{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Varetægt af ting
  • #1   10. jun 2018 Ifølge loven må hun ikke tilbageholde dine ting - normalt er der 1 måneders opsigelse - dog kan jeg IKKE huske om det skal foreskrives på kontrakt - har du en kontrakt?

  • #2   10. jun 2018 En mundtlig aftale er også bindende. Altså - hvis hun har fortalt dig, at du har en måneds opsigelse, så er det, hvad du har. Men det er naturligvis noget sværere at bevise end en kontrakt. De fleste steder har også minimum en måneds opsigelse, så det er nok det, man bør gå ud fra som opstalder. Har du ikke spurgt hende, hvad opsigelsesperioden er?

    Med det sagt, må hun selvfølgelig ikke bare låse dine ting inde - det er selvtægt.


  • #3   10. jun 2018 Hvad kan jeg gøre nu når det er selvtægt ?

  • #4   10. jun 2018 Kontakt en advokat - det er desværre den eneste der kan hjælpe her

  • #5   10. jun 2018 Jeg har ikke kontrakt

  • #6   10. jun 2018 Pernille Skinnerup - hesteadvokat - prøv at skriv en mail til hende

    Uden en kontrakt kan du være heldig at du kan gennemføre sagen - ja mundtlig er også bindende - men påstand mod påstand da staldejer kunne have fortalt dig det igår! Og ikke da du kom i stalden 1 gang


  • #7   10. jun 2018 Tak jeg har skrevet til hende tænker man ikke kan ringe før imorgen smiley

  • #8   10. jun 2018 Nu kommer jeg selv fra vestsjælland, og har tidligere oplevet samme problem med en ejer som, da jeg ville flytte, sagde at der var en måneds opsigelse..
    Uden jeg havde hørt det før, og ingen kontrakt havde fået.
    Hvor er det henne, hvis jeg må spørger ?


  • #9   10. jun 2018 Altså hvis du er blevet oplyst om det på nogen måde tidligere, så har du også en måneds opsigelse. Plus at jeg vil mene at det efterhånden er en sædvane at der er i hvert fald 1 måneds opsigelse medmindre andet er aftalt. Måske er det ikke fedt gjort af hende at låse dine ting inde, men det havde også været meget klogt af dig at i hvert fald spørge til opsigelsesperiode inden du opsagde, eller måske antage at der var en smiley
    Det er jo klart at staldejer gerne vil have tid til at kunne finde ny opstalder eller at meddele folk på venteliste at de kan komme til D. 1, hvilket man ikke bare lige siger dagen inden (normalvis).


  • #10   10. jun 2018 Jeg har taget kontakt til advokat som anbefalet også min kusine som er alm advokat oplæst op på selvtægt og som jeg læser det får hun en bøde da hun ikke har taget rettens vej men taget sagen i egen hånd og ikke har papir eller lign men må se hvad heste advokaten siger



  • #11   10. jun 2018 Jeg har sagt jeg godt vil betale hele denne her mdr men ikke næste mdr pga de "kun" står på græs ved hun ikke bare luge tag nye ind også er jeg vant til alt står på kontrakt og ellers at man betaler de dage de har været der eller den den måned der er igang beholder de resten af beløbet

  • #12   10. jun 2018 Derudover har jeg også læst mig frem til at skal hun pludselig sælge tingende så skal jeg have overskud og dokumentiob for beløb og det er vidst ikke sådan lige at få lov til at sælge det man skal igennem bestemte ting eller lign smiley

  • #13   10. jun 2018 Bare fordi du har en måneds opsigelse, så er du jo ikke tvunget til at være der. Bare du betaler så er hun vel glad?

  • #14   11. jun 2018 Den nemme løsning: betal dén måneds opsigelse (det er i øvrigt meget almindeligt) og hent dine ting.


  • #15   11. jun 2018 Mimre jeg står ikke lige med alle de penge på hånden du skal tænke på det er 4 X staldleje også har jeg også betalt 2 x staldleje det andet sted .

