{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.074 visninger | Oprettet:

Hvad gør jeg? Solgt vare - utilfreds køber {{forumTopicSubject}}

Jeg har solgt en brugt sadel, køber ønsker at få den tilsendt.

Køber har nu modtaget sadlen og ønsker at ophæve handlen og retunere sadlen.

Jeg er lidt af den opfattelse at det er købers problem, at køber ikke har set varen inden køb. Og mener ikke at jeg skal tage sadlen retur.

Der er tale om en ældre sadel, som det også kunne ses af de billeder der var af den på annoncen.
Køber har ikke efter spurgt flere billeder eller stillet yderliger spørgsmål til sadlen.

Nu er der alt muligt galt med sadlen, en sygniing der er gået (det havde jeg ikke set), så er den skæv og været pakket for dårligt.

Jeg er af den opfattelse at jeg har sendt en fuldt brugbar sadel afsted, uden div større fejl...

Men hvad ville du gøre, hvis du var mig?

(PS jeg er ikke ude på at hænge køber ud)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør jeg? Solgt vare - utilfreds køber
  • #1   6. feb 2019 Jeg ville personligt ikke tage den tilbage, hvis da du har oplyst om de fejl og mangler den har. Er den skæv, er det selvfølglig en alvorlig fejl, kan hun dokumentere at den er skæv, så ville jeg tage den retur, men hun skal kunne dokumentere det. (ved ikke hvor mange penge, sadlen har kostet) men ellers ville jeg vælge at give et afslag i prisen. Så i begge kan være mere tilfredse, men er det et kvalitets mærke til 1000 kr, og det stod den havde nogle fejl/mangler, så burde hun have vidst det.

  • #2   6. feb 2019 Problemet er, at hvis man ikke er enig om tingen, der købes og sælges...
    Og det mener jeg er lige så meget køber som sælgers problem, hvis der er uenighed, for begge parter er ramt, hvis der kommer en konflikt.

    Hvis køber burde være fuldtud bevidst om, hvad der blev købt, og du loyalt har skåret ud i pap, hvad du sælger, så fair nok.
    Men hvis billeder og beskrivelse giver forventninger om/ frit kan fortolkes som, noget som burde være bedre, så...

    Jeg havde tænkt "du er en klaphat og narrøv". Men havde foreslået, at de leverede sadlen tilbage.
    De fik pengene, minus 2 x transport.
    Du kan sælge den igen.

    Til en anden gang, jeg overdriver altid lidt, når jeg beskriver slid på ting, som jeg sælger.
    Så kan de ikke komme efter mig.
    -og jeg er ikke sikker på, at jeg ville sende en sadel. Hvad er risikoen for at den BLIVER skæv i pakken?

    De kan næppe røre dig, hvis du nægter.
    Men pengene for en brugt sadel er småpenge sammenlignet med værdien af et godt omdømme og ren samvittighed.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   6. feb 2019 "Nu er der alt muligt galt med sadlen, en sygniing der er gået (det havde jeg ikke set)"
    ^Allerede der, så har du ikke været ærlig om hvad du sælger,.

    jeg havde ladet handlen gå retur.


  • #4   6. feb 2019 Man kan som udgangspunkt ikke hæve en handel, medmindre der er tale om en væsentlig mangel. Jeg ville worst case tilbyde et afslag i prisen pga. den syning, du har glemt at oplyse om.

    Jeg ville selv ALDRIG tage en sadel retur - men det ved folk også, og jeg oplyser dem herom inden salg - rigtig god idé at skrive i annoncen! smiley Jeg er selv med ude, hvis nogen skal prøve sadlen. Problematikken for mig ligger i, at bruger de sadlen, får den tilsendt m. post el. lign., så kan jeg som sælger ikke længere stå inde for, at sadlen er uden skævheder og aldrig er blevet tabt m.m.

