{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.107 visninger | Oprettet:

køb af føl/unghest, hvad går du efter? {{forumTopicSubject}}

Jeg fumler med en lidt sjov tanke, nu da min veninde er på jagt efter en unghest eller et føl (islænder).
hun har ikke de kæmpe krav, end at den skal blive en stor islænder, gerne sort/sortbrun, rødt pas og tillidsfuld. Hun vil købe uden dyrlæge tjek men vil besigtige hesten. Hun vil ik have forsikring på hesten, pga dårlig erfaring med forsikringsselskab, da hun havde en meget forfangen Haflinger der ik kunne stå på benene efter meget langt sygdomsforløb og behandling.

Nu kommer mit finurlige spørgsmål smiley

1) Hvad kigger du efter, når du skal købe et føl/unghest?

Som en hjælp, hvis du ik kan komme i tanke om hvad du måske har af krav, er det:

Farve
Køn
Race
Højde
Sind
Bestemt benstilling
Bygning
Gangarter (hvordan den bevæger sig)
Bestemt pas farve
Og meget andet smiley

2) turde du købe i blinde? (Uden at besigtige hesten)

3) vil du ha en dyrlæge indover handlen?

4) vil du forsikre dit føl/unghest og hvilken type forsikring?

5) andet du vil tilføje, hvis du skulle købe føl/unghest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køb af føl/unghest, hvad går du efter?
  • #1   13. dec 2018 Kan da i hvert fald sige hvad jeg gjorde dengang jeg købte Drisill, da var han 2,5 år ca. smiley

    1) Hvad kigger du efter, når du skal købe et føl/unghest?
    Det vigtigste for mig var at det var en stor, robust type med et godt sind. Ikke nervøs, men tillidsfuld og modig - at en hest er rå, er ikke et problem, men dens måde at møde verden på, var vigtig for mig. At jeg så endte med at købe et semi-småt skvat, som samtidig var ret vågen og ret nervøs, er jo så hvad det er - der var følelsen bare, at han skulle med hjem smiley
    Hvis jeg skulle købe unghest nu ville jeg lægge mere vægt på at købe en unghest med en stamtavle, som jeg godt kan lide. Jeg ville kigge mere på bygning, og så ville jeg nok gå efter en 4 gænger.

    2) turde du købe i blinde? (Uden at besigtige hesten)
    NEJ!

    3) vil du ha en dyrlæge indover handlen?
    JA FOR S*TAN DA! Ville aldrig turde at købe uden - og jeg ville både købe med handelsundersøgelse og handelsrøntgen, hvis jeg skulle købe nu.

    4) andet du vil tilføje, hvis du skulle købe føl/unghest?
    Tænk meget over hvad du vil bruge hesten til i fremtiden, kig på flere heste og spørg godt ind til hvordan de er vokset op.


  • #2   13. dec 2018 Uha det er svært at købe føl synes jeg... Jeg har Importeret flere gennem tiden fra UK ud fra billeder og samtale...ca 1/2 af føllene blev ikke så høje som jeg har behov for, jeg er plus rytter.. Dem har jeg måtte sælge igen og med tab, pga transport udgifter..
    Men for at svare på dine spørgsmål
    Farven kigger jeg ikke på
    Kropsbygningen er vigtig, jeg vil helst ha de er så type faste som muligt.
    Dyrlæge bruger jeg ikke ved føl og heste jeg tager til DK...lidt risikabelt men er ikke blevet snydt endnu..


  • #3   13. dec 2018 Da jeg kiggede på hest i sommers, kiggede jeg i alderen 3-10 år med trang til de yngre. Jeg endte med en 3 års.
    1) Hvad kigger du efter, når du skal købe et føl/unghest?
    For mig var sind vigtigt! Den skulle være sød og omgængelig. Dernæst har jeg også planer om den skal bruges til spring, så eksteriør har været vigtigt. Den skal vende rigtigt til ens ønskede brug. Højde har også haft en rolle. Jeg har ikke søgt noget der var mindre end 163. Var det en udvokset også gerne højere end det. Selve stamtavlen er af mindre betydning for mig, og farven er jeg fuldstændig ligeglad med.

    2) turde du købe i blinde? (Uden at besigtige hesten)
    Nej, aldrig.

