{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.693 visninger | Oprettet:

Det mest velsmagende foder. Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg har verdens mest kræsne hest (er jeg ret overbevist om), og jeg kan simpelthen ikke få hende til at æde noget. Pt. lever hun af wrap og græs, og ingen vitaminer da hun ikke kan lide dem -.-
Det kunne hun i og for sig godt blive ved med, men hun får tilskudsfoder som skal hjælpe mod hendes sommereksem, og det er flydende, så det skal i et eller andet foder.
Så jer med kræsne heste, hvad smager bare super godt?
Mærke, pris, om det er til tykke, tynde, islændere, konkurrenceheste osv er fuldstændig underordnet, da hun kun skal have en håndfuld eller to dagligt smiley

Mash er nogo, pillefoder er udelukket. Det er kun mysli der duer..

Kender i evt nogle mærker der forhandler 5 kg eller lignende ad gangen? For det hjælper ofte at skifte enormt meget mellem mærker (og det er selvfølgelig ikke holdbart på fuld ration, men tænker det går ved en håndfuld dagligt) smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det mest velsmagende foder. Hjælp!
  • #1   15. feb 2019 tvivler på at du kan finde 5kg poser - medmindre du kan lave aftaler med private om at købe noget de alligevel bruger. har du prøvet naturmusli fra hippolyt?

  • #2   15. feb 2019 Det frygtede jeg desværre også jeg ikke kunne smiley
    Nej, det har jeg ikke.


  • #3   15. feb 2019 Du skal bare have noget med meget korn i og soja. Det er det heste har størst præferencer for.

    Equsana laver noget musli, der hedder pleasure, tror jeg nok. Der er masser af aroma i og vist nok også tørrede gulerodsstykker. Det dufter ligesom dessert, og mine heste var helt vilde med det, engang jeg var kommet til at tage en fejl pose i butikken smiley
    (Samme pose og udseende som special, som de plejer at få)

    Så det ville jeg da anbefale dig at prøve, det er heller ikke så dyrt smiley


  • #4   15. feb 2019 Mange tak, det lyder lovende. Hun er ret glad for havre og majs, men kan faktisk ikke lide gulerødder. Jeg ved ikke hvordan hun har det med dem når de er tørrede smiley

  • #5   15. feb 2019 På messer har jeg ofte set at man kan købe små prøver på forskelligt foder.

    Vi fik faktisk gratis en masse prøver på en hippolyt stand, så måske kan man prøve at kontakte nogle steder og høre om man må købe nogle prøver? Hvis du er villig til at betale og forklarer hvorfor, så kunne man håbe de kunne gøre noget.

    Boede du nær os måtte du hjertens gerne få vores hippolyt naturmusli rester smiley

    Mine er ikke kræsne som sådan, men vi skifter fra hippolyt til horselux, det er også kun et par håndfulde til hver for at gemme tilskud og tang, så selvom hippolytten er god (vi har både equigard og naturmusli) så elskede min gamle kræsenpind horselux easy, så den prøver vi snart her smiley Det er nemmere for os at få fat i end hippolyt smiley


  • #6   15. feb 2019 Ellers så tag special, den er med æble-fibre i, og også meget aromatisk ??

  • #7   15. feb 2019 Mange tak til jer begge.
    Jeg har fået et par foderprøver i de der små poser ved min forhandler, men problemet er, at hun gerne vil spise en lille smule, som der jo er i poserne, men så køber jeg en sæk, og så nægter hun at æde mere..


  • #8   15. feb 2019 Jeg er ikke til equsana, da min gamle hest fik knopper i huden, hver gang vi forsøgte med foder derfra. Ingen kunne give forklaring, men det var det samme hver gang, så med en sart hest (sommereksem) ville jeg ikke turde tage chancer.

    Vi prøvede lidt forskelligt, fordi det også var nemt at skaffe.

    Dengang var der en tråd på hestenettet, hvor andre oplevede det samme, men dermed ikke sagt det er sådan for alle, jeg er bare personligt blevet afskrækket af det.


  • #9   15. feb 2019 Jeg tænkte også at du måske kunne købe forskellige prøver for afveksling, det er bare så typisk at de ikke vil æde, når man så køber en sæk. Kan godt huske det, fra da jeg havde kræsen hest.

    Jeg oplevede ham sortere vitaminer (multivit) fra maden og nægte at spise rugbrød med melasse og honning, fordi der var gemt tilskud i det. Suk og han var nemlig sart i huden, så det var nødvendigt at give noget tilskud.

    Jeg endte faktisk med at opbløde i mash kommer jeg i tanke om, det kan man nemlig købe i mindre portioner... men det kommer jo an på det tilskud du giver, om det dur opblødt, måske em ide?


