{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mundkurv
  • #1   21. apr 2019 syntes det er en god løsning så hesten kan nyde at være ude sammen med sine venner

    jeg har erfaring med at kruven ofte er en nummer for lille så køb den et nummer størrer


  • #2   21. apr 2019 Det er en god måde, at få hestens græsindtag reduceret. Små forsøg har vidst, at de reducerer indtaget af græs med op til 80%. Så i forhold til at få hesten til at spise mindre græs, så skulle de tilsynladende virke.

    Men hav i baghovedet, at det kan være stressende og ubehageligt for en hest at have mundkurv på. Nogle heste er ligeglade, mens andre finder det meget stressende, især i starten. Så jeg synes, at man skylder hesten, at finde en så hestevenlig mundkurv som muligt. Og så bruge de par hundrede kroner ekstra på en god en.

    At hvad jeg hører, så har folk gode erfaringer med Greenguard mundkurven. Den er mere åben og fungerer bare som et gitter foran hestens mund. Dvs hele hestens mule er ikke lukket inde i en pose af sort nylon (som de der billige), som man kun kan forestille sig bliver ret ubehagelig i sommervarmen. Plus de billige "nylon-pose" mundkurve er designet, så der enten er et kryds henover munden af bredt nylon eller et lille-bitte hul ved munden. Begge gør det meget svært for hesten at få fat i græs, og de skal bruge længere tid på at lære hvordan, i forhold til Greenguard mundkurven. Har set en god håndfuld heste gå med de der skod nylon mundkurve, og ens for alle er, at hestene simpelthen måtte opgive at prøve at spise, og de så bare stod og hang og sultede sig selv hele dagen, imens resten af flokken græssede. Og derfor kun fik mad når de kom ind og fik den af og kunne spise hø. Hvilket er ligeså farligt, som hvis de spiser for meget græs.

    Kan selvfølgelig ikke sige, at sådan er det med alle heste. Men for en håndfuld heste var det sådan med de billige mundkurve, hvilket jeg synes er en håndfuld for meget, til at jeg ikke kan advare nok imod dem.


  • #3   21. apr 2019 jeg bryder mig ikke om dem.

    min "hø-mand" har også to shetlændere (eller blandinger? men to i den str) og de tåler hellere ikke for meget græs. så han har en mindre fold som han har inddelt i flere
    og så kommer de to på græs et par -måske 3 timer om dagen, og resten af tiden er de inde i deres store boks
    men de har så også kun de to.


  • #4   21. apr 2019 Bryder mig ikke om det.. Så ville jeg hellere have mine heste ikke kom på græs.. Men er det eneste løsning, så er det jo bare sådan det er, selvom jeg ikke ville have det godt med det.. smiley

    Mvh TT


  • #5   21. apr 2019 tt hvorfor bryder du dig ikke om det?

    hvad oplever du på dine heste der gør at mundkurv ikke er løsningen


  • #6   21. apr 2019 og hvordan undgår i at hestene ikke bare spiser doppelt så meget den halve tid de er ude ?

  • #7   21. apr 2019 For mange fungere det godt med en GreenGuard mundkurv ( når man husker og vende den rigtigt ). Der kan hesten både gnubbe med andre, spise græs og hø.

    Jeg kan dog ikke lade være med at synes det er lidt en fesen løsning - har man en overvægtig hest eller en der ikke tåler græs, så er løsningen ikke halvt græs, men ingen græs.
    Jeg ved godt at det så ville kræve at folk flyttede deres heste - men for mig er det ikke så meget anderledes end en astmahest man må flytte, for at få forhold der passer til.

    Men okay, jeg har det også i forvejen anstrengt med folk der lukker tykke heste ud på græs, fordi de synes det er synd for dem ikke og få græs smiley


  • #8   22. apr 2019 Fordi mundkurven er fast, jeg ville også være bekymret for at de satte sig fast i grene, bekymret for slid på tænder. Så hellere jordfold og småmasket hønet smiley men ja jeg ville jo synes det var synd for den at den ikke kom på græs, men selvom jeg synes det er synd for den så betyder det ikke at jeg så ville sætte den derud hvis der var indikationer på en mulig forfangen hest.. Jeg lader jo ej heller være med at give min en antibiotika sprøjte selvom jeg synes det er synd for den at jeg skal stikke den igen smiley

    Mvh TT


  • #9   22. apr 2019 Jeg mener at den kan være et nødvendigt onde, men jeg synes at man bør gøre sit bedste for at undgå det. I år står vi endeligt et sted hvor de ikke skal på græs, så ingen mundkurv i år og det er jeg helt vildt glad for smiley

    Det med mundkurve er en helt videnskab og jeg kan skrive rigtig meget om det, men jeg vil prøve at gøre det kort. Først og fremmest kan man blive nødt til at prøve sig frem for at finde hvad ens hest bedst kan lide. Min vallak finder sig i alt også selvom det ikke passer optimalt, min hoppe tager sin mundkurv af hvis det er det mindste problem men hvis den passer så beholder hun den på.
    Jeg har både Greenguard og den med hul i bunden og de er gode til forskellige ting. Men den med hul i bunden skal altid ændres/tilpasses for at fungere optimalt, derudover skal den købes mindst 1 størrelse større end hesten bruger i grime, allerhelst 2 størrelser større, det kommer an på mærket (min hoppe der bruger pony i grime har gået med full i mundkurv, og min vallak der bruger cob i grime har gået med xfull i mundkurv - I Greenguard gik de begge med full, jeg har prøvet str pony og tror virkelig ikke den passer andet en bittesmå miniaturemuler). Greenguard er dårligt til meget kort græs, og den med det runde hul kan bruges til næsten alt men de kan også få mere ind (jeg klipper altid hullet større, hvor meget større det skal være må man også selv eksperimentere med, om det bare skal være lidt mere ovalt eller om det skal gøres så stort som i linket). smiley
    Her er noget af det jeg har gjort for at gøre mine mundkurve behagelige: https://www.hestegalleri.dk/blog/opgrader-din-mundkurv/215


  • #10   22. apr 2019 Ja og hvad så når man har en X-Full str hest? smiley heldigvis behøver han ikke mundkurv (7-9-13. Bank bank)

    Mvh TT


  • #11   22. apr 2019 I den perfekte verden, så sørger man for adgang til en veldrænet jordfold, magert græs, vandrefold osv.

