{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer kørsel
  • #1   13. jan 2019 binder ikke min, hvis vi ikke skal køre i mere end ca 30 minutter. hun står pænt selv, men fik afvise fra avler at hun aldrig blev bundet da de kørte til ridehus, og så en dag smuttede hun op foran forbommen, hvordan det så er sket ved jeg ikke

  • #2   13. jan 2019 Men rejser den sig kan den kommer over forbommen - det KAN den også, selvom den er bundet, men binder man i fornuftig længde er risikoen noget mindre, end hvis den står løs.
    Jeg har også oplevet heste, der forsøgte at vende sig i traileren - det KAN de også, hvis de er bundet, men risikoen er noget mindre.

    Jeg ved ikke hvad loven siger, men jeg ville aldrig køre med løs hest (medmindre man har lastbil med bokse frem for "spiltove".


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   13. jan 2019 Reglerne kender jeg intet til.

    Men vil mene at det mest forsvarlige er at binde hesten, så den ikke kan komme over eller under bommen.


  • #5   13. jan 2019 Nå jeg mente at der ikke var et krav om at hesten stod bundet.. Er du helt sikker? Det er jo en lukket trailer.. smiley

    Mvh TT


  • #7   14. jan 2019 hmm grise og kvæg er ikke bundet underkørsel. hesten er fastgjort af bommene.....
    man kan alligevel ikke binde dem så de med sikkerhed ikke kan komme over og under bom. mine er ikke bundet, de står bedst uden, hvilket giver ret god mening når man tager i betragtning at hesten bruger sin hals og hoved når den skla holde balancen


  • #8   14. jan 2019 Jeg gør det meget sjældent.

  • #9   14. jan 2019 Tak for jeres svar.

    Jeg kørte til undervisning i går. og på vej der op stod han bundet som han plejer. Men når han kommer op i traileren bliver bundet og jeg går ud for at sætte bagbommen på, bakker han ret voldsomt tilbage, inden han går frem igen når han opgiver at tovet ikke knække. Dette fordre ikke ligefrem en positiv oplevelse ved trailer læsning.

    så da jeg skulle hjem prøvede jeg at give ham en spand foder, oppe i traileren, som han så stod og spiste mens jeg gik ud og satte bagbommen på. Det gav betydelig mere ro.

    Jeg kunne godt have bundet ham, da han var færdig med at spise, men jeg prøvede at lade være. Han er ikke voldsomt begejstret for traileren i forvejen, så lidt frihed kunne måske hjælpe.

    Jeg tror jeg vil prøve at lade været med at binde ham i en periode, og se om det påvirker hans holdning til traileren positivt.


  • #10   14. jan 2019 Mener bestemt der ikke, er nogle regler for at hesten skal stå bundet under kørsel i trailer.
    Vi har aldrig brugt at binde vores heste i traileren.
    De bliver bedt om at gå ind og så lukker jeg.
    vi har fra 15 min til 40 min til vores ridesteder. Og heste bliver for det meste sadlet op inden kørsel.


    profilbillede
  • #11   14. jan 2019 Dorthe - man binder jo heller ikke hesten før bommen er på, så det er en fejl 40 og nem at rette op på smiley

  • #12   14. jan 2019 Der er ingen krav om at hesten skal være bundet - men den skal bære grime (med mindre det handler om et føl under 8 mdr).

    Mine er kun bundet, hvis jeg har en fremmed hest med. Ellers sender jeg dem bare ind i traileren, lukker efter dem og kører. Når jeg kommer frem, åbner jeg rampen, fjerner bagbommen, trækker i halen og siger "ryk!". Så kommer hesten ligeså fint trippende baglæns ud.


  • #13   14. jan 2019 Michelle, hvorfor ikke?



  • #14   14. jan 2019 Dorthe - fordi hesten så kan bakke ud og i værste fald, hvis den slår sig tilbage i snoren, kan slæbe komme, skillevæg mm. med sig. Har set det ske, og udover at det self er træls med en splittet trailer, så er det heller ikke en fed oplevelse fir hesten, når den så panikker fordi den har div trailerdele med sig i enden af snoren. Jeg forestiller mig, at sådan en hest ikke er nem at læsse efterfølgende.

