{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.884 visninger | Oprettet:

Equine Fusion 24/7 {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!! smiley

Jeg står med et lidt træls problem...
Min barfodede hoppe er øm på grus, også selvom hun bliver trimmet af dygtige trimmere, som forsøger at afhjælpe problemet. Hun har faktisk alle dage været øm på grus.
Jeg har aldrig været fan af hårde jernsko, og har derfor for et par år tilbage købt et par boots til hende.

Jeg synes dog ikke længere, at disse passer hende fantastisk godt, og jeg vil gerne finde en ny løsning..
Jeg har kigget en del på Megasus Horserunners, og har fulgt med i et par år, siden jeg hørte om dem første gang.
Jeg kan dog forstå, at der ikke er særlig mange positive oplevelser med dem, og derfor er de nok ikke noget for os. Også fordi de skulle være enormt svære at tilpasse og fastgøre på hestens hove..

Almindelige boots er jo også en mulighed, men jeg kunne godt tænke mig noget andet...

Nu fandt jeg så lige disse https://hovfokus.dk/produkter/21-lim-og-plast-sko/199-equine-fusion-247-jogging-shoe/
Et par boots, som limes på og kan sidde i cirka 6 uger og muligvis genbruges, så de kan holde ialt 12 uger.

Er der mon nogle herinde, der har erfaring med disse limboots? smiley
Jeg vil især gerne vide, om de er lige så lette at sætte på, som det ser ud, om de kan holde de 6 uger, der skrives, og om de rent faktisk kan genbruges igen efter de første 6 uger?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Equine Fusion 24/7
  • #1   24. sep 2018 Har du overvejet Dynamixiht sko? smiley Det bruger jeg til min. Det er andet par vi har på, og pt. har det fungeret super godt smiley Inden dem, gik hun med jernsko og såler.

  • #2   24. sep 2018 Nej, men er det sådan nogle, der skal sømmes på? smiley

  • #3   24. sep 2018 Ja, det er det smiley

  • #4   24. sep 2018 Jeg vil helst ikke have sømhuller i hendes hove smiley

  • #5   24. sep 2018 Nå okay smiley

  • #6   24. sep 2018 Men ellers et godt bud, så tak! smiley

  • #7   24. sep 2018
    Hoven er lukket inde hele tiden og du kan ikke komme til, så du risikere en hest med surstråle og svamp i hoven.

    Min gik med sål i skoen i 4 uger tror jeg, det kunne meget tydeligt ses på hoven at den havde været lukket inde.


  • #8   24. sep 2018 Den type du henviser til, er relativ ny herhjemme og tror du skal søge erfaringer fra udlandet. Hvis du vil se flere lim Boots, så prøv at søg på bla glue on shoes for horses, der kommer flere forskellige typer når du kigger billeder.

    Renegade har også lavet glue on foruden deres Boots.


  • #9   24. sep 2018 Glueshu og hoof-it er bla formet som en hestesko kan jeg huske. Men hvor nemme de er for smeden at montere aner jeg ik

  • #10   24. sep 2018 Umiddelbart synes jeg at glue shoes er dyre i forhold til hvor længe de holder i forhold til alm Boots, men det også bare min opfattelse smiley

  • #11   24. sep 2018 Krikken
    Jamen der er et stort hul i sålen af denne her, som jeg linker til, for at hoven kan få luft smiley Men det kan sagtens være, at det ikke er nok... Det ved jeg slet ikke nok om Det til at vurdere... ??


  • #12   24. sep 2018 Tak Miss Soffy! smiley Det vil jeg prøve at gøre...
    Jeg har tidligere kigget på de der limsko, men de skulle nemlig være virkelig dyre og kun holde til en gangs brug... Og så synes jeg, at de er hårde i materialet. Har haft et par forskellige i hænder...


  • #13   24. sep 2018 Det vil jeg ikke mene det er. Min gik med Cera Endurance Pro sko, de er af noget gummi/plastic og de fyldte også nærmest hele hoven. Det kunne også tydeligt ses selvom der var luft. Og det var møg svært at rense hove.

    Jeg tænker bare at hullet på limskoen bare vil gøre at vand vil kunne komme ind og ligge og hygge sig, det samme med en masse skidt.


    profilbillede
  • #14   24. sep 2018 Hmmm... Ja det kan jeg godt se... ?? Jeg synes, det er lidt svært...

  • #15   24. sep 2018 Det er svært ja - og plastic/gummisko har også en del ulemper. De Cera sko var fx ret tykke også og pony stod bedre fast med dem end de gør barfodet eller med jernsko - dermed får man en overrulning og belastning af sener, som der ikke er forsket i .
    Og de kan ikke tilpasses på samme måde, som jernskoen kan.

    Så jeg holder mig bare til jernsko.


  • #16   24. sep 2018 Ja, jeg kan godt se, at de er meget store... Det er mega svært. Jeg synes ikke, at jernsko tiltaler mig, men jeg kan jo godt se fordelene.. Jeg synes bare også, at der er alt for mange ulemper ved dem...

  • #17   24. sep 2018
    Den eneste ulempe jeg ser er at de ikke fjedre. Men hoven kan sagtens arbejde i skoen - det kan tydeligt ses på brugte sko ind imellem, at hoven har bevæget sig og arbejdet.

    Også alligevel - køreheste der bruger mange timer på asfalt med sko på, i løbet af deres liv - de går ikke ned på stribe med benskader, hvilket jeg tænker der burde være en sammenhæng med, hvis de skadede så meget.
    Så tænker jeg også de fx kongelige heste havde fundet en anden løsning.