  • #10   15. feb 2019 Mange tak Karen.
    Ja, det er flydende, så kan sagtens gå i mash. Men hun bryder sig ikke om mash fordi det er vådt.. Har prøvet rigtig meget forskelligt mash smiley


  • #11   15. feb 2019 har du prøvet at blande lucerne i mash'en? min er heller ikke vild med våd mash, men hjælper når der er lidt struktur i det

  • #12   15. feb 2019 Jeg har også en ekstrem kræsen hest hvor jeg er endt på St. Hippolyts Solo og så med Irish mash ved siden af. Jeg har så sent som for 2 uger siden smidt 500 kr. ud af vinduet fordi jeg købte noget tilskud og puttede i fodret. det medførte hun nægtede at spise ALT det var i.
    Irish Mash er rigtig god til kræsne heste og min elsker det(når jeg ikke putter tilskud hun absolut ikke kan fordrage i, normalt kan jeg godt skjule tilskud specielt flydende i mashen)

    Jeg kan se du kommer fra Fyn så hvis du er interesseret i at prøve Soloen eller noget Irish mash kan du godt købe nogle kilo af mig smiley

    Tilføjelse: jeg udfordre ofte mashen som en grød fordi min ellers ikke vil spise det hvis det bliver for flydende og suppeagtig smiley


  • #13   15. feb 2019 Der er meget lucerne i min mash, det hjælper desværre ikke.
    Tak for tilbuddet, jeg forsøger lige at skaffe lidt foderprøver, ellers kan det sagtens være jeg takker ja til at købe lidt smiley


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #14   15. feb 2019 Jeg har også en hoppe som er ekstremt kræsen. Har prøvet ALT. Hun vil også helst leve af wrap og gulerødder. Har skiftet hende over på Dangro's Omega 3, og det gider hun godt at spise smiley Og det er en hest, der ikke har spist op i årevis

  • #15   15. feb 2019 Dangro er forsøgt med stort set alle deres varianter, og det har klart været det bedste indtil videre, men hun gider det ikke mere smiley

  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #16   15. feb 2019 Ballonfisken hmm ja så er det heller ikke nemt smiley

  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #17   15. feb 2019 Jeg giver forresten mine hvedeklid med lucernepiller og masser af gulerødder og æbler i som mellemmåltid. Der er det noget nemmere at gemme tilskud, medicin osv i. Og selv den kræsne vil gerne have det. Tænker mere hvis den ikke skal have et decideret foder for at fungere, men går fint på wrap og vitaminer. Så kunne det måske være en idé?

  • #18   15. feb 2019 Det kunne sagtens være en mulighed smiley

  • #19   15. feb 2019 Hvis du kigger på louven-shop.de kan du får agrobs og lexa i mindre sække.

    Jeg har gode erfaringer med alpengrün mysli fra agrobs. Ellers er mine heste helt vilde med palatin glyx wiese senior fibre (tror jeg nok).

    Hvis du selv henter i Kolding er du velkommen til at prøve begge dele.


  • #20   15. feb 2019 Jeg personligt er meget glad for Horselux plus samt amequ omega 3 active Care. Min hest er nu også meget glad for begge foder varianter, da krybben er støvsuget når han et færdig smiley

  • #21   15. feb 2019 hvad med sådan noget sammen med lidt havre? det lugter hammer godt
    https://www.landogfritid.dk/Fuldfoder-heste/Equsana-Fiberlux-hestefoder---25-kg/401116

    mine er helt vilde med dette. det er til nøjsomme heste/ponyer
    https://www.landogfritid.dk/Equsana/Equsana-Pony-hestefoder---15-kg/401388

    der er også dette
    http://www.kirstinedal.dk/complete-powe111
    jeg har været rigtig tilfreds med foder - dog var det complete plus jeg brugte

    min første hest var et føl på 5 mdr og han var totalt kræsen. ham endte jeg med at foder med havre og vitaminer. han nægtede at spise andet. ikke engang godbidder ville han spise..
    dem jeg har nu spiser ALT


  • #22   15. feb 2019 Igen, mange tak for Jeres bud. Jeg skaffer nogle prøver af alt det i foreslår smiley
    Hun gider heller ikke godbidder, og har overvejet korn. Er bare bange for, at det er for let at smage tilskudsfoderet i, da det ikke kan blandes lige så godt som i mysli smiley


  • #23   16. feb 2019
    Bare for at trække det trælse kort så og sige; har i overvejet hvorfor den er kræsen?

    Der udover, så er det jo individuelt. Höveler er Højlund Mølle lige begyndt at forhandle - lækkert foder i deres Puritan serie, som jeg synes flere burde få øjne op for.


  • #24   16. feb 2019 Sådan en hest har jeg også "haft". Det eneste han gad æde, var en müesli fra Salvana. Jeg kan ikke huske om den hed noget med senior eller sport, men den duftede fantastisk; jeg havde nærmest lyst til selv at æde det. smiley Prøv at tjekke det ud.

