{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.034 visninger | Oprettet:

HF og hest - hvad havde i gjort? {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg her så igen igen smiley denne gang med et mere ømt emne for mig...

For sådan at det hele giver mening så bliver det hele nok lidt langt og kedeligt at læse, så sorry for that smiley

Jeg starter på HF på mandag. Derved er jeg i skole fra 8:00 til 15:30 hver mandag (møder kl 8:50 mandage dog), tirsdag og onsdag. Tirsdag ændre sig ikke angående hest. Torsdag og fredag har jeg fri 12:30. Derved har jeg også 30 minutter i bil hver vej, + trafikken der nu opstår i Esbjerg. Og så kommer der lektier som nok ender med at tage det meste af min aften.

Så har vi en mad aftale kl 17:00, og stalden hesten står i lukker kl 21:00.
Her føler jeg mig så en del tidspresset allerede smiley Jeg har derudover nemt ved at få stress af små ting, og døjer med depression så ting bliver nemt uoverskueligt for mig smiley

Så er der selve hesten... En varm, nemt stresset og meget let påvirkelig hest smiley Sam kræver en fast rutine, og forskellig træning fordi han nemt keder sig når der ikke sker noget nyt (noget han skal bruge hovedet på). Han er ikke god til forskellige ryttere som hver giver forskellige signaler og har deres metoder. Han skal helst holdes i gang flere gange i ugen (han kan ikke stå stille i flere dage i træk).

Jeg har haft Sam i 7 år (+ 4 måneder). Fra en lille, tynd hest der var redet udelukket på tøjle lige før jeg købte ham.. Som var bange for sin egen skygge. Til en hest der nu kan gå ganske fint LA programmer og enkelte øvelser i M klasserne. Og springe bane på 1 menter og sprunget 110. Kigger meget på tur og bliver skræmt grundet jeg ikke tager ham så meget ud. Så på de 7 år har jeg haft sindssyge kampe så jeg kunne få en hest andre bad mig sælge og aflive fordi han ødelagde min nakke og ryg flere gange, og skadede andre (han er overhovedet ikke sådan længere) smiley

Slut men ikke mindst så har vi vores springning. Sam bliver nemt bange når han ikke har været i gang i lidt tid, og kræver derfor at kunne springe mindst 1 gang i ugen for at han ikke stopper, løber uden om og alt muligt på simple spring uden fyld. Om vinteren er der så kun mulighed for at springe 2 gange i ugen, og den ene er om onsdagen...

Spørgsmålet er så...
1: skal jeg lade ham stå mandag, tirsdag, onsdag. Have kampe torsdag og fredag (muligvis også lørdag) og så få en god træning søndag, for at starte forfra hver eneste uge.
2: tage i mod tilbuddet om en ung pige eller min kæreste kan tage ham ud på ture (hvor han glor 5x mere end på banen og bliver bange), ingen af dem har råd til facelitetskort så de kan ikke ride på banerne.
3: se om jeg kan finde en mere erfaren rytter som har råd og tid til at tage ham i dressur og spring 2x i ugen (måske mere).
4: udlåne ham (hvilket jeg ikke har noget forstand på).
5 sælge ham.

Hvad havde i gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HF og hest - hvad havde i gjort?
  • #1   7. aug 2018 Nr 3.. smiley Den rigtige part er guld værd..

  • #2   7. aug 2018 Pernille, nu har jeg så også haft 3 parter det sidste sted vi stod opstaldet, og der var det nærmest umuligt at finde parter smiley har haft annoncer oppe hvor jeg desværre ikke har været så heldig smiley tror du det er muligt at finde en der vil betale for medlemskab + facelitetskort og selv have køremuligheder som vil ride en lille hest man kan ride uden at betale for?

