{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.158 visninger | Oprettet:

Kan hest være "særlig sensitiv"? {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg var ude hos Team Tindur i går og vi snakkede lidt om hendes ene hest, der er ret sensitiv sådan taktilt. Så kom jeg til at sammenligne det lidt med børn, der er udfordret med den taktile sans - og det var hun enig i, at man godt kunne..

Så kom jeg efterfølgende til at tænke på, da jeg kom hjem, og har også tænkt på det i dag... Kan heste mon være "særligt sensitive"? Altså ikke ment som om heste kan få "diagnosen", men mere om man mon ser det hos heste, at nogle er udfordrede på nogle af deres sanser?

Team Tindurs yngste hest er på ingen måder en nervøs hest. Han har jo et rigtig dejligt sind, og han er bliver ikke sådan lige umiddelbart bange. Samtidig håndterer han det også anderledes, når han bliver bange, fordi han så vælger at undersøge den farlige ting, og derefter indser, at det ikke var farligt (hvor nervøse heste måske ikke tør undersøge og bliver bange gang på gang).

Men hun fortæller til gengæld at han ikke er så god til f.eks. hvis en gren rører ham på bagbenet, eller hvis hun fra ryggen skulle komme til at tabe en pisk.

Samtidig ved jeg (og andre herinde nok også! smiley ) at miljøtræningen af hesten her er der gjort meget ud af. Den har lært at blive berørt af presenning, stå under en paraply, den har været med i byen, etc. - så det er jo ikke fordi den er utrænet.

Min egen er på samme måde ift. sind - hun er så rolig, tager tingene med ophøjet ro, og er der noget, der ser farligt ud, så søger hun at undersøge det og ved så til næste gang, at dette ikke er farligt. Men hun er slet ikke på samme måde sensitiv ift. berøring eller nogle andre sanser.


Så jeg tænkte på, om nogle af jer har oplevet heste, der, måske når man har tanke på at være særlig sensitiv indenfor menneskeverdenen, i virkeligheden ville opfattes som værende en "særlig sensitiv" hest? Altså, at det simpelthen ikke handler om en ung eller utrænet hest, men at den livet igennem vil være udfordret på det punkt, fordi "sådan er den født"?
Og at det måske ville kunne forklares, hvis man tog et kig på den inden i kroppen, ligesom f.eks. at børn med taktile udfordringer eksempelvis oppe i hjernen ikke kan skelne mellem "det her er rart" kontra "av, det gør ondt at blive slået" - sådan at hesten i virkeligheden oplever at berøring egentlig gør "ondt"/den kan ikke skelne?

........ ja, emnet på studiet er pt. børn og sanseintegration, hæhæ smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan hest være "særlig sensitiv"?
  • #1   18. sep 2018 det kan de sagtens og jeg har selv en af dem og jeg har telepateret med en del af dem efterhånden

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   18. sep 2018 Ved præmatur børn, er deres taktile sans ofte sensitiv fordi at de er meget "tynd hudet", og fordi at de ofte lægger i kurvøse eller er under enorm berøring.

    jeg tror det folk ved heste vil betegne som sensitiv ved den taktile sans nere handler om at hesten er kilden, eller har dårlige oplevelser ved berøring på forskellige steder.

    jeg tror ikke på at heste kan være særligt sensitive som ved menesker. men jeg tror på at heste kan vlre stressede, have smerter og dårlig påvirkning fra rytter, og derfor udvise samme " adfærd", som kan forvæksles med særligt sensitive menneskers "adfærd".


