{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.861 visninger | Oprettet:

Hvorfor så lidt opmærksomhed (brutal ridning) {{forumTopicSubject}}

De fleste vil nok kunne huske hele Helgstrand- balladen for nogen år siden. Han blev lynchet på de sociale medier, mistede sponsorer og DRF osv. var på sagen.
For nyligt så vi ballade i forbindelse med den engelske militaryrytter Oliver townend, der havde brugt pisken lidt for flittigt under Badminton. Også her var resultatet mistede sponsorer, FEI på sagen osv.
Begge dele fik international opmærksomhed, ligesom mange andre sager før det.

I disse tilfælde har der været tale om dårlig/hård behandling af hestene, men højst sandsynligt ikke på baggrund af bevidst intention om at gøre ondt.

Til et stort stævne i Tyskland kunne man forleden se dette syn:
https://youtu.be/YmtTQZdwRB4

Der er tydeligt tale om decideret aggression overfor hesten - og helt klart et ønske om at gøre den ondt. Samme rytter har fået et gult kort for lignende opførsel i april.
Det skal helt klart roses for dommernes reaktion her, og han blev også udelukket fra resten af stævnet.
Men hvor er oprøret over denne opførsel fra så stor en rytter? Hvor er FEI (som ikke engang er kommet med standardmeldingen om at hestevelfærd altid vægtes højt osv)?

Ikke at jeg mener domfældelse skal ske på sociale medier, men jeg undrer mig over, hvorfor ingen lægger pres på FEI for udelukkelse efter den opførsel, og også over den skæve fordeling af reaktioner på professionelles dårlige behandling af heste.

Hvad tænker i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af 2 skabe 500 kr.
  • Tømning af lyskasser og pudsning af vinduer. 2.500 kr.
  • nedrivning af badeværelsesbrydevæg. 1.500 kr.
  • Ordne have 500 kr.
  • Løbende toilet 1.200 kr.
  • Flyt stik kontakt fra en væg til anden 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor så lidt opmærksomhed (brutal ridning)
  • #1   20. jun 2018 Penge, penge, penge, og penge.

• #2   20. jun 2018 Jeg tænker, at dele af hesteverdenen er bagud, og håndhæver forældede rutiner, hvilket medfører hårdhændet håndtering af heste.

Men der er da også folk, som er så usikre, at det næsten er lige så slemt.

Den gyldne middelvej er svær at ramme.
    Egentlig burde vi hylde dem, og efterabe dem, som gør det bedst.

• #3   20. jun 2018 Jo, men hvorfor lader der til at være ingen reaktion på denne rytters brutale opførsel? Jeg kan kun finde enkelte hollandske artikler, ingen på tysk selvom det skete i Tyskland og ikke engang horse&hound har taget det op, selvom rytteren er en af Englands store springrytter og de bestemt ikke har afholdt sig fra at skrive utallige artikler om bl.a. townend efter Badminton.

Så hvorfor går denne rytter fri? En enkelt sponsor har vist trukket sig, men ingen større (heste-)medier har åbenbart noget at sige, ej heller FEI og ikke engang på FB er jeg stødt på det (på trods af en del tyske hestefolk på vennelisten)...

• #5   20. jun 2018 Doktor who- min undren går ikke på, hvorfor han slår hesten. Den del er ikke så vanskeligt at gætte: mangel på selvkontrol, heftigt temperament.
    Min undren går på de manglende reaktioner fra resten af hesteverdenen

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 40 Emner: 131 Svar: 8.658
    #6   20. jun 2018 Hvorfor skal der være bål, brand og trusler om halshugning?

• #7   20. jun 2018 Bliver så ked af at se sådan noget....

Men tænker klart timing - det har jo ofte været de sociale medier der er gået foran og nærmest har startet hele “shitstormen”, men det kommer meget an på om man rammer nettet på rette tidspunkt og på rette måde, og om det er kommet ud til de “rette”. Det er tilfældighederne der spiller ind her, så tror det vil være svært præcist at sætte en finger på hvorfor.

Jeg synes det er både godt og ondt med de såkaldte shitstorme der har været ved sådanne ting. For det er godt med opmærksomheden på hvor forkert det er, men folk kan bare sjældent styre deres følelser, og det tager overhånd. At folk pga de ting der har været, skal have dødstrusler og jeg ved ikke hvad, og være bange for at gå ud af sin dør, det synes jeg er overdrevet. For der er andre måder hvorpå at udtrykke hvor forkert man synes det er.