  • #3   7. aug 2018 Det er selvfølgelig svært at svare på.. Jeg havde en fantastisk part til min hest, netop fordi hun ikke skulle betale mig noget.. Man sorterer desværre rigtig mange søde og dygtige parter fra, ved at kræve et urimeligt beløb.. smiley

  • #4   7. aug 2018 jeg har aldrig betalt for at ride en andens hest, jeg er vokset op med at man søger hjælp til ens hest og derfor skal det ikke koste smiley så uanset niveau skal man ikke betale til mig for at hjælpe med min hest smiley syntes bare det er svært at finde nogle der er seriøse om det smiley

  • #6   7. aug 2018 Stald Phoenix: det største problem bliver at sælge ham, den hest betyder alt for mig smiley er det selvisk af mig at jeg vil beholde ham? jeg mangler simpelthen råd og grundlag for disse..

  • #8   7. aug 2018 Jeg har haft part på begge mine heste og det fortryder jeg ikke. Parten på Liv var gratis for rytter og vi fik et så godt forhold til hinanden. Hun nød omgangen med hesten og var så sød at hjælpe med stalden de dage hun var her...
    du skal nok være indstillet på at parten også har forpligtelser og så må i sammen finde en god aftale...
    Jeg ville altid foretrække en gratis part, men nu har jeg også hesten hjemme. Rytter fik at vide at hvis hun skulle mere end småture og ridebane så skulle hun stå for skoning af Liv.


  • #10   7. aug 2018 Kender det godt! Vi skal bruge flere timer i døgnet smiley
    Jeg havde selv et travlt program i gymnasiet... jeg havde fri alle ugens dage kl. 16 og skulle så lige med bussen hjem. Det blev fast program for mig, at jeg kom hjem ved 17/18-tiden, spiste aftensmad, og var så i stalden fra kl. 20-22. I tidsrummet før og efter stald samt i weekenderne stod den på lektier.

    Det var benhårdt, men hesten blev holdt igang, (skulle rides hver dag pga. gammel skade), jeg kom da som regel med til arrangementerne med skolen, men fritid og hviletid var der ikke meget af smiley Jeg søgte ind på min videregående uddannelse med et snit på 11,7, så på trods er jeg da kommet igennem uden mine karakterer led vildt under det. Det skal man også lige overveje smiley Selvfølgelig ved jeg, hesten har kostet mig en karakter i ny og næ, men sådan er det, når man ikke vil opgive den del af sig selv smiley

    Men se på, hvad du kan og har lyst til. Du kan jo altid prøve dig frem og se, om du kan overskue det smiley - Og så lave om, hvis du ikke kan.

    Jeg starter selv på min kandidatgrad i jura her pr. 1. september, har hest og har haft ham på min bachelor også, har arbejde 15 timer i ugen og en kæreste i Svendborg. Pyha, men det går og med fine resultater smiley Her er jeg dog noget hængt op i perioder smiley Det går fint i hverdagen, men hvis hesten bliver skadet, kan jeg godt mærke, det stresser lidt.

    Jeg ved selv, at JEG ikke trives uden hest - og at den er noget af det, jeg klamrer mig til. Både fysisk og til hovedet. Så må den koste en karakter i ny og næ, men det er dét, der skal til, for at jeg har det godt smiley Og kan klare alt det, jeg gør. Så hvis DU har det lige sådan, så synes jeg ikke, du skal sælge - dog med rimelighed for øje. Men er hesten til besvær og ødelægger din hverdags rytme for dig, så må du jo overveje smiley Man går der jo også for at få noget med fra HF - ikke bare for at spilde tiden smiley Ellers ville jeg absolut se, om jeg kendte en, der kunne ride/passe 1-2 dage om ugen eller evt. bare en anden i stalden, der kunne se efter den fast en dag om ugen, evt. dens fridag, hvor du kunne holde "helt hestefri" smiley


  • #14   7. aug 2018 Hm...

    Hvad sker der, hvis du simpelthen spiser senere 1-2 gange om ugen?
    Hvis dine roommates / familie spiser op uden dig, Nåja, så er det bare leverpostej??
    Men ligner det ikke en løsning?


