1.008 visninger
|
Oprettet:
Hest {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg går og overvejer at skulle have mig en hest eller retter og sig jeg har fundet min drømme hest, men hvad skal man regne med at skulle have om måneden ca til en hest?
mar 2018
Følger: 23 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 87
Smed
Dyrelæge
Foder
Forsikring
Udstyr
Og uventede udgifter
Det er dyrest i starten, hvis du skal have alt muligt til hesten.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
okt 2013
Følger: 27 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 104
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
okt 2013
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Kolik operation incl opstaldning 25-30.000 kr.
Søm i haseled 30.000 kr for aftenbesøg søndag, indlæggelse i 10 dage, medicin og skylning af led x flere.
Så sygeforsikring er godt, hvis man ikke har en velpolstret opsparing
Ellers så regner jeg med i denne vinter med hestene hjemme at bruge :
Træpillesmuld 300 kr/måned/pr hest
Grovfoder 1,5 minibig hø 750 kr/måned/pr hest
Foder 500 kr/måned/pr hest
Smed 700 kr/måned/pr hest
Pr hest pr måned 2250 kr - dvs 2 heste for 4500 kr pr måned.
Så er det dejligt at det plejer at være billigere om sommeren....når man altså ikke skal vinterfoderet pga tørke
Man kan godt gøre det billigere, hvis man vil - men man kan også nemt gører det dyrere.
Mvh Charlotte
okt 2013
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Jeg har så været enormt uheldig og han har været meget syg og har været indlagt flere gange og har brugt lige over 100.000 kr på dyrlæge over 3 år.
okt 2013
Selvpas hvad indebære det ved dig?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Opstalding (pr. måned): 1.000-1.500 for løsdrift med selvpas, og så deropaf hvis det skal være i boks og med fuldpas
Smed (hver 6.-8. uge): 400-600 hvis uden sko, 1.000-1.200 med
Dyrlæge (1 gang pr år): 2.000
Foder: Kan være med i opstaldningen, kan koste 500 om måneden, alt efter hvor meget hesten kræver
Forsikring (pr. år): For min der er livsforsikret til 40.000 og har sygeforsikring er det 3.000 hos dansk hesteforsikring - du kan selv udregne på forsikringsselskabernes hjemmeside
Det er ligesom det der skal til for at holde den i live, derudover er der jo selve hesten, udstyr, undervisnings stævner, alt efter hvad man er til
dec 2012
Det eneste der er med i prisen på opstaldning er udluk i hverdagene. Jeg muger selv, søger selv for strå og vand på folden, det mit eget job at sørge for at hegn er intakt og at holde folden ordentlig. Vi deles om indluk i hverdagene og ud og indluk i weekender, samt helligdage. Er der noget der skal laves i stalden, skal vi selv ordne det og vi står selv for indkøb af strå og bund, men vi har så valgt at købe ind sammen.
okt 2013
Dette ville også være min første hest, så kan godt være jeg spørg dumt til nogle af jeres ting.
Men kan se at det kan være jeg skal overvejer med lidt selvpas inde i opstaldening for at kunne spare lidt der.
dec 2012
Jeg tror at det vigtigeste at have med i baghovedet, når man køber sin første hest, er at det højst sandsynligt kommer til at koste mere end man forventer.
Jeg har haft 4 heste og på trods af at de alle 4 har stået opstaldet i selvpas og i samme område, så har de koster meget forskelligt at have.
Ham jeg har nu gik uden sko da jeg købte ham, det kunne han så pludselig ikke mere og måtte have 4 sko på og så steg smeden regningen fra 350 kr hver 7 uge til 1300 hver 5 uge. I starten gik han uden dækken om vinteren, men så havde han en vinter hvor han frøs og måtte have tøj på, det var heller ikke lige planlagt, så fik han ny foldmakker som ødelagde alle hans dækkener lyn hurtigt, hvilket betød at hans dækkener max holdte 14 dage, det var os lidt af en udgift etc.
okt 2013
dec 2012
okt 2013
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Selve købspris af hest.
Evt handelsundersøgelse. Klinisk handelsundersøgelse koster ca 2.000 kr.
Udstyr :
Sadel. Jeg har en brugt western sade, 6500 kr.
Hovedtøj, tøjler, bid: 250 + 350 + 850.
2 grimer, træktove, rebgrime, longe og alt muligt andet småtteri : ca 1000 kr?
Og så kommer hesten hjem. Diverse fjollede udgifter, fx et fluenet hver anden dag pga makkeren æder fluenet...
Jeg betaler 1200 kr pr måned for selvpas. Dvs vi skiftes til at lukke ind og ud og give foderet, man fylder selv hønet og måler kraftfoder op og lægger klar - men det gives af dem, der lukker ind/ud. Man udmuger selv.
Fordelen ved selvpas er, at du bestemmer selv, hvad dyret får, har hver dag involvering i dyrets pasning, men ulempen er også, at du skal selv passe efter arbejde og stå for foder.
Om sommeren ernæres hesten fuldtud af græs. (For hyggens skyld trækker jeg ham ind hver dag, renser hove, giver en håndfuld lucerne og lidt müsli)
Om vinteren primært hø, suppleret med lidt kraftfoder. Jeg tror, at det bliver 300 for hø, måske 150 for kraftfoder? Så jeg har naturligvis budgetteret med 1000 kr pr mdr.
Smed 800 pr gang uden sko, 1200 med 4 almindelige sko.
Dyrlæge - rutine med vaccination, tandrasp.
Dyrlæge - akut. Forsikringer dækker kun delvist.
