{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Træpillesmuld {{forumTopicSubject}}

Overvejer meget at prøve et alternativ til halm. Synes det er lidt besværligt at muge ud, og der følger meget stadigt brugbart strå med ud og fylder møddingen hurtigt op. vil prøve træpillesmuld.
men hvor meget skal jeg bruge til denne vinter.
Skal man fylde hele boksen op væg til væg eller kan man nøjes med der hvor hesten ligger?
Hvor meget bruger man pr. dag eller uge. Jeg har en nogenlunde renlig og en mindre renlig hest.
De starter med at skide bagerst, men i løbet af natten er det også længere fremme. De pisser desværre lige midt i. ( det må være rart at have hopper).
Tips til pottetræning modtages gerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpillesmuld
  • #1   24. nov 2018
    Well - sådan som du beskriver dine heste gør i boksen, sådan gælder det for ret mange andre, så det er ikke noget underligt eller anderledes. Det muger man såmænd bare ud.

    Uanset om man bruger træpiller, træpillesmuld, tørv, spåner eller hvad man bruger.

    Du skal dække hele bunden - da hesten ellers vil træde det ud til siderne og ligger på beton. Google træpillerboks og kig billedsøgning - der kan du se nogenlunde hvordan det skal se ud.

    Hvor meget man skal bruge pr. uge kommer an på hesten - nogen er ok med en sæk pr. uge, andre skal have mere.

    Det er ikke mere praktisk og have hopper - min tisser lige foran hønettet, det er ikke særligt praktisk.



  • #2   25. nov 2018 Vel jeg har altid haft i en boks, en tyk madras midt i med en "gang" rundt om på 30-40 cm så der kunne komme luft rundt om. Men nu har jeg løsdrift så nu sørger jeg for at Isolere de 2 sider imod væggen. Sørg for at fylde op så hestene har god plads til at ligge ned og sove, og i en boks, er der faktisk et lovkrav om at 80% af boksen skal have strøelse...
    Sådan ser det ud hos mig når de har rodet hele bunden ud smiley
    Også ville jeg ikke vælge smuld da det støver så meget, vælg piller i stedet smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #3   25. nov 2018 Ca 8-10 poser til opstart pr boks.
    Og ca 1 pose pr hest pr uge til vedligeholdelse.

    Du skal have en greb til at fjerne pøller med.
    Hver dag fjerner du ALLE hestepærer.

    Tis bliver først absorberet, derefter tørre det op igen.
    Tispletter skal kun muges, hvis det svupper.

    Man behøver ikke at muge i bund, nogensinde, med træpillesmuld eller træpiller.

    Nogle sværger til træpiller. Nogle til træpillesmuld.
    Jeg kan egentlig godt lide det sidste.
    Fordi min hest elsker det, elsker at rulle i det.
    Støvet kan holdes lidt nede, hvis man vander ved boks opstart i hvis bunden er for tør senere vil den støve og skal have vand.
    Fx 4-5 12 liter kander til en boks, via kandens forstøver


  • #4   25. nov 2018

    profilbillede
  • #5   25. nov 2018 ok. mini bokser er på 11 og 19 m2. hvor tyk skal bundet som minimum være?

  • #6   25. nov 2018 Åh, hellere for meget end for lidt.

    Bruger du for meget, kan du springe en efterfyldning eller tre over.
    Bruger du for lidt, så bliver strøelsen skubbet til side når hesten går omkring i boksen, og der er ikke en madras men hårdt gulv at lægge på.
    Desuden, for lidt strøelse bliver hurtigt gennemvædet.
    Gennemvædet træpillesmuld / piller er du nødt til at muge ud.
    Hvis strøelsen ikke er gennemblødt kan du lade det lægge. Fugten fordamper og smuldet kan være med til at suge væske en anden dag.

    Du skal føle, at det er et tykt lag.
    Prøv med 8-10 poser i den lille boks, og måske 12+ i den store?


  • #7   25. nov 2018 Jeg plejer, når jeg starter en smuldboks op, at putte 1-2 spånepakker i, for at lave en god tyk bund hurtigt.

    Jeg hader at muge i spåner, men i løbet af 3-4 uger, så er spånerne “mast” sammen, og jeg får den gode smuldbund, som er fast og fjedrende, og nem at holde.

    Jeg fjerner sjældent tispletten i vinterperioden - smuldet suger godt og jeg sørger for at planere bunden, når jeg muger.
    Til sommer fjerner jeg så bund laget, som jo er det som isolerer om vinteren. Og så starter jeg forfra.

    Mvh Charlotte


  • #8   25. nov 2018 er det dem fra spånvall med 21 kg i hver?

  • #9   25. nov 2018 Bruger kun træpiller lige pt, og det fungerer rigtigt godt. Jeg muger og vender bunden hver dag, tager også vådt med ud hver dag, og min hest har alligevel en god madras.
    Har haft blandet med spåner, men synes det lugtede hurtigt, uanset udmugning hver dag.


  • #10   25. nov 2018 Den boks jeg lige har lavet til min bette plag, der var det to pakker spåner fra Jem og fix som røg i smiley
    De ligner almindelig store firkantede pakker - om der lige er 21 l i ved jeg ikke - men de fylder en masse i starten, og jeg blander det bare med smuldet, og så efter 2-3 uger begynder man at få en god smuldoverflade, som er nem at muge i.

    Mvh Charlotte


  • #11   26. nov 2018 Har i dag skrumpet den store boks ind og lukket rundt om ved gulvet. Så smuldet ikke kan komme ud. Men hvad med der ved lågen. Det vil jo være generende at have en høj kant der. Hvordan har I gjort?

  • #12   26. nov 2018 Har ingen kanter hos mig, og har aldrig havet det nogle steder smiley

    Mvh TT


  • #13   26. nov 2018 Nøøøh - har ikke nogen høj kant. Det går lige lidt ned af bakke, der er vel 20 cm jeg lige skovler inden for lågen som er bart så der ikke slæbes for meget med ud.

  • #14   26. nov 2018 Skubber det ind med kosten, hvis det falder ud.

    Skubber generelt strøelse lidt tilbage, så efter udmugning er der nogle centimeter til strøelsen.

    Halm er værre?


Kommentér på:
Træpillesmuld

Annonce