    Men nu spørger jeg hvordan mine rettigheder er osv også da jeg læser at hun skal opfylde flere ting før hun må da hun ikke er erhvervsdrivende må hun ikke har jeg gået afvide af en advokat


  • #16   11. jun 2018 Hvornår opsagde du boksen? Har du opsagt inden 1. Juni så betaler du for juni og kan flytte uden merberegning.
    Har du opsagt boksen efter D. 1 juni, så hænger du på at betale næste mdr med. smiley


  • #17   11. jun 2018 Maria
    Men det er jo din egen fejl at du ikke har tænkt over eller spurgt ind til opsigelsesperiode, så det er din egen dummebøde at du skal betale flere steder, det skal ikke gå udover staldejer.


  • #18   11. jun 2018 Ang opsigelse, så har jeg stået i situationen. Ingen kontrakt og heller ikke mundtlig oplyst.

    Her skulle jeg i følge retten, betale opsigelse fordi dels er det normalt at man har opsigelse, når man lejer noget, og dels så var det normal praksis på stedet og derfor også noget man burde vide.

    Så kan man snakke om rimelighed, men det er lovgivningen ligeglad med.

    At hun så bryder loven ved at udøve selvtægt, fritager jo ikke fra at betale, det er 2 forskellige ting.


  • #19   11. jun 2018 Jeg har været i kontakt med advokat og de siger når hun ikke er erhversdrivende hvis hun var måtte hun godt

  • #20   11. jun 2018 LM : vedkommende kunne også lave kontrakt men jeg har fået svar fra advokat smiley

  • #21   11. jun 2018 Maria
    At hun låser dine ting inde er sikkert forkert ja, men lige så forkert er det at du misligholder din aftale med hende ved ikke at overholde opsigelsesperioden. Det er sædvane indenfor lejeforhold og faktisk også ret normalt inden for staldleje at der ikke er kontrakt på det. Så jeg vil sige at det er noget man bør regne med, og er man i tvivl gør man klogt i at spørge.

    Du kan vel vælge at kontakte politiet og sige at hun holder dine ting indespærret, men hun kan lige så nemt føre sag an mod dig bagefter for de penge du ret sikkert skylder hende. Selvom hun ikke gør det, så vil det rigtige alligevel være at betale de penge. Det er jo din egen skyld at du er endt i denne situation med to opstaldningssteder.


  • #22   11. jun 2018 Jeg står opstaldet hvor man INGEN opsigelse har..
    Så NEJ, det er IKKE en selvfølge at man har har en måneds opsigelse !

    Hvis ikke man har fået det oplyst, og først siger op d.2, ja så skal man selvfølgelig betale den pågælden måned !
    Men er man ikke oplyst om en måneds opsigelse, ja så kan ejer jo ikke pludselig sige " hov forresten, du har en måneds opsigelse, så hvis du flytter idag, låser jeg lige alle dine ting inde " ..
    Mener ejer så det er oplyst, skal hun jo kontakte fogedretten, og indgive en sag !

    Hvis der er betalt depositum på stedet ?
    Så forstår jeg ikke hvad problemet er, så dækker det vel denne måneds "tabt" staldleje ?!

    Ejj, jeg ville oplyse staldejer, at jeg mener hun har udøvet selvtægt, og at jeg agter at melde dette til politiet, såfremt jeg ikke får mime ting udleveret inden for x antal timer / dage !
    Og hvis hun mener jeg har brudt staldens regelmement, og skylder hende noget, må hun indgive dette for fogedretten, da jeg ikke er enig i denne påstand !

    Uanset hvad, er det ulovligt at tage sagen i egen hånd !
    Og derudover kan man se i tråden, at ejer ikke er moms registreret, hvis opstalderen pludselig er blevet bekendt med dette, forstår jeg da godt valget om at flytte og ikke ønske at støtte sorte penge !


  • #23   12. jun 2018 Fru B. der er forskel på om der ikke er frist eller om man står et sted med frist, men hvor man ikke selv mener man er oplyst om det. Som sagt tog jeg en lignende situation i retten og tabte, så lovgivningen siger noget andet. Her havde jeg ikke fået kontrakt, eller oplyst opsigelse, men fordi der var opsigelse og det er normalen ved udlejning, tabte jeg, da retten mente det var sandsynligt at det var oplyst mundligt og det var/er kotyme med opsigelsfrist ved sådanne lejeforhold.