    Så skal man læsse alene, skal hesten have lært at gå ind selv, så man kan lukke bag den og først derefter binde den.


  • #15   14. jan 2019 Det vil jeg da have det i tankerne.

    Jeg må bruge en spand foder til underholdning så han ikke går ud igen, for Aslan er ikke så god til læsning, og jeg er alene om det.


  • #16   14. jan 2019 Jeg har "monteret" en transport krybbe foran i traileren, den ligger der ALTID mad i når hesten skal ind. Jeg tager mine drenge, trækker dem over til rampen, siger værsgod og giver et træk i grimen og slipper, også 8 ud af 10 gange går de bare op. Også lukker jeg bagbom, evt binder, lukker rampe og kører smiley

    Mvh TT


  • #17   14. jan 2019 God ide TT, det kan være jeg snupper den smiley


  • #18   15. jan 2019 I følge loven, også når du tager trailerkørekort, skal ALT forsvarligt bindes - også hest - den kan sagtens vende sig i traileren

  • #19   15. jan 2019 Ja, hvis jeg henter hø i min heste trailer, så bliver høet jo bare lagt ind i hestetraileren, man binder jo ikke en snor i hver balle, for at hø-ballen er forsvarlig bundet fast.....

    Når mine fjollere står i min trailer, så rørre deres mave begge sider. De skal gå noget i panik for at kunne vende sig. Og taget Michelles forklaring på hvormeget ravage en bundet hest kan lave i en trailer, så ikke bedre den står løs?


  • #20   15. jan 2019 Et tip til at kunne "binde" hesten før bagbommen er på er, at læsse den med et longetorv. Når du og hesten er oppe, så bare tag torvet en enkelt gang rundt om forbommen, og gå ud af traileren imens du holder torvet. Luk bommen. Gå op og klik longetorvet af hesten.
    På den måde, har hesten fornemmelsen af, at den er bundet, men hvis den trækker hårdt, så kan du ikke holde den og torvet løsnes = ingen skader.

    Brugte det på min egen når jeg trænede trailer alene. For hun gik fint op sammen med mig, men ville altid bakke ud når jeg gik hen for at lukke bagbommen. Til gengæld protestere hun ikke hvis hun følte hun var bundet. Jeg turde bare aldrig at binde hende rigtigt uden bagbom på, så derfor bare torvet i min hånd, så hun troede hun var bundet. smiley
    Bare pas på, at hesten ikke kan træde i longetorvet eller at torvet kan sætte sig fast nogle steder, selvfølgelig.


  • #21   15. jan 2019 Celina, ja det var et godt tips, tror dog jeg holder fast ved en spand foder, han er i forvejen ikke alt for begejstret for traileren, men det er utroligt hvordan foder kan ændre mening hos en kronisk sulten fjoller. smiley

  • #22   15. jan 2019 Du er heldig! Min tidligere hest væltede med en trailer på motorvejen 1-2 år inden jeg købte hende (altså traileren væltede), formåede at vride sig ud og rendte løs på motorvejen. Heldigvis skete der intet fysisk, utroligt nok, kun psykisk. Hende jeg købte hesten af, som ejede den da ulykken skete, var heldigvis god til at træne hende til at gå i trailer igen nogenlunde.
    Hun blev aldrig decideret tryg ved trailere igen, men den kære hest var alligevel så sød. Ingen flip, sparken, stejlen eller noget som helst. Bare en meget anspændt hest som gik museskridt op i traileren imens hendes øjne og ører altid havde intenst fokus på mig. Så der var foder ikke en hjælp, hun nægtede at æde noget, især i starten. Over tid kunne hun overtales til at spise et par gulerødder. Hun havde altid for travlt med bare at observere alt jeg gjorde. Så longetorvet som signalerede hun var bundet, var altafgørende. smiley


  • #23   15. jan 2019 Celina, det var da en forfærdelig historie.

