{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.264 visninger | Oprettet:

Engbrandbæger på folden. {{forumTopicSubject}}

Er igen i år plaget af engbrandbæger på folden, selv der blev trukket oceaner af planter op sidste år og alle blev fjernet inden de kastede frø.
Fået anbefalet en blanding:
3 liter eddike
1 liter opvaskersæbe
4 håndfulde salt.
Spredt med håndsprøjte hvor jeg kan ramme den enkelte plante.
Så det blev prøvet i går... efter 8 timer var de små planter helt brune og de lidt større delvis brune... så jeg fortsætter i dag.
Håber det er en virkning der fortsætter så alle planter dør.
En billig og uskadelig "gift" på folden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Engbrandbæger på folden.
  • #1   15. maj 2018 Det lyder spændende. Lad os få en opdatering over, hvor mange gange, du sprøjter og om planterne dør helt af det. Hvis det virker så godt, så kan man jo lige så godt bruge denne metode i stedet for gift.

    P.S. Blot til info (ikke for at tage modet fra dig), frø fra brandbæger kan ligge i jorden i op til 7 år, så det kræver massiv indsats for at komme dem helt til livs.


  • #2   15. maj 2018 Lad os lige tage det basale.
    1) Gift virker og slår organismen ihjel, fordi det er giftigt for den organisme.

    2)Antibiotika, sprøjtegift osv skal gerne udnytte biologiske forskelle på tværs af artsbarrierre.
    Fx danner bakterier cellevægge på en anden måde end eukarioter (alt med cellekerne, fx dyr), og derfor kan antibiotika der ødelægger bakterievægge være bakteriedræbende men langt hen af vejen være ufarlige for os mennesker... Vi ønsker, at gift kun skal ramme det vi vil af med.

    3) Giften skal gerne være let at nedbryde "af sig selv", så den kommer væk, ikke ophober sig.

    Jeg gætter på, at eddike og sæbe rammer bladenes overflade, de bliver skadet af syren (og det øger vandtabet) og sæbe gør at plantens forsvar imod vandtabet ødelægges =de bliver gule af vandmangel.
    Tilmed er eddike og brun sæbe kemisk set ret nemt at nedbryde, så jeg blander mig helt udenom. Intet brok herfra. Bortset fra, at jeg ikke tror at eddike /sæbe gør den store virkning. Jeg tror at det er saltet, som gør det.
    Nok salt er nemlig giftig for alle organismer. Brandbæger, græs, urter, alt er det giftigt for.
    Og kemisk set er salt utrolig stabilt, det bliver aldrig nedbrudt, højst skyllet væk.

    Dit saltvand slår helt sikkert ihjel. Det er giftigt (pkt 1). Men ikke på nogen måde specifikt for brændbæger (pkt 2). Og bliver på marken, nedbrydes ikke (Pkt 3).

    Så, hvis du alligevel bruger gift, vil du ikke skifte til noget der kan nedbrydes I stedet for salt??
    Evt til noget, du kan sprøjte hele marken med, uden at ødelægge din græsmark. Men sprøjter du ikke hele marken kan de spæde planter vokse sig stærke. Og så er dit arbejde spildt.
    Til sammenligning: Du har 4 håndfulde salt i 4 liter væske. Det du spreder er stærkere end havvand. Havvand slår også ihjel.


  • #3   15. maj 2018 Jeg har brugt denne blanding og det visner ja, men kommer desværre igen efter kort tid.. smiley

  • #4   15. maj 2018 Nu har jeg ikke lige sprøjtet engbandbægre specifikt, men mere generelt ukrudt og der har jeg brugt en blanding af eddike og eddikesyre.
    Har fået at vide man ikke bare må bruge salt som man lyster i sin have/på marken. Så derfor gør vi sådan. Kan finde ud af blandingsforholdet, hvis du er interesseret :). Det fungerede i hvert fald med samme resultat smiley


Kommentér på:
Engbrandbæger på folden.

Annonce