  • #3   18. sep 2018 Hej igen søde smiley
    Et eksempel på Rocky som fysisk sensitiv er feks at han reagerer ret voldsomt på taktil stimulans de første gange. Men det er der også andre heste der gør. Han skulle have gamacher på første gang, han kunne ikke finde ud af at gå, og gik og sparkede og sparkede. Han fik gamacher på i dag igen som han gik med i flere timer, han startede ud med at ikke kunne gå og sparkede.. Efter nogle timer gik han som normalt.
    Første gang med rytter eksploderede han.. Efterfølgende kunne han ikke gå de første gange også kunne han. Første gange med pisk lagt på bagparten bukkede han og for fremad, første gang et tov ramte ham, sparkede han, ramte noget hans ben pludselig, sparkede han, og ramte noget en gren hans bagpart, samme reaktion som pisken. Men med decensibilisering så kan han sagtens lære det efter nogle gange smiley
    Det som jeg synes er sjovt og "underligt" (det er det jo ikke, da heste jo er forskellige, men mine to er totalt modsatte) er forskellen på Rocky og Tindur. Tindur kan man jo gøre alt fysisk på uden problemer, men psykisk går der galt for ham. Rocky er fantastisk psykisk, men har det rigtig svært fysisk indtil man forsigtig træner ham i det taktile smiley
    Og nej, man kan ikke sammenligne børn med taktil skyhed med heste. Den taktile skyhed hos børn skyldes oftest omsorgssvigt og manglende udvikling i hjernen pga forældre der ikke har formået at opfylde barnets basale behov for fysisk og psykisk stimulanse.
    En hest er en hest, og føllet modtager jo fysisk stimulanse fra hoppen. Så vores interaktion med den har intet at gøre med dens udvikling som en sund/usund hest. Kun hvordan den opfatter os mennesker og hvad vi udsætter de for smiley

    Mvh TT


  • #4   18. sep 2018 Ved ikke så meget om hvordan mennesker defineres som særligt sensitive. Men det er vel ikke som sådan noget nyt at heste har forskelligt sind, nogle er mere sensitive og reagerer hurtigt og evt voldsomt på forskellig påvirkning, andre er mindre sensitive og reagerer langsommere og tit generelt mindre voldsomt på forskellig påvirkning. Jeg arbejder for en stald med bl.a. tilridning af unghestene. Her har de alle haft præcis samme opvækst, gået på samme fold med hinanden, blevet taget ind på samme tidspunkt, og bliver startet med den samme træning af de samme mennesker - og de har endda også samme far. Og her er der da tydeligt forskel på hestene, hvor nogle er mere sensitive end andre. Men der er jo også mange gode ting ved en sensitiv hest, eks er den tit nemmere at lære nye ting, og det er nemmere at indlære fine og små signaler.

  • #5   18. sep 2018 Både og, tror jeg. Copy er rigtig sensitiv på mange ting, men jeg har efterhånden lært at det hænger sammen med situationen og hans forventning til hvad der skal ske.
    For eksempel havde vi en situation med vores gamle smed. Han kendte ham ikke og en dag han beskar forhove kom han til at røre hans hår på Copys mave, og så hoppede han altså. Han er ikke kilden eller sart for berøring, men at blive rørt på maven hører altså IKKE med til at få ordnet fødder smiley Ligesom at tabe en pisk ikke hører med til at gå til ridning smiley
    Han har lige så været meget sart når noget rørte ham på benene tidligere hvis vi red tur, selv hvis det bare lange græsstrå, og kunne finde på at bukke. Det er bare nogle få eksempler smiley
    Men jeg tror også meget har med livserfaring og tillid (læs: rigtig tillid, ikke trænet tillid). Jeg vil helt personligt ikke træne berøring i den forstand ret meget fordi jeg tit synes at det kan overskride hestens grænser hele tiden at skulle røres ved for at desensitisere(?) dem. Har man en person der i forvejen ikke er vild med at blive rørt ved i tide og utide kan man ikke få dem til at synes om det bare fordi man gør det meget smiley
    Copy er fuldstændigt ligeglad med at noget rører ham på benene i dag (såfremt det er naturligt, snore og tråd vil han altid være bange for, men han har lært at skelne) og jeg kan ride ham offroad i skoven mellem kviste og grene uden nogen reaktion. Det er ikke noget jeg har trænet, hverken på bane (bomme, presenninger etc.) eller ved ture dedikeret til at udfordre hans "frygt". Jeg har selvfølgelig lavet en masse forskellig træning med ham mens jeg har haft ham, men det havde jeg gjort alligevel og gør det også med mine andre.
    Men i den tid jeg har haft ham har jeg aldrig udsat ham for noget han ikke har kunnet klare, og specielt i de sidste par år efter jeg blev opmærksom på at det kan have betydning, har jeg ikke presset ham til noget han ikke har lyst til og det har virkelig hjulpet. Han har fået meget mere tillid til mig på det halvandet år end han har haft i løbet af de første 5 år jeg havde ham.
    Håber det gav lidt mening smiley Det er meget min personlige holdning og mine erfaringer, men det var vel også lidt det du eftersøgte smiley


  • #6   18. sep 2018 Jeg tror, at mange heste kan trænes til at være “særlig sensitiv”, men også at nogle heste er mere sensitive end andre.