  • #24   15. jan 2019 Heldigvis kom ingen til skade. Men for at gøre historien relevant for denne tråd, så kan det også være en grund til at binde sin hest i traileren. Den var nemlig ikke bundet.
    Ét er at traileren væltede. To er, at hesten kunne slippe ud af traileren og rende løs på en motorvej. Så er faren pludselig meget højere, for alle bilisterne (og hesten).


  • #25   15. jan 2019 Men det kan være at det netop var for den ikke var bundet, at det gik godt, hvis den havde været bundet, så havde den måske hængt fast, eller slæbt noget at trailerne med sig. Hvem ved?? Der er vel fordele og ulemper ved at binde som at stå løs.

  • #26   15. jan 2019 God pointe! Men helt kynisk tænker jeg, at jeg hellere vil have at hesten kommer til skade, end at en bil rammer den. At ramme en hest med 110 km/t er som at køre ind i en mur.

    Men sandsynligheden for at en trailer vælter, er alligevel så lille, at den enkelte hestejer må bedømme hvad der er mest sikkert. Hvis man har en hest, som alligevel altid står stille og ikke kan dreje rundt, og sikkerheden for hesten er højere hvis den ikke er bundet, så skal man selvfølgelig lade være.

    Men hvis det er 50/50 om hesten er bundet eller ej, så synes jeg man bør binde hesten.


  • #27   15. jan 2019 Da jeg trailer trænede Tindur i starten efter han kom hjem så kunne jeg næsten ikke få ham i traileren, efter lang træning, begyndte han at gå ind og stå der, men hvis jeg gik ned for at lukke bommen, bakkede han hurtigt ud, han turde ikke være der alene. Dumme mig tænkte at når han mærket at han var bundet, så ville han acceptere det. Så jeg bandt ham. Han bare bakkede og trak hele Jern pladen (der sad en opbindings ring i væggen i en plade) igennem væggen på traileren.. Og ude var han.. Så der var et kæm huld i væggen på traileren som var lånt... smiley Han gik ikke i panik, han bakkede bare og trak så den næsten nye trailer gik i stykker smiley

    Mvh TT


  • #28   15. jan 2019 Dorthe - hov hov, jeg talte om ravage når hesten bakker ud af traileren, mens den er fastbundet, IKKE om bundet hest i lukket trailer! Jeg ville aldrig køre nogen steder med en løs hest i trailer.

    Jeg har haft en lånehest for længe siden, som var svær at læsse, fordi den under transport uden at være bundet, var sprunget over forbommen... eller rettere, havde prøvet på det. Den var kun kommet over med forbenene og hang således på maven henover bommen. Den kom heldigvis ikke voldsomt galt af sted, men traileren var splittet og hesten var noget nær umulig at læsse i andet end lastbil.

    Jeg har også i mine ponydage, hvor mange kørte med løse heste, oplevet at hesten simpelthen har vendt sig 180 grader og dermed stod med hovedet mod bagklappen. Var ponyen lille, var der i reglen ingen skade sket, var den større kunne den sidde fast eller splitte traileren, hvilket ikke er specielt morsomt, når det sker under kørsel.

    Så min beskrivelse handlede altså om læsning, det var ikke en anbefaling om ikke at binde hesten under kørsel.


  • #29   15. jan 2019 Hvis hesten kan splitte en trailer af hvis den bliver bundet uden bagbom, så kan den da også gøre det selvom der er bagbom på.
    hvis hesten er bundet ret stramt, at den ikke kan løfte hovedet ret meget. kan den jo bare rykke til, og så vil trailerne gå stykker, jf ovenstående. For hvis den er løs bundet, så kan hesten jo stadig vende sig (hvordan den så kan det, når den nærmest står i spænd i traileren??.) og hoppe over forbommen.

    og hvis den er stramt bundet, så forhindre man jo hesten i at bruge din hals som balancestang. Det skulle eftersigende være noget af en opgave at holde balancen i en trailer, har jeg hørt.

    En hest som kæmper med balancen og som er stramt bundet, må da alt andet lige være lettere til at panikke, end en hest som er løs og har mulighed for at balancere under kørslen.