  • #15   7. aug 2018
    Jeg tænker om dyret kunne flyttes tættere på eller et sted der måske er mere fleksibelt, med fuldpas e.l - noget der gjorde hverdagen lettere smiley Om det måske betød at undvære ridehus eller at du skulle give 200 kr mere e.l

    Jeg ville selv ikke have kunne fungere særligt godt med hest under gymnasiet, det ville mit hoved nok ikke kunne kapere - så jeg ville ende med at nedprioritere skole/lektier, hvilket jeg også gjorde, selvom jeg ikke havde hest.
    Men jeg har så heller aldrig været skole typen og endte også med at droppe ud og hitte på noget andet.


  • #16   7. aug 2018 Jeg havde valgt nr 3 eller 5 udfra din beskrivelse med skole/stress og hvad din hest kræver. Du er enten bedre tjent med et salg af Sam til en dygtig rytter og du køber en mer passende hest som passer mer til dit behov eller du finder en dygtig part som kan aktivere ham så han ik er en krudttønde de dage du kan ride ham. Det at ha hest skal være af lyst og overskud end det er stress og jag, for det er hest og ejer ik tjent med smiley min staldmutter er lidt i samme situation som dig, dog med to heste og deltids job, hun føler nu at det mere stress at ride dem begge end det er af lyst. Hun har ik i sinde at sælge nogen af dem, da den ene danser på knivsæg pga en tikkende sygdom som kan føre til aflivning og den anden hest er utrolig følsom hest og er en ener som aldrig hun aldrig går af med. Hun har delt sin problematik med mig og jeg har forslået at hun skal søge en dygtig rytter (part) ala hende selv og vær kritisk i sin søgen med forbehold for at sige nej tak til personen hvis det ik er det rette match. Hun har sagt at nu vil hun tænke over muligheden mens hun er på ferie...

  • #17   7. aug 2018 Jeg går i gymnasiet og har en hest. Min hest er typen der sagtens kan stå, men han bliver redet næsten hver dag alligevel. Jeg har stor glæde i at have ham i løsdrift, hvor det er helt ok at ride sent. Jeg har 1,5 time hjem fra skole, så tit er jeg først ude ved hesten klokken 21. Hesten er mit frirum i hverdagen, og jeg vil ikke undvære ham.

    Jeg ville give det en chance, og så se hvordan det går. Det vil ikke skade at få en part, som kan hjælpe dig i hverdagen. Hvis det bliver for meget, har du stadig muligheden for at udlåne eller sælge.



  • #18   7. aug 2018 Anna: Hesten er mit et og alt og det eneste pusterum jeg har fra alt andet, så han betyder meget for mig mentalt også fordi jeg har haft problemer da jeg var yngre hvilket hesten afhjalp mig med smiley

    Dokter Who: Da jeg tidligst er hjemme kl 16:00 de dage, så er det mest oplagt at vi spiser kl 17:00, som så også giver mere tid efter nu når stalden lukker kl 21:00. Da jeg lever ved kæresten men har en mad aftale ved min bedste så kan jeg ikke bare spise sener end dem heller smiley

    Krikken: Der er kun 3 stalde i mit område, de 2 er for dyre og giver for lidt foldtid smiley den der er fuldpas på er alt for dyr på min su smiley

    Noget jeg lige glemte i opslaget.