    Der har været opfundet mange gummi eller plastic sko igennem årene, men der er ikke rigtig nogen der kan det en jernsko kan ( som også fås i 117 afskygninger efter behov ).


  • #18   24. sep 2018 Jeg har lige talt med en af Danmarks dygtigste smede, og han sagde at han ville anbefale gummi imellem jernskoen således at man både har det stødabsorberende, og den rigtige rulning.. smiley men ja.. Det er svært..

    Mvh TT


  • #20   25. sep 2018 Krikken
    Ulemperne for mig er, at der kommer sømhuller, at de ikke fjedrer så godt, at det kan være svært at smide skoen igen, når først hesten har haft dem på, de er glatte, og at de er virkelig dyre i "drift". smiley
    Men når man begynder at lime boots fast, så de sidder på 24/7 så gælder det måske også for boots, at det kan være svært at stoppe med dem igen....


  • #21   25. sep 2018 Ja, det giver god mening, Karita. smiley Men jeg har ikke lyst til at bruge jernsko. smiley

  • #22   25. sep 2018 Tak Lisette. Jeg må lige tænke over de forskellige ting, du lige har skrevet! smiley

  • #23   25. sep 2018 Sofie - Adam arbejdet jo med Hoof Rehab.. Så Mini har været ude for den måde at blive beskåret på smiley

    Knus smiley


  • #25   25. sep 2018 Ja, men Adam ændrede ikke rigtig på hende. Han sleb hende rund og pæn, og fjernede en gang i mellem "vingerne", når de blev for voldsomme, men ikke noget ellers. Han ville faktisk slet ikke rigtig mene, at hun havde behov for at han kom, men det havde jeg det ikke godt med, så jeg havde ham ude hver 12. uge. Min nye trimmer kommer hver 6-7. uge, alt efter hvornår hun er i Sønderjylland. smiley

    Der er 1000 mg jern pr. kg vitamin/mineral i de vitaminer/mineraler hun får pt.
    Om det er meget eller lidt har jeg slet ikke sat mig ind i, for det ved jeg faktisk intet om... smiley


  • #26   25. sep 2018 Problemet for Mini er to ting:
    1. Hun er ømtået på grus og vil trække ind på græsset, når vi rider tur på grus.
    2. Hun slider tåen på forhovene for meget ift. resten af hoven.


    profilbillede
  • #27   25. sep 2018 Det er i øvrigt cirka 4 uger siden trimmer var ude sidst.

    profilbillede
  • #28   25. sep 2018

    profilbillede
  • #31   25. sep 2018 Stald Phoenix
    Hvor ser du svamp henne? smiley


  • #33   25. sep 2018 Evt. prøv Naturhov.dk
    Han laver boots som tilpasses hesten.


  • #34   25. sep 2018 I indlæg #27 trænger den til beskæring og det gør den også på det andet billed. Tåen er ikke for lang - det er resten af hoven, den har vinger.
    Uden at jeg vil kloge mig - så har nogle trimmere det med at tage for lidt af, fordi de er bange for at hesten bliver for øm men det gør så at der kommer andre problematikker som Stald Phønix nævner. Det ligner heller ikke en hov i jeg i den stand ville lade gå 12 uger eller slet ikke beskæres ( som du skriver skriver tidligere er sket ).

    Hvad er det egentligt det gør at der er sømhuller i en hov, du har noget imod? De vokser jo ud som alt andet hvis der skulle blive slået en flig af fx e.l smiley Det gør ikke hesten får svamp - det kan den lige så godt få barfodet.


  • #35   25. sep 2018 Tak Lisette. smiley
    Hendes hove har altid set sådan her ud. Uanset hvilken smed eller trimmer jeg har haft (og jeg har altså været en del forskellige igennem!), så ser hendes hove sådan her ud. Jeg har pointeret det mange gange for diverse behandlere, og jeg forstår ikke, hvorfor det ikke bliver rettet op.
    Jeg har haft 5 forskellige smede og 2 forskellige trimmere, og ingen af dem har rettet op på de store vinger, hun har....


  • #36   25. sep 2018 Krikken
    Nej nej, du misforstår, hvis du tror, at jeg har ladet hende gå uden at få smed/trimmer. Det var Adam McShane, der sagde til mig, at han ikke mente, at hun overhovedet nogensinde behøver at få trimmer ud - fordi hun "selv klarer det". Og det havde jeg det rigtig svært med at skulle lytte til, så jeg valgte, at jeg ville have ham ud hver 12. uge alligevel, selvom han selv mente, at der ikke var noget at komme efter. Derfor ordnede han hende ikke særlig meget, udover at rette vingerne lidt ind en gang i mellem og ellers så afrundede han bare hoven med en fil..
    Lige pt. skal hun gå 6-7 uger mellem trimning ifølge råd fra min nyeste trimmer, og som jeg skriver, er hun sidst beskåret for 4 uger siden. smiley


  • #37   25. sep 2018
    Jeg forstod det godt - altså at det var Adam der mente det smiley Men det bidrager så bare i stakken af minusser jeg har til ham :P.

    Står hun på Fyn? Det kan jeg ikke helt huske.


  • #38   25. sep 2018 Vingerne er tegn på råd...
    det forsvinder kun ved korrekt trim, behandling og tid.