    Jeg har ikke facit, jeg stiller kun spørgsmålene.


  • #30   15. jan 2019 Dorthe - jeg antager at du lukker rampen, når du kører? Eller ræser du rundt med åben trailer smiley
    Hvis hesten virkeligt vil, så ja, så kan den da formentligt splitte traileren uanset hvad man gør. Men medmindre hesten er fuldstændig panisk, så vil det, at den bakke ind i bagbommen normalt få hesten til ikke at bakke videre.

    Ingen har talt om at binde hesten så kort, at den ikke kan bevæge hovedet.


  • #31   15. jan 2019 Michelle - igen Nope smiley Rocky gad ikke stå i traileren så han bakkede da bare så den krog der går ned i hængslen på bommen så den er lukket, knak, og han gik bare stille og roligt videre ud som om det var sådan noget man da bare gjorde hver dag smiley Han var hverken bange eller ophidset eller noget.. Han skulle da bare gå ud mente han.. smiley heldigvis var dette min egen trailer smiley

    Mvh TT


  • #32   16. jan 2019 Michelle, hvis formålet er at hesten ikke skal kunne bevæge sig når den er bundet, så må den jo bindes forholdsvis kort. Hvis hesten har en meter at gøre godt med, hvordan kan jo stadig vende sig og hoppe over bommen, hvilken sikkerhed gør det så at den er bundet?



  • #33   16. jan 2019 Hvem har sagt den ikke må kunne bevæge sig? Ikke mig.
    Men de fleste heste, der er vant til at være bundet og ikke er paniske vil normalt stoppe med at trække/rykke i snoren, når de mærker pres fra grimen, i hvert fald når de jo er lukket inde og en åbenlys flugtvej derfor ikke er i udsigt.
    I vild panik vil en snor næppe gøre en forskel, men nu kan man ikke sikre sig mod alt, kun sikre sig i flest mulige situationer.
    Men jeg tror bare jeg hopper ud af tråden, for det er åbenbart ikke lykkedes at forklare mine begrundelser for altid at binde, uden at du ved hver en lejlighed tager det skrevne i ekstremer. Det hjælper endnu et forsøg næppe på.


  • #34   16. jan 2019 Mit spørgsmål går på at sikkerheden er påstået højere hvis hesten er bundet - og kan du ikke svare, er det jo svar i sig selv.



  • #35   16. jan 2019 Jeg har besvaret dit spørgsmål flere gange, men enten forstår du det ikke - i så fald er jeg måske ikke gid nok til at formulere mig, men jeg kan altså ikke gøre det bedre, eller også vil du med vilje ikke forstå - hvilket jeg gætter lidt på, eftersom du igen og igen hiver argumenter ud af mine indlæg, som jeg aldrig har skrevet (at hesten ikke må kunne bevæge sig fx.).

    Om det er det ene eller det andet er reelt ligegyldigt, for resultatet bliver det samme, nemlig at din udlægning af hvad jeg har skrevet og hvad jeg rent faktisk har skrevet ikke er det samme og så er der jo ikke rigtigt nogen grund til at fortsætte med at tærske langhalm på det.
    Jeg er kommet med mine argumenter, dem kan du så bruge eller lade være, det gør jo ikke rigtigt en forskel for mig.


  • Cecilia
    Cecilia Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 29
    #36   16. jan 2019 Jeg har altid bundet min i en af de der opbindingskæder i elastik (kavalkadekæde). Den er lang nok til, at hesten kan spise af hønettet og holde balancen, men ikke mere end det. smiley

  • #37   17. jan 2019 Michelle: Du skriver at det er mere sikkert at hesten er bundet under kørsel, end hvis den er løs.

    Og ved en panik-hest vil en snor ikke gør meget forskel.

    Og at en hest som ikke er bundet kan vende sig og springe over forbommen.

    At vende sig, er hvis kun forbeholdt små ponyer, større heste som står tæt på i spænd i traileren, er nu en gang længere på den lange led den i bredden, så at vende sig, er fysik ikke en mulighed. Bundet eller ej.