• #8   20. jun 2018 AMT - det er sådan set ikke det jeg beder om overhovedet. Jeg undrer mig over, at når nu der nærmest var dødstrusler mod de andre, hvorfor har dette så ikke fået nogen reaktioner overhovedet?
    Jeg har det helt fint med at lade FEI dømme, hvis de så rent faktisk gør det... for indtil videre har de været helt tavse. Det samme har det britiske forbund. Begge har ellers være lynhurtigt ude i de øvrige sager ( om end med ret standard meldinger). Er det mon netop pga manglende pres fra "folket", så tænker de, de ikke behøver handle på det?

Manden har allerede modtaget gult kort for samme opførsel, så det burde da være ligetil at få gang i en udwlukkelsessag ( for en periode om ikke andet).
    Så hvorfor tavshed fra den, der rent faktisk kunne og burde handle?
    For det virker da lidt som om, der kun handles, hvis der rent faktisk er lynchstemning på sociale medier...

• #9   20. jun 2018 Hvad får man ud af at lynche nogle på de sociale medier?

Har læste den som havde heldstrand som modtager, og det var da til at krympe tæer over, hvad folk skrev.

• #10   20. jun 2018 LM - tænker du nok har ret i, at timing har noget småt sige for mængden af opmærksomhed det får.
    Jeg har, ligesom dig, blande de følelser ift shitstorm. Jeg synes det er kæmpe overkill at sidde og ønske folk døde og det der er værre, og der er jo eksempler på folk der opfordrer til hemmeligt voldsomme handlinger. Omvendt er opmærksomhed på problemet nødvendigt, hvis ting skal ændres.

• #11   20. jun 2018 Dorthe - som skrevet er jeg sådan set heller ikke ude i at ønske hverken dødstrusler eller andet i den dur. Jeg undrer mig over hvordan sager som fx. Helgstrand- balladen, hvor der i mine øjne ikke var nogen "dårlige intentioner" overfor hesten kan kamme sådan over, få så massiv dækning og forholdsvis store konsekvenser for rytteren, men Ben Talbot indtil videre lader til at slippe med en enkelt mistet sponsor og en udelukkelse fra resten af stævnet.

Det er IKKE et ønske om flere shitstorme på sociale medier, men undren over hvorfor et bevidst overgreb på en hest ikke f pr opmærksomhed overhovedet, mens andre, utilsigtede/ubevidste, handlinger resulterer i shitstorm.
    Og en undren over om en shitstorm virkelig er nødvendig nu om stunder, før FEI har noget at sige om dagen?

• #12   20. jun 2018 Michelle. Ja det er et godt spørgsmål.

Eller også er det sager vi ser, så lidt, i forholdt til hvad de ved at hestens ellers udsættes for, at det ikke betyder noget, for alle gøre det ind i mellem, så derfor siger FEI ikke noget, forså skal de jo være efter alle. Også er der er jo ikke ret mange tilbage inden for topsporten (det er mit gæt)

Nej, jeg tror ikke at tophestene pines, kun at de fleste ryttere, har situationer som kunne påtales ind i mellem.

• #13   20. jun 2018 Jeg har da set mange snakke om den video. Han bliver jo også bedt om at komme til dommerne, som nok har taget nogle alvorsord med ham.

Grunden til, at det ikke er gået viralt, er nok, at det ikke er en ligeså kendt rytter (her i Danmark i hvert fald), men jeg har som sagt set flere snakke om hvor forkert han opfører sig.

• #14   20. jun 2018 Der er også bare nogle personer som er mere udsatte for hate end andre. Helgstrand er en af dem som folk ofte nærmest bare har ventet på trådte forkert, så de kunne fortælle ham det. Det er ikke sikkert at folk er sådan efter Ben, plus at en rytter der pisker en hest, er ofte set før. De får ofte bare en bemærkning eller kort. Der er ikke så meget nyt i det, selvom jeg self synes det ser forfærdeligt ud...