    3) vil du ha en dyrlæge indover handlen?
    Ja. Jeg er klar over at de ikke nødvendvis ser alt - der har da også været lidt på hende jeg har købt, men ikke noget jeg vil gå til sælger med. Der lå rtg på ben ift mus, men min egen dyrlæge anbefalede nye, da de var taget lige tidligt nok, så vækstzonerne var ikke lukket endnu.

    4) vil du forsikre dit føl/unghest og hvilken type forsikring?
    Ja, det vil jeg. Liv- og sygeforsikring.

    5) andet du vil tilføje, hvis du skulle købe føl/unghest?
    Hav gjort tanker omkring, hvad dyret skal bruges til og led efter hest, der passer til kravene. Det hjælper ikke at købe en tinker, hvis man vil springe M. Samtidig er det heller ikke en dv, man skal købe, hvis man nyder en stor hårpragt eller synes tölt er helt fantastisk.


  • #4   13. dec 2018 Du har en rigtig god pointe Sara, med at kigge på flere heste før købet og spørge til opvæksten smiley

  • #5   13. dec 2018 Jeg købte min ene hest sidste efterår, hvor hun lige var fyldt 3, og her kiggede jeg på ialt de 6-7 ungheste før jeg besluttede mig.

    1) Det jeg kiggede efter var selvfølgelig først og fremmest at det skulle være en islænder smiley Den skulle helst være 3 år, fordi jeg gerne ville have den helt rå, men samtidigt også gerne ville have den ikke var for langt fra at kunne tilrides - kiggede dog også på en 2 års og en 4 års. Derudover skulle det være en hoppe, fordi jeg allerede har en vallak, og syntes det kunne være spændende at have muligheden for at avle. Og så skulle den være indenfor et budget på de 25.000.
    Blandt de heste der opfyldt disse krav kiggede jeg så på gangarter, stamtavle og sind. Ville gerne have en med en personlighed som tiltalte mig (hvilket jeg fik smiley ), som samtidigt havde så gode gangarter og så spændende stamtavle, som nu var muligt i prisklassen.

    2) Nej, aldrig.

    3) Det havde jeg ikke, fordi jeg kender tidligere ejer rigtigt godt og vidste handlen kunne gå tilbage, så ikke rigtigt så nogen grund til at betale for det. Hvis jeg ikke kendte ejeren havde jeg helt sikkert haft dyrlæge inde over.

    4) Ja, har både livs- og sygeforsikring. Men fik den så først tegnet et halvt år efter jeg havde købt hende.

    5) Ville anbefale at se købet ligesom køb af en hvilken som helst hest: Tag ud og mød lidt forskellige heste, gør dg grundige overvejelser, køb en der passer til den den skal bruges til osv.


  • #6   14. dec 2018 1) Hvad kigger du efter, når du skal købe et føl/unghest?
    Jeg ville kigge efter en hest der havde hele pakken. Største prioriteter for mig er race, køn, eksteriør, gang og sind - Der er ingen kompromis, da det gerne skulle blive til en kombi af ride- og avlshest. Dernæst kommer stamtavle og farve. Jeg sætter farven højt, og ville fx aldrig købe en brun eller sort hest, men vil aldrig vælge farven over de førstnævnte ting, ej heller hvis hesten havde den perfekte farve og bygning, men en knap så god gang = Det tager lidt længere og kræver lidt mere at finde den rette hest.

    2) Turde du købe i blinde? (Uden at besigtige hesten)
    Det har jeg gjort 2 gange. Første gang var en succes - Anden gang var ikke, da hesten viste sig at være uridelig. Så svaret er, ja, det turde jeg godt, men...(se 3.)

    3) Vil du ha en dyrlæge indover handlen?
    ...Ja, der skal så absolut dyrlæge ind over næste gang der skal købes ubeset.

    4) Vil du forsikre dit føl/unghest og hvilken type forsikring?
    Ja, men hvilken type kan jeg ikke svare på.

    5) Andet du vil tilføje, hvis du skulle købe føl/unghest?
    Hvis føllet/unghesten skulle købes ubeset, ville jeg skulle se videoer af begge forældre i fri bevægelse, samt afkommet selv og eventuelle søskende. Den race jeg har med at gøre bliver ikke kåret, så der skal gøres ekstra research i forhold til valg af hest.

    Jeg ville have en smed med ind over, i forhold til benstilling og hove.


