{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.730 visninger | Oprettet:

Hingstegal hoppe i midt december {{forumTopicSubject}}

Godaften HG smiley

Jeg fandt ud af idag at hoppen som er perleveninde til min hest, er gået i brunst igår smiley
Hoppen har altid haft en del problemer med sin brunst og er en hoppe som har svært ved at holde sin bagben for sig selv (gælder overfor mennesker og heste).
Hun har igennem flere år været en tand for meget overfor min hoppe, hvor min til sidst giver hende et pap på skrinet retur, når hun får nok.
I foråret endte det meget galt og min blev skadet, som måtte stå i tre måneder i ro ( hun blev rengående efter denne episode).
Hoppen har fra denne episode været på regumate og stroppy mare. Regumate var hun på i fire måneder og stroppy mare lige siden, det hjalp til at hun ik har været i brunst siden. Dog nu her henover vinteren, så er der givet halv dosis stroppy mare og nu er hoppen pludselig gået i brunst.
Mit spørgsmål er : er der andre hormon forstyrret hopper som også er gået i brunst nu her (vinter)?

Hoppen er 19 år, blev scannet for æg/cyster i foråret og hun havde bare perlerække på snor af æg, klar til ægløsninger smiley hun var full loaded klar til at lave en masse babyer. Min undren er bare at jeg synes det er hamrende sent at hun går i brunst nu, når der er så lidt dagslys, så gad vide hvad der tricker dette..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingstegal hoppe i midt december
  • #1   16. dec 2018 tænker ikke de kan finde ud af de temperatur forskelle der har været det er jo gået fra 8-0 grader og tilbage igen. Min har også lige været i brunst smiley

  • #2   16. dec 2018 Altså vi har flere hopper i stalden der har været i brunst den seneste uges tid. Og min er pt gået i brunst nu her smiley

    Jeg syntes generelt at jeg oplever nogen hopper bare er i brunst hele året


  • #3   16. dec 2018 Hoppen der står i boks ved siden af min, er lige gået i brunst igen , men den er nærmest os bare kronisk i brunst.

  • #4   16. dec 2018 Hende her er en hormonforstyrret åndsbolle og det sku synd for hende. Hun går i sin egen lille boble og bliver helt instinktiv med sin brunst. Undre mig bare med tidspunktet på året som er den korteste måned med hensyn til lyset

  • #5   16. dec 2018 Min hoppe var i brunst for 2-3 uger siden. Hun har ikke problematiske brunster, udover at De'or måske bliver lidt træt af at få skubbet en damebagdel helt op i fjæset, eftersom han ikke rigtigt ved, hvad hans skal stille op med det smiley
    Hendes brunster er generelt sådan nogenlunde regelmæssige og giver ikke anledning til problemadfærd, ridemæssige problemer e.l. selvom hun da godt kan være lidt mere skrap kælling overfor drengene -altså en helt normal hoppe.
    Så jeg har ikke fundet anledning til at undersøge noget, ej heller efter brunsten sent på året. Man behøver jo ikke lave problemer ud af ingenting.

    Men hvis det er kombineret med andre problemer (sådan ud over lidt sur kælling e.l. normal brunstadfærd), kan man da godt vælge at undersøge for cyster e.l.


  • #6   16. dec 2018 Hun blev undersøgt for cyster inden hun kom på regumate, da det kan være kræftfremkaldende. Dertil stillede dyrlægen også en mulighed at lægge en guldkugle op, så hoppens krop vil tro at den er i fol...
    Her er det forbundet med problematik at hoppen går i brunst, netop fordi hun får meget løse bagben og tænker ik fløjtende fis over om det er mennesker hun rammer.
    Anden problematik er at, min siger fra til sidst fordi hun ik gider de løse bagben fra den anden og flere skader magter jeg ik..


  • #7   16. dec 2018 Jeg ville forsøge at sætte hende op i dosis igen, hvis det ikke hjælper så få lagt en kugle i, eller så må hoppens ejer være indstillet på at hoppen skal gå selv smiley

    Mvh TT


  • #8   16. dec 2018 Staldmutter som står med fodringen sætter hende op fra i morgen med stroppy mare og så bliver der bestilt regumate hjem, så den står parat til februar måned.
    Men som sagt så undrede det mig bare at brunsten falder nu med årstiden og det korte dagslys vi har smiley


  • #9   16. dec 2018 Min hest var også i brunst for nogle uger siden, og kan se hun skal til og i brunst igen nu ....

  • #10   16. dec 2018 Her ser jeg ingen tegn på brunst.. Hun er dog dygtig til at sige fra ovenfor drengene at hun ikke gider at lege smiley

    Mvh TT


  • #11   21. dec 2018 Min ene hoppe er også i brunst lige nu, tror det skyldes den milde vinter

  • #12   21. dec 2018 Ishesten- det kan godt være, synes bare det er underligt.. det er ik første vinter med lidt mild december.
    Men nu har ejeren været ude og købe en stor bøtte stroppy mare og hun er sat på fuld dosis smiley så håber at hun ik går i brunst mere


  • #13   22. dec 2018 I den stald, hvor min hingst er opstaldet, har i hvert fald to hopper været i brunst i løbet af de seneste to uger. De står begge på fold ved siden af min hingst, så det kan sikkert være derfor.

  • #14   22. dec 2018 Ja men sommeren har også indvirkning er jeg sikker på. Mine roser fx blomstre endnu

Kommentér på:
Hingstegal hoppe i midt december

Annonce