{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.654 visninger | Oprettet:

Hvad ville i gøre? {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Jeg står med en enormt rar hest, som er nem i al omgang.

-Kan håndteres af folk uden hesteerfaring, kan stå både alene og sammen med andre heste.
-Han er nem at sadle op, sænker hovedet når grimer/hovede tøj lægges på.
-Står 99% stille ved smed.
-Tager maks 5 min. at læsse
-Nem at have med ude
-Nem at ride hvis han ikke skal gå samlet.
-Traffiksikker

Problemmer opstår når han skal samles ordentlig op og bære sig selv. Jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre, ved samling på den kortere tøjler vil han frem og kommer han ikke frem river han en ud af sædet eller begynder at hoppe, det er ikke muligt at presse mere på - Da adfær så forværes.

Jeg kan ikke finde grund til denne adfærd, hvilket nok er det der går mig mest på..
-Ren i røntgen
-Ren i Klinisk
-Passet med sadelmager
-Virker ikke til at have ondt, ved tryk osv.
-Passet med tænder

Nu bestilles der kiropraktor gennemgang, men kunne det være andet? Nogle der har nogle gode bud? smiley

Det ville være rigtig træls at skulle sælge, fordi dressuren ikke er ham. Han går pænt i springning, af hvad jeg har fået af vide og for den lidt længere tøjle er han også rigtig sød. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville i gøre?
  • #1   7. jun 2017 Er du sikker på han er klar til den samling der kræves?
    Det er jo en lang periode med styrke af balance og muskler osv før hesten kan samles op i fx. LA holdning smiley


  • #2   7. jun 2017 Måske kan han bare ikke lide trykket i munden smiley
    Kan du ikke samle ham/ride dressur uden at have fat i tøjlen?
    Evt prøv nogle andre bid smiley

    Og så ville jeg selv få hesten tjekket igennem, både muskulært, skeletært og neurologisk smiley


  • #3   7. jun 2017 Malene de 3 fine ord, må du gerne uddybe. smiley

    -Jeg ser det som et kæmpe minus, jeg ikke kan have ordentlig ved. I og med han ikke bøjer sig korrekt, bygge han heller ej de korrekte muskler op. :i


  • #4   7. jun 2017 Jeg tænker også, at han måske ikke helt er klar til den forlangte samling.

    Og så kunne det også lyde som et ridemæssig problem, hvor du forlanger megen samling, men gør det via tøjlen, og når du sætter pres på, så kan han jo reelt kun en ting, nemlig "gå tilvejrs/hoppe opad".

    Samling skal ikke komme via tøjlen, men via sæde og hånd i samspil, hvor eftergivenhed på hånden er af yderste vigtighed - ellers forholder du bare hesten, med hopperi til følge.

    Så tilbage i træningsintensitet, og hvis din underviser ikke kan se det/korrigerer for det, så ville jeg kigge efter en anden underviser.

    Mvh Charlotte


  • #5   7. jun 2017 Samling sker ikke via tøjlen, men man er jo nød til at kunne mærke hesten. Forstå mig ret, den halvparade ligger både i sæde og frem til tøjlen. Problemet opstår KUN i skridt, i traven bøvler vi istedet med galop anspring. smiley

  • #6   7. jun 2017
    Det lyder som et ridemæssigt problem - nogle misforståelser.

    Måske det kunne være værd og få en anden til at ride hesten eller noget undervisning. Hvis du får undervisning, så prøve noget, som er anderledes end det du normalt rider.

    Og ja, selvfølgelig at hesten er tjekket for skævheder/låsninger - de kan ikke ses på røntgen.


  • #7   7. jun 2017 Krikken, hvis du brugte få sekunder på at læse teksten så er kiropraktor bestilt.
    Anden rytter har også prøvet, havde ham i 5 uger. Ikke større fremgang, end når jeg selv rider ham.. smiley


  • #9   7. jun 2017 Hvis problemet kun er i skridt vil jeg nok bare droppe skridten for en periode.