  • #8   14. dec 2018 Jeg har lige købt en 1,5 års plag, så jeg har lige været hele turen igennem smiley

    Jeg var helt sikker på nogle enkle ting :
    Det skulle være en hingst eller vallak
    Han skulle have rødt pas
    Han skal forventes at blive minimum 165 cm i stang
    Han skal have 3 gode gangarter
    Han skal eksteriørmæssig være fornuftig ifht forventet brug som dressurhest
    Fornuftig men med lidt nerve
    Han måtte meget gerne være en specialrace - dansk oldenborg, Frederiksborg, knapstrupper
    Afstamningen skulle helst vise dressurheste på højt plan
    Jeg havde kun 25-30.000 kr at købe for

    Efter at have kigget unghest/plag/føl i et 1/2 års tid så fandt jeg ham som står hjemme i stalden nu:
    Dansk oldenborg hingsteplag på 1,5 år
    Kulsort
    Forventet 170-172 cm i stang
    Far - årets forædlerhingst 2016-2017, super gangarter, og med masser af medaljehopper og gode avlshingst i den side af afstamningen.
    Morfar - GP hest international, masser af medaljehopper, gode dressurhingste i den side af afstamningen også.
    En lille sidebemærkning morfar og farmor har lavet lækre afkom sammen, så det talte på plussiden.
    Rå - men fornuftig
    Lidt fransk benstilling, men ellers super eksteriør - gode store hove
    3 gode gangarter
    Ramte prisen også
    God opvækst på store løsdriftfolde - og en avler som laver holdbare heste igennem årtier.

    Ville jeg købe ubeset - nej, for mig er det total vigtig at jeg kan lide hesten, og det ved jeg først når jeg håndtere den.

    Jeg har købt uden handelsundersøgelse - jeg stoler på at jeg selv kan se eksteriøret, og så må jeg indrømme at en plag kan udvikle sig i alle retninger alligevel.
    Jeg har dig haft min dyrlæge ude for at vaccinerer, så hun gik ham selvfølgelig igennem der - og syntes jeg skulle beholde ham som hingst og stille ham som 3 års. Hun har arbejdet påen stor hingstestation, så hun kender til avlshingst. Og ellers havde hun ikke nogle bemærkninger.

    Han er ikke forsikret - jeg har 3 heste, har dem hjemme, så det kan (forhåbentlig) ikke svare sig.

    Jeg vil kun købe en plag, hvis jeg havde mulighed for at have dem hjemme. Det er en lottokupon du køber, og derfor skal det være fornøjelsen ved at omgåes og i det små træne med plagen, der skal gøre man på sigt får en god ridehest ud af det. Det forhold ville jeg ikke få ved at parkerer den i en unghingsteflok hos en avler, og så først se på den, når den bliver 3-4 år. Til gengæld skal man have forhold og selskab til plagen, som gør at den får en god opvækst.

    Her et billed af min smukke unge Freiherr af Hvarre


    profilbillede
  • #9   14. dec 2018 Dyrlæge - sandsynligvis ikke, Fjordheste er ikke dyrere end som så, og de fejler sjældent noget i den alder smiley

    Afstamningen er det første - der er visse afstamninger, jeg går udenom, og andre jeg finder interessante, og dette afgør, hvilken hest jeg vil køre efter.

    Og når jeg kommer og kigger på hesten, så er det først og fremmest eksteriøret, jeg går efter. Er den fornuftigt bygget (og ja, nogle ting kan man godt se på et føl/en plag, selvom de er i vækst), har den en god benstilling, gode hove og en god bevægelse.

    Dernæst er det indtrykket af hestens sind - og det kommer langt nede på listen, for det er (synes jeg) ret svært at bedømme hos så ung en hest. Den har sandsynligvis aldrig oplevet andet end græsmarken og stalden derhjemme - og hvis den ikke har været til følskue eller været med sin mor på dyrskue, så har den sikkert heller ikke set særlig mange fremmede mennesker. Dermed kan man ikke rigtig regne dens opførsel. Den kan sagtens nå at lære gode manerer, selvom den måske ikke har dem som føl/plag.


  • #10   14. dec 2018 Jeg mærker efter - hvad vil jeg have ud af mit køb? Hvad fornemmelse får jeg, når jeg ser hesten på billeder? I virkeligheden? Hvad indtryk får jeg af stedet, ejerne, kommunikationen?