• #15   20. jun 2018 Okay når man googler ham, så kommer der altså en del op omkring det stævne hvor han gør det, og nogle artikler skriver at han står overfor en social medie storm. Kan desuden se at det er temmelig nyt, så tænker at det helt klart kommer...

Elle - Ben Talbot er nu rimelig kendt indenfor spring smiley

• #16   20. jun 2018 Ok. Jeg kendte ham ikke, men han kan sagtens være kendt. Men han er stadig ikke en af de ryttere, som man jævnligt ser omtalt på både godt og ondt.

Han blev jo heldigvis stoppet. Jeg håber da, at vi alle er enige om, at det her er en meget forkert ridning, men han får bare ikke lige så meget opmærksomhed som de andre, måske fordi han ikke er dansk/alment kendt i Danmark.

Og så det med, at han bevidst gør hesten ondt vs. andre, som ikke gør det bevidst. Det er nok ret ligegyldigt for hesten, om rytteren gør det med vilje eller ej. Hvis en rytter gentagne gange pisker hesten, burde denne slet ikke ride (eller som minimum arbejde med sine vredesproblemer). Det samme gælder, hvis rytteren gør noget andet, som skader hesten gentagne gange.

• #17   20. jun 2018 Elle - ja for hesten er det ligegyldigt hvad intentionen er. Men mulighederne for at ændre problemet er forskellige. Hvis man skader hesten ubevidst, kan man lære af det. Man er (formentligt) ikke ligeglad med hestens trivsel og kan forbedre.
    Hvis man tæver løs på hesten i arrigskab, ikke en gang men sågar til flere stævner i fuld offentlighed og endda fortsætter efter sommeren har råbt stop, så er der sgutte meget håb for forbedring og straffen bør være hård - rytter kender reglerne men bryder dem bevidst.

LM - Ok, jeg googlede og fik selvfølgelig videoen op, men ellers mester par hollandske, en enkelt fransk og en enkelt engelsksproget artikel frem. Intet fra de store tyske eller engelske hestemedier.

• #18   20. jun 2018 frygtelig ridening...

desværre ses dette alt for tit i mine øjn, om det så er klubsstævner eller landsstævner, så ser jeg tit heste blive tæsket med pisk fordi rytteren ikke rider hesten ordenligt... hevet og revet i munden, og sparket til noget så voldsomt...

syntes generelt man på rideskoler skal sætte nye ryttere ind at det ikke er acceptabelt. det hjælper nok ikke med nuværende ryttere for det er det de nok har lært (sørgeligt)...

som træner af disse ryttere burde man også sætte dem ind i hvad der er ok og ikke, kan man ikke træne en hest og rytter til at kunne ride uden tæsk og rusken, så er man ikke hestetræner..
    skønt at han fik et gult kort, og mon ikke han tænker sig lidt om næste gang nu? man kan vel håbe.

Jeg har intet hørt om denne rytter eller ham den anden der tales om. Men Helgstrand var jo en som mange folk blot har ventet på laver en fejl så de kan dokumentere det og smide det ud alle steder.. derfor har langt de fleste nok hørt om ham..

har på det sidste også lagt mærke til at der er mange delte meninger om folk, og sådan er det jo. Havde en træner engang jeg aldrig vil lade nærme sig mine heste igen, der blev pisket nær hovedet første gang til ridening (ny tilredet hest) og hesten var bange for en bro, så den skulle sparkes over benene... samme rytter bliver rost af mange andre jeg kender.. efter det fik jeg en ny træner som jeg kun havde gode oplevelser hos, men hun bliver svinet til folk jeg kender smiley af samme grund tror jeg efterhånden ikke på noget der er i medierne, videoer kan klippes til, billeder kan fuskes og tages i dårlige momenter..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 40 Emner: 131 Svar: 8.658
    #19   20. jun 2018 Michelle: så misforstod jeg dit startindlæg totalt.

Jeg tror bare at nogle ryttere (ex. Andreas Helgstrand) på forhånd er hadet, og at folk derfor vil kritisere for den mindste ting.

Hvis man tager ex Dufour og Helgstrand, og de laver nøjagtigt samme svinestreg, så vil hadet til Helgstrand, og shitstormen være markant større og vammel, end den vil være mod Dufour.

Hvorfor? Højst sandsynligt fordi at størstedelen er helt vilde med Dufour, og størstedelen bare har set sig meget sur på Helgstrand.