  • #39   25. sep 2018 Nååå haha, så var det mig, der misforstod! smiley Ja, set i bakspejlet synes jeg heller ikke, at det var positivt, men det var svært at se i situationen, og der var så mange, der godt kunne lide ham og hans arbejde. Jeg er egentlig glad for vores nye trimmer, men jeg må lige prøve, om jeg ikke kan være tilstede næste gang hun kommer, så jeg kan snakke med hende om vingerne...... Hun siger selv, at hun mener hun er låst i skulderpartiet, eftersom hun slider tåen mere - men det er hun altså ikke.... smiley
    Nej, hun er flyttet hjem til Vojens igen, hun har stået på Fyn, men blev så trist over at være her (nej, hun havde ikke lyst til at være Fynbo smiley ), at jeg måtte flytte hende "hjem" igen smiley


  • #40   25. sep 2018 Hvis hun stod på Fyn havde jeg ellers et par forslag til smede smiley

    Er du medlem af gruppen Hestens Hove på facebook? De har helt sikkert også et par forslag eller 4 til en dygtig smed eller trimmer smiley Og et bud på hvad der sker med hovene.

    Jo jo, jeg kender godt den med Adam - jeg var også mega forblændet og alt var ih så åh så fantastisk og alle synes om ham jo - imens man selv stod i det.


  • #41   25. sep 2018 Krikken
    Ja, lige netop.. Jeg har for nyligt snakket med min staldejer netop om det samme med ham.. Så det er lidt sjovt, at du nævner det! smiley Han mente selv, når han kom, at han kunne se, at hun blev mindre og mindre ømtået pr. gang han kom - og når jeg ser hende ofte (det gjorde jeg i den periode), så kunne jeg jo ikke se de små forbedringer, som han selv talte om at kunne se. Så stolede jeg på, at der han sagde var korrekt.....

    Jeg er ikke medlem af gruppen, men det kan jeg lige anmode om! smiley Tak! (y) Jeg må bare lige sørge for, at min trimmer kommer mens jeg er hjemme næste gang, for jeg tror i hvert fald lige, at jeg vil give hende én gang mere. Hun virker ret kompetent, og så må jeg prøve at foreslå hende, om ikke hun vil være sød at fjerne Minis store vinger i et forsøg på at mindske unødig slid på tåen? For hendes hove slides helt firkantede (altså, forudsat jeg ikke fik dem rettet jo! smiley ) fordi hun slider på tåen og ikke nok på siderne. Så det giver rigtig god mening, når I siger, at det er fordi hun simpelthen har for store vinger...
    Jeg har bare altid fået at vide af samtlige trimmere og smede, at Mini havde runde hove, og at det er derfor... Faktisk har jeg kun oplevet én smed, der beskar hendes vinger væk, og det er en del år siden nu - der blev forhovene helt aflange - ligesom baghovene. Han var bare utrolig dum overfor Mini, og det brød jeg mig ikke om, så ham havde jeg kun ude en enkelt gang.....


  • #42   25. sep 2018 Jeg vde at Christina Keppie har haft limet boots på sine heste. Mener at hun ikke var den store fan af det - du kan prøve at skrive til hende på facebook smiley
    Ellers så spørg i gruppen hestens Hove - som også blev forslået. Den er super god (og der er Christina også medlem smiley )


  • #43   25. sep 2018 Jeg vil gerne hører hvad trimmeren siger smiley Er undskyldningen at den bliver øm, så burde hun jo istedet råde til at du får en smed ud, den bliver beskåret og får sko på for at forhindre ømheden, istedet for at løbe uden om problemet.

    Men ja, han bliver fantastisk når han er der. Jeg valgte at hoppe fra da han fik et anfald over at jeg nævnte, at min dyrlæge var bekymret for hovene - så blev han noget så sur og emsig. Og da jeg så stoppede med at bruge ham, fik jeg efterfølgende en sviner i den lokale brugs da jeg mødte ham, hvor han ud af det blå fortalte mig at jeg bare skulle holde kæft med at svine ham til på nettet og det ene og andet - som jeg ikke havde gjort smiley



  • #44   25. sep 2018 Du kan lige se, hvad jeg har skrevet med hende inden hun kom ud og efter hun var der (jeg var ikke til stede...)

    profilbillede
  • #45   25. sep 2018 Hun har ikke skrevet hvad hun fiksede, så eller andet da hun var ude?

  • #46   25. sep 2018

    profilbillede
  • #47   25. sep 2018

    profilbillede
  • #48   25. sep 2018 Jeg var lige lidt lang tid om at få resten sat ind, fordi jeg sidder midt i en studieopgave på mit studie.... smiley

  • #49   25. sep 2018 Det lyder... Underligt. Giv hende et skud mere, hvis ikke det der sker noget eller kommer mere underlig forklaring havde jeg nok hittet en anden smiley

  • #50   25. sep 2018 Hahaha smiley Ja, jeg synes også, at det er mærkeligt, for som du kan se, så gør jeg jo egebtlig ret opmærksom på hendes problematikker: slid af tåen og ømtået. Jeg skriver det til hende, men hvis I har ret i, at det er hendes store vinger, der er skyld i muligvis det hele - så er det da rimelig mærkeligt, at der ikke er nogle, der ser det og vil rette det... Jeg har haft MANGE samtaler, både in person og over sms/messenger/mailkorrespondance, hvor jeg beskriver problematikkerne til mine behandlere, og lige lidt hjælper det.. Men hun skal da i hvert fald ikke have boots limet på, hvis hun mangler at få fjernet vingerne først. Alternativt kunne de jo fjernes næste gang trimmeren kommer, og så kunne jeg få boots på hende lige bagefter..... ??

  • #51   25. sep 2018 Altså, boots kræver at hoven holden i nogenlunde samme form og at man kan få nogle boots i en størrelse der passer til hoven.