    Og så synes jeg ikke det er ok at du skriver hun laver sorte penge uden at vide det. Hvis man ikke omsætter for over 50 tusind kr skal man ikke momsregistreres og kan nøjes med at opgive det som b-indkomst. Så det kan vi reelt ikke vide noget om og derfor er det hverken relevant eller reelt at kommentere på.

    Det eneste vi rent faktisk kan konstatere, er at hun udøver ulovlig selvtægt i forhold til tilbageholdelse af tingene.


  • #24   12. jun 2018 Jeg er klar over vi reelt ikke ved om noget af det opstalder skriver, er korrekt..
    - jeg tager blot udgangspunkt i, hvad opstalder skriver i debatten, og mit svar er derfor baseret på, hvad hun mener.

    Så det er ikke en beskyldning af ejer om hun laver sorte penge, men et svar på, at opstalder mener det er sorte penge der bliver lavet og hun måske ikke ønsker at støtte dette ..

    Vi høre kun sagen fra en side, og derfor mener jeg man må svare på det hun spørger om og skriver, da det er det hun beder om.
    Hvis opstalder er oprigtig i sin beskrivelse, så mener jeg ikke man bare skal acceptere den slags, også må man i mine øjne, være lige så "grov" som ejer, og bør varsle ejer, og ellers anmelde sagen..
    Hvad et retsystem så afgøre er jo noget helt andet, men man skal da ikke bare accepterer den slags selvtægt og betale nogle penge, man ikke selv mener man "skylder" fordi det er nemt !


  • #25   12. jun 2018 Fru b
    Hvad et retssystem gør er da ikke noget helt andet, det er jo sådan det er, og det skal man da rette sig efter. Opsigelsesperiode er og bliver bare ren sædvane og kotume, så det er jo lige så forkert at lejer prøver at smutte fra sine forpligtelser, som at ejer tilbageholder hendes ting. Begge ting er forkerte. Det kan man ikke undskylde med at nogen måske laver sorte penge, og så er det i orden at smutte uden at forholde sig til opsigelsesperiode, det er da noget vrøvl.


  • #26   12. jun 2018 Alle har forskellige holdninger, og forskellige synspunkter ..
    Jeg skriver egentlig ikke på en tråd for at indgå i en diskution, det gider jeg simpelthen ikke bruge min tid på..

    Og som jeg skriver, ingen andre en ejer eller opstalder ved hvad der egentlig er op og ned i denne sag ..
    Det kan kun retten afgøre, hvis parterne ønsker dette ..
    Derudover tror jeg ikke på at retten gennerelissere, og dømmer ens i alle de sager der kommer ind af denne type !
    Heller ikke selv om en her i tråden, har tabt sådan en sag..
    - Der er jo forskellige påstande, beviser mm. I alle sager, og ingen af os kender til hvad der foreligger i den pågældende sag ..


  • #27   12. jun 2018 Fru b
    Det er da klart du indgår i en diskussion når du kommer med andet synspunkt på det. Du kan da ikke bare forvente at kunne kaste en udmelding ud, uden at der kommer andre meldinger tilbage smiley Så det skulle du nok have overvejet før det gik op for dig hvad du vil bruge din tid på smiley

    Man bruger netop retspraksis til at kigge på hvad der er blevet gjort tidligere under nogenlunde samme omstændigheder. Så man kan vurdere om dette muligvis vil finde anvendelse igen. Så nej de generaliserer ikke, men ud fra det TS skriver så virker denne sag nu ikke så meget anderledes fra den tidligere beskrevet, hvor der kan udledes at det må forventes at der er en opsigelsesperiode under lejeforhold, og en vis kotume for at man overholder dette også selvom det ikke specifikt er blevet oplyst. Så medmindre staldejer har oplyst at der ikke var nogen opsigelsesperiode, så kan jeg næsten ikke se hvad der skulle få denne sag til at ende anderledes. Hvorom andet er, så ved man hvis man har været opstalder lidt forskellige steder, at det er helt almindeligt ikke at skrive kontrakt og stadig have en opsigelsesperiode smiley