    Idet der her er tale med et helt alm. civilkøb, gælder det, at risikoovergangen faktisk sker, idet DU som sælger overgiver pakken i fragtførerens besiddelse - dvs. det er faktisk sælgers risiko, om der sker noget med sadlen på vejen hen til dem i postmandens bil. I realiteten havner man tit her og kan ikke rigtigt gøre noget som køber - dels er beløbet for en ældre sadel sjældent så høj, og dels er der lang ventetid og økonomi forbundet med at gå videre med det. Faktisk er det overraskende få der ved, at en stor del af købeloven OGSÅ gælder for civile køb - dvs. når du og jeg laver en handel, hvor der ikke indgår nogen forbruger el. sker et handelskøb smiley

    Kan hun dokumentere, at sadlen er pilskæv, og du ikke kan dokumentere, at det var den ikke, da du sendte den afsted... eller at du ikke har iagttaget din oplysningspligt som sælger til at fortælle om varens reelle stand og brugbarhed ift. det køber evt. har oplyst dig, så ville jeg tage den retur. Ellers ville jeg ikke smiley

    Så er der blot tale om en syning, så ville jeg give et forholdsmæssigt afslag - indhent evt. bemærkning fra en sadelmager om, hvad det koster at sy sådan en, og så læg afslaget deromkring. Så kan du sende begge dele til sælger smiley En syning har jo som udgp., ikke betydning for sadlens brug, medmindre den går mere og mere op eller sidder et væsentligt sted - derfor afslag smiley

    HUSK også, afhængig af prisen, du har sat, at den afspejler altså også noget til køber - nemlig at en lav pris på en "ældre brugt" sadel er i dårligere stand end eks. en ny sadel. Altså det skal også sætte købers tanker igang om, at han må forvente, sadlen har lidt slid m.m. og altså IKKE er i ny stand.


  • #5   6. feb 2019 Jeg havde ikke taget den retur eller givet afslag. Hvis ikke køber vil se varen inden køb, så er det på købers risiko.

    Som køber har man ingen reklamationsret, når man handler privat.



  • #6   6. feb 2019 jeg ville nu hellere ikke give afslag eller tage retur

    har selv prøvet det flere gange. Og hvis der er noget som ikke lige passer alligevel så sælger jeg det da bare videre
    det er jo en privat handel.

    og man kan altså ikke brokke sig for så skulle man have ladet være med at købe en sadel uden at have set den først.


  • #7   6. feb 2019 hvis køber ikke spørger ind til sadlen og bare ser et par billeder, og beder om at få den tilsendt.. såå tænker jeg at man som køber må tænke at en ældre sadel har små skavanker og at en syning der går op nok er ret normalt for en godt brugt sadel?? er den ret væsentlig og det kan dokumenteres at sadlen er skæv, så er det i strid med oplysningspligten. køber vil jo nok her ha tænkt at du ville ha oplyst disse ting i annoncen og har derfor ikke spurgt mere ind til det... såå jeg vil sige det kommer helt an på den aktuelle sag hvad du skal gøre. er den skæv skal den jo ikke sælges - så er den lige til skralderen - og det er der faktisk mange ældre sadler der er... nogle kan dog rettes op i stopningen, og dette tænker jeg man skal uanset hvad? - en brugt sadel bør hverfald i min verden omstoppes jævnligt hvis ikke der er luftpuder i??

    håber i når til enighed.


  • #8   6. feb 2019 Vil køber ikke se sadlen inden salg, så må det være købers problem. Særligt når køber ikke har spurgt yderligere ind til sadlen, eller set flere end de oplagte billeder. Så må man gå ud fra, at det er det der er risikoen ved at købe en brugt sadel smiley

  • #9   6. feb 2019 Jeg er så FLINK at hvis folk ikke kan bruge ting jamen så tager jeg da det retur men de betaler så for at sender tilbage
    Men jeg gider heller ikke bøvl smiley
    VH Annette


  • #10   6. feb 2019 AMT: Undskyld, men hvorfor har hun så ikke været ærlig? Det er en lille bitte syning, der let kan overses. Det kunne være sket for hvem som helst. Hun har ikke løjet om noget eller tilbageholdt informationer.

