{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.311 visninger | Oprettet:

Rå, Redet, L, M og S?? {{forumTopicSubject}}

Hvad betyder det når man fx. Er inde på Ridehesten og kigger på salgs heste...

Rå, Redet, L, M og S??

Af hvad jeg har forstået er Rå at den ikke kan nogle øvelser eller noget og Redet er at den har prøvet det men der er ikke gjort noget ud af det men hvad med L, M og S??

Tak på forhånd for svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rå, Redet, L, M og S??
  • #1   18. apr 2018 Let, middel og svær smiley

  • #2   18. apr 2018 Rå = ej tilredet og redet

    Redet = tilredet og redet, men ikke særlig meget.

    L = Niceau i dressur er mellem LC og LA. De fleste eer bruger den kan gå LA, dvs grundridning er på plads.

    M = MB og MA. Hesten går middelsvær.

    S = Prix st. George og opad. Hesten går svær og er tæt på at være ret godt, stabilt og samlet, uddannet.

    Mine er sagt ud fra Dressur.


  • #3   19. apr 2018 Sandra - Hvorfor har DRF så kaldt klasser Le og Ld, hvis det ikke betegnes som L niveau?
    Og LC er da grundridningen på plads. Grund ridning er jo skridt, trav og galop. Og ikke diverse dressur øvelser smiley

    Mvh TT


  • #4   19. apr 2018 Vil give Sandra ret - La i dressur er grundridning, hesten skal ikke kunne diverse øvelser men have styrke til at gå let samlet - middeltempo - kontragalop - parade - og tilbagetrædning
    Det er hvad en "5" års hest, forventes at kunne, og det er derfor her grundridningen er i orden smiley

    Nogen bruger M og S niveau hos ponyer, der går alle pony øvelser højere end C-stævner


  • #5   19. apr 2018 TT - Sandra skriver jo, at hendes svar er afgivet udfra dressur. LE og LD er springning.


  • #6   19. apr 2018 Distriktsmester - men det er jo øvelser i LA... Og en hest kan da sagtens gå samlet selvom den rides på LC niveau.. Hvis det er rigtig som Sandra skriver så burde man enten kræve højere samling på LC, eller fjerne øvelsen på LA. For en hest burde jo kunne have sin grundridning på plads uden at skulle kunne øvelser!

    Mvh TT


  • #7   19. apr 2018 Mimre - Man har da LD i dressuren også smiley jeg varmer op på LD program smiley

    Mvh TT


  • #8   19. apr 2018 I en La1 er der absolut ingen øvelser smiley (for hest)

  • #9   19. apr 2018 LD er travprogrammer - så er hesten ikke”grundredet”, da den ikke bedes om/forventes at kunne spring an i galop/balancerer i galop.
    Så et LD program er for at kunne tage sin ungheste/urutineret heste/rytter ud for at “opleve stævnesituation” - men grundredet for ventes den ikke at være på det niveau.

    Der er stort spring mellem LA1 og LA6 - ingen øvelser i LA1 og en snart MB0 startklar hest i LA6.
    Men det samme gælder jo også i MB0 som jo er uden det store i ch’er og øvelser ifht fx MB3’ en med de første serie-ch’er.
    Og S-hest igen stor forskel om hesten er en super lilleturshest eller en GP hest med piaff og passage.

    Mvh charlotte


  • #10   19. apr 2018 Charlotte - Har overhovedet ikke skrevet at LD er grundridningen på plads. Jeg skriver LC. Men at L niveau jo må medregne LE og LD pga L.. smiley så i mine øjne så er L niveau alt fra LE - LA6 og egentlig ikke meget at gå efter.. For mig betyder bare L at hesten er redet. Også må man jo tjekke op på hvor på L skalaen hesten er. smiley

    Mvh TT


  • #11   19. apr 2018 tror de fleste regner med at niveauet er ud fra hvad hesten er startet på mindst c-plan (= distriktsstævner). Synes personligt resultater fra C-stævner er mere retvisende end resultater fra D- og E-stævner. Og på C-plan er der ikke LE og LD programmer.
    En redet hest bør i mine øjne kunne gå et LC-program


  • #12   19. apr 2018
    En tilredet hest der er redet ok stabilt i te gangarter, kan gå en LC. Der kræves ikke nogen svær linjeføring og der kræves ikke meget samling,

    LA'erne er grundridning på den måde at hesten skal kunne temposkift, vige for ben og gå på forskellige spor/stilles forskelligt ( versade, schenkelvigning, travers, skridtpiouette ) og samles. Linjeføringen er også sværere.

    Det giver dog fint mening at LA'erne er delt op i to sværhedsgrader, at LA1-LA3 er sværhedsgrad 1 og LA4-LA6 er sværhedsgrad 2. Fordi der er foreskel på sværheden i programmerne. Ligesom LD1-LB3 er sværhedsgrad 0.

    ( LE har stadig intet med dressur og gøre ).


  • #13   19. apr 2018 I min optil så er grundrindning er ret vidt begreb.

    Da jeg i for 25 år siden red LA på min fjoller, og vandt ind imellem, kan jeg i dag se, at han på ingen måde have sin grundridning på plads. I hver faldt ikke på de niveau at mine fjollere i dag har deres grundridning på plads.

    Den gang var bæring, rygsving, ligeudretning, sporing, smidighed, temposkift for ikke at snakke fremdrift, og at kunne ændre hestens vægt fordeling bestemt ikke noget indgik i min ridning. og af alligevel gik min fjoller en stabil LA. (bagparten havde bare sit eget ikke integreret liv)

    I dag er bæring, rygsving, ligeud retning, sporing og fremdrift, temposkift grund elementer i min træning, ligesom smidighed, både fra side til side f.eks. (kontra) versade, og at kunne ændre vægtbæringen (Halsens placering fra samlet til dyb og tilbage igen smidigt)

    Det er først nu, jeg for at være ærlig, synes jeg har en nogen lunde indblik i hvad grundridning er. og jeg er langt fra færdiguddannet i grundridning.

    Men havde du spurt mig for 25 år sige, ville jeg da havde sagt jeg havde min grundridning på plads, jeg var jo LA rytter, og havde selv redet min fjoller op fra utilredet til LA4..........Nej, det havde jeg så ikke. - vil jeg sige i dag.


  • #14   19. apr 2018 LD vil jeg ikke tage med fordi der ikke er galop med.

    Og ja grundridning strækker sig fra LC til LA, men de fleste heste er først rigtigt bærende, stabile og smidige i LA hvor de stadig kan være ustabile og ubalanceret i LC. Derudover er LA1 et meget letprogram med store buer og lige linjer.

    En hest går ikke samlet i LC. Kig bag på kritikerne. Der dømmes ikke spændstighed i LC, først fra LB og op efter.


Kommentér på:
Rå, Redet, L, M og S??

Annonce