Jeg hader de der shitstorme. Folk bliver så modbydelige, ækle, løgnagtige og bare rigtigt umenneskelige, at de næsten er værre end rytteren selv.
    Jeg får det dårligt over at læse de kommentarer som folk spytter ud, og det klæder bare ingen at komme med tilsvininger, trusler, og personlige hetz på sådan et plan.. føj.

• #20   20. jun 2018 Åhhh nej nej stakkels hest...og efter dommeren har sagt stop så bliver den bare banket med sporerne istedet ??:(

• #21   20. jun 2018 http://www.horseandhound.co.uk/news/showjumper-ben-talbot-banned-whip-use-656893

Her forklarer han hvorfor han gjorde det. Ikke at det gør det okay selvfølgelig. Og at hesten ikke længere bliver redet af ham.

• #22   20. jun 2018 Nej det er ikke ok.

Men jeg kan ikke se formålet med at hænge EN mand ud, der sker jo nok mere ofte end man tror, rundt omkring.

Hvormange rideskoleheste får ikke deres andel af spark og tjat med pisken???

Min Basse er gammel rideskole pony, hvilket han bestemt ikke egnede sig til. Han var konstant på tværs og kyldede hele tiden ungerne af h til. Så med jævne mellemrum satte ejeren af rideskolen sig op, også og satte ham på plads med tørre tæsk, som overstiger det som vist på videoen.

Men ingen hang den rideskole ejer ud på nettet, han var jo ikke kendt...... selvom det det helt sikkert gjorde lige så ondt på min Basse, som den Tyske hest......

• #23   20. jun 2018 Dorte: forskellen på at rideskolepigerne slår deres heste og at en toprytter gør det, er selvfølgelig ens for hesten. Begge dele gør lige ondt.

Men bare fordi rideskolen ikke får fokus, betyder det jo ikke at toprytterne så er retfærdiggjort. Det er jo pisse godt, at disse topryttere bliver slået oveni hovedet, når de behandler deres heste sådan her. Det er dem rideskolepigerne ser op til, dem de ser på tv. Jo større budskab man sender om, at sådan en behandling af heste er forkert, jo større chance er der for, at andre ryttere ser, at det er forkert. Hvis toprytterne ikke fik konsekvens, så tror ridepigerne jo netop, at det er helt i orden at gøre både hjemme og ude.

Hvis deres store idol indenfor hestesporten, er stor modstander af piskeslag, så tror jeg også pigerne vil tænke sig om inden de slår deres pony.

Man kan ikke ændre den store mængde vold der er i hele hesteverden på én dag, på både heste og mennesker. Det er en brutal sport på mange punkter. Men det går langsomt i den gode retning for velfærden. Mange bække små.

• #24   20. jun 2018 Synes det er ærgerligt at han lader sig påvirke så meget af folk, men han er jo også menneskelig så det er jo klart. Men bare en skam at han tager afstand fra sporten pga folk der åbenbart er helt som ham = folk der i visse situationer ikke kan styre sit temperament. Jeg synes på ingen måder at det er okay det han gjorde, men jeg har også på fornemmelsen at han godt vidste bagefter hvor galt det var.

Ærgerligt når penge, pres og prestige tager så meget over...

• #25   20. jun 2018 Mon ikke han kommer op på hesten igen. Han er sikkert blevet vildt forskrækket over hvor meget fokus det har fået. Det er også under en uge siden det er sket. Mange ville nok reagere på samme måde som ham. Dødstrusler kan aldrig være sjove.

Forhåbentligt tænker han sig meget mere om næste gang, og heldigvis er historien glemt om et par uger.
    Tror nok vi skal få ham at se igen.

• #26   20. jun 2018
    Havde han været mere kendt og folk vidst mere hvem han var - så havde der været en shitstorm. Især hvis man er lidt med oppe i top placeringerne til stævnerne.

Som AMT nævner, så er der bare en større shitstorm hvis det er en folk ikke kan li' i forvejen end fx Dufour eller Dujadin - jeg kan da nævne nøjagtigt de samme "dårlige" ting om Dufour eller Dujadin, men fordi folk godt kan li' dem og de har fundet folks kærlighed så og sige, så må de bare en masse mere end Helgstrand må fx.