    Arbejd med hesten i trav og galop så den får mere styrke til at bære sig selv så kommer skridten også.
    Nogle har rigtig svært ved at samle sig i skridt, især hvis de skridter meget stort.



  • #10   7. jun 2017 Lindgren, man kunne starte med at spørger ind? Frem for at lave sin egen konklusion.
    Vi rider undervisning, og hesten har også været i ridning. Vi gør ALT hvad vi kan, for at få en tålmodig hest.


  • #11   7. jun 2017 Prinsessen du ville lade ham skridte varm for lange tøjler også først samle ham op i traven? smiley

  • #12   7. jun 2017 Hvis du mener muskulært, skeletært og neurologisk så er det -

    Muskulært = hestens muskler
    Skeletært = hestens skelet
    Neorologisk = hestens nerver/nervesystem

    Du kan let finde en fagperson der arbejder med det hele.
    Kan se du får kiropraktor ud -det er skelettet, dvs der mangler det muskulære og det neurologiske smiley


  • #13   7. jun 2017 Skridt er rent faktisk noget af det sværeste at ride korrekt - og især hvis hesten har en stor skridt ligesom Prinsessen#9 siger.

    Hvis hesten samtidig ikke svare korrekt i galopanspring fra trav, så tolker jeg det som et kraftigt tegn på mangel på styrke, og formentlig manglende eftergivenhed på hånden, som er med til at blokerer for anspringet i galop, og som giver modstand i skridt.

    Det er rigtigt, at man godt må/skal have kontakt i "alm dressur", og mens hesten endnu ikke har så megen styrke, kan man godt opleve at man har en del i hånden. Problemet bliver hvis man vænner sig til, at have hesten i hånden - det er ikke meningen, men kan nemt ske.
    Når det sker så får man en del ridemæssige problemer, såsom at hesten blokeres i anspring, stiver sig, og fx er det meget nemt at komme til at ødelægge skridten pga spændinger og deraf mangel på takt.

    Min den en hest har en meget stor skridt, og det har taget 4 års træning, førend har nu endelig er stærk nok til at gå en taktfast samlet skridt. Ind til da har vi aksepterer en "dårlig" skridtkarakter til stævner, for ikke at komme til at "makke for meget med" skridt, og derigennem ødelægge skridten pga spændinger.

    Heldigvis lyder det jo "bare" til at være et rideproblem - og det er da heldigvis det nemmeste og billigste at få noget gjort ved. Det kræver undervisning og fokus, og så måske lidt tålmodighed indtil hesten er stærk nok til at bærer - først 2-3 trin af gangen, og senere 5-7 osv osv.
    Hesten lyder jo til at være en guttermand, som heldigvis nøjes med at protesterer i det små, fremfor at gå lodret til vejrs. Og det ville jo være synd og skam at presse en god hest til at lærer at stejle.

    Det vigtigste i uddannelsen af dressurheste til de højere øvelser er ikke hvor meget pres man kan ligge på dem - men hvor god rytteren er til at holde hesten glad og arbejdsvillig.

    Mvh Charlotte


  • #14   7. jun 2017 Meget uddybende forklaring Charlotte, som giver god mening! smiley
    -Vi rider hos Per Hoffmand sidst på måneden, for at få en anden fagperson til at se på vores problem.

    Malene, jeg vil kikke lidt nærmere på det. smiley


  • #15   7. jun 2017 Ja jeg vil nok bare lade den skridte varm for løse tøjler.. Sætte den i trav og så ligge den i let dyb holdning i opvarmningen.

    Når du ligger skridtpauser ind i træningen kan du jo prøve at forlange let samling. Altså ikke bare slippe tøjlen helt.

    Min har også tendens til at blive meget trippende i skridten hvis jeg forlanger for meget samling af hende. Hun lægger sig dog ikke så meget i hånden.


  • #16   7. jun 2017 Det lyder meget fornuftigt det du beskriver, jeg er fuldstændig med på din tankegang.
    Han mangler muskler i bagparten, hvilket jeg har svært ved at smide på ham - men vi arbejder stærkt på det. Jeg tænker manglende muskler i bagparten gør at holdningen er meget svær for ham?