    Jeg tænker umiddelbart det er svært, på en hov med vinger?


  • #53   25. sep 2018 Og netop det er problemet med de boots, jeg har liggende. For det første er de til runde hove, så de har tendens til at glide lidt rundt. For det andet er de købt, mens hun ikke havde fået beskåret hove, fordi det fik jeg anbefalet dengang af min gamle smed, men det er en helt anden historie....

  • #54   25. sep 2018 Billederne i #46 er 3-4 år gamle, samme tidspunkt som da jeg købte mine gamle boots. Disse billeder har jeg haft sendt til min gamle smed, der ikke ville røre hende med en ildtang, før jeg havde købt et par boots, som hun havde gået med i en måned uafbrudt, fordi hun var fejlbeskåret ifølge denne smed her.... Jeg har altså været virkelig mange forskellige behandlere igennem, der alle havde hver sine meninger og holdninger til hende! smiley

  • #55   25. sep 2018 Det skal du ikke tage dig af, der er også mange mennesker med meninger omkring mit dyr og hendes krop og alverdens andre ting - der er ikke de teorier og meninger jeg ikke har hørt smiley

  • #56   25. sep 2018 Haha, jeg er da glad for, at jeg ikke er den eneste med en besværlig krikke. smiley
    Det er bare svært at finde ud af, hvad det er, man skal gøre. Hvem man skal lytte til, og hvad der skal ind af det ene øre og ud af det andet..
    Jeg stoler måske for meget på de behandlere, jeg vælger, men det er svært, for når det er fagpersoner, så burde man jo kunne stole på, at det er rigtigt...
    Hold k... hvor synes jeg, at det er svært at have hest!


  • #57   25. sep 2018 I øvrigt det med sømhullerne er primært fordi jeg er nervøs for, at der skal komme hovbylder og så at sømmet slås forkert i, sådan at hesten bliver halt af det (kalder man ikke det noget??)... Men det værste, jeg synes, ift. jernsko på hest er egentlig ikke sømhullerne, det er at hesten risikerer at glide, og at der er de der oppakninger af is/sne om vinteren, og hun er jo løsdriftshest, og der er nogle steder på folden, hvor der nogle gange bliver knoldet.. Så må det ikke være rart med en glat sko og oppakninger, og at skoen ikke ligesom kan "bøje" lidt, sådan at hun ikke laver dumme vrid, når hun går på en knold. Men det kan godt være, det bare er mig, der er forbeholden og bare ikke tør springe ud i det?

  • #58   25. sep 2018
    Hovbylder kommer typisk fordi sålen er for tynd - det kan en barfodshest godt få. Fx når vi har en våd vinter med masser af mudder der slider på hoven, så kommer vinteren og folden er knoldet - av, så er der en hovbyld.
    Det har ikke noget med søm eller sko og gøre smiley

    Sømstukket hedder det - det er noget jeg ikke har oplevet og sker sjældent, det kan ske lige så vel som en smed kan tage for meget af en barfodshest så den bliver øm.

    Vdr. vinter, så er det så smart lavet at man kan få lagt snesåler i skoen - så propper sneen sig ikke - skide smart smiley Så kan man let ride tur i snevejr.

    Det eneste jeg lige oplever min glider på er fx brønddæksler - altså jern imod jern. Ikke asfalt eller andet. Medmindre man selvfølgelig kommer i fuld trav og klodser bremsen i, men så er man også selv ude om det smiley .

    Skoen dækker jo kun rundt i kanten, så jeg kan ikke helt lure hvad du tænker er anderledes for en sko hest vs. en barfod og gå på knolder? En barfods hest vrider også rundt på knolder.


  • #59   25. sep 2018 Jeg har heldigvis aldrig oplevet, at hun har fået en hovbyld, så hun plejer ikke at få det.

    Du har ret i, at hesten selvfølgelig lige så vel som at blive sømstukket, kan blive beskåret for meget, så den bliver ømtået..

    Vi har ikke så mange knolder hos os om vinteren - heldigvis - fordi folden er så kæmpe stor. Og de steder, hvor det er, er der muligheder for hestene til at komme en anden vej, eller bare undgå at være. Og det gør de også for det meste..

    Min staldejer er bare sådan "Åh Sofie, jeg er så ked af, at min hest har sko på, det er så rart at din kan undgå det!" - hun vil så gerne at hendes kommer af med skoene, men den bliver halt, når den får dem af. For hende er ulemperne netop det samme, som dem jeg skriver (og jo nok der, jeg har dem fra, for Mini har aldrig haft sko på).
    Du har ret i det med sålerne - men det render da også en del op sådan prismæssigt, hvis hesten hver 6. uge skal have smed, 2 nye sko og 2 såler i vinterhalvåret.
    Og i vinterhalvåret, når der er sne og is, så glider min hests foldkammerat hele tiden, fordi det er glat at gå med jern på sne/is, så hun har haft gummisko på meget lig dem, du lagde et billede op af.

    Ja, jeg er jo mega farvet af det, jeg har fået fortalt hos min staldejer, udelukkende fordi jeg aldrig selv har haft hest med jernsko.. Jeg er simpelthen bare sådan i tvivl om, hvad jeg skal gøre nu.


  • #60   25. sep 2018
    Min går nye sko på hver 8 uge, cirka 1100 kr. Jeg kunne godt pille dem, af hun har ikke behov for dem som sådan men jeg synes bare hun bevæger sig meget bedre med. Både gangartsmæssigt og på tur - ikke fordi hun er halt eller øm på tur, hun er bare mindre forsigtig.
    Men ja, det er dyrt og kan være irriterende hvis hesten fx smider en sko og bliver halt af det eller man skal vente på smeden indtil da.

