold og det fungerede rigtig godt for hende.
    - Men jeg vil sige at jeg fik af vide af min dyrlæge at hun kunne stå skadet i alt fra 1 måned til 12 måneder. - Så jeg var heldig at hun kom sig så hurtigt som hun gjorde


  • #6   13. mar 2018 Står din så med nogen form for staldgamacher med keramisk indlæg nu? smiley

  • #7   13. mar 2018 Jeg håber også at jeg er heldig at hun kommer sig hurtigt..

  • #8   13. mar 2018 Ja, hun står med stald gamacher smiley

  • #9   13. mar 2018 Min hoppe lavede en kodeledsforvridning i oktober, som så viste sig at være en seneskade. Hendes er godt nok i bagbenet.
    For 3 uger siden måtte vi gå i gang med genoptræningen, men i torsdags var hun hævet og halt igen.
    Dyrlægen mener at hun sagtens kam fungerer som ridehest igen, men har mine bange anelser når hun har stået i 5 måneder og hun nu er halt igen..
    Det er rigtig øv.
    Har ikke gode erfaringer med seneskader, men håber at din er hurtigerer ude af det end min. smiley


  • #10   13. mar 2018 For mange år tilbage (dengang hestene stadig stod i spiltov), oplevede jeg, at min hoppe fik en seneskade, fordi hun havde fået benet over opbindingskæden og var gået i panik og havde hevet til. Dyrlægen blev tilkaldt og beordrede straks boksro og derefter ro i et år, hvis jeg ville være sikker på, at hun kom sig helt. Han anbefalede mig at fjerne hende fra rideskolen og sætte hende ud på en gård, såsnart hun kunne gå nogenlunde på benet og så bare lade hende få meget foldtid. Jeg stolede på min dyrlæge, selvom jeg tænkte, at det var MEGET lang tid. Men han fik ret. Hun fik et overben af det, men den betød intet. Jeg red hende langsomt op med mange skridtture i naturen. Efter et år startede vi dressurstævner og hun blev B-hest. Så det var solstrålehistorien.

    Men min pointe er, at seneskader tager lang tid og at det virkelig kan betale sig at give hesten ro i lang tid, selvom det er hårdt at vente på. Hellere lidt for lang tid med godt resultat end for kort tid og hesten brækker ned igen med overbelastninger eller andet.

    Held og lykke med din pru smiley


  • #11   13. mar 2018 Som Ann #10 så er min erfaring at seneskader tager LANG tid, til gengæld hvis man giver dem lang tid, så er der håb om at de kommer sig.

    Min nu 11 årige ollebolle fik for 5 år siden en gaffelbåndsskade nede på koden på det ene forben.
    Han stod stille i 6 måneder, hvor han stod på 3x3 meter fold, øgende op til alm fold i løbet af et par måneder. Efter de 6 måneder gennemgik han et 5 måneder langt genoptræningsprogram, hvor jeg de første 3 måneder kun red på asfalt eller grusvej, og kun lige ud rettet.
    Et år efter skaden gik han sin anden MB0 og blev B-hest.
    Og nu 5 år efter skaden går han stævner på landsplan MA og PSG.

    Min anden hest står lige pt med en gaffelbåndsskade på et bagben. Ingen boksro bare ud på fold.
    Han er nu 7 måneder henne i forløbet og er lige blevet kontrolscannet - skaden er endnu ikke ophelet, der mangler 1/4 endnu, så han skal stå minimum 3 måneder endnu før jeg må begynde at skridtgenoptræne.

    Så jeg undre mig altid over hvor hurtigt andre dyrlæger sætte heste med gaffelbåndsskader i gang - især fordi rent fysiologisk så tager det 6-9 måneder at hele en forbensgaffelbåndsskade, og 9-12 måneder for en bagbensgaffelbåndsskade

    Det er desværre nok derfor at gaffelbåndsskader har så dårligt et ry.

    Mvh Charlotte


  • #12   4. apr 2018 Nu spørger jeg sikkert lidt dumt, men hesten må vel komme på fold før den må genoptrænes? smiley

  • #13   4. apr 2018 Min hest var vant til at gå på fold i mellem 12-16 timer dagligt, da han fik konstateret sin skade - derfor anbefalede dyrlægen at han blev lukket ud på fold, da han ellers ville gøre større skade på sig selv i boksro.
    Havde han stået et sted hvor han kun var ude 2-4 timer dagligt ville dyrlægen anbefale boksro og skridt for hånd i 2-3 måneder, før han måtte komme på sygefold.
    Tid før genoptræning ville være tilladt vil stadig for en bagbensskade være 9-12 måneder tidligst.