    At træne sin hest særlig sensitiv ligger i, at de reagerer på bittesmå signaler - og jo reelt er det du skal finde frem i fx dressurtræningen smiley
    Men det har ikke noget med særlig “taktik følelse/følesansen” - alle heste kan mærke fluer lande på deres skind. Nogle bliver mere irriteret end andre, men igen er det ofte energiske/temperamentfyldte heste, som bener afsted, mens andre heste omend de vifter med halen ikke gider forlade græsset.
    Og her tror jeg mere personlighedstyper har noget at sige.

    Begge mine heste, som jo af både fysisk og psykisk type er hinanden meget forskellige, er begge to meget sensitive for fx berøring. De er trænet til at reagere på og være superopmærksom på hvordan vi mennesker er omkring dem, og ved berøring, både under ridning og håndtering.
    Så fx reagerer de oftest bare på din udstråling ifht at skulle bakke eller flytte sig - og folk som ikke kender dem, synes ofte de overreagerer.

    I går fik fx Caspian KST og massage for 2 gang, dvs min massør og hesten kender ikke rigtig hinanden endnu - så da hun bad ham rykke til side på staldgangen rørte hun ham på skulderen ganske blidt, hvorefter han nærmest sidesteppede 4 skridt - og hun overrasket udbrød “jamen dog jeg bad jo ikke om så meget”. Jeg kender Caspian, og vil oftest slet ikke røre ved ham, så ved han at han skal rykke et skridt væk, så han overreagerede på massøren selvom hun slet ikke var voldsom ved ham.
    Da hun lige fik tænkt over det, så kunne hun jo se fordelen ved en så sensitiv hest, fordi du nærmest kan ride udfra tanken da han er total tunet ind på at tolke selv den mindste bevægelse. Til gengæld kan du også f... helt op i ridningen, hvis du sidder lidt skævt, hoster eller nyser smiley
    Caspian er typemæssigt en meget opmærksom, hurtigreagerende modig hest.

    Pinot er den hest alle tror er lidt dosk og dvask - men udseendet snyder bigtime. Rent faktisk er han super sensitiv både ridemæssigt, men også hvis han bliver bange. Han hviler meget i sig selv, når han er i trygge rammer og “forstår” sine opgaver. Men skal trænes meget mere omsorgsfuldt og selvtillidsøgende end fx Caspian.

    Jeg synes det er lækkert at have vågne, sensitive heste som elsker at arbejde med mennesker - og kan man som rytter/ejer undlade at træne dem døve og mindre sensitive, så er det guld værd.

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   18. sep 2018 man skal også huske på at den f.eks. ikke er naturligt for en hest at have gamacher på benene, eller en rytter pp ryggen. og derfor kan en reaktion være forventelig - nøjagtigt som at de fleste nyfødte og små børn ikke bryder sig om at have tøj på - det har i tet med fysisk sensitivitet at gøre. det er en helt naturlig reaktion på noget ukendt.

  • #8   18. sep 2018 Frida - Den var nok ikke til mig, men efter at han sparkede mig i maven pga at han trådte på mig så jeg snublede og ramte ham på benet, så skal jeg tænke på min sikkerhed, så derfor skal han vænnes til alle mulige former for berøring.. smiley Og hvis du læser ift optagelsen og træningen af politi heste, så bliver de også decensibiliseret smiley

    Mvh TT


  • #9   18. sep 2018 AMT: Jeg er enig med dig i at de ting vi putter på hestene er unaturlige for dem, og at det derfor er naturligt for dem at reagere. Men når det er forskellige hvordan heste med samme træning reagerer på de samme ting, giver det da stadig god mening at snakke om at nogle heste er mere sensitive end andre

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   18. sep 2018 skinir: sensivitet er et forkert ord at bruge syntes jeg.

    tænker følsom er bedre. - hvis det altså er det du mener.

    sensitiv er en meget "udnyttet" ord, men har en hel anden betydning end f.eks. at sige: hesten er mere følsom overfor berøring, end de andre heste - altså den reagere hurtigere.