    Men vi lever ikke i en perfekt verden.
    Hvis man fx holder en pony på otium eller som selskab, så har det måske ikke eksistensberettigelse at flytte pony eller lignende - ulemper ved ovenstående kan resultere i, at en simpel aflivning er mere realistisk - eller måske er der bare brug for en midlertidig løsning indtil en permanent løsning arrengeres.

    Helt klart, der er situationer hvor en mundkurv er en midlertidig løsning eller den mindst elendige permanente løsning.

    Jeg har ikke selv erfaring med mundkurv.
    Jeg tænker dog, dels, at den skal passe.
    Dels, at det kan gøre det svært for ponyen at bruge munden til de andre naturlige ting, som en hest bruger munden til.
    Fx at klø en foldmakker eller egen pels pleje.

    Jeg ønsker jer alt godt fremover med dyreholdet.


  • #12   22. apr 2019 Det har jeg også tænkt TT smiley Så må man sy en selv vel? smiley Det er utroligt at de ikke kan lave dem i ordentlige størrelser, hestene skal jo altså også kunne gabe i dem!

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #14   22. apr 2019 Nej, mundkurv er ikke noget fanden har skabt, det er derimod forkert anvendelse...
    Når de ovenfor anførte løsninger ikke er tilstrækkelige, og alternativet er at blive efterladt alene på jordfolden, de få timer de andre er på græs, er mundkurv den klart foretrukne option her.

    Men den skal naturligvis være udformet og tilpasset, så den ikke begrænser hesten yderligere, herunder i at gabe, og må selvfølgelig ikke give skarvmærker - og Greenguard er den eneste, der efter min erfaring lever op til dette...


  • #15   23. apr 2019 For mine heste fungerer Greenguard mundkurve super godt.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #18   25. apr 2019 Hej Sara E

    Du har ret i at din fede hest æder for meget (græs). Den skal på diæt. Lav en lille indhegning til den i et hjørne af græsfolden. Det andet kan man efter min mening ikke byde sit dyr!


  • Lene  B
    Lene B Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Svar: 5
    #19   25. apr 2019 Waw en grim hård tone, nogen vælger at bruge.
    Jeg skal ikke kloge mig på hvad man skal vælge, men hos os har der kun været én løsning for vores lille Pony og det er mundkurv, for ellers så æder hun sig ihjel.
    Hun er dog ikke irriteret over at bære mundkurv.
    Vi har prøvet både den typiske Green guard løsning og den trælse nylon mundkurv der synes at være skabt af anatomiske analfabeter.
    Jeg har også eksperimenteret med ændringer af nylon mundkurven, men normalt var det næsten umuligt at de ikke gav sår.
    Sidste år, mødte jeg for første gang et produkt der passede.
    Horse guard, har lavet en hvor kurven dels er lavere i siderne og kurven er meget bredere i omfang, så størrelsesangivelsen også er retvisende.
    Den er jeg bare så glad for og den generer ikke min Pony, så hun kan være en naturlig del af flokken.
    Held og lykke med at finde den rette løsning for jer


  • #20   26. apr 2019 Jeg får snart min gamle dreng på 23 hjem, som har været forfangen for 2 år siden.

    Pt går han på jordfold, fordi det er det han har hos min mor, og det er jo fint, men her er der græs, og da jeg har 7 andre også, så laves det ikke om til jord. Han får derfor mundkurv på når han er ude.
    Hellere det end at han dejser om ved en evt ny forfangenhed. Det har intet med overvægt at gøre, for det er han det direkte modsatte af.

    Han har samtidig også støvallergi, så i sig selv er sandfold også skadeligt for ham, bare på anden plan. Så pest eller kolera her.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #21   27. apr 2019 Hej dagdrømmer. Forfangenhed har slet ikke noget med fedme at gøre. Din tynde hest er et vanskeligt tilfælde, der kræver megen omhu.
    1. Det er her i foråret en dårlig årstid at sætte den på græs på. Græsset er for grønt.
    2. Når du (senere) sætter den på græs, skal det være på græs, der er "gennemgroet" - er gået i frø.
    3. Lad den til start gå der i kort tid. (Meget langsom tilvænning) Risiko for kolik.
    4. Suplér med noget kornfoder (ganske lidt til at begynde med), så den kommer i form.
    5. Du må ikke vælge at have en syg hest ("pest eller kolera")


  • #22   27. apr 2019 Mange tak for alle svarene smiley han kommer på jordfold mens jeg er i skole (jordfolden skal lige græsses ned, da der er en del græs på forhold til at det er en jordfold) og så kommer han på græs med mundkurv på i nogle timer, da vores islænder som han går med, ellers laver en koncert over hvor utilfreds hun er (dvs. Hun vrinsker helt vild) over ikke at være på græs:p

  • #23   27. apr 2019 Jeg ville klart smide en overvægtig hest på jordfold, fremfor at proppe mundkurv på, hvis det er muligt vel og mærke smiley

Kommentér på:
Mundkurv

Annonce