  • #28   13. jun 2018 Jeg kan lige opdatere at jeg havde kontakt og klar med en advokat hvor jeg var stillet rigtig godt vedkommende må ikke så længe der ikke er en kontrakt pga vedkommende ikke er erhversdrivende og ikke oplyser flere ting og de generelt er flere ting vedkommende ikke opfyldte før vedkommende måtte varetage til altså selvtægt så det var ulovligt vedkommende skulle nemlig give mig tingende også føre det til fogedretten hvis det var. Men det er fordi vedkommende ikke opfylder ting hvor kontrakt havde været vigtigt og den ikke var der. Men jeg har indgået en aftale da med vedkommende så alt skulle være på plads når jeg har hentet mine ting og jeg har så sagt jeg betaler denne mdr men ikke den næste. smiley

  • #29   13. jun 2018 Uanset HVAD så er selvtægt ulovligt - uanset om hun er momset eller tager det som B indkomst - selvtægt er ulovligt og kan til hver en tid tages i retten.

    Ud over det, så har jeg i min tid med heste stået 15 steder hvor der IKKE var opsigelse - og kun 1 sted stået hvor der var depositum og opsigelse - så det er altså IKKE en selvfølge - og en opsigelse SKAL laves på kontrakt før den er gyldig.

    Ja mundtlig er også gyldig men er påstand mod påstand

    Godt i fandt en løsning


  • #30   13. jun 2018 Det er bare ikke det retten mener smiley og det er ikke ualmindeligt at man hører det, så nej ingen kontrakt er ikke lig med fritagelse fra opsigelse. Klart at står man et sted uden, så opstår problemet ikke, så de sager, der føres til retten, er de sager med opsigelse og derfor anses det for normalen.

    Derfor skulle staldejer i denne sag overveje at tage den til fogedretten, som advokaten siger (i stedet dor selvtægt) og her er det som sagt at JEG personligt oplevede at tabe sagen fordi retten mener at ved udlejning er opsigelse normalt, og det er jo trods alt dem der sidder med lovgivningen smiley

    Selvtægt kan faktisk også gøres lovligt, eller så er det ikke selvtægt smiley Men man kan godt skrive ind i en kontrakt at man må tilbageholde ting (og hest), til dækning af bla husleje, skade på ting osv.

    Det sikreste for ALLE parter, er at skrive kontrakt, så man ved hvad alle forventer.

    I øvrigt så kan man med næsten 100% sikkerhed sige at det samme udfald vil ske, hvis andre står i samme sag. For der er ikke bevisførelse som sådan, de fik afvide at jeg ikke havde fået en kontrakt og det ikke var oplyst. Ridecentret sagde at de havde oplyst det mundligt og altid havde haft opsigelse, og bum afgjort til deres fordel, da det er normalt ved udlejning med opsigelse.

    Så tvivler på at andre sager vil falde anderledes ud, måske nogle vælger at lave aftale inden, fordi det er dyrt at nå til retten, men det betyder stadig ikke at retten ændrer på deres.


  • #31   13. jun 2018 Karen H rideskolen var sikkert erhversdrivende og det er der de så godt må hvis de opfylder 4 punkter ifølge min advokat vedkommende jeg stod ved er ikke erhversdrivende og opfylder ikke de andre krav når man ikke er og dermed ville hun tabe sagen smiley

  • #32   13. jun 2018 Men din advokat mener jo hun skulle tage den i fogedretten ikke? Det er blot opsigelsen jeg mener man kan komme til at hænge på, hvis man ender i fogedretten.

    Men godt du fik dine ting og sagen forhåbentlig er afsluttet for dig smiley jeg vil godt understrege at jeg på ingen måde synes selvtægt er ok, så uanset så er den del “forkert”

    Jeg tænker det er godt for alle at tænke over at få skrevet kontrakt, eller bare have noget på skrift omkring disse ting, det er gældende for begge parters skyld smiley


Kommentér på:
Varetægt af ting

Annonce