  • #11   18. sep 2018 AMT: Altså sensitiv betyder vel bare meget/ekstra følsom, bruger det normalt lidt som en skala "den er meget sensitiv, den er sensitiv, den er følsom, den er nem, den er rolig, den er doven" ish
    (hvor den første skal man se hen mod en kost for at få den til at løbe, den anden skal man holde kosten, den tredje skal man hæve kosten, den fjerde skal man vifte kosten, den femte skal man slå kosten i jorden og den sjette skal man daske med kosten :D)


  • #12   18. sep 2018 Frida: Jeg har også selv arbejdet totalt udenom al form for desensibilisering med min unghest, af samme grund som du, og det har også virket vildt godt for mig. Men tror kun det er noget der kan lade sig gøre med en hest der skal have en enkelt person der håndterer den, ikke med heste der bliver håndteret af flere forskellige eller heste der evt skal sælges

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   18. sep 2018 skirnir: sensitiv er ikke noget der bare trænes væk. det er en meget slem grad af følsom - faktisk nærmest et "problem" hvis man kan sige det sådan smiley

    det er det der med at være i tvivl om man forstår ordet ens, eller om man har forskellig forståelse af ordets grad smiley


  • #14   18. sep 2018 Tindur, den var ikke rettet mod dig, men var bare mit syn på tingene smiley
    Copy løb mig engang ned fordi han blev bange for en presenning kort tid efter jeg fik ham og det trænede jeg også i en lang periode (vi snakker år) men det hjalp aldrig. Og selvfølgelig er heste forskellige, hvad der virker på nogen virker slet ikke på andre.
    Men jeg er holdt op med at træne "sådan nogle ting" efter mine gode resultater med Copy og venter i stedet til de selv er klar og tilbyder sig. Igen, det virker for os. Pelee har også vist interesse for den slags øh, træning. Men jeg kan måske også relatere på en anden måde. Nu kender jeg dig ikke personligt så jeg kender ikke til dit perspektiv naturligvis, men jeg hader at have fysisk kontakt med andre mennesker. Især tæt fysisk kontakt som kram og sådan, medmindre det er nogen jeg er virkelig tætte med. Indtil videre har jeg kun været komfortabel ved at kramme tre mennesker i mit liv som alle har været tætte venner og ikke min familie. Jo, jeg kan *acceptere* formelle kram og håndtryk og sådan men egentlig vil jeg helst være fri. Jeg tror det har meget med min håndtering af hestene at gøre, især fordi jeg udviklede mig med Copy og han er lige sådan, bare værre smiley
    Ved godt at politiheste desensibiliteres, tror bare det er for systematisk til min smag smiley Don't get me wrong, er ikke imod politiheste, jeg vil bare ikke selv træne sådan.


  • #15   18. sep 2018 Decensibilisering fungerer jo ej heller ligeså godt på alle heste... På Tindur fungerer det ikke med decensibilisering ift psykiske udfordringer..

    Mvh TT


  • #16   18. sep 2018 Jeg ved ikke om jeg tror på, at heste kan være følelsesmæssigt sensitive, for det kræver at de skal kunne reflektere på et niveau, jeg simpelthen ikke mener de kan.
    Men neurologisk sensitive, ja hvorfor ikke?? De har nerver og hjerne som andre dyr.

    Mange siger at præmature børn er særligt sensitive. Og det er ganske givet også tilfældet hos mange.
    Men i realiteten handler det ofte om sanseintegrationsproblemer som følge af et umodent nervesystem, og det er ikke nødvendigvis det samme som at være særligt sensitiv.