    Ja is er træls for heste med sko - men det er det også for heste uden kan jeg informere om smiley Jeg har siddet på en hest, midt ud på is som jeg ikke havde opdaget - og den havde ikke sko på, not funny.

    Hvis man har is på folden eller på vej til eller stalden, så er det en fordel for både heste og mennesker at ligge grus ud - så man undgår problemer med at både hesten og en selv står på røven - jeg har i hvert fald sat mig på røven en gang eller 4 pga. is -_-

    Jeg synes egentligt at selvfølgelig er der problemer med sko, men ikke nogen der ikke er løsninger på smiley


  • #61   25. sep 2018 Jeg ville da også ønske, at mine heste ikke skulle have sko på, for det er væsentligt billigere uden smiley - men de har altså brug for skoene, for at jeg kan bruge dem.
    Mine har i øveigt snesåler på om vinteren. Jeg køber dem hos Hööks, og smeden lægger dem på sammen med skoene, og det tager han ikke ekstra for. Med lidt forsigtighed ved skoskift kan de godt holde til 2 skoninger.

    Bare lige af nysgerrighed: du skriver at du er imod jernsko/søm, fordi det forstyrrer hovens fleksibilitet. Hvordan tror du at det går med den fleksibilitet, når du limer sko fast under hoven?


  • #62   25. sep 2018 Mimre
    Skoene limes ikke fast under hoven.


  • #63   25. sep 2018 Min går med sko hele året, jeg får lagt snesåler i om vinteren så det ik klamper under hoven. Men nu er min smed steget gevaldigt i pris for sine snesåler. Så jeg er blevet nærig og vil købe disse her, som man skal kan sætte i mellem hoven og skoen. En dame fra stalden bruger dem med succes og har indtil nu holdt en hel vinter.

    https://www.hooks.dk/hest/pasning-pleje/smedeudstyr/forben-huf-flex

    Fåes også til bagsko...

    Når det bliver godt smattet på fold her til vinter, så beder jeg smeden om at lave Mordax huller i skoene, hvor jeg sætter korte Mordax i forskoene, så hun kan bevæge sig frit på folden uden problemer. Fjerner dem i det nye år, hvor folden begynder at tørre op og foråret lurer om hjørnet.


  • #64   25. sep 2018 Man kan jo faktisk træne hovene op til at de ikke er ømtået, men det kræver tid og arbejde, samt forskellige underlag der stimulerer hoven. Det har jeg gjort, og Tindur kunne sagtens være uden sko og Boots til sidst (indtil de blev slidt for langt ned) uden at ømme sig smiley men ja.. Det er da nemmere at smide sko på og undgå at tage sig af årsagen men bare symptom behandle smiley Det tager tid at opbygge stærke hove smiley også må man prioritere smiley

    Mvh TT


  • #65   26. sep 2018 Nu er det jo rigtig svært at øve det, når jeg sidder i Odense og hesten går rundt i Vojens. ??

  • #66   26. sep 2018 Ja Sofie, og det var mere ment ift den kritik der kom omkring Adam. Ikke om dig. For at det skal fungere at have en hest barfodet så skal der ved nogle heste arbejdes mere med end andre. Også dugger det ikke at feks kun have en mudret fold.. (siger ikke at du har det) Hovene skal have stimulanse for at blive stærke. Da Adam kom i sin tid, havde Tindur ret svage hove, men efter råd fra ham og ved at følge hans forskellige anbefalinger, så blev de meget stærke. smiley Jeg er ikke halleluja omkring ham, men spørger ind til ting som jeg undrer mig over. Og han svarer og giver en forklaring. Nu kommer han ikke her mere, men jeg har intet andet end godt at sige om hans arbejde.

    Mvh TT



  • #67   26. sep 2018 Jo, men Mini går på fold med hhv. jord, græs, grus, knust beton og sand.
    Hun er tidligere blevet redet ud på tur i alle forskelige terræner 5-6 gange i ugen. Så hun er blevet trænet - meget! Lige lidt hjælper det, for hun er ømtået uanset. Og så går jeg i øvrigt ind for symptombehandling, når alle andre mulige løsninger er prøvet uden held.


  • #68   26. sep 2018 Ja, men nu ved jeg jo ikke hvordan du præsist har trænet hende op til det, men jeg fik at vide, at jeg ikke bare måtte starte med at ride ham på grusvej som det passede mig, jeg skulle først trække ham 100 meter i en stund, så trække længere og længere, og så starte med at ride 100m og efterhånden længere. Der var noget med at hvis man udsatte hoven for, for meget. Så ville det ingen gavn have.. Og hesten ville ej heller have det godt. Men der er jo også undtagelser, ikke alle heste kan gå uden sko, ikke alle heste kan gå uden dækken, og ikke alle heste kan tåle havre.. smiley så måske Mini er en undtagelse.. Men jeg syntes dog ikke hun var ret ømtået da jeg red hende på det lille stykke grusvej dengang.. smiley

    Mvh TT


  • #69   26. sep 2018 Hun har altid været meget ømtået på grus, så du kender hende nok bare ikke godt nok til at se det.