  • #25   16. feb 2019 Krikken:
    Nej, jeg vidste ikke der som sådan kunne være en grund? Hendes mor er også enormt kræsen, dog ikke i samme grad, så tænkte nok det var noget familie noget smiley


  • #26   16. feb 2019 Nu ved jeg godt, du skriver ingen pillefoder.
    Men vil alligevel nævne at det eneste foder, alle mine heste har gidet spise, er Brogaarden Suregrow. Havde en kræsen pony, der ellers kun ville æde havre og betfor roepiller, men det gik også an med Suregrow. ??

    De dækkes ind med en forholdsvis lille mængde = så kan du give lækkert snask for resten. Min pony får fx 520 g om dagen og er godt dækket ind.

    Og så ser de for øvrigt skidegodt ud på det. Vi har også testet Pavo, St Hippolyt og Equsana, men slet ikke med de samme flotte heste. smiley


  • #27   16. feb 2019 har ikke lært alle kommentarerne smiley

    men det lyder som om din hest minder meget om det problem jeg havde med min!
    min fik gærkultur fra horslux, 1,5 bøtte af 1 kg og han har ikke være kræsen siden! han havde brug for hjælp til sit tarm system! efter første bøtte var der store forandringer smiley
    https://miljoefoder.dk/produkt/horselux-gaerkultur/


  • #28   16. feb 2019 Suregrow er hun vokset op på, men da hun blev 1 år var det uinteressant, så det er desværre ikke muligt mere.
    Hun har før fået gærkultur mod maven, både fra horselux og andre mærker, og hun kan ikke fordrage det. Hun har ofte rod i maven, og derfor får hun loppefrøsskaller som hjælper helt vildt, og det glider nogle gange ned smiley


  • #29   16. feb 2019 Har du prøvet de coatede loppefrø? Dem får mine og det gider de godt, de gider ikke de normale selvom de ikke er kræsne smiley

    Det løser stadig ikke foderet, men måske det er nemmere med loppefrøene smiley


  • #30   16. feb 2019 Karen:
    Loppefrøene er ikke problemet, de glider faktisk fint ned dem jeg har. Problemet er det der flydende stads, som egentlig smager fint, men det skal i foder for at hun kan få det smiley


  • #33   16. feb 2019 sad lige og googlede lidt og faldt over dette foder
    https://www.nordichorse.dk/collections/nordic-basic/products/nordic-unique?variant=981149548571


  • #34   16. feb 2019 og her kan du købe foderprøver af det
    https://www.nordichorse.dk/products/vareprove


  • #35   16. feb 2019 Ved mavesår kan hesten fremstå kræsen. zink mangel også.

  • #36   16. feb 2019 Hvis det er flydende, kan du jo bare blande det med lidt æblejuice og give det i en sprøjte i munden. Det har jeg gjort hvis hesten ikke vil spise sit foder.



  • #37   16. feb 2019 Ude ved stald fredly hestepension, fodre og forhandler de foder fra kristinedal, dette foder spiser alle hestene i stalden, selv de unge der startede ud med at nægte at spise, spiser nu med velbehag.
    Specielt deres variant der hedder "Kirstinedals Complete Power Breed" er vi alle i stalden virkelig overrasket over, det er så velduftende og lækkert.

    Se deres produkter osv. her:
    http://www.kirstinedal.dk/hestefoder1


  • Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 3 Svar: 45
    #38   16. feb 2019 Det flydende er det nemmeste. Det kan du give med sprøjte. Alle mine hvoraf to er kræsne spiser Dangros espo3. Det er ikke foder som sådan, men får andre ting til at glide bedre ned. Eggersman vitaminer i cuber smager også godt i følge mine. Jeg vil hellere give dem nogle andre vitaminer, der er bedre til bl.a. eksem, men det holder hårdt. Generelt er ting med tang og svovl helt galt.

  • #39   17. feb 2019 Eggersmann vitaminer er også klart favoritten her. Jeg skiftede til Brogården for et par uger siden, fordi de skulle være bedre, men hun har ikke fået vitaminer siden den dag..

    Krikken: Havde ikke lige tænkt på mavesår, men det vidste jeg faktisk godt gav kræsne heste. Hum har været kræsen mere eller mindre siden hun blev født, og snakkede faktisk med dyrlægen om mavesår sidste år. Det udelukkede han dog (men hun er ikke gastroskoperet) smiley


  • #40   17. feb 2019
    Det er en sær størrelse det med mavesår - nogle heste har eneste symptom at uanset hvad vil de ikke tage på, andre har eneste symptom at de er kræsne.

    Jeg tror kun jeg har mødt ret få som var klassiske og havde alle; krybbebider, dårlig huld, grim pels og dårlig mave.