Undervisning, hjælp til træning, stævner, clinics. Jeg rider western, så trailer adgang og betaling for kørsel løber op, når folk der rider det samme som mig, har klubber i Auning ved Århus og Bjæverskov ved Køge og jeg bor midt imellem..
Jeg har forsikring det første år. Da det er der sker flest skader. Jeg forventer ikke at forsikringen på permanent - den dækker alligevel ikke helt.
Her i området koster fuldpas ca 2500 kr. Strøelse og evt foder er inkluderet.
Regn selv efter om du sparer på det, eller om det er dyrere. Er man enig i foderplanen, tror jeg at fuldpas kan være billigt nok rent økonomisk.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Selvpas er ikke nødvendigvis billigt - det eneste jeg "får" gjort hvor jeg står er at hesten bliver lukket ud om morgenen og fodret morgen og aften. Jeg muger selv ud, giver grovfoder, lukker ind. Fodre også ofte min om aftenen selv fordi jeg kommer senere end der er fodret og ikke har lukket min ind.
Også køber jeg også grovfoder ind selv, da det på stedet bliver ret dyrt til vinter pga. priserne pt.
Jeg giver en del penge for opstaldning, fordi jeg har lækre faciliteter - men sådan er det.
Jeg har stået billigt med selvpas hvor vi deles om ud og indluk, men det kørte jeg sur i, fordi der var en del vagter da der var få heste. Det var billigt, men det var ikke det værd - ingen ridehus og for mange vagter.
Så det kommer helt an på hvad man selv duer til. Jeg duer ikke uden ridehus fx.
okt 2013
Det har virkelig sat nogle tanker i gang og er nok glad for at det ikke er lige nu jeg kan købe ham.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Nogle steder med fuldpas kan man få reduceret i prisen, hvis man fx tager fodervagter, eller ud-/indlukningsvagter, nogle steder er der fx vagthold med 3-4 person hvor man hver 6 weekend har vagten for hele stalden morgen/middag/aften - en god måde både at spare lidt penge på, og lærer at holde hest selvstændigt.
Nu har jeg min egen gård, og har hestene hjemme - så jeg står jo for alt selv. Og det er altså noget af et stykke arbejde specielt om vinteren - jeg har fuldstændig styr på vejrudsigten mht skift af dækken, hvor meget grovfoder de skal have med ud på fold, hvornår jeg kan hente hø hjem på trailer (No go i regnvejr), hvornår der skal handles foder ind osv osv osv.
Da jeg boede i lejlighed prøvede jeg et par gange at stå på delvis selvpas - det er SLET ikke mig. Jeg fik total irritation over, at folk “glemte” at lukke heste ind til aften, at de lige skulle låne lidt foder, fordi de ikke lige havde fået købt....at stederne lignede møgbunker, fordi ingen gad at gå ud med trillebøren, at banen ikke blev harvet fordi traktoren var i stykker....på 8 uge......osv.
Så jeg stod i lang tid opstaldet med fuldpas steder hvor ejeren selv red - så bliver ridehuset/banerne holdt....hestene blev passet af personale, så tingene kørte på klokkeslæt. Og det bedste sted, hvor ejeren var en sur snerpe, men det gjorde så at alle holdt pænt rent, samlede op og fejede efter sig, ikke rodede i rytterstuen ect ( turde ikke pga skældud fradragen) Men det gjorde også, at dem som ikke gad det rejste hurtigt - og vi andre fik et dejligt pæn og rent sted, med masser af hygge og orden i sagerne.
Så mit råd er, ikke for meget selvpas i starten - og sørg for at kunne få hjælp til også at træne hesten.
Mvh Charlotte
okt 2013
Men lige pt tænker jeg selv at det nok skal være et sted hvor den vil blive fodret og lukket ud og nok også ind. det med udmugning ville jeg nok godt kunne gøre selv og ikke det der skal være med til at gøre at det ikke kan blive det sted hvis det tiltaler en
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Jeg stod billigt med mine heste i starten, men må indrømme man bliver mere magelig med årene. Det gjorde jeg i hvert fald
Jeg giver ca pr. mdr:
2500 kr. boks
250 kr. tillæg til boksleje for vindue
300-450 kr. for træpiller
800-1200 kr. undervisning
700-800 kr. smed (han får ca. hver 6. uge á 1300 kr pga. rollers på forben + alm. sko bagben)
300 kr. for udluk
400 kr. for foder
350 kr. for forsikring
I alt lige omkring 6.000 kr.
Dertil kommer ting som dyrlæge / tandrasp, klubmedlemsskab, stævner og diverse tilkøb af udstyr (dækner, der går i stykker m.m.).
De sidste to måneder har jeg f.eks. haft følgende ekstraudgifter pga. dårlig tilpasset sadel tidligere:
11.000 kr. for køb af sadel - brugt. Solgte den anden for 7, så skulle "kun" selv ligge 4000 kr. til.
3.000 kr. tilpasning hos sadelmager inkl. topstopning
1.000 kr. bliver det nok ca. i dyrlægeregning for et besøg i forbindelse m. ryg.
2.300 kr for sammenlagt 2 gange besøg af fysioterapeut i forbindelse m. ryg/lænd/kryds.
500 kr. for nyt underlag til ryggen.
Så der kan hurtigt komme lidt ekstra udgifter til, som man skal være opmærksom på
MEN mine tidligere budgetter var ikke så slemme, og vi har bare været uheldige min nye hest og jeg. Så få en god forsikring, og så se, hvor du skal have den opstaldet og lig et budget derudfra
Hest