Deres heste åbner også munden, de pisker også med halen, de går også bag lod, de kan også lave elendige dressur øvelser - men når det er dem er der 117 undskyldninger, er det Helgstrand så er det straks forfærdenligt, hvorfor ved han ikke bedre, det er synd for hesten, den presses for meget, han er for hård osv.

Der udover, så tror jeg også de fleste folk der hørte til hele " hetz bølgen" - inkl. mig selv er kommet videre. Jeg kan ikke længere se pointen i at skyde en video eller billeder af folk der rider deres hest bag lod og ligge det på nettet for at skrive " se hvor grimt de rider ". Jeg kan se pointen hvis det er virkelig slemt, men hvis det "bare" er en hest der går dybt bag lod men ikke kysser bringe nej så gider jeg altså ikke hidse mig op. Så er der vigtigere ting i verden.

Det på videoen er selvfølgelig ikke ok, men jeg kan heller ikke se at forbundet skal komme med en udtalelse hver gang nogen klapper til en hest med en kæp - det er vel netop der man har en dommer til stævnet, som fx her der stopper personen og der fx bliver givet et gult kort.

Forbundet - hverken FEI eller DRF kan ikke stå og blande sig til alle stævner og lave en udtalelse om alle der er opfører sig dumt over for hesten.

• #28   20. jun 2018 LM - jeg tvivler på han vidste noget bagefter, som han ikke vidste inden. Det er jo kun et par måneder siden han fik et gult kort for samme adfærd, så jeg tvivler på han går lært noget. Ud over altså, at det ikke er rette sport for ham... og det kan jeg da kun være enig i.

Krikken Jeg håber dælme han får mere end et gult kort, sådan et går han jo allerede.
    Nej FEI behøver fir så vidt ikke melde noget ud hver gang. Men det må være enten/eller. Når de blander sig offentligt og udtaler sig til medierne i langt mindre grove sager og det prompte inden stævnet overhovedet er slut (ved townend meldte de offentligt ud at der blev en undersøgelse) så synes jeg det er sløvt det ikke meldes noget ud her - for jeg forventer da at få grov afstraffelse til et internationalt stævne får konsekvenser (=der må blive en undersøgelse og sag ud af det).
    Hvad normen var at de har tavse mens de undersøgte, så fair nok, men det er jo ikke normen... Det afhænger åbenbart af hvem rytteren er?

Dorthe - lille lise på rideskolen har en underviser der jo så forhåbentlig fortæller at den adfærd er uacceptabel.
    Topryttere har TD'er, dommere og FEI (eller eget lands forbund). Så naturligvis skal de gribe ind og sanktioner, også overfor EN rytter der misbruger sin hest.

• #29   20. jun 2018 Sandra - Ben Talbot, engelsk springrytter.

• #30   20. jun 2018 PÅ videoen synes jeg det er super fedt, at en mand (dommeren) råber i højtaleren, så snart han begynder at tæske på hesten OG klokken ringer mange-mange gange for at få ham til at stoppe. Og kommentaren lige efter er, at han skal gå op til dommeren.

Han blev udelukket fra stævnet. Det er super godt.

Kan ikke se hvorfor man skal starte en shitstorm over det. Ærlig talt - tag rundt til D stævner og du vil se noget nær samme behandling nogle steder. Altså - folk der er lidt for flittige med pisken på springbanen. Men de fleste dommere gør et flot stykke arbejde, får kaldt de ryttere op til dommertårnet, som skal kaldes op og givet dem en advarsel.

• #33   21. jun 2018 Igen - det her er ikke uvidenhed. Han har fået det påtalt for ganske nyligt (gult kort) og manden er ikke ligefrem nybegynder. Det der er jo ikke et spørgsmål om ikke at vide man ikke må banke sin hest, men om ikke at kunne styre sit temperament - tror hestene vil glæde dig over, hvis han lægger ridesport på hylden (Men mon han gør - FEI har åbenbart udelukket ham i to måneder, så det KAN jo være det er derfor han udlægger det som sit eget valg af tage en pause).

Hvad dødstrusler o.l. angår så er det jo helt vanvittigt, men desværre ret typisk at folk går gevaldigt over stregen - og dem der kommer med den slags trænger vist liger så meget til et kursus i anger management som rytteren gør.

