{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.108 visninger | Oprettet:

Vil ikke løfte ben - og slet ikke have smed.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne her shetlænderhoppe.. Hun er generelt en meget skeptisk dame, jeg kender ikke hendes fortid, men jeg tvivler på, at hun har været ret meget i hænder, måske endda ikke blevet behandlet særlig pænt.. Men vi er nået rigtig langt med mange ting, jeg måtte endda løfte ben på hende.. Smeden måtte ikke, så jeg måtte holde hendes ben, når hun skulle have smed.. Nu har vi så desværre haft et par dårlige gange med smeden, og det er nu fuldstændig umuligt at løfte ben på hende, også for mig.. Hun bliver meget ophidset og farlig..
Men hvordan kommer jeg videre herfra? Jeg er startet helt forfra med hende, binder hende op, rører hende over hele kroppen (ikke ben) strigler hende osv, da jeg er bange for, at jeg har mistet hendes tillid.. Nu rejser jeg i næste uge, men når jeg kommer tilbage, kommer vi nærmest ikke udenom, at bedøve hende, for hun SKAL have ordnet hove.. Men det er selvfølgelig ikke en holdbar løsning.. Jeg tager kontakt til en kvindelig smed, da hun er mere skeptisk overfor mænd..
Nu kender I hende jo ikke, så jeg ved godt det er svært at svare på.. Men hvad er vi ude i her? Trust issues? Gør det ondt på hende? Er hun bare hoppehysterisk? Jeg vil gerne gøre det rigtigt, så vi undgår de trælse oplevelser, for vores begges skyld.. Jeg er meget udfordret her, da jeg har været velsignet med verdens nemmeste hest før hende..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil ikke løfte ben - og slet ikke have smed..
  • #1   9. aug 2018 Hmm det lyder som en træls situation at stå i.
    Jeg har altid lært at skulle en (ung) hest lærer at løfte ben så; Løft et ben og giv en godbid, løft det næste ben og endnu en godbid (evt klikkertræning, hvis man er god til det)
    Hvis du synes hun generelt er skeptisk overfor dig synes jeg du skal se "Camilla Stormonts" video igennem med snupnur:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZWzECg7AwIc

    Her er Camilla igang med at vinde Snupnur's tillid, og det tænker jeg du kan bruge smiley


  • #2   9. aug 2018 Det var også sådan vi fik det til at fungere, til at starte med.. Men efter de sidste dårlige oplevelser, skal jeg bare røre hendes ben, så går hun helt bananas og sprænger kæder og det hele.. Det er virkelig frygteligt for både hende og mig.. Jeg vil gøre hvad som helst - dyrlæge, massør - men jeg ved ikke hvor jeg skal starte..

  • #3   9. aug 2018 Hvor bor du? Skriv evt til sådan en som Camilla (fra Fyn) om hun eller en ligeså dygtig en kan komme og hjælpe dig - jeg tror det er mit bedste bud!

  • #4   9. aug 2018 Djursland.. Kan da godt være det er en adfærdsekspert jeg skal have fat i.. smiley

  • #5   9. aug 2018 Der er på Djursland "Den hele Ekvipage", der drives af Helle Knudsen, der har lært mig ikke så lidt og "Horse In Harmony Rideskolen", der er en rideskole med fokus på god hestehåndtering samt "Rytter Harmoni", der drives af min veninde Frederikke, der er under uddannelse til BBH basistræner og derudover arbejder, som underviser på "Horse in Harmony Rideskolen".

    Alle 3 vil jeg varmt anbefale. De er alle meget dygtige.
    Når man har traumer, skal der ikke meget til at genvække problemerne og jeg taler af erfaring. Heste kan sagtens have traumer. Jeg har selv et eksemplar, der dog nu er pensioneret pga. mit helbred


  • #6   9. aug 2018 Jeg har faktisk lige snakket med Helle og lavet en aftale om, at vi kigger på hende når jeg kommer hjem fra ferie.. smiley Jeg tror nemlig også at der ligger noget bag..

  • #7   9. aug 2018
    Kunne det tænkes at det ben fejlede noget eller kroppen gjorde? smiley Har netop læst et indlæg på facebook fra en dyrlæge praksis, om en hest der altid skulle bedøves ved smed, hvor man ved et tilfælde fordi hesten blev halt fandt ud af at grunden til den ikke brød sig om at få løftet et ben, netop var at der sad noget ikke godt i det.


  • #8   9. aug 2018 Det er alle fire ben.. Især bagbenene.. Men ja det kan sagtens tænkes, at der ikke noget galt med hende.. Jeg tænker også at starte fra en ende af med dyrlæge, fys, adfærdsbehandler osv..

  • #9   10. aug 2018 En bekendts hest har gjort noget af det samme. Det er også en islænder, og det særlige er, at den ikke har haft nogen dårlige oplevelser med smed. Den er 7 år gammel, min veninde købte den, da den var en uge gammel (født i samme stald, hvor hun havde sin anden hest) og har altid haft samme smed. Den var ok med at blive beskåret, men den ville IKKE have sko på. Den endte med at blive let bedøvet hver gang, den skulle skos.

    Den havde som unghest et uheld, hvor den forsøgte at springe over en boksdør og sad fast - den blev dengang behandlet for en benskade og fik kiropraktor/massør til hofteområdet. Man mente derefter, at den var ok igen. Dog viste den et par år senere, da den kom i hårdere arbejde, urene takter på volter, så den fik kiropraktor igen, som vurderede, at den stadig var gal med hofteområdet. Efter dette blev behandlet, og hesten kom i genoptræning, forsøgte min veninde sig med skoning uden bedøvelse. Og voila - nu går det så fint smiley
    Så det KAN være noget skjult i f.eks, muskulaturen, der gør, at hesten ikke bryder sig om at få løftet benene så højt eller at få dem holdt fast så længe, som smeden kræver.


  • #10   22. dec 2018 Opdatering:
    Jeg/min pony, har trænet med Helle fra den hele ekvipage i et par måneder nu og i dag havde vi for anden gang besøg af hovtrimmer Dorthe Nyrup.. Og hun fik ordnet alle 4 hove i dag.. smiley Jeg er bare så glad helt ned i maven.. smiley


  • #11   22. dec 2018 Dejligt at høre med en god opdatering smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Vil ikke løfte ben - og slet ikke have smed..

Annonce