    Så nu er begrundelsen for at binde hesten i traileren at forhindre den i at hoppe over forbommen.

    Jeg kan bare ikke se, hvordan et langt tov kan forhindre hesten i at hoppe over. Et kort tov ja, forså indskrænker men hestens mulighed for at løfte hovedet højt nok (og samtidig indskrænker man også hestens mulighed for at balancere under kørslen), men det lange tov hvordan, det forhindre jo ikke hesten i at løfte hovedet?

    Den anden ting, så tænker jeg at en hest, som er rolig, ikke finder på at springe over forbommen, det gør kun en hest som panikker, også holder tovet jo alligevel ikke rigtig noget.

    Så vil du ikke præcis sige, hvor det er du skriver, hvordan det lange tov forhindre hesten i at hoppe over forbommen? for jeg kan ikke finde det. Jeg kan se at du skriver at hesten mærker et ryk i grimen, og dette skulle forhindre dem i at hoppe over, men det kræver vel at tovet er kort, eller mærker hesten jo ikke rykket.


  • #38   17. jan 2019 Dorthe C: Stop dig selv. Diskussioner, som man kan lære noget af, er gavnlige for alle - men diskussioner bare for diskussionens skyld, eller for at pille andre ned, det klæder ingen.
    Og Michelle har i hvert fald ikke fortjent din jagt, hun svarer altid pænt og konstruktivt.


  • #39   17. jan 2019 Mimre, jeg jagter ikke nogen!!!!!

    Jeg FORSTÅR BARE IKKE, hvordan en lang snor kan øge sikkerheden, og det vil jeg gerne vide.

    Og jeg har så prøvet at forklare hvorfor jeg IKKE FORSTÅR!!!! Det er ikke at jagte, men at noget ikke giver mening for mig.

    og i denne diskussion VIL JEG GERNE LÆRE, hvorfor en lang snor giver større sikkerhed end ingen snor.



  • #40   18. jan 2019 Dorthe C; jeg vil lige rette dig her - "en stor hest kan ikke vende sig i en trailer!!!! Dette PASSER SÅ IKKE!

    Jeg var ude at hjælpe en veninde med at flytte hendes hest - oldenborg på 185 - han var ikke bundet fordi han havde angst for at blive bundet - 6 km ude af vejen - ( vi skulle kun køre 50 km) der vipper HELE traileren - 2 km længere henne finder jeg et sted at holde - for at tjekke hesten og han står lige så fint - MED HOVEDET UDE AF BAGKLAPPEN.

    Så JO en stor hest kan godt vende sig i en trailer - og vi har prøvet Django af med både 2 hestes trailer - 1 1/2 hestes trailer og enkelt hestes trailer - og han vender sig hvis ikke han står bundet.

    Ifølgeloven - når man tager kørekort til hestetrailer - så er der kommet et yderligere kursus man skal tage - netop dyretransport !!

    Så hvis du har trailerkørekort dyretransport - ja så er dette nyt!


  • #41   18. jan 2019 Tak - jeg havde brug for viden om hvorfor sikkerheden kunne øges.

    NB: Man SKAL ikke tage et dyretransport kursus, det er kun hvis man skal køre længere end 65 km og skal køre med andre heste end ens egne.

    Dvs, når mit behov er at køre 10 km. frem og tilbage fra rideskolen og kun med egne heste, så er det ikke nødvendigt.


  • #42   18. jan 2019 Dorthe C; der tager du igen fejl! Du SKAL have det kursusbevis - i så fald du starter stævner eller avler ! Hvis du på nogen måder tjener penge på at bruge traileren i pengeøjeblik eller "opgradering" af din hest (bedækning hos hingst - hingst køres til hoppe - stævner/medaljer)

    KUN hvis du køre hesten i skoven - ALENE- skal du ikke have dette kursusbevis - og det skal fremvises sammen med evt hestens pas!


  • #43   18. jan 2019 så må du vist heller ringe til miljø og fødevarestyrelsen, for så har de vist ikke helt styr på reglerne...…..