    Min egen var overvægtig og åd alt men havde blødende og dyrlægerne forstod ikke hvorfor jeg ville ha' det undersøgt.


  • #41   17. feb 2019 Har aldrig oplevet en hest ikke gad spise Show Improver Mix fra Saracen.

    Det feder dog lidt, men hvis du giver meget lidt af det kun for at blande op med tilskud, så går det smiley


  • #42   17. feb 2019 Krikken: har godt læst jeres historie, og det var blandt andet derfor jeg ville have hende undersøgt. Hun havde meget dårlig mave og var ret mistrivelig sidste år. Det kunne selvfølgelig være man skulle få hende undersøgt, men i forhold til at være kræsen, er det jo noget hun altid har været smiley

    Tak Sandra. Hun er meget slank, så det skader ikke det feder lidt smiley


  • #43   17. feb 2019 Ved mindste mistanke ville jeg ALTID gastroskopere, lige meget hvad dyrlægen siger, Better safe Than sorry! Og vil dyrlægen ikke gøre Det, så ville jeg finde en der vil.

    Når det er flydende, det tilskud hun skal have, så ville jeg give det i munden med en sprøjte, og så rose og give hende noget hun godt kan lide, som ros.
    En ting er hvad nogle kræsne heste godt kan lide, men det er ikke sikkert det fungerer for andre, men god idé at prøve sig frem med prøver, når det er så lille mængde ville jeg ikke være bange for skiftet, det er mere når det er fuld ration, man skal tænke foderskift.


  • #44   17. feb 2019 kan hesten lide gulerødder æbler mm

    for så kunne man da lave en grød og proppe vitaminer mm i som skjult


  • #45   18. feb 2019 Kan anbefale Equsana Recover smiley Det dufter næsten ligesom the, synes jeg smiley Og det spiser min kræsne hest gerne smiley

  • #46   19. feb 2019 Jeg har lige skiftet vores kræsne krikke over på gastric zero fra nordichorse. Indtil videre glider det ned uden problemer. Der skal ret små mængder til at de er dækket ind.

  • #47   20. feb 2019 Jeg havde problemer med min gik fra sit foder på flere forskellige slags foder, til sidst bed jeg i det sure æble og begyndte at give hende equifirst vital mix, 7-9-13 hun har ikke gået fra sit foder siden jeg skiftet for over 2 år siden, hun skifter lidt mellem vital mix og deres energy serie, alt efter årstid, og hvad hun skal præstere smiley

  • #48   20. feb 2019 Mange tak for flere bud smiley
    Det er dejligt at have lidt valgmuligheder smiley


  • #49   20. feb 2019 Hippolyt

  • #50   22. feb 2019 Min veninde har en SUPER kræsen hest, som ovenikøbet har tendens til overvægt. De er gået over til nordic horse, en masse forskellige tilskud, bla. bukkehornsfrø som lugter af karry men åbenbart smager utrolig godt. Artiskok er også et hit, men det er mest for vægttab. Det blander hun i foderet og så gider den for det meste at spise det. For hende er løsningen også, at den ikke for for stor mægde på en gang. Så når den får mad giver man 1/3 del, når det er spist så den anden 1/3 del og til sidst resten.
    SKAL det flydende i foder eller kan den spise det rent? Du skriver at det egentlig smager fint.


  • #51   22. feb 2019 Laura: Jeg tror sagtens hun kan spise det fra fast foder smiley

  • #53   22. feb 2019 Tænderne er ordnet og bliver det årligt, så tænker ikke det er dem (siden der aldrig er ændring). Men overvejer stadig at få tjekket for mavesår! smiley

  • #54   24. feb 2019 Det er ikke sikkert, at du kan bruge min viden til noget, men det skader vel ikke at dele hvis det kunne være en hjælp for nogle;
    Min pony har aldrig været særligt kræsen, men han har til gengæld sine favoritter og har haft problemer med at holde huld (han har cushing).
    Jeg har haft super meget succes med Brogaarden Cushcare Condition - det er lavet med henblik på alle de problemer cushing kan medføre inkl. manglende appetit.
    Min hest kan slet ikke få nok af det! Det kunne jo være en mulighed at prøve det :))) Dog er det pilleform, som kan blødes op ala mash..


  • #55   25. feb 2019 Jeg havde en hest som ikke var så glad for sin flydende medicin. Hun fik en håndfuld lucerne med medicien og så gik det. Jeg tænker at en håndfuld lucerne kan du nok lokke ud af en eller anden, og hvis det virker så gå sammen om en sæk.

  • #56   25. feb 2019 Marian: hun kan ikke lide lucerne smiley
    Og jeg har også hestene hjemme, så kan ikke så godt dele foder med nogle.


Kommentér på:
Det mest velsmagende foder. Hjælp!

Annonce