  • #17   7. jun 2017 Manglede muskler i bagparten kan sagtens have en del af "skylden".. Så har hesten jo ikke mulighed for bære sig selv korrekt.

    Jeg vil bruge en masse tid på trav og galoparbejdet de næste 2-3 måneder og skide hul i skridten.. Der er ingen grund til at blive uvenner med hesten under træning og det problem du har lige pt er jo noget der helt sikkert bliver løst hen af vejen.



  • #18   7. jun 2017 Lidt samme tankegang jeg har, og det rart at få bekræftet det jeg tænker. Det er noget af det jeg tænker vi vil arbejde med fremadrettet og evt. noget bom arbejde. smiley

  • #19   7. jun 2017 Ja bomarbejde er rigtig godt til at styrke bagparten..

    Ellers er det rigtig godt at ride en masse temposkift i både trav og galop og overgange smiley


  • #20   7. jun 2017 Jeg vil tilslutte mig koret, han er ikke klar til samling endnu.

    - han mangler muskler i ryg og bagpart
    - han bøjer sig ikke korrekt.

    Disse to elementer skal du have styr på inden du kan samle ham.

    Rid en masse slange gange med fokus på han er bøjet korrekt i buerne/hjørnerne og på at lave nogle flotte skift fra den ene volte til den anden. Både i skridt, trav og galop.



  • #21   7. jun 2017 Dorthe: Hvad mener du med at den ikke bøjer sig korrekt??
    Er den ikke smidig eller hvordan? Eller er det for at aktivere indvendige bagben mere?

    Og så lige en tilføjelse.. Hvis hesten ikke er særlig stærk så bliver det vist en udfordring at ride slangegange i galop smiley


  • #22   7. jun 2017 Jeg for lige lyst til at vedhæfte et enkelt billede, så i har lidt mere at snakke ud fra. Hans holdning variere selvfølelig fordi krafterne ikke er der til hele tiden og ligge stabilt. Han er kommet lidt "højere" op, end på billedet.

    profilbillede
  • #23   7. jun 2017 Her får du lige mine tanker når jeg ser dit billede.. Dog vil jeg lige sige at det jo er svært at sige noget ud fra et enkelt billede og ikke en video.

    Min første tanke er at hesten går på forparten.. Den bruger simpelthen ikke bagparten til at komme frem over jorden og derfor føler du også at du får meget vægt i hænderne når du forsøger at samle den.

    Jeg syntes den går for højt med hovedet til at den ikke bruger sig mere bagfra, så jeg ville ligge den dybere så den får ryggen mere op og får styrket musklerne i hals og skulder.
    Der er rigtig stor fokus på at styrke bagparten for at få hesten til at bære sig, og det er der absolut intet galt i. Men musklerne i hals og skulder har altså også meget at sige når hesten skal løfte forparten af jorden.

    Noget andet der falder mig i øjnene er at du har tendens til en anelse stolesæde og derfor bliver dine hjælpe ikke effektive nok. Måske du skal tænke mere på at strække dine ben ned omkring hesten så de bliver som to styrepinde der guider hesten i den rigtige retning og ved tryk kan få hesten til at svare frem smiley

    Det var lige mine umiddelbare tanker om det billede du har lagt op.. Har vedhæftet et billeder der viser hvordan jeg ville ride hesten 20-30 min af træningen, især i opvarmningen.


    profilbillede
  • #24   7. jun 2017 Det også den føelse jeg har, jeg føler ikke jeg for ham med bagfra ordentligt. Men på den anden side, vil jeg ride ham som på billedet de første 20 min fx. Hvordan for jeg ham så til at lægge sig så fint? For en lang tøjler støvsuger han bare, hvor denne jo faktisk ligger lodret for lang hals. smiley

  • #25   7. jun 2017 Hvis den bare stikker hovedet ned mellem benene og render med næsen i jorden, så må du hive den lidt op med tøjlen.. Og så handler det jo rigtig meget om at kunne ride halve parader med sædet og en meget meget let anholdning på tøjlen.
    Altså at kunne ride hesten frem og tilbage også for en længere tøjle.. Det er noget man skal øve sig på smiley


  • #26   7. jun 2017 Helt enig med Prinsessen smiley

    Dog synes jeg ikke han er slem på forparten - så du har et udemærket udgangspunkt at arbejde ud fra.