• Anne
    Anne Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 3 Emner: 5 Svar: 26
    #35   22. jun 2018 syntes også det er for galt at der ikke bliver gjort mere ved disse ryttere end der gør smiley
    men syntes også det er et problem ved diverse stævner, hvor for eksempel nogle ponyryttere ikke kan styre sit temperament, og smækker sin pony en, fordi de mener det er dens skyld, han han/hun ikke fik en sløjfe, eller hvis den river ned. det er jo ikke altid det er sådan, og mange ponyryttere er generelt søde ved deres ponyer.
    men de der ikke kan opføre sig ordenligt over for sin pony, skal ikke have skylden alene, for nogen forældre siger heller ikke ordenligt fra overfor den opførsel. har også set hesteryttere, der har lavet samme nummer, eller sidder og prikker hesten konstant i siden, og hiver den i munden.

dette er ikke en generelisering, og der er faktisk mange der godt kan finde ud af at behandle hesten som den burde blive behandlet. tror bare man har tendens til at se det negative først (som de der sparker og slår hestene) og ikke dem der rider ordenligt.
    men det retfærdiggøre ALDRIG at man begynder at yde vold mod hesten.
    ved ikke om jeg har forklaret mig ordenligt, men skriver egentlig bare det jeg tænker smiley

• #36   22. jun 2018 Det er 100 år siden jeg har været til et ridestævne, men hvis det er så udbredt der med ryttere der tæver løs på hestene, så håber jeg da, at der også på lavere niveau gribes ind, som tilfældet er i videoen, hvor dommer/speaker fluks kalder rytteren op.
    Bruges kort- systemet egentlig i drf-regi eller er det først internationalt der kan uddeles kort ved grov ridning? For mon ikke lille lise nok skulle lære det, hvis hun allerede fra barnsben fik to måneders udelukkelse pga. et par gule kort?

• #37   22. jun 2018
    Jeg oplever nu ikke folk tæve løs på deres heste til de stævner jeg kommer til og ej heller rive dem rundt i dressur. De der rider mindre kønt i dressur, synes jeg ofte ganske tit ender længere nede i placeringen.

Men når folk ser forskelligt på ridning og hvad der er ok og ikke, så vil der også være forskellige syn på hvad man ser ude på stævnepladsen.

• #38   22. jun 2018 Krikken - det er da betryggende at høre smiley
    Selvfølgelig er der forskel på folks holdninger til, hvordan tingene gøres korrekt, og det skal der være pkads til.
    Men opførsel som i videoen er alle forhåbentligt enige om ikke er ok. Sker det på en stævneplads bør det helt bestemt få konsekvenser for videre deltagelse. Sker det hjemme håber jeg trænere, rytterkammerater e.l. griber ind.

• Anne
    Anne Tilmeldt:
    mar 2018

#39   22. jun 2018 nu er der jo mange der faktisk rider pænt, men som sagt kan man (jeg) godt se på de mere negative ting, som altså kommer ud i form, af dem der ikke opføre sig ordenligt over for hesten smiley det jeg netop ville fremhæve er at der også i lavere klasser sker disse ting, hvor der efter min mening, ikke bliver grebet ordenligt ind.

• #40   22. jun 2018 Overgaard - men hvorfor gribes der ikke ind? Drf's reglement giver vel stadig mulighed for at handle o sådanne situationer? Mangler dommere/TD'er simpelthen rygrad til at hive fat i relevante ryttere og stoppe det, eller er det bare alment accepteret at være brutal ved hestene?

• #41   22. jun 2018
    Der er ikke TD'ere til D stævner i spring. Der er en banebygger, men ellers ikke.

Det jeg har set af spring til d stævner har været ganske fredeligt, de der hiver kræet rundt i fuld fart kommer alligevel ingen steder og tit hiver de ned fordi hesten springer fladt.

