{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
804 visninger | Oprettet:

Hø/wrap til forfangen hest? {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg står med en forfangen pony smiley
Hun går pt på jordfold med adgang til hø og wrap i slowfeeder, men skal til og på stald om natten, så jeg overvejer hvilket noget stråfoder der er bedst at give hende. Jeg har mulighed for følgende:
Hø fra 1. slæt i år
Hø fra 1. slæt, noget senere (derfor en del grovere)
Wrap fra 1. slæt i år (let fugtigt og god kvalitet).
Hø fra 1. slæt sidste år
Frøgræs fra i år.
Hvad tænker i er bedst?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø/wrap til forfangen hest?
  • #1   15. sep 2018 Det svært at vide uden analyse på høet... men jeg ville gå med det fra sidste år umiddelbart.

  • #2   15. sep 2018 Jeg tænker, at hvis du har en del af hver så ville jeg få taget analyse på - det er ikke voldsomt dyrt hvis det ikke er en med fuld analyse ( dvs. med vitamin/mineraler i også. )

    Dit frøgræs kan også være fyldt med sukker - chancen for svampespore er godt nok mindre i år men sukker kan sagtens være for højt til en forfangen.


  • #3   15. sep 2018 Jeg har en del fra forskellige leverandører, men ja, burde nok få lavet et par analyser.
    Lige pt kan jeg jo kun gå efter, hvad der synes klogest. Tænker også det fra sidste år, det støver bare mere end det andet, så jeg har egentlig blandet det med wrap tid til. Det er jo lidt kedeligt hø smiley


  • #4   15. sep 2018 Jeg ved desværre ikke nok om hø/wrap til at kunne give et råd med på vejen. Alligevel vil jeg dog tillade mig at komme med en lille afstikker til dit emne. Du kender det sikker, men hvis ikke, kan det være en hjælp. smiley
    Gruppen "Hjælp - min hest er forfangen" på facebook er ganske god.
    Hvis du vil have lavet analyser, kan det være en økonomisk fordel at sende prøverne til England. Det er ret let og meget billigt. Der er et fastgjort opslag i ovenstående facebookgruppe, der forklarer, hvordan man gør.

    Forfangenhed er en helvedessygdom. Jeg har selv været igennem det med min islænder for en håndfuld år siden. Varme tanker herfra.


  • #5   15. sep 2018 Mange tak Mette, kendte ikke til gruppen.
    Det er nummer 2 i år ved mig, og 4. hest jeg prøver det ved, så kender det desværre alt for godt. De har ellers gået på jordfold hele året med 2 timers græs, men var så gået igennem hegnet to nætter i træk, og så gik det jo galt smiley
    Jeg tror jeg sender prøverne til eurofins. Der får vi analyseret foderet til køerne, så vi sender jævnligt prøver afsted smiley


  • #6   15. sep 2018 Jeg ville ikke give en forfanget hest wrap fra 1 slet.

    Jeg ville få analyseret de muligheder af hø jeg havde, også vælge hø derudfra ..
    Og nu du skriver den skal til at ind om natten, så HUSK også at tjek mht krybbefoder, så du får noget der er med minimalt sukker og stivelse..
    - Equsana har lavet en der hedder recover, den er blandt andet til heste med forfangenhed ..


  • #7   15. sep 2018 Hun får slet ikke krybbefoder, så det er intet problem smiley

  • #8   15. sep 2018 Jeg ville sige hø fra 1 slet i år, men kun hvis det er spiret. Det ud fra, at det begyndte så fint (vejret) så hvis den mark de har høstet fra var godt igang, og græsset spiret, så er det ikke så stresset og fyldt med sukker som anden/senere slet i år.
    Sidste år ville jeg ikke bruge når der er tale om hø, og wrap ville jeg undgå hvis muligt til en forfangen hest smiley
    Hvis det blev slået når det så sådan ud, og før tørken kom, så er det mit bedste bud smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #9   15. sep 2018
    Tindur - Wrap kan sagtens ha' lavere indhold af sukker end hø, samt lavere FE indhold - det er ikke til at vide uden en analyse smiley Og man kan desværre ikke være sikker på noget, lige med grovfoder.

    Til trådstarter: god idé at få grovfoderet analyseret - der er ingen grund til at give dårligt støvet hø fra sidste år, hvis noget af det nye du har adgang til er lige så godt i analysen eller bedre smiley


  • #10   16. sep 2018 Selvfølgelig kan man ikke være sikker på noget uden analyse! Men det var MIT bedste bud, da jeg ikke er et analyse center smiley og hun spurgte hvad vi ville gøre hvis vi IKKE havde analyse..

    Mvh TT


  • #11   16. sep 2018 Ja, der er nok delte meninger.

    Min første tanke, falder på frøgræs.
    Frøgræs går dog ikke som hø, men tættere på halm. Mange vil derfor mene, at frøgræs ikke duer som grovfoder til heste, men jeg er uenig i nogle tilfælde.
    Heste fordøjer ikke så meget af halm, som af græsser. Pga strukturen og indholdet i frøgræs, synes jeg, at det er godt til heste med forfangenhed. MEN der er ikke ligeså meget Ts, og hesten fordøjer kun ca 35%, så derfor er det nok en god idé, at supplere med mineralblanding, samt ølgær, og så få det ind i et foder program, så du kan se protein, calcium, fosfor, magnesium tørstof, mv. Da der er lavere indhold af dette i frøgræs, som hø og græs.
    Ølgær eller yea sacc hjælper til at øge hestens (og svin, og kvægs) fordøjelse af halm.

    Men, frægrasset skal være af god kvalitet. Da frøgræs ofte indeholder, som nævnt ovenover, svampesporer og også en del støv.
    Men hvis det er iorden, så lyder min anbefaling:
    Frøgræs, mineral vitamin, og ølgær/yea sacc.
    Næsten alle mineral vitamin er velegnet til heste med forfangenhed, men vær stadig obs på indholdet, og vær sikker på at det står skrevet.

    Endvidere, hvis høet du har mulighed for fra sidste år, er af god kvalitet, og har været opbevaret ordenligt, kunne jeg på samme måde bruge dette. Men jeg ville kræve at gennemse en hel balle.

    Jeg synes det er svært, i forhold til hø fra i år, uden analyse. For alt efter tid, sted, hvilken græsart det er høstet fra, ifht tørken. Græsset både fra første og andet slet kan have været stresset, mv mv.

    Men som der bliver nævnt, er det bedste jo nok at få foretaget en analyse.

    Og en lille indvending, så mener jeg ikke, at heste udelukkende skal fodres KUN med grovfoder, selvom at videnskaben siger at det godt kan lade sig gøre. Om det så kun er en håndfuld af et eller andet. Men det er jo ikke det du forespørg smiley


  • #12   16. sep 2018 Her fungerer hø fra sidste år fint på min der var på vej ud af forfangenhed (er ude af det nu), så der ville være mit valg.

  • #13   17. sep 2018 fik anbefalet af dyrlægen da jeg havde en forfanget pony stående at den skulle have hø fra sidste år hvis det var muligt og vitaminer så den blev dækket ind håber du finder en løsning smiley

Kommentér på:
Hø/wrap til forfangen hest?

Annonce