{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.791 visninger | Oprettet:

Ser spøgelser {{forumTopicSubject}}

Nogle der kender et godt mirakel middel mod at hesten ser spøgelser?

Vi træner alt vi kan med miljø træning, hsm, agillity og meget mere. Vi har også prøvet magnesium kur, men stadig intet der virker.
- Han stresser sig selv helt vildt op smiley

Nogle med gode råd, erfaringer eller andet der har hjulpet jeres hest til mere afslappet forhold til ting? (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ser spøgelser
  • #2   25. maj 2019 Der er mange ting der kan spille ind.
    Foder, foldtid, og mulighed for at få brugt sin energi.

    Jeg har god erfaring med magnesium der indeholder L-tryptophane, det er ikke alle magnesium produkter der indeholder L-tryptophane.

    Ellers må du kigge på den måde du træner på.


  • #3   25. maj 2019 Hvor gammel er han og hvor længe har du haft ham? smiley

  • #5   25. maj 2019 vetrocalm G fra Brogaarden virker helt fantastisk på min hoppe smiley

  • #6   25. maj 2019 Intet hjalp ham.. Pensionerede ham, og nu har han det rigtig godt smiley ikke alle heste fungerer som brugsdyr desværre.. smiley

    Mvh TT


  • #7   25. maj 2019 Han får st. hippolyt equigard, lucerne og hø og halm ad libitum, samt magnesium.

    Han går i løsdrift med 2 andre araber - han får brugt rigeligt med energi ved mig også. Han har altid gået i løsdrift smiley

    Det er generelt han ser spøgelser, fra jord og under rytter.
    Har haft ham i 2 mdr, ved tidl ejer så han også spøgelser, ikke fordi jeg er nevøs for han ser spøgelser, mere nervøs for hans stressniveau.

    Han er ox araber, 13 år, og tidl distance hest.

    På torsdag får jeg en heste healer ud, så må vi se hvad han kan komme frem til smiley


  • #8   25. maj 2019 Nerv control fra Pavo, det har jeg selv positiv erfaringer med !
    Lidt dyrt men godt


  • #9   26. maj 2019 Hvor meget krybbefoder får han?

    Kan han mon ikke holde huld på hø alene?
    Det er der mange der kan.

    Min hest er normalt sådan en, du kan give små børn trækketur på. Er barnet over 5-7 kan de tulle rundt alene. En dag jeg red var en af mine opstaldere ved at longere sin friser. Gammel, gammel mør longe.
    Longen knak. Hoppen gav den gas og tonsede gennem hallen, var 1/2 meter fra at ramme Aslans bagparti. Han vuggede med hovedet, og det var det.
    Men jeg har prøvet at han har væsentlig mere energi end det. Og så skal man sætte ham ned i kraftfoder. Han er chokerende nøjsom og rides kun let...

    Var det en ide?
    Skal de andre have, kan du jo give din en håndfuld araber lucerne imens.


  • #10   26. maj 2019 Han får stort set intet krybbefoder, kun fordi de andre får. Han er meget nøjsom, og tager på af ingen ting, dog er han er stadig til den gode side, men vi træner og træner, han har i hvert fald smidt 40 kg på de 2 mdr jeg har haft ham.

    Han får wrap efter behov, dog er der altid hø og halm ad libitum i løsdriften (:

    Får også lige massør og kiropraktor ud på ham her i næste uge. Har holdt lidt igen med at få nogle udefra ind i stalden, pga al det herpes der har været 30 km fra hvor jeg bor.



  • #11   26. maj 2019 Hos min spøgelseshest er mit mindset, kropstilstand og præcision virkelige vigtige parametre. Er der bare en lille bitte smule uro eller uopmærksomhed i min krop er hun der straks, samtidig tåler hun ikke selv at tage beslutninger, for så er alt farligt og hun er døden nær. Men når jeg er i ro, og det nærmest hver enkel lille celle, og hun får klare og præcise signaler med præcise korrektioner har hun en helt anden ro og koncentration.