• #42   22. jun 2018 Krikken - ok, jamen så må det være dommer eller banebygger smiley
    Jeg forventer ikke at ingen hiver eller rider dårligt osv. Vi starter alle et sted og jeg skal være den første til at indrømme ikke at ride perfekt. Og ved små stævner må man forvente mere dårlig ridning. Men der er jo forskel på bare ikke at være dygtig (hvilket er ok) og på misbrug af hesten.
    Jeg har kun sjældent set sidstnævnte til stævner og har aldrig set det i samme grad som i videoen til et stævne.
    Hvis det er så grove ting Overgaard har set, så håber jeg sandeligt det straffes.
    Hvis det i virkeligheden blot er dårlig ridning der menes, så er straffen fir det og incitamentet til at bedre sig vel blot at man ikke vinder smiley

Overgaard siger lignende ses til mindre stævner. Det er chokerende hvis det er sandt

• #43   22. jun 2018
    Jeg oplever sådan set flere der har problemer med at læsse deres kræ efter et stævne, som så mere eller mindre venligt prøver at få den op - end jeg oplever horribel ridning alla 15 klask i bagdelen foran et spring.

• Anne
    Anne Tilmeldt:
    mar 2018

#44   22. jun 2018 michelle: jeg kan ikke svare dig på hvorfor der ikke bliver grebet ind. som krikken skriver, er der til d stævner ikke TD'ere, og de som ikke hitter ud af det kommer altså ingen vegne.

da jeg for eksempel så nogle 3'erpony klasser til CSWU (husker ikke klassen), var der en pige der ikke kunne holde vreden inde, da hesten stoppede direkte foran springet, og begyndte at slå hesten hårdt med flere slag fra pisken. folk kom da med flere foragede tilråb (også fra kommentators side), men der blev aldrig sagt noget til hende fra dommernes, ihvertfald ikke hvad jeg ved af. og hvad skulle jeg dog have gjort? klaget? tror ikke det hjælper, hvis ingen greb ind fra start.

• #45   22. jun 2018 Overgaard - dommer burde have kaldt pigen til dommertårnet omgående.
    Men har man mod til det, så kan man jo også gå direkte til pigen og informere om at det der ikke er acceptabelt. Det er dog meget skuffende at dommer ikke er den der gør det.

Jeg har til et lille klubstævne for et års tid siden oplevet en mor blive kaldt til dommertårnet, fordi hun fra sidelinjen råbte og opfordrede til (særdeles flittig) brug af pisken. Rytter var en lille pige på en sød, men ikke så hurtig pony. Hun red sødt og høfligt rundt og overhørte i øvrigt mors tilråb. Men mor fik besked på at flette næbet og lade sin datter fortsætte den pæne ridning hun var i gang med smiley
    Sådan burde det være - dommere bør have nosser til at stoppe grov behandling når det ligefrem sker inde på banen.

• Anne
    Anne Tilmeldt:
    mar 2018

#47   23. jun 2018 michelle: jeg kan ikke styre ved at dommer gør og ikke gør. jeg kan som skrevet ikke huske om der blev gjort noget ved det. jeg er ikke en dominerende type der råber op, for sådan er jeg ikke skruet sammen mentalt.

• #48   23. jun 2018 Overgaard - jeg bebrejder ikke dig at dommer ikke gjorde noget, det er skam dommeren jeg bebrejder smiley

• #49   23. jun 2018 Det er desværre en ret udbredt holdning.

Var for nogle år siden så “ heldig” at sidde ved siden at vores øverste chef til en fest. Vi kom til at snakke hest.

Hans barnebarn havde værret til stævne, og ponyen havde ikke opført sig ordentlig, så den skulle efter hans mening have haft nogle tæsk.

Hvor til jeg spurgte, hvorfor det var ponyens skyld at pigen havde fået en pony som hun ikke kunne styre?

Men den var bange, var hans svar.

Og mit spørgsmål; er det ponyens skyld at den ikke har været trænet hjemmefra, og lært at blomster ikke er farlige?

Alle hans argumenter for hvorfor hesten havde fortjent en omgang tæsk, blev mødt at mine spørgsmål om, hvordan hesten kunne være ansvarlig for at den ikke var trænet til det den skulle.

Tilsidst gad han ikke snakke mere med mig.

• #51   23. jun 2018 Phoenix - ingen overbeviser mig om, at han tævede hesten af uvidenhed. Han gjorde det jo ikke j den tro, at den så ville springe vand (Det prøver han ikke en gang selv at bilde folk ind).

Det er ren og skær vrede og mangel på selvkontrol.

Havde han tævet den for at få den over vandet kunne vi MÅSKE tale om uvidenhed (Men nej ikke rigtigt, for manden ved da godt, at man ikke må tæve heste, heller ikke i træningsøjemed).