    Dette er citat fra deres hjemmeside:

    Du skal ikke have autorisation, hvis

    •du transporterer dyr over en strækning på højst 65 km

    •du er selvkører, hvilket vil sige, at du transporterer dine egne dyr i dit eget transportmiddel i en afstand af under 50 km fra din besætning, eller
    •hvis du transporterer dyr i eget transportmiddel i forbindelse med sæsonbestemt græsningsskifte.


    M?å jeg som privatperson køre min egen e?ller en anden privatpersons hest til et dyrskue eller et avlsarrangement uden at opfylde kravene i Transportforordningen?

    Ja, det vil som udgangspunkt falde ude??n for definitionen på en transport i forbindelse med økonomisk virksomhed. Det samme gør sig gældende, hvis du låner en rideskoles hest.

    Bemærk, at transport i forbindelse med kåringer og udstillinger kan være omfattet af Transportforordningens område, hvis dyrets handelsværdi forventes at blive øget væsentligt ved deltagelse i? det konkrete arrangement, og hvor der eventuelt forventes udbetalt store pengepræmier.



    Må jeg som privatperson køre min egen eller en anden privat?persons hest til et ridestævne her i landet (herunder spring, dressur, ringridning, westernridning, ponytrav, handicapridning o. lign.) uden at opfylde kravene i Transportforordningen?

    Ja, det vil som udgangspunkt falde uden for definitionen på transport i forbindelse med økonomisk virksomhed. Det samme gør sig gældende, hvis du låner en rideskoles hest.


    For eksempel må du gerne køre dit barns hest til et stævne her i landet uden at opfylde kravene i Transportforordningen.

    Bemærk, at transport til og fra FEI-stævner dog som udgangspunkt vil være omfattet af Transportforordningens område.


  • #44   18. jan 2019 Reglerne er altså trådt i kraft sidste år - jeg husker ikke hvilken månede - så du gør da bare som det passer dig 1 jeg ved hvad reglerne er - jeg står der NU!

    Vi er alle sammen forskellige - og bøden er på 2500 - 5000

    Og hvis du læser hvad jeg skriver - så SKAL det kursus tages hvis du har økonomisk vinding på det - uanset kontanter eller præmier!

    Min kammerat er kørelære - DEKRA - og det er så reglerne - men hvis du er så meget klogere en kørelære og hvad du tror du kan læse dig frem til - hvorfor så ikke bare gøre som du altid har gjort??

    Har du overvejet om de overhovedet har næet at ændre i det på deres hjemmeside?????


  • #45   18. jan 2019 Siden er opdateret 5 marts 2018.

    og ja, jeg er faktisk så godtroende, at når et ministerie skriver noget på deres hjemmeside, og den er opdateret for 9 måneder siden, så antager jeg at dette er korrekt. - men jeg er jo heller ikke så klog som din kørelære...….

    Men det korte af det lange er, at jeg gerne må køre min egen hest til undervisning på den nærliggende rideskole, jeg må gerne køre min egen hest til stævne, (med mindre han pludselig bliver en hel masse mere værd, ved at have gået en klasse, hvilket han ikke gør, så det er heller ikke problemet). Uden at have det kursus.

    Men jeg vil da gerne blive klogere, men at din kloge kørelære sige noget, er måske en lidt usikker kilde. så jeg vil gerne om du vil vise mig noget på skrift fra en pålidelige kilde, når nu ministerie hjemmeside ikke er det i din optik.



  • #46   18. jan 2019 Littlejohn, har du nogle kilder?

    Dette er hvad jeg kan finde, som er udtagelse fra chefen fra Seges Heste, Landbrug og Fødevarer, fra 2017: https://alulette.dk/homepage/faglig-indhold/trailer-vejledninger/heste-transportregler

    Der står bl.a.:
    ”Som privat hesteejer ; er der kun én regel, man skal bekymre sig om - og det er at huske hestepasset.”

    Og: "Kører du transport i ”ikke økonomisk virksomhed” er der ingen krav om transportdokument, autorisation, kompetencebevis og godkendelse af køretøj til dyretransport - uanset afstand. Transport af heste til deltagelse i show eller championatsklasser ved Hingstekåring vil som hovedregel ikke i sig selv karakteriseres som ”økonomisk virksomhed”.