    Det er et spændende emne, men vi har haft en lignende tråd på hundegalleri som blev ret lang, fordi selve begrebet "særlig sensitiv" er så tvetydigt - det kan ikke bruges med mindre der er konsensus om ordets definition.
    Der er allerede begreber for deciderede forstyrrelser i den sensoriske bearbejdning, så det er altså ikke, hvad særligt sensitiv går ud på. Derfor finder jeg det lidt tricky at diskutere.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   18. sep 2018 jeg tror det er vigtigt at have i ens overvejelser at heste imo er heste, og at deres reaktion kan være/virke meget voldsom, selvom at det nødvendigvis ikke er hensigten.

    jeg kan ikke se hvorfor at en hest skal tillægges alle mulige menneskeskabte gloser, fordi at de reagere helt efter bogen, på forskellige situationer.


  • #18   18. sep 2018
    Personlighed, race og træning tænker jeg primært smiley

    Jeg har fx ikke oplevet nogen Jyde være særligt fysisk følsom - de er røv ligeglade med hvad de træder på, hvad de går ind i, om du klapper dem en i bagdelen eller hvad pokker du gør. Den der kropsfornemmelse har de bare ikke.

    Hvor min bliver møg hysterisk hvis hun synes jeg dutter for meget til hende med pisk i dressur og minder hende om hun har en bagdel, og den gerne skal flytte sig ind imellem. Hun reagere fx også kraftigt på at få flagret hegn i hovedet på hende - hvor jeg har oplevet jyder og andre heste, der var ret ligeglade og bare gik deres vej, hvis de mente, at nu skulle de altså ud.

    Så vidt jeg husker hedder det proprioceptore, de er på nogle heste ikke skide godt med - fx jydske jeg ( jeg ved godt jeg generalisere ) og andre er voldsomt opmærksomme på deres ben.

    Men omvendt så kender jeg mennesker der er kæmpe klumpe dumper og andre der overhovedet ikke er. Ligesom nogen er vildt kildne og andre overhovedet ikke reagere.

    Så jeg tror bare det er ... forskellighed så og sige som der er så meget med ved heste - at de er forskellige smiley

    Og når fx de jyder jeg har oplevet ikke er særligt følsomme, så giver det også mening de ikke er særligt motiveret for at komme af med pres, så at lære dem noget via pres er bare... ikke særligt effektivt. Men en godbid til gengæld, det er skide smart og godt.

    Hvor min kan man sagtens lære noget igennem pres, men fordi hun er let kilden og bliver sur hvis man presser hende eller synes man "kilder"/dutter/tjatter e.l for meget - så er det en balance gange i forhold til træning med pres, om det bare bliver en omgang sparken ud og hysteri eller der bliver lært noget positivt.
    Eller om det er bedre og bruge godbidder istedet, for at få det indlært mere positivt og roligt.

    Nå, håber min lange meget blandede smørre gav mening smiley


  • #19   18. sep 2018 Annika, jeg er helt enig! Og glad for af jeg ikke er den eneste hehe smiley
    Jeg tror det bunder rigtig meget i oprigtig tillid, og må give dig ret i at det (nok) ikke dur med en hest som håndteres eller trænes af flere forskellige.
    *Jeg* tror det er en tillid i at man er en konstant "faktor" for hesten, og jeg tror især heste der har haft flere forskellige ejere over kort tid har sværere ved at nå til det punkt for åbenhed og reel gensidig respekt fordi de aldrig har haft den ro til at lære deres givne menneske helt at kende.


  • #20   18. sep 2018
    Nå, en anden ting er iøvrigt hvordan man så håndtere hestens reaktion på tingene og hvad man mener heste skal trænes til, finde sig i osv.

    Min kan sagtens blive sur på pisken og losse ud efter den eller bukke, men så må hun det - jeg lader hende ikke slippe for at flytte bagdelen i schenkelvigningen eller flytte måsen i versade, eller lade være med at skyde røv, bare fordi hun bliver sur.

    Hvor andre måske ville se på det på en anden måde, tolke hendes adfærd og reaktion på en anden måde - og måske ville vælge og lade være med at træne med pisk, lade være med at ride dressur, mene hun var for følsom, ride på en anden måde, stille mindre krav osv.

    Jeg har også lige været på tur i dag hvor hun 117 gange er ved at kyle mig forover fordi hun klodser forbenene i, jeg ved efterhånden hvilke ting hun reagere på og er forberedt, men hun får ikke lov at dvæle ved det - det er videre makker og frem, er der en bil der skal passere så kan man ikke få lov at vade ud på vejen fordi man er bange for noget.

