Krafft plus protein erfaring ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Er der nogle her, som har erfaring med Krafft Plus Protein ?
Jeg har i lang tid været glad for Horselux produkter, som både min berider og jeg fodrede med, så det var nemt fodermæssigt at sende hestene i træning.
Nu er hun skiftet over på Krafft foder - Krafft original groove - og det virker som et godt foder som begge heste er vilde med.
MEN det er et foder til “let arbejde” - og udfodringsmanualn er lidt “åben” med fra 0,1-0,6 kg/pr 100 kg hest.
Jeg har kigget rundt, og kan se de har Krafft Plus Protein, som til heste i let arb skal have 0,1 kg/100 kg hest, og heste i hårdt arb 0,2 kg + evt havre for yderligere energi.
Det synes jeg lyder tiltalende mængde mæssigt - også fordi vi jo snart rammer græssæsonnen, hvor Pinot i hårdt arbejde jo absolut kan tage næring ud af et hvert græsstrå, så jo mindre krybbefoder jo bedre.
Så er der nogen som har erfaring med Krafft plus protein som de vil dele ?
Mvh Charlotte
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Langt de fleste heste er dækker ind med protein til den gode side via grovfodret, med mindre grovfodret er lavet på noget græs, som ikke har set gødning i mange år. Også lige smide endnu mere protein i hoved på din hest, som nyrerne skal udskille.
Jeg ville lige give mig til at regne på det inden du bare smider et højt protein foder i din hest. - nyre skader kan koste livet på din hest, i værste fald.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Altså... Der er mange ting ved foder jeg ikke forstår.
Men at man vil betale så mange penge for: grønmel, soya, hvedekild, havreklid, hvede, lucerne, roemelasse og sukkerroe.
Tror jeg kan nævne de første 10 produkter jeg hellere vil betale for, der ville passe til en som Pinot
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Nu har hun så 3 mini shetter, en er drægtig (måske) og en er tynd hingstebasse, de er nu også kommet på protein plus og hingsten har taget lidt på og de ser begge rigtig fine ud igen efter kort tid , så jeg kan godt anbefale det
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
I gamle dage fodrede min berider også med Horselux, så det varsl nemt.
Lige nu er han kørt over på Krafft original - men 3-3,5 kg krybbefoder dagligt, det bryder jeg mig ikke om. Det går hos min berider, fordi han ikke kommer på græs, får mindre wrap og rides intensivt - men hjemme lever han et andet liv bla med græsfold
Så jeg skal have noget som dækker en hest i hårdt arbejde vit/min mæssigt, uden at jeg derved kommer til at hælde 3-5 kg krybbefoder/FE i ham.
Krafft selv har anbefalet Protein plus, nu da han er en nemt trivelig hest, og kunne godt se at jeg ville komme i problemer vit/min mæssigt vs mængde med Original - samtidig skulle han nemt kunne gå over på original når han kom i træning, fordi produkter ligner hinanden.
Nørdede lige rundt inde på deres hjemmeside, og fandt Krafft plus energi - her er det som plus protein en lille mængde Pinot skal have - og hvis jeg senere på sæsonen skal give lidt havre ved siden af, så er det fint. Her er protein indholdet nede på 11,5% i stedetfor 25% - men det er nok pga hans arbejdsmængde de gerne vil højt op med protein kunne jeg forstille mig.
Suk det barbare nemmere før - eneste gode er, at krikkerne elsker piller fra Krafft.
Mvh Charlotte
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Når jeg har haft hest i træning el til bedækning har de altid haft madpakke med og det har der aldrig været problemer med.
At skifte fra et kilo af en variant kraft til tre kilo af en anden variant er jo også et foder skifte som kan give ubalance i tarmflora, så langsom tilvænning vil jeg se som nødvendig uanset hvad du vælger.
Og så ville jeg personligt aldrig vælge kraft fremfor horselux, da det vil være et stort kompromis på ingredienser mgpammdmatmgmg.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Og så er det godt nok mange madpakker der skal gøres klar
Havde han ikke været en let trivelig hest, så havde jeg ikke været bekymret for 3 kg krybbefoder, men jeg vil gerne undgå al for meget krybbefoder.
Til gengæld må jeg indrømme, at han har fået væsentlig mere energi af at få 3 kg Krafft original, end af 1,8 kg Horselux plus - det er mere når vi skal til at kører græs ind over, at jeg bliver bekymret for den fede.
Måske skulle jeg forsøge at være “hårdere” i år mht hvor meget græs han må få - normalt går han på stribegræs, men det kan godt være jeg skal vente i år med at græsse ham ind - det er jo her først på året der er mest krudt i græsset.
Mvh Charlotte
Krafft plus protein erfaring ?