  • #70   26. sep 2018 Okay smiley jeg plejer ellers at mærke det, men måske der ikke var nok grus på det stykke til at hun reagerede smiley men håber i hvert fald at du finder en løsning.. Jeg var desværre nødt til at gå på kompromis med de søm.. smiley

    Knus TT


  • #71   26. sep 2018 Du evt bare prøve at få forsko på hende med kobberbelagte søm som min smed er vild med at bruge. Så kan du se hvordan hun kommer til at gå

  • #72   26. sep 2018 Miss Soffy: De der alternative snesåler, ved du noget om hvordan de fungerer i praksis? Altså er det enkelt at bruge? Er de nemme at sætte i? Bliver de i? Virker det med størrelserne? Der er ikke så mange størrelser, så jeg ville være bange for at de blev for lange eller ikke passer til hoven runding og noget kiler sig fast.

  • #73   26. sep 2018 Nu har jeg lige haft en længere samtale med trimmeren.
    Hun rådgav mig til to ting:
    1. Undgå grus på rideture, lade Mini gøre de strategier hun har for at undgå det = at gå langsomt på grus, at gå ind på græsset når det er muligt. Prøve forskellige boots når hun kommer næste gang og ride med boots fremover, men ikke boots der limes på. Almindelige boots.

    2. Skifte sadel. Hun mener, at min sadel (som hun ikke har set) ligger på skulderen og er skyld i at hoven ikke afvikles korrekt fra underlaget, fordi skulderen ikke kan være der for sadlen.... Er der ikke plads til skulderen her? Problemet har været under alle de sadler jeg nogensinde har haft. Også inden jeg tilred hende, og også i perioder hvor hun ikke rides. Min trimmer her så ikke slid på tåen, da hun var der sidst, og der havde Mini ikke været i ridning i et par måneder, fordi hun havde været ved hingst. Mini er de sidste tre uger redet i alt 4 gange. Er det realistisk at tåen ville blive sådan slidt på 3 ganges korte rideture, hvor man kun går på grus i indkørslen og krydser asfalteret vej 2 gange?


    profilbillede
  • #74   26. sep 2018 Flere billeder

    profilbillede
  • #75   26. sep 2018 Flere

    profilbillede
  • #76   26. sep 2018 Fra ridning

    profilbillede
  • #77   26. sep 2018 Nej, ift sadlen, er jeg ikke enig! Ift tåen så hvis man har en del grus og sten (som på min ene fold samt løbegang) så slider man de også på folden. Eller hvis der går meget i boks, på beton. Så det kan have kommet derfra smiley hvis ikke er det ikke realistisk..

    Knus TT


  • #78   26. sep 2018 Ja, Mini går jo aldrig på boks, og der er også en kæmpe madras i boksene, så hvis hun gjorde, så var det ikke det, der var grunden..
    Der er sten på folden, men hun undgår dem så vidt muligt, fordi hun er ømtået, og der er ikke så mange sten, at det skulle være dem, der sled.
    Når jeg kigger på billederne med sadlen, synes jeg jo heller ikke, at det er manglende skulderfrihed. Den har jo meget små sadelklapper, fordi den er den type sadel, den er, og jeg synes ikke det ser ud som om, at den begrænser hendes skulder.... Men ud fra billederne af hendes hove, vurderede min trimmer i telefonen, at det var min sadels skyld.

    Hendes alternative bud, hvis det ikke var sadlen, var det var et spænde på gjorden (men jeg har haft mange forskellige gjorde og der har altid været samme problem) eller at ridningen er skyld i det.


  • #79   26. sep 2018 Høres meget mærkeligt ud.. smiley

    Mvh TT


  • #80   26. sep 2018 Hønen - damen fra stalden fik sin mand til lige at klemme dem sammen i hånden, så de blev lidt smallere. Og ellers skal man bruge en spidstang til lige at klemme dem sammen i hullerne i enden af dem, så du kan lægge ind i hoven. Altså mellemrummet mellem hov og skoen. Du skal måle skoens bredde som der vises i skemaet. Hun har ik haft problem med str og ej heller med længden af dem. Når sneen har smeltet væk, så har hun bare pillet dem ud igen og lagt dem i ved næste snevejr. Jeg havde tænkt mig at købe dem her i oktober måned og så må jeg se, for min hest bruger små sko som str 00 i werkman.
    Jeg kan lige prøve at finde ud af hvad str hendes hest bruger i sko, for kan ik huske om det er str 1 eller 2. Hvad str bruger din hest i sko og hvilken type hest er der tale om?


  • #81   26. sep 2018 Hvis sadelen gør noget dumt, vil jeg mene det også forplanter sig i kroppen så en behandler burde kunne se det.

  • #82   26. sep 2018 Man kan sige der ikke er meget plads fra gjord til forben. Det kan godt se ud som om forben rammer gjorden, når hun er i bevægelse. Det kan godt nive.
    Jeg har selv en hest med problemet.
    Har dog ikke oplevet at det lige frem har givet problemer med forkert slid i hoven. Men det kan helt klart lede til spændninger og ubehag. smiley


  • #84   27. sep 2018 Jeg kan simpelthen ikke forstå at du ikke kontakter en anerkendt registreret Beslagsmed og får beskåret og evt lagt sko på, hvis vedkommende vurderer det.
    Det giver da ingen mening at hesten skal gå rundt og være ømtået.
    Mennesker har også forskellige behov for fodtøj/såler for at have mest muligt velvære og bevægelsesfrihed.
    Jeg synes det er et underligt argument at du ikke vil have risici fx med sømhuller vrs at du fx er villig til risici ved eksempelvis ifoling (ikke at der er noget galt i avl - bare et eksempel :))
    Jeg kan godt forstå at man har nogle idealer, særligt i forhold til naturligt hestehold, bom- og bidløs etc. Det ene bør bare ikke udelukke det andet i forhold til at finde en individuel løsning din hest trives med.
    Der bør heller ikke være økonomi der afgører om din hest skal have sko eller ej. Har den brug for det, har den jo brug for det.
    Håber I finder ud af det smiley





  • #85   27. sep 2018 Hvis du ender med sko, og er bange for bakterier i sømhullerne, så kan du jo bede smeden om at bruge kobbersøm. Det er blevet meget moderne.