    Det kommer jo alt sammen an på hvilken rytter der har fast i hesten smiley


  • #21   18. sep 2018 TT lige præcis det jeg mener smiley Alle heste, og deres ejere for den sags skyld, er forskellige.

  • #22   18. sep 2018 Hold da op en masse svar mens jeg lige så serie! smiley
    Nå, men jeg svarer bare lige med èn kommentar. smiley

    Jeg tænker ikke, at man kan sætte lighedstegn mellem særligt sensitive mennesker og at nogle heste er ret sensitive... Dèt, jeg tænker, er at der er forskel på "ikke at bryde sig om" og at være ekstra sensitiv.
    Altså, jeg er faktisk selv særligt sensitiv, og jeg har for nyligt lært, at nogle af mine udfordringer kan have noget at gøre med vestibulærsansen. F.eks. at jeg som barn altid blev køresyg. Voldsomt køresyg! Det hænger så sammen med at den del af min vestibulærsans, der registrerer bevægelser i lodlinjen (fx hastighed) er noget, jeg har udfordringer på, og det er derfor, at jeg bliver så voldsomt køresyg - og det kan dæmpes ved færre hastighedsskifte og langsommere accelereren.

    Det er jo et problem, som jeg altid kommer til at have. Uanset hvor meget jeg så vil forsøge at træne det væk. Måske kan det blive bedre, men det holder jo ikke op.
    Og det er det, jeg tænker med heste... Mit spørgsmål er egentlig, om følgende tænkte eksempel er muligt:

    Hvis vi fx siger, at hesten er ekstra sensitiv (for ikke at skrive særlig sensitiv, som man forbinder med mennesker, for det er ikke det, jeg mener) end andre på den taktile sans - og ikke bare følsom. At den så godt kan lære at få gamacher på og også lære at gå ordentligt, men måske altid vil føle ubehag ved det, eller i hvert fald altid føle ubehag ved nye taktile ting. Vil man aldrig kunne desensibilitere hesten så meget, at den vil begynde at generalisere og aldrig reagere på nye ting, den prøver rent taktilt? Altså, vil det være muligt at en hest er så ekstra sensitiv, at den, hvis den havde været et menneske, havde været udfordret på den sans, den var ekstra sensitiv på?

    Jeg kan mærke, jeg har svært ved at forklare, hvad jeg egentlig mener.... smiley Men min tanke er egentlig bare, at når nu der findes mennesker, der er særligt sensitive, så må det vel være muligt, at der hos heste er noget tilsvarende. Måske ikke på alle/flere sanser samtidigt, men at den i hvert fald er svært udfordret??


  • #23   18. sep 2018 Bidløse: Ja det tror jeg lige præcis sagtens kan være. Ved igen ikke noget om særlig sensivitet blandt mennesker. Men der er da en del heste der bare altid reagerer voldsomt på nye ting osv, hvor det ikke er dårlige oplevelser eller noget men bare sådan den er.

  • #24   18. sep 2018
    Jeg tror da helt sikkert at der er heste, der hele deres liv vil være senestive - jeg tror aldrig min bliver ligeglad med en pisk. Jeg er så bare af den holdning, at det må hun leve med - hvor andre måske er af en anden smiley

    Det gør ikke at jeg pensionere hende som dressurhest eller undlader pisken, eller at fordi hun efter 5 år stadig er bange for træstammer, store sten og lilla blomster at hun ikke skal gå tur og skal pensioneres og gå på fold.



  • #25   18. sep 2018 TT, er dog lidt uenig med noget du skrev i din første kommentar;

    "Og nej, man kan ikke sammenligne børn med taktil skyhed med heste. Den taktile skyhed hos børn skyldes oftest omsorgssvigt og manglende udvikling i hjernen pga forældre der ikke har formået at opfylde barnets basale behov for fysisk og psykisk stimulanse.
    En hest er en hest, og føllet modtager jo fysisk stimulanse fra hoppen. Så vores interaktion med den har intet at gøre med dens udvikling som en sund/usund hest. Kun hvordan den opfatter os mennesker og hvad vi udsætter de for"

    Jeg mener ikke af hoppens forhold til føllet har noget som helst med os at gøre. Heste kan sagtens være omsorgssvigtede (eller i hvertfald udvise lignede til samme adfærd som omsorgssvigtede børn) og det er et menneskeskabt problem idet heste med den adfærd reagerer på menneskelig kontakt - ikke kontakt med andre heste. Nogle vanrøgtsheste mener jeg kan udvise samme adfærd som omsorgssvigt og jo yngre de er jo bedre sidder det fast (fordi de i en yngre alder er mere modtagelige og har færre gode erfaringer med mennesker som skal "overskrives" end fx. en 15 årig som kun har haft gode oplevelser inden). Jeg har selv en som aldrig vil komme sig.


