{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

træpillesmuld {{forumTopicSubject}}

har lige smidt omkring 400 kg træpillesmuld i en boks og sat hesten ind.
jeg synes det støver meget og er meget blødt så hesten går i. han virker ikke så vild med det og hae lidt mere svært ved at bevæge aig rundt.
men hvad med støvet. det støver jo når han skraber i det osv. og hvad når han ligger ned. så har han jo mulen nede ved det.
hvad gør I der har prøvet det? jeg har prøvet at vande det lidt, men gør ikke det store forskel.


Kommentarer på:  træpillesmuld
  • #1   5. mar 2019 Hvor meget vand har du hældt på?

    Du skal vistnok op i stil med en 12 l kande for hver to sække træpiller


  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #2   5. mar 2019 Der skal vandes meget, noget i retningen af det, som DR who skriver.

  • #3   5. mar 2019 ok. har bare vandet det med sådan en bruser på haveslangen i et par minutter.
    hvis det skal have så meget vand, mister det så ikke for meget af sugeevnen, som man jo er derfor man bruger smulden i det hele taget?


  • #4   5. mar 2019 Jeg har aldrig vandet træpillesmuld - men ja, det støver i starten, derfor foretrækker jeg træpiller, dem vander jeg heller ikke.

    Jeg oplever kun at det støver i starten og/eller hvis man har en meget renlig hest.


  • #5   5. mar 2019 men bliver træpillerne ikke til smuld og derved begynder at støve?

  • #6   5. mar 2019 Nej. De bliver trådt ud - man kan risikere at de støver lidt, hvis man har en renlig hest, men jeg har meget sjældent oplevet det.



  • #7   5. mar 2019 Kig på, hvor meget vand træpiller kan suge.
    Det er MEGET!
    Er det noget i retning af et par gange deres egen vægt?

    Hvis vi forestiller os, at du hælder 10 poser ind, og hælder 5 kander vand over, så har du brugt en brøkdel af deres sugeevne.

    Hestene vil slæbe vand ind i våd pels, og tis vil blive suget op ad madressen.
    Men lidt fugt vil også løbende tørre fra madressen.

    Mange mennesker må supplere med ekstra vanding af og til, fordi madressen ellers kan blive så tør at det støver igen senere.

    Prøv dig frem


  • #8   5. mar 2019 I mine 9m2 bokse strøer jeg 100 kg. når jeg starter op. Det støver lidt i starten, men efter 2 dage er der styr på det.

    400 kg lyder af ret meget at starte op på.


  • #9   5. mar 2019 ja, det kan jeg se. troede bare der skulle være et tykt lag på omkring 10 cm. min boks er ca. 11 m2.

  • #10   5. mar 2019 400kg er meget at fylde ind i boksen ..

    Nu bruger jeg som regel træpiller som jeg vander og ryster op så det bliver til smuld ..
    En 15-16 kg sæk træpiller bruger jeg ca 2 vandekander vand til ..
    Ved opstart i en ret almindelig størrelse boks bruger jeg ca 8 poser træpiller og fylder 15 eller 16 vandekander på ( alt efter hvor jeg køber pillerne ) når de har trukket ca 10 minutter, ryster jeg det hele op med en halv pakke spåner, da jeg syntes træpillebundem ellers godt kan blive lidt tung, hvor jeg gerne vil have at det øverste lag i boksen er lidt let når hesten ligger ned om natten ..

    Træpillesmuld støver en del i starten, og bare til en 20 kg pose jeg engang imellem smider ind, hælder jeg en halv vandekande over ..
    Så kan du nok regne ud hvor meget vand 400kg skal have på får ikke at støve ..


  • #11   5. mar 2019 Jeg fik ved en fejl, halmpille smuld! Aldrig igen!! Føj hvor det støvet!! Jeg bruger kun halmpiller, og vander ikke smiley

    Mvh TT


  • #12   6. mar 2019 så må jeg hellere fjerne noget af det og få gang vandingen. hesten har rigtig ligget i det allerede og er smurt ind i smuldet. men jo det støver og lægger sig over alt bla på vandet i baljen. ikke så godt.
    ligger jeres helt ned i det?


  • #13   6. mar 2019 Ja. alle mine ligger ned om natten smiley

  • #14   6. mar 2019 Hvis din ene hest lægger sig i baljen og bagefter på strøelsen, så forsvinder problemet med støv snart.

    Normalt starter man op med 8-10 poser og fylder efter med en pose om ugen, måske lidt mere.
    Dels fordi at det er meningen at man kan nøjes med at fjerne hestepærer dagligt, men der går også lidt træpiller med på møddingen alligevel.
    Dels fordi der måske kommer gennemblødte pletter, som skal fjernes.

    Hvis du har nogle store baljer eller lignende, så kan du da overveje at fjerne nogle træpiller og lægge det derover.

    Men ellers, lad det lægge og du skal bare ikke fylde efter i et par måneder.

    Så er der bare mere madras at sigte igennem, når du muger.
    Men ofte er det alligevel kun de øverste par centimeter, man finder alt møget i...


  • #15   6. mar 2019 Dr Who - Jeg tror ikke du læste korrekt smiley det lægger sig støv på vandet og over ALT! smiley

    Ja jeg havde samme problem og det var skide træls, jeg måtte gå og støve af med en kost, ikke ordne bund imens hestene stod inde, og jeg lagde låg på baljerne imens jeg ordnet bund så det ikke kom så meget støv i vandet. Det var heldigvis kun et halvt år, og hestene var kun inde i den værste varme da det var forår/sommer/efterår. De lå også ned og sov i det, heldigvis ingen bøvl med luftvejene.

    Mvh TT


    profilbillede
  • #16   6. mar 2019 godt billede.
    har lige lukket dem ud. stalden stinker som et træværksted, og alle klatter er trillet rundt som havregrynskugler i kokosmel. spændende om det bliver nemmere at gøre rent end ved halmstrøelsen.
    tror jeg vil prøve at sætte vandbaljen op på nogle fundablokke. men det hjælper nok ikke meget. håber det bliver mindre med støv i vandet og håber han ikke æder af smulden.


  • #17   6. mar 2019 Det hjælper ikke, spar dig selv for arbejdet, især hvis de skubber til baljen så er der vand ud over det hele.. smiley ja det er meget nemmere end halm. smiley

    Mvh TT


  • #18   6. mar 2019 Når jeg igen skal starte en boks op med træpiller eller smuld, påtænker jeg at vande den nederste halvdel rigtig godt, så bunden bliver fast og så komme hele piller ovenpå. Min hest er så også en der slæber bagbenene rundt og derved hurtigt får slæbt fugten rundt, samt kræver en tyk fast bund. Min bund er mellem 10 og 15 cm tyk

    Min venindes hest er mere renlig, hun vander en sæk træpiller i en trillebør og kommer en tør sæk direkte i "tis-hullet" når hun har muget vådt. I tørt vejr vander hun ekstra (og jeg glædes over at min boks er mere tør)


  • #19   7. mar 2019 kan mærke bundet bliver hård. har tænkt på om den skal kradses op hver dag. men det lyder ikke som om den behøver det. medmindre man vil gøre det lettere for sig selv, når boksen en dag skal tømmes helt.

  • #20   7. mar 2019 Der er ingen der siger, at du nogensinde behøver at tømme boksen helt

  • #21   7. mar 2019 LA - Jeg sørger altid for at de øverste 10-15 cm er blødt/løst, også er det nedenunder pakket sammen smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
træpillesmuld

Annonce