{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

Boks til løsdrift nu? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg har fået netop købt min gamle pony tilbage, og står nu med et lille opstaldnings-dilemma.
Jeg har fundet et dejligt sted til ham, hvor jeg både har mulighed for at sætte ham i boks og i løsdrift. Min plan er helt sikkert at han skal stå i løsdrift, da det vil være bedst for ham (og mig).
Men.. Han er fuldklippet og går derfor med dækken, og har derudover kun gået på fold i 2 timer dagligt, og den resterende tid har han stået i en isoleret (og lun) stald. Jeg er derfor kommet i tvivl om, hvorvidt det vil være for stort et "chok" for ham at skifte både miljø og flok og derudover at skulle gå ude 24/7 fra den ene dag til den anden. Jeg har muligheden for at sætte ham i boks, men det vil betyde en time på cykel to gange dagligt for mig i perioden, for at tage ham til og fra fold (hvilket jeg selvfølgelig helst vil være foruden). Det vil dog være et mildere skift for ham, og det er selvfølgelig vigtigt.
Han har tidligere gået i løsdrift, og det trivedes han med. Han er også godt rund og har derfor noget stå imod med, og jeg er usikker på, om jeg overtænker det hele, og bare bør "kaste ham ud i det" og sætte ham i løsdrift med det samme. Han vil uden tvivl have gavn af det.

Er jeg pylret eller kan i forstå mine bekymringer?

På forhånd tak for svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boks til løsdrift nu?
  • #1   3. feb 2019 Jeg ville ikke! Jeg har selv heste i løsdrift, og jeg ville ikke ift hensynet til hesten, og frygten for at den bliver syg. Jeg er dog en pylremor på nogle punkter. Men tænke sig hvor mange mennesker der bliver syge hvis der er et pludselig voldsomt skift fra varmt til koldt.. smiley Jeg ville vente til vi havde en stabil temperatur på omkring de 13 °C smiley

    Mvh TT


  • #2   3. feb 2019 Jeg kan godt forstå dine bekymringer.

    Kan du ikke starte med at have ham på boks.
    Ude hele dagen.
    Og når det har fungeret fx 1 måned, så luk ham ud i løsdrift.
    Fx en weekend, hvor du ser til ham om aftenen og tjekker han har det godt og lunt


  • #3   3. feb 2019 Må du evt have ham i flokken i løsdriften om dagen, og så tage ham ind om aftenen?
    Så kan man jo allerede sætte ham i den rigtige flok og så vil det ikke være "endnu et" kulturchok når han skal i løsdrift smiley


  • #4   3. feb 2019 Jeg tror man skal kigge meget individuelt på hesten. min kom i løsdrift for en uge siden og han kom også fra boks og helt anden flok/opstaldningsted. men det er gået så fint, han ville have stresset hvis jeg hele tiden skulle tage ham fra flokken igen, så han har bare fået lov og gå og hygge sig med dem hele ugen og så har jeg bare sørget for at han havde et varmt nok dækken på så han ikke blev kold i frostgraderne. Måske du kunne gøre det samme med din, eller vurdere løbende på hvordan han kommer til at trives i sin nye flok. Hvis han trænger til pause og hvile kan du jo give ham et par nætter i boks og så langsomt køre ham ind på den måde. Så længe han har et godt dækken på fryser han ikke, heste er meget bedre til at regulere og holde til kulde end mennesker er, da de har flere lag hud. Det betyder at mange mennesker har tildens til at putte for tykt et dækken på deres heste.
    Det er selvfølgelig lidt en udfordring at din hest er klippet, men hold godt øje med om ørene bliver kolde og mærk om han er lun ved lænden og om hans hård stritter. Hvis ørne er kolde eller hårene stritter meget så er det tegn på at han fryser og skal have mere tøj på smiley


  • #5   3. feb 2019 Jeg flyttede min hest fra boks til løsdrift i januar sidste år. Det gik helt fint, og det ville jeg godt turde gøre igen smiley

  • #6   3. feb 2019 Tak for jeres svar!
    Jeg har aftalt med opstaldningsstedet at vi prøver løsdriften af. Går det ikke, så er der en boks klar til ham. Han får et dækken på med mere fyld i, der er godt med tørt hø til rådighed og alle kigger lidt ekstra efter ham indtil han er faldet til. Så jeg håber at det går, men ellers har vi en backup-plan smiley


  • #7   3. feb 2019 Det lyder som en rigtig god idé ??

  • #8   3. feb 2019 Jeg ville bare lukke i løsdrift, med mindre du har på fornemmelsen at han ikke ville kunne klare at holde varmen. Heste er ret gode til at omstille sig, og er sikker på at han ville værdsætte skiftet i høj grad.

  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #9   4. feb 2019 Jeg har tidligere fået en pony i min løsdrift, som kom fra 2 timers foldtid og lun stald. En ældre herre på 23 år, med diverse gammelmandsskavanker i ledene. Den kom i december, i frostvejr, og det gik over al forventning. Den beholdt selvfølgelig sit tykke dækken på, og vi holdt tæt øje med den i starten. Men der var ingen problemer overhovedet. Så længe der er stråfoder nok, mulighed for læ osv, så ville jeg godt turde

Kommentér på:
Boks til løsdrift nu?

Annonce