    Farven er for mig ligegyldig - og køn kigger jeg heller ikke efter i salgsannoncer, men jeg ser nu ikke mig selv med en hoppe... men er hesten der, så ville det ikke gøre så stor forskel. Jeg ville have noget varmt og sensitivt - men ellers et fornuftigt og godt gemyt. Jeg ønskede en uproblematisk benstilling + krop - gerne meget harmonisk! Og jeg tog billeder af benene og sendte til min dyrlæge + hun så som den eneste salgsannoncen inden køb. Gangarter så jeg ikke SÅ meget på - jeg så på, at den var uden små trippende gangarter, og at galloppen fungerede + at den taktede godt. Trav kan du altså ride rigtig meget i, det er mere skridt og gallop, der er de væsentligste fra grunden af. Jeg kiggede ikke efter pasfarve - men han havde rødt pas. Jeg var forelsket i racen for år tilbage, men havde aldrig tænkt på at kigge efter dem selv - annoncen poppede tilfældigt op, og så skete det vigtigste overhovedet, da jeg så annoncen: Jeg var IKKE i tvivl. Dér var han altså smiley Jeg havde dyrlæge inde over, da jeg IKKE ønsker at købe mig til problemer - hun vejledte m. benstilling og hvad, hun kunne se på billeder + havde en dyrlæge fra hestens område (fra Jylland, jeg er fra Fyn) til at tage røntgen af ryg + ben og handelsundersøge (minus bøjeprøve, da ung hest). Vigtig med røngten, synes jeg, da jeg ikke ville vente, glæde mig og ligge en masse energi og træning i en hest, der så havde noget væsentligt. Alberto var forsikret fra DET SEKUND, han trådte ind i vores trailer! Jeg risikerer INTET, og får de en skade på vej hjem, så er det bare RØVbittert ikke at have forsikring på - så nej, den kunne jeg ALDRIG finde på at sige nej til... jeg har haft gode erfaringer med både sygeforsikring og uanvendelig/livs-forsikringer (sidstnævnte fra min gamle hest).

    For mig er mavefornemmelsen det allervigtigste smiley

    Jeg fik ham her til 16.000 kr - skulle dog lige have fjernet 2 små ukomplicerede mus, som vi fandt i røngten lavtsiddende i et forben og et bagben. Rødt pas, vallak. 2 år gammel. Jeg har ikke fortrudt et eneste sekund! Han er min drømmehest, og min mavefornemmelse var HELT RIGTIG. Han er alt det, jeg har drømt om, og jeg fatter ikke mit eget held, at jeg valgte ham smiley Flere havde valgt ham fra pga. størrelse - kun 1.60 som 2 års. Men jeg er ikke så stor, så jeg sprang på alligevel - HURTIGT - for mange var interessede. I dag er han som 5 års en ordentlig bred herre med snart xwide i sadel og 1.68 i højden, så hæhæ til dem, der valgte fra pga. det smiley

    Billede fra salgsannonce smiley Haps, jeg synes, han var (og er) gudesmuk!


    profilbillede
  • #15   14. dec 2018 Ganske interessant at høre, hvad i hver især går og kigger efter smiley

  • #18   15. dec 2018 1) Jeg kigger efter sind, krop (Benstilling, skævheder evt. Skuldre, bringe, ansigt, bækken/hofter), hovpleje (smed) og generelt udtryk.

    2) Nej. Det ville jeg ikke turde. Jeg skal selv se og mærke hesten.

    3) Ja! Jeg havde 2 dyrlæger inde over handlen af min nye plag. Jeg synes det er vigtigt lige at få tjekket de basale ting. Jeg har været uheldig ved tidligere køb.

    4) Min er forsikret liv, uanvendelighed og sygeforsikring. Simpelthen fordi jeg før har været enormt uheldig med dyrlægeregninger.


  • #19   15. dec 2018 Jeg har før haft unghest. Synes det er spændene at følge sin hest fra helt ung til ridehest. Det vigtigste for mig er sind/temperament. Derefter ønsker jeg en bred hest, gerne med et ben i hver verdens hjørne. Jeg er til islænder og af den gamle slags. Ud over det må den gerne kunne tølte. Har ingen krav til farve. Men vil pga stævner og interesse for avl have en hoppe og allerhelst med rød pas. Men har den rette grøn pas så kan jeg også nemt overkomme det.
    Rider alligevel ikke stævner. Tiden er der bare ikke til det alligevel. Jeg vil få dyrlæge ud og tjekke om hesten var sund og rask. Små fejl kan godt gå hos mig, da mine heste kun er til hygge. Men intet arveligt da hesten skal kunne bruges til avl


  • #20   16. dec 2018 1) Hvad kigger du efter, når du skal købe et føl/unghest?

