{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Shetlænder går under hegn {{forumTopicSubject}}

Jeg er virkelig i vildrede her, og kunne godt bruge nogen gode råd.
Jeg har en lille shetlænder vallak på 94 cm, som går under hegnet, selvom der er 3 tråde på og den nederste tråd er 10 cm fra jorden.

Der er strøm i hegnet, men han formår at komme under lige på det tidspunkt, hvor strømmen er gået forbi, og mærker derfor ikke støddet.
Det sidste jeg ønsker, er at skulle skille mig af med ham for hans egen sikkerhedsskyld, da han lige pt er ret hingstet (dette bliver der arbejdet på) og hopperne han risikere at gå ind til, kan tæske ham synder og sammen, og han giver sig sjællent i kamp.

Hvad kan jeg gøre?
Det er ikke en mulighed at sætte mere strøm på eller sætte flere tråde.

Jeg vil virkelig gerne undgå at skulle af med ham smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shetlænder går under hegn
  • #1   16. jun 2018 Træhegn, eller hønse/fåre hegn den nederste halve meter..


  • #2   16. jun 2018 Hvad med hønsehegn? Det kan han vel umuligt komme igennem? smiley

  • #3   16. jun 2018 Der er ikke mulighed for at sætte noget hegn op smiley

  • #4   16. jun 2018 Hm... smiley

  • #5   16. jun 2018 Er der mad nok på folden? smiley

  • #6   16. jun 2018 Der er græs på folden han går på, dog er det ret nedbidt smiley

  • #7   16. jun 2018 Vores pony gjorde det samme. Vi valgte at give ham en grime på, og vikle noget hegnstråd om det som ligesom formede en antenne på hovedet af ham, så når han sænkede hovedet for at gå under hegnet ville han få stød i nakken fordi antennen kom i kontakt med hegnstråden.

    Det var ikke en 100% løsning, men det hjalp en del. Vi havde dog ikke lige så mange tråde på, så måske det virker mere effektivt for dig smiley


  • #9   16. jun 2018 Jeg har tænkt lidt på det, men det eneste er bare at jeg er lidt urolig for om han går under imens stødet er gået forbi smiley

  • #10   16. jun 2018 Det er i hvert fald værd at prøve, bare husk at lav antennen lang nok, så han ikke bare kan sænke hovedet forbi snoren

  • #11   16. jun 2018 Der er ikke andet for end at prøve det, og se om det ikke hjælper

  • #12   16. jun 2018 Jeg ved at du skriver at der ikke er mulighed for at sætte mere hegn på eller mere strøm. Desværre er det det eneste der har hjulpet her.

    Jeg har en hoppe på 84 cm som er udbryderkonge - hun er kold og hegnet rager hende en skid.

    Vores løsning har været dyrehegn til 200-150 for 20-25 meter flere steder. Hun er nu stoppet med at gå igennem mellem foldene hvor der ikke er dyrehegn, efter at det er oppe og slå 3 prikker


  • #13   17. jun 2018 Jeg ville nok overveje at hegne en ny fold til ham. Jeg ville købe det der grønne havehegn, og så hegnspæle for hver 2. Meter. Evt sætte hegnsholder i toppen af pælene og føre en strømtråd derpå. smiley

  • #14   17. jun 2018 Vekselstrøm betyder, at strømmen skiftevis bevæger sig fra den ene pol, til den næste.
    Med ca 50 Hertz.
    Dvs skiftet sker, 50 gange i sekunder.
    Det er et mikroskopisk fragment af et sekund, der ikke er strøm på.

    Undersøg, om der er godt, kraftigt smæk på hegnet. Hele vejen rundt. På alle tråde.
    Min farfar gjorde det ved at tage fat i hegnet. Han forstod, at det bare er et kort ubehag at få stød, så han gad da ikke tage strømmåleren med i lommen...
    Hvis der ikke er smæk på, så tjek om der er noget, der giver lidt jordforbindelse.
    Fx rører græsstråene tråden? Rører tråden pælene eller en kvist? Slå under hegnet, fix alle ting, der giver jordforbindelse.

    Hvorfor går han under hegnet?
    Bliver han presset af højere rangerende heste? Er nedbrudt græs for lidt, bør du lægge lidt hø ud??

    Har han en tyk man, så triller tråden over hårene og rører ikke huden.
    Stråltråd i grime eller i man, så han faktisk har en chance for at få stød.

    Hvis alt dette er i orden. Så er det muligt, at han bare har lært at det er ubehageligt men ufarligt og at løbe gennem hegnet er et middel til at komme ud.


  • #15   17. jun 2018 Tjek hvor meget strøm, der er på hegnet.
    I disse tørre tider, kan strømmen næsten forsvinde fuldstændig fra hegnet, men det hjælper at sørge for, at der vandes flere gange daglig ved jordspydet.

    Har selv heste fra 50 cm op til 90 cm, med 4 tråde. Den nederste 10 cm over jorden, og jeg har aldrig oplevet, at de går på det, fordi der er ordenligt smæk på smiley


Kommentér på:
Shetlænder går under hegn

Annonce