    Mvh Charlotte


  • #14   5. apr 2018 Jeg har aldrig selv stået med en seneskadet hest, men jeg havde selv en meget alvor skade på min achillessene for nogle år tilbage og det kræver tid og tålmodighed!

    Men jeg fulgte meget med i et indlæg som Dyrlæge Heidi Nielsen lavede omkring hendes hest og seneskade. Hun stod nemlig med en hest med en dobbelt seneskade på sine forben. Hun brugte laserbehandling til at hjælpe sin hest på vej - og indkøbte vidst et eller andet stykke dyrt udstyr specielt til formålet, men laser var medvirkende til at hjælpe ophelingen på vej, så det kunne du måske overveje.

    Jeg vil også sige, at du skal give det så lang tid, som du overhovedet på nogen måde har tålmodighed til - og give senen tid til at hele op. Jo længere tålmodighed du har med en seneskade, jo bedre heler den og jo mindre er risikoen for at du står med en hest, der får et tilbagefald. Det ser man jo ofte - og ud fra det Charlotte skriver, så konkluderer jeg, at det skyldes at rigtig, rigtig mange heste sættes alt for hurtigt i gang.


  • #15   5. apr 2018 Tak for din besked Charlotte!

    Jeg har egentlig ikke travlt med at få hende igang med ridningen igen, men at se hende have så ondt det gør virkelig ondt og det at hun ikke engang må komme på fold..

    Hvis hun måtte komme på fold ville det være anderledes for mig.. hun gider ikk stå i den boks mere..

    Men jeg håber på at dyrlægen siger ja til at hun må komme på sommergræs her til Juni/juli også bliver hun ikk sat igang før til august ( medmindre hun skal have endnu mere tid til at komme sig)


  • #16   5. apr 2018 Det er barskt at have en syg hest, især dem med lange forløb foran sig smiley

    Er du ude og gå ture for hånd med hende nu ? Det man ønsker er jo kontrolleret motion - det er jo muskler der skal bærer det meste af hesten, og står den stille forsvinder det.
    Til gengæld erheste jo ikke kloge nok til at holde sig i ro ude på fold - ved at min i forvejen gik så meget på fold var risikoen for at han ville flippe ud væsentlig mindre, end en hest som står meget på boks nok vil gøre.

    Måske kan laser hjælpe på smerten - for det er vigtigt at hun ikke står og aflaster og bliver skæv, mens hun står skadet.
    Min vallak er blevet tjekket af kiropraktor/massør/KST undervejs i forløbet for at tjekke, at han ikke gå og aflaster skævt, og derved får en ny skade et andet sted.

    Min vallak som havde skade på forbenet var haltfri efter 3 dage. Bagbensskaden har taget længere tid før han var haltfri.

    De første 3 døgn af skaden kølede jeg med is - og så har de haft back on track gamacher på for at øge blodgennemstrømningen....og så føler jeg også jeg “gør noget” smiley

    Hvis du er heldig kan du begynde at gå længere ture til august - her vil en kontrolscanning nok være en god ide. Og så kan du være klar til at skridte ture i skoven til efteråret.

    God bedring med hende.


  • #17   5. apr 2018 Ja det er meget barsk at stå med smiley


    Jeg må gå en tur op og ned af staldgangen..

    Hun står os med staldgamacher smiley


  • #18   11. apr 2018 Min hest har nu stået i ca en måned og ingen bedring smiley

    Jeg har nu kontaktet den dyrlæge som gjorde hende smertefri sidste gang. Han vil gerne komme og se på hende. Så håber virkelig at han kan gøre noget!


  • #19   12. apr 2018 Ej hvor trist - godt du får dyrlægen ud og kigge på hende. Han må kunne se om der er sket nogen forbedring, når han kontrolscanner hende.

    Mvh Charlotte


  • #20   12. apr 2018 Ja det håber jeg at han kan smiley

    Jeg kan ikke holde ud at se at hun stadig har så ondt..


Kommentér på:
Erfaringer med seneskade på kodeleddet..

Annonce