    Jeg kigger først efter en særlig race med rødt pas, på billeder, hvis hesten siger mig noget her, og prisen matcher mit budget, så er vi i gang.
    Farve, hvor mange måneder, køn, aftegn (alle disse ting ser jeg ud fra billederne, opfylder de mine krav, så tager jeg ud og ser hesten)

    Når jeg ser hesten, så er jeg meget optaget af bestillingen og bevægelse. Og at hesten accepterer at blive berørt, at den ikke er bagsky osv. Jeg genomgår nogle "tjek" på hesten. Sindet er også vigtigt, men med føl, så kan man ikke vide hvad der kan trænes eller ikke. Det vigtigste for mig, er at hesten ønsker kontakten til mennesket.


    2) turde du købe i blinde? (Uden at besigtige hesten) NEJ! Aldrig.

    3) vil du ha en dyrlæge indover handlen? Ikke ved føl, hvis jeg ikke vidste hvad jeg skulle kigge efter så ja, men i mit tilfælde er det ikke nødvendigt.

    4) vil du forsikre dit føl/unghest og hvilken type forsikring? Ja, alle mine heste er forsikret på liv/død. Der kunne ske noget der gjorde at føllet døde.

    5) andet du vil tilføje, hvis du skulle købe føl/unghest? At jeg har nogle ønsker til sælger/avler, dette er at de træner trailer med føllet før afgang.

    Mvh TT


  • #21   16. dec 2018 Ville aldrig købe noget so m helst ubeset. For mig er hestens sind enormt vigtig. Jeg købte En plag i februar i år. Faktisk havde jeg allerede overvejet at købe en af ham året før, men skulle lige være helt sikker. Så da han året efter fik føl igen, var jeg klar og lagde billet ind på hingsten. Han boede 500 meter væk, så jeg fulgte ham gennem et halvt år inden jeg fik ham hjem, det var fantastisk.

    For mig er sindet som sagt vigtigt. En del af det får man gennem afstamningen, altså hvilken race man vælger, forældrene er også vigtige at se på (her gik både mor og far sammen med føllene og de andre hopper) og også det sted de kommer fra er vigtigt, den måde de behandles på er jo deres prægning fra start.

    Jeg var ikke i tvivl om at det skulle være ham. Jeg har haft min del af varme heste og var derfor sikker på at jeg skulle have en rolig hest, gerne med fylde og ikke for høj, lille hest eller max pony.

    Min er ½ Nordsvensk Skovhest og ½ Fjordhest. Begge forældre er godmodige, rolige og meget sociale. Og det gik i arv til Aslan. Og som den eneste fladt han ud som rødblak, de andre blev gule. Så han har en mere guld-agtig farve og rød ål.

    Prisen var latterlig lav og han var kun 7 mdr, så der blev ikke lavet handelsundersøgelse på ham. Men dyrlægen tjekkede ham selvfølgelig da han skulle vaccineres og kastreres og han var tiptop.

    For mig er udseendet også vigtigt. Jeg vil sgu have noget pænt at kigge på smiley Og det er Aslan bestemt. Og havde jeg tid og penge, købte jeg en mere, han har nemlig føl igen i år smiley


  • #23   16. dec 2018 Jo, temperament er bestemt arveligt - men ikke 100%

  • #24   16. dec 2018 Line: Selvfølgeligt er sind arveligt. Arvegangen er bare kompliceret og mange gener og også miljø spiller ind, så et føl vil aldrig få helt samme sind som sine forældre, og to helsøskende kan, som du skriver, sagtens være meget forskellige. En sort og en rød hest kunne eks. få et brunt og et palomino føl (den sorte har genotypen Ee aa CCcr og den røde har genotypen ee Aa CC) - her ligner føllene hverken hinanden eller forældrene, men det betyder altså ikke at farven ikke er arvelig smiley

  • #27   17. dec 2018 Line - Ja jeg er overbevist om at man ikke kan træne sig fra alting når man har en nervøs hest. Man kan overtale den til forskellige ting (og ikke alle ting) fordi den stoler på en, men den er stadig bange og gør det på bekostning af sig selv. Men hverken mor eller far er ligeså nervøse, men sammen giver de ikke et godt afkom.. Så man kan ikke garantere et roligt afkom selvom man har rolige forældre.