  • #11   6. feb 2019 TS: Nej, jeg ville ikke lade handlen gå tilbage. Der vil altid være en risiko ved at få tilsendt en sadel. Men den har køber SELV valgt. Det er ikke din skyld. Så kunne køber vælge at komme og se sadlen og selv vurdere, med egne øjne, om det var noget for hende. Det er bad luck.

  • #12   6. feb 2019 Hvis der ikke er bedt om yderligere billeder og i formationer, køber vil ikke SE sadlen inden køb og beder få den tilsendt, så løber KØBER den risiko at sadlen bliver skæv under transport.

    Transportfirmaerne er bestemt ikke flinke ved pakkerne og ved ikke hvad de indeholder og kunne heller ikke være mere ligeglade.

    Jeg ville ikke lade den gå retur, en overset syning kan ske for os alle, evt. kan du give et lille afslag for dette, afhængig af hvad du har fået for sadlen, var den billig, så er det sådan det er at købe brugt, ellers må man købe ved sadelmager!


  • #13   7. feb 2019 Det er en svær dialog for andre at gå ind i, råde til hvad sælger / køber skal gøre, dette af flere grunde !

    Alle herinde kender ikke til :
    Hvordan annoncen lød ?
    Hvordan billederne så ud ?
    Hvilket spørgsmål har køber stillet, og hvad har dine svar været ?
    Hvad er prisen på sadlen ( det siger ofte noget om standen til en evt. Køber )
    Ja, der er mange ting i sådanne en sag..
    Men det er en lige svær situation for begge parter, det skal man huske !

    Tror køber hun har købt og fået tilsendt en " Ældre, brugt men fuld brugbar sadel " som på billederne havde nogle brugstegn men eller var pæn evt. Nypudset, og hun så har modtaget sadlen og der har været større brugstegn end vist / oplyst, har sadelmager så været ude for at tilpasse sadlen til hesten, og det har vist sig at sadel er skæv, så er den en stor fejl som vil gøre den er ubrugelig ..

    Også er der altid to sider af en sag, hvorved det er svært / umugeligt at komme med en bedømmelse af din / Jeres situation ..

    Jeg håber i finder en løsning som i begge kan leve med ..


  • #14   7. feb 2019 Jeg havde ladet sadlen gå retur og sat den til salg igen smiley
    Og ladet køber betale porto


  • #15   7. feb 2019 Jeg er enig med Fox. Det er nemlig helt rigtigt, at vi ikke kender detaljerne og derfor umuligt kan komme med et kvalificeret bud på, hvad den rigtige løsning er. Jeg mener personligt, at den gode dialog og god og respektfuld behandling af hinanden kommer før alt andet. Jeg ville kunne have det godt med det, jeg har gjort bagefter. Hvis der er en chance for, at man har overset en alvorlig fejl, så skal der naturligvis findes en løsning begge parter kan leve med - det skal ikke gå ud over køber udelukkende, hvis vedkommende viser sig at stå med en skæv sadel der ikke kan bruges. Men igen - hvordan kan vi vide hvad der egentligt er sket. Var sadlen pakket forsvarligt - hvis ja, så kan den nok ikke blive skæv af rejsen i sig selv. Håber I finder en fælles løsning.

  • #17   9. feb 2019 Hvis du tager sadlen retur, kan du risikerer at den har taget skade hos køber.

  • #18   9. feb 2019 Sagen er lukket.

    Tænker at vi alle kan lære lidt af dette.
    Så som helt klare aftaler, og at både køber og sælger har et ansvar for at handlen bliver sikker, og lever op til ens forventninger.

    Det drejer sig om en sadel til 1400,- incl næsten nye remme og bøjler (værdi 550,-) og forsendelse (værdi 99,-)
    Og resten er så sadlen.

    Jeg sender IKKE en sadel igen.


Kommentér på:
Hvad gør jeg? Solgt vare - utilfreds køber

Annonce