Dette var afstraffelse, ikke træning, og det er da også hvad rytteren selv giver udtryk for.

• #53   23. jun 2018 Phoenix- men det gør ikke tævene til et udtryk for uvidenhed. At han måske er dårlig til at træne vandgrav kan vi fint kalde uvidenhed. Men at han tæver hesten på en stævneplads er ikke uvidenhed.
    Uvidenhed kan man gøre noget ved - Du kan lære manden at træne vandgrav fx.
    Men selvom han har lært at træne vandgrav og hesten så ikke stopper på vand mere, så har du stadig at gøre med en mand, der åbenbart mener det er ok at tæve heste og som har rigtigt svært ved at styre sit temperament, og var det ikke et stop på vand der udløste vreden havde det formentligt før eller siden været noget andet. Det er ganske enkelt ikke uvidenhed der får ham til at gøre det .

• #54   24. jun 2018 Jeg har nu også nærmest kun oplevet dommere der skærer ret hårdt ned på dårlig opførsel på banerne. Engang stod jeg som banepersonale til et landsstævne, hvor en af de ret anerkendte topryttere (vil ikke sige navn), opførte sig dårligt på flere måder. Men han blev også straks kaldt til dommertårnet da han faldt af ved et spring. Jeg tror han selv synes det var pinligt at falde af da han er vant til at springe 150 cm og nu faldt af på 130 eller hvad det var. Så han valgte at rykke hesten i munden fra jorden, sætte sig op inde på banen (hvilket man ikke må), og så derefter piske løs på den. Der blev han også hurtigt kaldt op, og mener han fik karantæne i nogle måneder, hvilket jo er meget uheldigt for en person der rider heste ved en stald, for det er jo nærmest det de lever af smiley

Kender også selv en dommer der går meget op i sådan noget, og gerne hiver dem en tur op i dommertårnet ved den mindste dårlige opførsel, hvilket både kan være til en fornuftig snak eller en knap så rar samtale smiley

• #55   25. jun 2018 Ulempen til de små stævner er at der ikke er nogen som holder øje med hele stævnepladsen, dommeren er den eneste som har bemyndigelse til at uddele advarsler og kort men er jo det meste af tiden bundet til dommerhuset og ser derfor kun banen og det område omkring. Så hvad der foregår på opvarmningen og parkeringen slipper nemmere igennem fingerne, da der ikke er nogen til at se det som har bemyndigelse til at gøre noget i DRF sammenhæng.

Jeg har oplevet på C-stævner ryttere som er kaldt til dommerhuset pga. usportslig opførsel på banerne, og kan da sagtens stå ved jeg selv har fået en advarsel af en TD'er pga. for hårdhændet håndtering af ponyen på banen (fik dog ingen påtale fra dommeren). Ja jeg burde vide bedre, og vidste også bedre på tidspunktet. Men temperamentet tog over, og ponyen fik også en stor undskyldning bagefter, shit happens for alle og fint det bliver påtalt men større konsekvenser synes jeg måske tilhøre når der ses systematisk hårdhændet håndtering af hestene (bæret kan løbe over for alle en sjælden gang imellem, og fint med irettesættelse og udelukkelse for stævnet med karantæner for enkelt tilfælde synes jeg er voldsomt).

Dødstrulser høre ingen steder hjemme, så folk skal flette næbet da det intet konstruktivt giver til at skabe en ordentligt fremtidig håndtering af situationer.

• #56   25. jun 2018 Sabrine - karantæne er jo automatisk ved to gule kort.
    Ved enkelt tilfælde må konsekvensen afhænge af niveauet/grovheden af adfærden.
    Et tilfælde som det der medførte denne tråd mener jeg bør føre til karantæne første gang - der er jo ikke bare tale om, at rytteren mister besiddelsen og rykker lidt hårdt i hesten e.l. som godt kunne klares med en advarsel. Hesten får decideret tæv og jeg er forundret over ingen har meldt ham for overtrædelse af dyreværnsloven (nu hvor det var et stort stævne, der er video og rytteren er kendt). Uanset årsagen bør det efter min mening føre til karantæne hvis man ligefrem tæver hesten.

Kommentér på:
Hvorfor så lidt opmærksomhed (brutal ridning)

Annonce