    Mvh TT



  • #29   17. dec 2018 Ja, fordi jeg tror at alle heste har et plus og minus. Lad os sige vi har Torkild og Sleiva, de er begge to nogle klipper hvor nervøsiteten er nærmest ikke eksisterende. Men de besidder selvfølgelig i generne. De får et afkom som desværre har fået begge to sine minusser, og er skide nervøs.
    Så har vi Sleipnir og Angora, Sleipnir er en virkelig nervøs hingst, og Angora er en klippe. Afkommet får plusset af moren, og minusset af faren, men fordi plusset fra moren er mere gennemtrængende så bliver afkommet alligevel rolig.
    Også har vi Angora og Torkild, de fører begge plusset videre, også får vi endnu en klippe hest smiley
    Man ryster posen, og ved aldrig hvad der kommer ud, det er skide spændende smiley

    Mvh TT


  • #30   17. dec 2018 Jo, man kan faktisk godt have en formodning om, hvad der kommer ud - men ikke hvis man avler på den måde, du beskriver TT smiley

    En erfaren og seriøs avler arbejder altid med minimum 3 generationer: det kommende føl, dets forældre (altså hoppen og hingsten) samt disses forældre. Og er man garvet nok i kendskab til blodlinjerne, går man ofte endnu en generation tilbage.

    Egenskaberne kan nemlig sagtens "springe" en generation. Dvs. at når du har det, du kalder et plus og et minus fra far og mor - så skal du se på, hvilke plusser og minusser, der ligger i bedsteforældrene, for de kan ligeså let komme til udtryk.


  • #31   17. dec 2018 Der er ingen tvivl om at sind er arveligt.
    Da jeg fik min første TWH i 2007, fik min veninde også en - Joyce. Hun var en 2 års der ikke var blevet opdraget, og derfor var en ret så stor bulremås, men ellers den sødeste nullertrold. Hun ændrede sig så til det bedre, og faldt mere ned da hun blev omkring de 4-5 år. Jeg fulgte Joyce dagligt det første år min veninde havde hende, og ellers jævnligt de næste 4 år. Red hende bl.a.

    I 2012 brugte vi så faren til Joyce på vores hoppe, og fik det skønneste lille hoppeføl - Amber. Amber var som snydt ud af næsen på sin halvsøster adfærdsmæssigt. Lige fra helt små ting til de store ting, og det var som at stå med Joyce om igen. Det sjove her var, at modsat Joyce så blev Amber opdraget og var i hænder fra hun var føl.
    Amber er nu som 5 års faldet ned og blevet roligere.

    Sidste år fik vi så en halvsøster til Amber (samme mor), og de to søskende ligner ikke hinanden det mindste. Citrine er stik modsat. Der var ingen følnykker, hun har altid gået pænt for hånd og hun har aldrig været en spradebasse med behov for at tonse rundt på folden - Alle ting komplet modsat Amber, selvom de har fået præcis samme opdragelse.

    Man skal huske på, der er to heste med to forskellige sind om at lave et føl, så bare fordi det er helsøskende, kan de sagtens have to vidt forskellige sind. Men det kan også gå den anden vej, og selvom de kun er halvsøskende kan de sagtens sindsmæssigt ligne hinanden.


  • #32   17. dec 2018 Selvfølgelig er sind arveligt! 50% er arv, 50% er miljø. Når begge forældre er rolige af sind - og ikke mindst af racemæssige egenskaber, så er der vældig stor sandsynlighed at føllet bliver ligeså hvis man giver det en god opvækst.

    Det er klart at krydser man en rolig race med en varm, så aner man ikke hvad udfaldet bliver. Men det er d3r jo ligesom ikke tale om her. Her er der krydset 2 meget rolige racer.

    Jeg har avlet kaniner i en lang årrække, så jeg ved tilfældigvis præcis hvad jeg taler om her!


  • #34   17. dec 2018 Vel på min var ligeledes begge bedsteforældre fornuftige heste smiley og selvfølgelig skal man kigge på bedsteforældrene, men selvom bedsteforældrene også var klipper, er der ingen garanti for afkommet sit sind smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
køb af føl/unghest, hvad går du efter?

Annonce