  • #86   27. sep 2018 Malenetilde:
    Jeg ville ALDRIG smide sko på min hest. Heller ikke hvis han var ømtået.
    Det handler om man har den rette behandler inden døre og det uanset om man er beslagsmed eller trimmer.
    I min verden er sko for sige det mildt sagt noget lort og det er ikke en løsning ej heller symptombehandling.
    Tværtimod indskrænker det hestens bevægelser og det ødelægger hestens hovkvalitet gevaldigt.

    Der forsvinder en del af den støddæmpning som hestens fra naturens side er skabt med, når du smider sko på den.
    I min optik er den altså også mere tilbøjelig til diverse kedelige skader.
    Og det indskrænker hestens pumpemekanisme i benene.
    Jeg anbefaler at man tager et kig på highspeed optagelser af heste med og uden sko. Du vil tydeligt kunne se forskelle på hovens størrelse med og uden sko og du ville kunne se støddæmpningen ikke fungere optimalt med sko.
    Alle eksperter enige om at ser man på bevægelsen så er sko ikke optimalt.

    Rigtig mange heste overstrækker i yderste led når de placere hesten fordi de har sko. Hesten eller hoven er altså ikke i balance.
    Tager man skoene ser man hvordan hesten sætter hoven korrekt placeret i underlaget.
    Der er lavet flere videoer på dette af bla. Bent Branderup.


    Få en ordentlig trimmer inden døre, som tør og ved hvad der skal tages af.


  • #87   27. sep 2018 For slet ikke at tale om blod cirkulationen i benene...

  • #88   27. sep 2018 ISRH
    Jamen det er da helt fint at du ikke vil det smiley mennesker bestemmer jo enerådigt over deres dyr, så det er jo dit valg.
    Som jeg læser TS’ indlæg har problematikken stået på i gennem flere år og hun giver udtryk for at hun har været igennem en længere mølle af behandlere, trimmere etc, så kan det undre mig at hun ikke er stødt på en løsning der virker.
    Så er det måske tid at prøve noget nyt eller i dette tilfælde noget ‘gammelt’?
    Nå det er sagt så mener jeg ikke den ene tilgang udelukker den anden.
    Uden at skal gøre mig klog på noget, men blot strøtanker, så er den moderne hest nok anderledes end den oprindelige vildhest, både hvad livet byder sig og i forhold til forædling og fremavlet egenskaber.
    Det svarer måske til at du muligvis, selv med træning og stor forhærdende indsat ikke ville kunne løbe et Marathon på bare fødder selvom andre kan nu og alle sikkert kunne noget tilsvarende i stenalderen.


  • #89   27. sep 2018 ISRH
    Jeg bliver også nødt til at spørge dig om hvem ALLE eksperter er og om det er ALLE, som i ALLE eksperter ud i hestehove og bevægelse? Og hvordan defineres disse eksperter og hvor kan man finde den samlede forening med af ALLE eksperterne med deres fælles og enige holdning?

    Nu håber jeg der evt vil være en dyrlæge eller anden der kommer på banen med fx symptombehandling. Kan det tænkes at man er nød til at behandle nogle symptomer for så derefter at kunne finde fx årsager til sygdom?
    Ovenstående er spørgsmål udledt af at du skriver at man ej heller må benytte sko som symptombehandling (som jeg forstå det du skriver - ret mig hvis jeg misforstår)


  • #90   27. sep 2018 Malenetilde:
    Det ændrer ikke på hvad resultaterne siger.
    Heste går bedre uden sko. Uanset avl og anvendelsesområde.
    Det er faktisk ikke noget at diskutere. Du kan slå alle tingene op og se hvilken indflydelse skoen har på hesten.
    Jeg synes det er absurd at sammenligne en jernsko med støddæmpning.

    Jeg aner ikke hvor mange trimmere og smede TS har været igennem ej heller ved jeg over hvor langt tid, vi snakker.
    Det tager en hov ca. 1 år at komme op i ordentlig kvalitet, hvis hesten trimmes korrekt.
    Det er en process og det kræver at man som ejer er aktivt deltagende.
    Der er desværre en del middelmådige trimmer der ikke formår at rette hoven ordentligt op. Ligesåvel som der er smede som gang på gang sømstikker hestene og gør andre mærkelige ting, som man kun kan ryste på hovedet af.

    Ligesom du påpeger at du ikke forstår hvorfor hun ikke har smidt sko på den.
    Så påpeger jeg at jeg synes det er en dårlig idé og bestemt ikke vil hjælpe hesten.


    Jeg er evigt taknemmelig for at jeg valgte at sætte mig ind i hovens anatomi, udvikling og bevægelsesmønster og derfor har den viden jeg har i dag.


  • #91   27. sep 2018 Jeg kender TS personligt! Og der har aldrig været økonomiske årsager bagved hendes valg indenfor sine dyr! Men en tro på at hestene skal leve mest muligt naturligt, noget jeg er fuldstændig enig med TS om. Hun gør alt for sine dyr, og jeg forstår godt hun først og fremmest forsøger at finde fagpersoner der står for det samme som hun gør. Men ikke alle er lige dygtige, og ikke altid man har mulighed for at træne op hove og diverse. Dermed ikke sagt man ikke skal forsøge at finde den fagperson der har samme overbevisning som en selv..