    Jeg har været mobbet som har gjort at skole har været et helved da jeg var barn, derfor startede jeg AVU sidste skoleår og kom ud med nogle rimelig gode karakter. og er også grunden til at jeg starter på HF.
    Jeg startede i sporten da jeg var 11, dette var min måde at komme væk fra familie problemer, skole problemer og andre problemer. Så hesten har været og er stadig mit eneste frirum fra alt andet smiley


  • #19   7. aug 2018 Som jeg ser det lyder det da til at du har en del mere tid på hænderne selv på dine stramme dage, end jeg har. Og det er ikke for at helliggøre mig selv eller klappe mig selv på skulderen. Men hvis man lige kniber ballerne sammen og man er en person der godt kan lide at være igang, så kan det sagtens lade sig gøre. Det vil klart komme dig til gode senere i livet at du er vant til at knokle og ikke tænker det store over det smiley

    Hvis ikke jeg har nået at ride inden arbejde og har fri kl 20, så rider jeg alligevel derefter selvom stalden lukker kl 22, og så får jeg nok først aftensmad kl 22.30, hvis ikke jeg spiste på arbejdet, men jeg synes det er fedt at når man lægger sig i sengen om aftenen så er man faktisk træt og ved at man har lavet noget i løbet af dagen. Så ser man også mere frem til fridagene smiley


  • #20   7. aug 2018 Synes personligt du skal starte i skole først, også se hvad du får tid til. Jeg har tid til at ride med dage til 16.35 og 1 times kørsel hjem, med en stald der lukker kl 21. Men det hele afhænger selvfølgelig også af overskud og lektier. Eller er en part guld værd!

  • #21   7. aug 2018 Jeg ville prøve at finde en part. Jeg har selv lige klaret mig i gennem gymnasiet selvom jeg har bøvl med det ene og andet psykisk set og det har været guld værd for mig at have en jeg stolede på og som passede godt på min hest Twinsister. Det at vide der var en der så til hende nogle dage hvor man så med god samvittighed kunne få lavet en opgave eller andet man ikke fandt tid til de andre dage var rigtig rart. Ved at have en part man kommunikere godt med er der også flere øjne på ens hest så de opdager måske ting man ikke selv gør, og man har altid en at spare med hvis man synes noget er galt eller noget der skulle ændres. Jeg kunne ikk have klaret mig igennem sidste år på gymnasiet uden min gode part som også er en fantastisk veninde, eller jo det kunne jeg godt, men så havde det hverken været kvalitet det jeg lavede ved hesten eller med skole arbejdet, og så vil jeg have kørt mig selv psykisk ned. Det kan godt være at nogen kan klare alt muligt, det kunne jeg også engang, men det bliver (for nogen) ikke ved i længden at gå, at man kører på energi man egentligt ikke har. Så hvis det er muligt at finde en sød part som du fungere godt med og en hvor hest og rytter passer så ville det være en god løsning.
    Hvis du så finder en part så lavt et skema (ved der også findes en app) hvor i skriver hvad i har lavet den dag med hesten, så man ved hvad den er blevet brugt til, og ellers bare have en god kommunikation sammen det er virkelig vigtigt.
    Håber du finder en sød part (hvis det er det du vælger)


  • #22   7. aug 2018 find en god part og så se tiden lidt an. det kan jo være at du kan finde tid til det alligevæld. skal op i 3 g på HTX og ved godt det ik helt er det samme, men der er tit aflyste timer hvor man endten skal møde senere eller får fri tieligere. tror du skal tage en dyb indånding før du maler fanden på væggen smiley

    syntes generalt at der er mange der skiller sig af med deres heste når de starter i gym/hf hvilket jeg ikke helt forstår. Mine heste står godt nok ved mig selv, men har så lige over 1 time frem og tilbage til skole, og det går sku meget godt med at få redet - tja jeg tror ikke jeg ville have kunne komme igennem gym hvis det ikke var for mine heste og en god ridetur.