    Det billed prinsessen viser er som jeg gerne vil ride ned og frem - dvs en hest som stadig er til biddet, og som arbejder energisk og taktfast bagfra.

    Han skal søge ud og frem til biddet, og det kan rent faktisk være ret svært, især hvis han ikke er vant til at gøre det.
    Bemærk dog også, at den hest der vises billed af er længere fremme i uddannelsen og styrke end din hest - og ROM blev jo ikke bygget på en dag smiley

    Så du skal ud og lede efter et sug på biddet, også når du forlænger tøjlen - så ikke noget med bare at lade ham laske afsted med en slap lang tøjle.
    Og igen han vil nok synes det er svært, så små bidder af gangen, og træne det gerne i alle gangarter, fx i skridt på skovture hvor du ofte får et godt sug fremad på hesten forærende.

    Mvh Charlotte


  • #27   7. jun 2017 Jeg vil prøve imorgen, tror du har fat i det rigtige. For det er især de første 20 min. Han ikke er klar til at bøje sig. Så hvis jeg ligger og laver sådan noget arbejde i 20 min. Også samler ham op, har jeg på fornemmelsen det vil give pote. (Y)


  • #28   7. jun 2017 Ja en god opvarmning er altafgørende for en god ridetur smiley

    Håber du får en fornemmelse for det i morgen.. Og som Charlotte siger så blev Rom jo ikke bygget på en dag smiley


  • #29   8. jun 2017 Prinsessen: i # 3 skriver TS "han ikke bøjer sig korrekt, bygge han heller ej de korrekte muskler op"

    En hest som ikke kan bøje sig korrekt, og som ikke har ryg og bagparts muskler bygget op, skal man ikke samle i min verden. De 2 ting er ret vigtige byggeklodser i det fundament, man skal bygge samlingen på.



  • #30   8. jun 2017 Så der du ville gøre, var at ride ham lang og dyp? smiley

  • #31   8. jun 2017 Når jeg får en ny ikke-skolet-hest i hænderne, er det første jeg lære den, at bøje sig efter sporet den går på.

    Altså, på volten er hele hesten bøjet. Dette kan de ikke til at starte med. Jeg tager det lidt i små ryk. Først, stiller jeg nakken ind, så runder jeg halsen og til sidst hele kroppen.

    Her er det især udvendig og indvendig ben, som er de aktive.

    Samtidig med dette, lære jeg hesten at dreje for schenkel og vægthjælpen, således at det er benene/vægt og ikke tøjlerne, som styre retningen.

    Prøv at læse Kyras ABC, hun har beskrevet dette ret godt. og hendes metoder er ret effektive, i sær til den stive hest, er min erfaring.

    Hvor hun rider i en firkant. Du rider vinkel ret på hovslaget, parerer, drejer hovedet på hesten, og sætter hesten i skridt. Rider 2o m. og parere drejer hovedet på hesten og sætter i skridt.

    Næste punkt er at forsætte i skridt, og stadigvæk ride i firkanter, men nu bøje hesten i hjørnerne uden paraden. Derefter lige så stille udvide med trav, men stadigvæk med fokus på korrekt bøjning i hjørnerne og sidenhen hele vejen rundt på cirkel volten/slange gange.

    Jeg går ikke videre i skolingen, før dette ligger fuldstændigt stabilt på rygraden af hesten. Så stabilt at den næsten gør det selv når jeg rider volten, bare jeg støtter op på udvendig tøjle.


Kommentér på:
Hvad ville i gøre?

Annonce