  • #26   19. sep 2018 Frida - Helt enig, og jeg skriver jo at de ikke kan sammenlignes fordi det er primære omsorgsperson mor/hoppe der skaber disse huller i hjernen pga manglende stimulans af det lille barn/føl. Lidt ligesom føl der mister mor, bliver flasket, og ikke går med artsfæller, vil have massive problemer som voksen at læse og begå sig i en heste flok..
    Og vanrøgtede heste har jo ikke oplevet noget godt fra mennesker, så selvfølgelig vil de være sværere at omgås og opnå tillid hos, det har jeg jo selv oplevet at stå i nogle gange.. smiley
    Heste og mennesker er ikke ens. Så det er svært at sammenligne smiley

    Sofie - Så er jeg med på hvad du mener, og ja det tror jeg bestemt, og det er en beskrivelse af Rocky da all ny stimulans er meget ubehageligt og går der for lang tid imellem den pågældende stimulans (feks vask) så er man da lidt hoppende og urolig når man starter smiley men igen.. Der siges at der skal omkring 100 gentagelser før en ting sidder på rygraden af hestene.. Så nogle ting bliver nok accepteret uden problemer i fremtiden smiley

    Mvh TT


  • #28   19. sep 2018 TT, så misforstod jeg dit første svar smiley Er mere med på det du skriver nu (y)

  • #29   19. sep 2018 Min hoppe er utrolig cool med alt, men lige så cool hun er lige så sensitiv er hun.
    Hvis der har været andre oppe og ride hende hvor de forlanger noget end min træner eller jeg, tager det en hel del tid at rette op på.
    Da langt de færreste rider med så små signaler som vi gør.
    Hun opfører sig utrolig pænt med fremmed rytter på sig, men kan bare tage kåring som et f.eks. Rytteren red faktisk fint, men desværre med for kraftige signaler, dette har taget mig omkring 2 uger at komme efter. smiley
    Vi fik også undervisning af en super dygtig springrytter et par gange, da han så den sidste gang satte for høje forventninger om Daisy og jeg, lukkede hun af og mistede tilliden til en person som står inde på midten imens der er spring fremme.
    Min hoppe er en hest som virkelig tager godt imod alt og følger rigtig pænt med i udviklingen og hun viser selv med det samme når tingene går for stærkt.
    Tja hun er også så sensitiv at hvis vores behandler laver for meget på den ene side først, så står hun urolig og står først stille når hub går om på den anden side, hun kan ikke holde ud at være uens i kroppen. smiley
    Også med hovene hvis de bliver for lange altså går en uge over tid, så laver hun små hop frem i trav.
    Tja kunne blive ved. Hun ville nok blive farlig hvis hun endte i de forkerte hænder, men også en af de mange grunde til at hun skal blive hos mig smiley


    profilbillede
  • #30   22. sep 2018 Jeg tror på det smiley
    Jeg har selv haft en pony, som var helt speciel. Han har et behov for at blive udfordret, men vil samtidig reagere voldsomt, hvis det bliver for meget for ham. Dette kan ske fra det ene sekund til det andet og man har som handler ikke en chance for at gøre noget, før det er for sent. Derudover er han bagsky og har pigmentforandringer i øjnene, som gør at han kan have svært ved at se ved lysskift og derfor kan blive forsigtig og lettere nervøs.
    Han kan være den sødeste pony, men hvis man laver den mindste fejl, reagerer han prompte.
    Jeg tror hans medfødte problemer har været en hindring for ham hele livet og bare gjort det hele meget sværere for ham.


Kommentér på:
Kan hest være "særlig sensitiv"?

Annonce