  • #23   8. aug 2018 Jeg kan ikke sige, hvad du skal gøre jo, men jeg kam fortælle min egen historie. smiley

    Jeg bor i Odense med min kæreste. Jeg har en hest, som jeg har haft i snart 6 år. Hun betyder rigtig meget for mig. Hun er svær at flytte på, for hun kan så mange ting, når hun står i vante omgivelser, men når hun bliver flyttet, glemmer hun alt, hvad hun har lært, hun bliver trist, vil ikke lade mig tage afsted når jeg skal hjem igen, hun kommer ikke til mad og vand - og har endda engang begyndt at halte helt vildt, fordi hun blev flyttet..
    Jeg har forsøgt at have hende med til Odense i 8 måneder. Normalt står hun i Sønderjylland i Vojens. Da hun var i Odense var hun en helt anden hest!
    Nå, men jeg er så også studerende, starter 2. Semester på ergoterapeut efter sommerferien, og har ikke tid til hende hver dag.

    Mini kræver at stå et sted med løsdrift, søde og milde heste i løsdriften og masser af plads. Jeg kræver gode skovtursmuligheder og fuldpas eftersom jeg ikke har tid hver dag. Det kan ikke lade sig at gøre att finde inden for en rimelig radius af min bopæl, så jeg har taget taget et let valg.

    Hun er HESTEN. Hun er det mest godmodige, jeg kender. Selvfølgelig skal hun ikke sælges. smiley Så hun har stået i (2 år minus 8 måneder) i Vojens i verdens dejligste løsdrift med kun 3 heste, fuldpas, 800 meter fra mine forældres hus. smiley Hvor Mini er hjemme og har stået i stort set al den tid, jeg har haft hende.

    Så rider jeg, når jeg alligevel er hos mine forældre, og så har jeg lige fundet en god part, men ellers får hun lov bare at gå ig hygge. smiley Og så er løsdriften billig, så det er ikke firdi de tærer på mit budget. smiley


  • #25   8. aug 2018 Jeg havde glæde af at få en part da jeg selv gik på HF. Jeg havde forestillet mig at jeg skulle have en erfaren rytter til hesten, og havde et par stykker oppe og prøve hesten, og valgte så den jeg mente passede bedst. Hun var godt nok enormt usikker på det tidspunkt, og hesten en frisk energibombe. Det viste sig rimelig hurtigt at hesten begyndte at passe på rytteren, og jeg brugte mine ridedage på at hjælpe parten i gang. De øvrige dage gik hun tur med hesten eller nussede om den for at lære den at kende. Når så vi begge var trygge ved at hun red alene, fik hun lov til det, og hun har virkelig udviklet sig sammen med hesten. Derefter fik jeg selv ro på - red 2 gange om ugen, fik hesten motioneret på fornuftig vis de øvrige dage, og aftalen blev at hun mugede ud (hun ville gerne give noget for at have part, men havde ikke råd til at betale med penge, og foreslog selv at hun så kunne muge ud i boksen i stedet).

    Så du kan godt være heldig at den perfekte part er derude et sted, selvom det virker svært med en lidt speciel hest - det vigtigste er at være åben overfor de muligheder der måske ikke er de mest oplagte fra starten af - det kan godt vise sig at vejen frem er en helt anden end den man tror.

    Held og lykke med din beslutning smiley


  • #26   8. aug 2018 1) Der er nogle heste, der er lidt unikke, og ikke passer til alle ryttere. Men det er godt nok sjældent at en hest ikke kan rides af mere end en.
    Hvis du tænker at part, udlån eller salg mere og mere ligner en nødvendighed, så skal den rette person nok findes derude et sted.

    2) Lad være med at slå dig selv så hårdt i hovedet med bekymringer. Jeg er helt sikker på, at du nok skal finde en løsning, så du kan blive ved med at have heste og ridning som et Helle.
    - Og jeg tror, at du har flere løsninger end du ser lige nu.
    Det kan være noget ultra simpelt, fx spis kold mad alene tirsdag. Snak med din bedstemor om det - de hedder "bedste mødre" fordi de har livserfaring til at være ekstra kloge i moderrollen....
    Det kan også være, at din bedstemor har en endnu simplere ide - hun kender dit liv og er tæt på dig.

    To på - der er masser af løsninger derude..


Kommentér på:
HF og hest - hvad havde i gjort?

Annonce