  • #47   18. jan 2019 Celine - læs lige dit eget afsnit 2!

    Dorthe C - min kørelære??? DEKRA er et af Danmarks største køreskoler - ligger i flere dele af landet - og jeg ved den regl er trådt i kraft sidste år - EFTER marts månede - men jeg skal da gerne ringe til DEKRA og få dokumentation på det!

    Og igen - ja du må køre med din egen hest - men jeg må ikke køre min hoppe til bedækning - økonomisk vinding!


  • #48   18. jan 2019 Hvad er det du mener jeg har overset?

  • #50   18. jan 2019 Så nu er vi enige om, at det ikke kun er i skoven, jeg må kører min hest, som du skrev i #42.

    Men at jeg gerne må køre både til undervisning og stævner og at denne handling IKKE giver en bøde på 2500-3000. Som du tidligere har anført.

    Altså så SKAL man ikke have dette transport kursus, når man bare er privat person, med f.eks. mit behov for kørsels. (og jeg har kun vallaker, så den økonomiske vinding ved at køre til bedækning er også ret begrænset)

    såfremt du ikke er enig, vil du så ikke finde noget skriftlig dokumentation på det og da din kørelæres cv, ikke rigtig er brugbart i denne situation?



  • #51   18. jan 2019 Dorthe C - nej nej nej nej - min kørelære er det stadig ikke !!!!

    Og i forbindelse med mit link skrev jeg - DISSE regler er blevet ændret og strammet op - linket er fra 2017 og nye regler trådte i kraft sidst på året i 2018 - jeg skal intet bevise for dig - så gør du hvad du plejer eller kontakt Fødevarestyrelsen og ministeriet hvis du vil have dokumentation!

    Jeg gider ikke gentage flere gange - du vinder - du får fred - find selv din dokumentation!


  • #52   18. jan 2019 Jeg har stadig kun sagt når der var økonomisk virke inde over

    Men jeg hopper ud af denne samtale - få oplysninger hos kørelære og dem som i mener er klogere


    profilbillede
  • #53   18. jan 2019 Jamen, så find dog hvor det står, jeg kan ikke finde det.

    og Segens ved måske heller ikke hvad de snakker om, for de skriver:

    Privat personers transport af privattrænede heste til væddeløb er ok.
    Meldingen fra Fødevarestyrelsen er desuden, at privates transport af en enkelt hest til slagtning eller salg som hovedregel anses for hobbybetonet transport og derfor er undtaget fra bestemmelserne for økonomisk virksomhed.

    Ligeledes blev det slået fast, at private godt kan have tre følhopper, uden at det bliver betragtet som (økonomisk) stutterivirksomhed. Har man derimod 4 følhopper, vil stutteriet som hovedregel anses for økonomisk virksomhed og derfor kræve autorisation. Om du er momsregistreret er i denne sammenhæng ikke afgørende for, om dit hestehold opfattes som økonomisk virksomhed.

    Endeligt blev det præciseret, at transport til ridestævner kun er omfattet af autorisationsreglerne hvis det er internationale FEI-stævner.

    Efterfølgende har Fødevarestyrelsen meddelt, at hingste til hingstekåring i Herning, som hovedregel vil blive betragtet som økonomisk virksomhed, hvorimod transport af heste til Herning, der skal deltage i konkurrenceklasser og lignende, der kan sidestilles med nationale konkurrence og show, som hovedregel ikke vil være omfattet. Privatpersoners transport af privattrænede heste til væddeløb anses som hovedregel for hobbybetonet transport, og er således ikke omfattet af regelsættet "Transport i forbindelse med økonomisk virksomhed". Professionelt trænede væddeløbsheste vil være omfattet.





  • #54   18. jan 2019 Altså er man som privat person ikke omfattet af reglerne at økonomisk virksomhed, og skal derfor IKKE have det kursusbevis.

Kommentér på:
Trailer kørsel

Annonce