  • #12   26. maj 2019 nu har jeg haft min i 8 år, da jeg købte ham som knap 8 års havde jeg aldrig bøvlet med en hest der så så mange spøgelser før smiley hans egen skygge, lys i hallen, vind i blade, en fugl, en hund der har stået det samme sted den sidste halve time, bommet han er hoppet over 20 gange... ja du får nok iden smiley han var virkelig langt ude... og intet hjalp, hverken foder, tilskud, dr dyr, massør, træner, adfærds træner eller div. der var ikke andet at gøre end at jeg måtte lukke fra, for tænker jeg på det, så reager hesten 100%

    lad vær med at tænk på at den reager på ting, hold dig selv komplet i ro under hele træningen, på et tidspunkt vil det smitte af på hesten. den skal trods alt lære at stole på at du ved at de ting du udsætter den for ikke er farlige, og det kan tage laaaaang tid.

    jeg tager lige nogle uddrag fra min igennem tiden smiley

    bange for porten i hallen under ridning - rid hesten som normalt, lad vær med at tænk over porten med tænk på ridningen, man kan blandt andet lave volter eller side bevægelser forbi porten, så hesten fokus holdes fra porten.

    bange for en bestemt genstand/øvelse/eller hvad man kalder det, på agillity banen - giv hesten tid til at lære og forstå, fx skulle sam mellem 2 støtter, som havde en snor bundet til dem, som der hang plastic bånd fra. i blæsten var sam rædsels slagen for det.. jeg gik først mod det, roste for at han holdte sig i ro, og begyndte at arbejde os tættere på. da jeg ikke kunne komme tættere på gik jeg igennem og lod ham snuse, og gå igennem efter, masser af ros smiley

    jeg har arbejdet med heste der var bange for at gå gennem døre og i bokse (fik hesten ind på 20 min uden problemer) og arbejdet med en pony som var ekstrem bange for biler, dette var dog en lang process jeg desværre aldrig nåede igennem da ponyen blev solgt smiley men alt tager tid og bestemt med en hest der er nem at stresse op, sam kan stadig i en dag eller 2 om året se spøgelser men fra at han så dem hver dag til 1-2 gange om året er en klar forbedring på en hest der stresser over intet. smiley


  • #13   26. maj 2019 Jeg har også en meget sensitiv herre, der kan se ALT - han ser både ting oppe og nede... har aldrig ført haft en hest, der var SÅ god til at orientere sig især opad. Han ser alt omkring sig og er meget observant også i boks, på staldgangen, på folden.

    Han har simpelthen lært, at når han er på arbejde, så er der ro og koncentration, og så kan han ikke gå og kukkelure på alt muligt. Det har virket enormt godt langt hen af vejen, og han er virkeligt en koncentreret og lydig hest under rytter. Han virker faktisk til at slappe godt af i det - han ved, han bare skal koncentrere sig, og så sker der ikke noget smiley Han er virkeligt en rar og arbejdsom hest. Men men, hvis jeg f.eks. skal skridte af, og der er "spændende" ting (pletter på væggene, hunde, mennesker whatever), så kan han tænde vildt op, fordi han ved, han har fri og har tid/overskud til at glo smiley Så han får besked på at gå dybt og roligt, og får lov at strække sig... de dage jeg kan slipper jeg ham selvfølgelig, og de dage/perioder hvor den er meget vågen, bøjer vi lige til siderne og laver lidt "spændende" i skridt for at søge at han koncentrere sig om mig - ikke en hund/plet/ged whatever smiley

    Så måske en god underviser, der kan hjælpe med lydighed under rytter?

    Og så er foder bare enormt vigtigt - min får hovedsageligt wrap og kun 1 kg. vedligeholdfoder om dagen + fiberpiller og olie og vitaminer + ekstra e-vitamin. Får han foder med for meget havre eller sukker, så er han bimmelim smiley Har hørt sindssygt meget godt om Urtefarms produkter - de har to forskellige til netop spooky heste. En du må ride stævner med og en, der er noget baldrian i, så du ikke må starte imens.

    Faktisk så var jeg også til foredrag med Will Rogers, og han sagde faktisk noget rigtig klogt - nemlig at man kan lære en hest at reagerer mere hensigtsmæssigt, men at man aldrig kan pille det helt af den. Dvs. en hest, der har tendens til chok vil fortsat have dette, det har min f.eks., men jeg har så fået lært ham, at han kan blive chokket, og at han så bare skal stå stille. Da han var 2 år blev han chokket og havde flugt-tendens (er dog aldrig løbet som sådan, men det var lidt reaktionen - chok og så halvt løb). Han får stadig chok, hvis nogen eks. kommer rundt om hjørnet, og han ikke lige har hørt dem, eller hvis der står en hest på staldgangen, som han ikke lige har forventet - så giver han et sæt, men slapper nu heldigvis hurtigt af igen smiley Men god tanke at have med smiley


  • #15   27. maj 2019 Det, som flere i tråden nævner, kaldes i læringsteorien overskygning. Det er vildt effektivt, og det skaber en midlertidig tilstand af tillært hjælpeløshed, hvor hesten bliver passiv og vælger at gøre en anden adfærd.
    Afhængigt af situationen så kan man vælge at gøre det aktivt, fordi det kan være den rigtige løsning for hesten i situationen at lære at være mere passiv i sit reaktionsmønster i stedet for aktiv.

