{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

Hvad ville i gøre.????? {{forumTopicSubject}}

Jeg har 3 nøjsomme heste. 2 shettere og en tinkerplag.
Jeg har valget mellem at lade dem gå ude om natten på en vandrefold med en smule græs og alt muligt andet L. O. R. T. som de kan gå og pille i og smage på, da vandrefolden er en del af noget skov... den er meget bakket og devisen sagtens finde ly for vinden om natten... min frygt handler om at de kommer til at æde et eller andet giftigt fordi de er nysgerrige eller sultne.. jeg har plukket alle engbrændbærerer og fældet alle ahorntræerne, men alligevel er jeg bange for at de finder noget giftigt... er det mig der er pylret.??? Jeg har haft dem inde om natten med åben dør til stalden, men min tinker står og sveder og det synes jeg er synd... om dagen fra 9 30 til ca 14 kan de gå ind på en græsmark og igen fra Ca. 17- 20. De kommet ind om morgenen og står et par timer... Musse skal have medicin...men det kunne jeg jo bare give hende i hånden om morgenen sammen med lidt hø.... eller behøver de slet ingen hø da de jo kommer på fold 9 30????
Nogle kloge hoveder????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville i gøre.?????
  • #1   12. okt 2018 De burde ikke spise noget giftigt, hvis de har hø til rådighed.. smiley

  • #2   12. okt 2018 Hvis det er i DK, du har dem til at gå på fold, så finder de intet de kan æde, som er så giftigt de dør af det.



  • #3   12. okt 2018 Døden skal have en årsag.
    Men hvis de har adgang til relevant grovfoder, så burde de ikke spise af giftige ting baseret på nysgerrighed eller ved et uheld.

    Så, ud med dem.

    Hvis de holder huld, ville jeg måske tilbyde noget hø, evt blandet godt op med halm.
    Ikke fordi jeg forventer de nødvendigvis gider æde halm.
    Men for at de skal bruge tid på at sortere imellem lækre høstrå og kedeligere halm.
    Alternativ, slowfeeder.

    Hvis der intet er at nippe i, finder de selv på noget..


  • #4   12. okt 2018 Hej har lige hentet dem ind fra græsmarken og min tinkerplag har det godt, han sveder bare i den varme....min frygt går også lidt på forfangenhed, så jeg må ud og gå en tur på vandrefolden og tjekke op på hvor meget græs der er at spise.....

  • #5   12. okt 2018 Nu har jeg selv en hest, som på trods af græs og fri stråfoder på folden, alligevel spiste ahorn og blev meget, meget syg og stod med et ben i graven.
    Han var syg i knap et år, var indlagt on/off etc og stod derefter stille i et år mere, så han kunne komme sig helt, så jeg er meget hysterisk mht giftige planter og træer.
    Med det sagt, så ville jeg (så fremt du har gået hele folden igennem) lade dem gå ude. Så længe man passer på, husker at tjekke for giftige planter/træer osv, så ser jeg absolut ikke nogen grund til ikke at lade dem blive ude.

    Og så lærte jeg på den hårde måde, at det med at når de har strå/græs nok, så spiser de ikke giftige ting, simpelthen ikke holder.


  • #6   12. okt 2018 På 4 timer kan en hest som har begrænset adgang til græs nå at æde en hel dagsration græs, fordi de ved de bliver fjernet igen.

    Så bare lad dem gå på græs hele tiden, fremfor at lade dem gå der lidt til og fra.

    Evt vandrefold og hø indtil risikoen for kolde nætter/varme dage og deraf forfangenhedsrisiko er overstået.

    Mvh charlotte


  • #7   13. okt 2018 Mine går ude, de har lige fået et stor græsareal lagt til deres vandre system.

  • #8   13. okt 2018 Så længe de har græs og evt hø, så æder de ikke noget giftigt

    Her har vi hegnet 5 hektar græs, også med giftige træer - men de har ikke været nær det andet end for at stå i læ - her kan vi ikke bare fjerne træet - da det er lejet jord og træet nok er over 100 år gammelt - MEN når græsset er ved at svinde ud - så hegner vi rundt om træet - ikke før.

    I mine 30 år med heste har jeg aldrig oplevet at hestene æder noget giftigt - så længe de har noget at æde af den ene eller anden art


  • #9   13. okt 2018 Ann C - det passer ikke helt - der findes MEGET som kan slå en hest ihjel - og her kan jeg blandet skrive Tuja træ - de er ekstremt giftigt og jo hestene vil æde det - derfor er mine fjernet!

  • #10   13. okt 2018 LittleJohn

    Heldigt at du ikke har oplevet det. Men det betyder ikke, at det ikke sker. Min hest er den eneste ud af de 3 der blev syge, som kom sig.
    De havde RIGELIGT græs og fri strå og alligevel spiste de ahorn.

    Jeg må indrømme at jeg slet ikke forstår at man vil tage den risiko med sine dyr.

    Men måske folk bare ikke helt forstår hvor voldsomt sådan en forgiftning kan være.

    Min er udelukkende i live, fordi jeg reagere med det samme, jeg opdagede han opførte sig en andelse underligt. Havde jeg ikke kendt ham som godt, som jeg gør, så var død.


  • #11   13. okt 2018 Guldhesten; nu har jeg haft denne ene hippe stående/ gående i 5 år - og det eneste hun har været syg af er scaroider - men hun havde medbragt fra Belgien - trods diverse farlige planter på folden - incl tuja smørblomst osv - ingen sygdom - men igen - hun er koldblods og ikke sart - heldig - ja måske - men jeg har også kloge dyr gående på marken smiley

  • #12   13. okt 2018 De har rigeligt græs at gå og nippe af om natten..... de har nu været på skovfolden i 2 nætter og lever endnu....

  • #13   13. okt 2018 Charlotte de er på vandrefold om natten..

  • #14   13. okt 2018 Min er os en koldblodshest smiley

    Derudover, så de to andre heste, som også blev syge og ikke kom sig igen havde aldrig haft en sygedag op til forgiftningen og var bestemt ikke sarte heste og var vant til at gå ude på store folde med forskellige træer og planter døgnet rundt.

    Når man først en gang har stået med en hest, som mod alle odds blir forgiftet og ser hvor dårligt hesten har det, så tager man bare ikke den risiko en gang til og jeg synes egentligt at det er smadder ærgerligt at folk ikke tager det seriøst.

    Jeg har haft mange syge og skadede heste tæt på og har oplevet lidt af hvert og at stå med en hamrende syg hest, som har en forgiftning var uden tvivl det hårdeste.



Kommentér på:
Hvad ville i gøre.?????

Annonce