    Mvh TT


  • #92   27. sep 2018 Malenetilde:
    Jeg foreslår du læser lidt på tingene Naturhov.dk


  • #94   27. sep 2018 Stald Phoenix:
    Jeg er dybt uenig med dig.
    Heste går bedre uden sko.
    Hvis du har problemer med en hest, så bør du kigge på helheden af hesten.


  • #96   27. sep 2018 Tak for linket ISRH smiley jeg ville aldrig have gættet at alt den viden og ALLE eksperterne var samlet lige der smiley
    Som du så fint skriver om din overbevisning så er der ikke noget at diskutere.
    Jeg diskuterer dog stadig med mig selv ind i mellem fordi jeg simpelthen ikke kan lade det ene udelukke det andet.
    TT
    Jeg skriver bestemt ikke at TS ikke benytter sko pga økonomi, blot at det ikke bør være et argument til ikke at bruge sko hvis der er et reelt behov.
    Jeg er overbevist om at TS gør alt hvad hun mener der skal til smiley


  • #97   27. sep 2018 Stald Phoenix:
    Det har jeg da også respekt for. Jeg kan ikke se hvor jeg udviser respektløshed for andres mening. Jeg stiller spørgsmålstegn ved folks holdninger, ligeså vel som du gør ved min?
    - hvis du føler jeg udviser respektløshed så beklager jeg. smiley


  • #98   27. sep 2018 Malenetilde:
    Alt min viden er ikke samlet der.
    Jeg har været på kurser. Men linket er en fin start til forståelsen af hoven smiley


  • #99   27. sep 2018 Miss Soffy: Tak smiley
    Det er nogle gode erfaringer at høre. Jeg kender ikke skostørrelsen på hesten (men 1'er sportspony af grovere model), jeg står bare lige pt i overvejelser om jeg skal låne hest og hvordan økonomien så er. Der i blandt løsninger i forhold til fodtøj til hesten. Den slider hoven for meget ved den ridning jeg forventer og jeg vil gerne kunne ride om vinteren. Der er jo stor forskel på ingen sko, boots, sko, snesåler + mordax smiley


  • #101   27. sep 2018 Jeg har ikke sagt skoen er grunden til alt ondt.
    Som jeg sagde før skal man se på helheden af hesten.
    Alt kan ikke fixes via hove. Tænkt hvis det var så enkelt.
    Jeg siger heller ikke hesten har dårlige hove fordi den har sko på. - så vidt jeg forstår er hesten Barfod.
    Men jeg mener bare man bør overveje at se på de undersøgelser der er lavet. - og vurdere ud fra det.

    Jeg siger ikke Arne er ved alt. Men han ved hvad han taler om og det kan man altså ikke benægte og hans arbejde er grundigt og vel overvejet udført.
    Han har både gode og dårlige historier i baggagen, så kan man vælge at se på dem og tolke dem som man vil. smiley


  • #102   27. sep 2018 Hønen - skriv til hvis du har spørgsmål med sko, Mordax og sål, hvis du vælger den løsning på et tidspunkt. Boots har jeg ingen erfaringer med overhovedet, er helt blank på det område smiley
    Jeg havde tænkt mig at bestille de der huf-flex her i weekenden, for har en ide om at vi måske kan få en tidlig vinter og gider ik det kommer bag på mig smiley mhs til Mordax, vil jeg gerne være behjælpelig så du køber den rigtige gevind str og vælger en lav is Mordax. Mordax bruger jeg ik mange af over vinteren og passer man på dem, ja så holder de længe smiley grunden til at min har Mordax på når det er mega smattet, er fordi hun går i løsdrift og det hjælper dem til stå mere fast, selvom de går forsigtigt i smat. Også i skoven. Har selv stået på røven i mudder og det sku ik særlig rart at slå sig eller lave overanstrengelse. Jeg var en dag i skoven i vinters, det var tør frost men om natten havde det været rimfrost og skal lige love dig for, at det var ubehageligt at hestens numse skrider væk under én. Lige den dag blev jeg godt nok narret og sku ha haft Mordax i bagskoene smiley de er nemme at sætte i inden ridning og tag ud, når man er hjemme i stalden igen smiley min lille fis er 132-134 cm så hun ligger nok i s til xs i HF-fleks, skal lige ha målt op inden jeg bestiller dem smiley


  • #103   30. sep 2018 Jeg har tænkt lidt over det hele, og jeg er kommet frem til, at jeg slet ikke vil have trimmeren ud igen.
    Har talt med min halvpart, som også havde part inden jeg begyndte med denne trimmer, og hun fortæller, at Mini er blevet væsentligt mere ømtået efter hun har haft trimmeren ude èn gang. Jeg synes ikke, det lyder videre opløftende, og det giver ikke mening at lade hende komme ud om et par uger igen og trimme, udelukkende fordi jeg gerne vil have hende til at hjælpe med at finde et par boots til Mini (trimmeren har et udvalg af boots med i bilen).

    Men så er spørgsmålet, hvem jeg så skal vælge. Jeg er parat til at vælge en smed i stedet, men det skal være en, der kan beskære hende så hendes vinger bliver fjernet, og uanset om det er en trimmer eller en smed, skal vedkommende selvfølgelig køre i Sønderjylland.
    Har I nogle bud? smiley


Kommentér på:
Equine Fusion 24/7

Annonce