    Man skal dog huske på, at man ikke bringer hesten i så passiv en tilstand, at man i stedet for oplever det modsatte. De bliver for passive og slet ikke viser noget som helst. Så får man bragt dem over i det sympatiske nervesystem men i en passiv form, hvor de fryser i stedet for. Det vil sige, at de i virkeligheden er skide bange, men bare ikke viser det.
    Derfor kan en puslmåler fx være god, så man holder øje med om hesten er angst eller bare bliver passiv og er bange indvendigt. Det er den mest underkendte flugtform vi har og samtidig den mest almindelige.

    Jeg ved rigtig meget om præcis det reaktionsmønster, fordi det er sådan jeg selv reagerer, og det er de færreste, der vil erkende det.

    Hvis du kun har haft hesten i to måneder, som du beskriver, så har du givet det alt for lidt tid. Det kan kræve mange års træning at få en hest, der er mere tryg - og nogle heste ser bare mere end andre gør.
    Min hest gennem 15 år, som desværre blev aflivet, blev aldrig helt god. I blæsevejr var han ekstremt årvågen - og ind i mellem lidt spændende at være i nærheden af selv på folden. Derfor skal man acceptere, at heste er forskellige ligesom mennesker, og nogle heste måske har oplevet nogle ting.

    Er hesten så nervøs så giv den tid til at tage til. For nogle tager det måneder at vænne sig til nye omgivelser. Andre endnu længere.
    Faste rammer. Gode rutiner. Samme rutiner hver dag i en periode. Så skal det nok lykkes. Min hest faldt rigtig meget til ro. Han kom hjem til mine forældre. Kom i løsdrift i en fast flok og de sidste år han gik i løsdrift var det kun ham og en anden hest.

    Han fik nogle faste rutiner, og så kom der ro på ham. Han var i perioder ligefrem selskab for en hest, der pludselig blev alene indenfor uden problemer. Han stod inde i en hel uge hele tiden. Kun med meget begrænset foldtid.
    Hans makker blev akut aflivet sidste forår pga. en meget grim spiserørsforstoppelse, og hans nye makker tog hegnet i løsdriften om natten, så de måtte på boks om natten. Det fungerede hun ganske enkelt ikke med.

    Det kan lade sig gøre, men når han var sådan hos tidligere ejer, så skal du kikke i hans miljø og lave tilpasninger der. Det kan godt være svært og kræver en dygtig adfærdsbehandler, der har virkelig meget viden op optimalt hestehold. Det har jeg mødt få, der kan.

    Min egen blev aldrig god i blæsevejr. Han fik fri, hvis det blæste for meget. Det var det nemmeste. Han kunne simpelthen ikke fungere.
    Han var en ener. Sådan en man møder 1 gang. Men han lærte mig meget.


  • #16   27. maj 2019 #15 godt skrevet (:

    Ja, 2 mdr er ikke meget, så vil give ham al den tid han har brug for. Ikke fordi det gør mig noget med de spøgelser, var også bare mere for at se om der var noget der kunne lette hans stress lidt.
    Ved det tager laaaaaaaaang tid før de ordenligt lære både jeg, stedet, rutiner osv osv at kende.

    Han er som sagt tidl distance hest, tænker måske stressen kommer fra han tror han skal i fuuuuld sving (gik tidl. FEI** 120 km) og derved koncentrerre sig om løb, hvorved han før aldrig er "vant" til at se tingene an, og kunne være i sig selv.

    Idag kommer massør, imorgen kiropraktor samtidig med han får ordnet bisser.

    Giver ham derefter lige ro i lidt tid til at kunne vænne sig til hans "nye" krop (:

    Tillid mellem hest og rytter er det vigtigste for mig, og er sikker på det nok skal komme det hele (:





  • #17   27. maj 2019 En ting jeg må spørge til, får han vitaminer ? Da han sådan set ik får fuldfoder pga vægten?
    Tænker han hurtigt kan komme i underskud med vitamin og mineraler som han ik får i wrap og græsset.
    Der er vigtige ting i vitaminer som også understøtter bla nervesystemet smiley selvom han er ny hest, en araber og er ved at tabe sig som i sig selv giver ham mere forbedret energi smiley


  • #18   27. maj 2019 han får vitamin og mineral bolcher ved siden smiley

  • #19   27. maj 2019 Super, det ik der man skal kigge og se om man skulle ændre på det smiley

  • #20   27. maj 2019 Jeg tænker, at det bedste for ham er, at han lærer at tage det mere roligt.
    Du beskriver en hest, der generelt er i et ALT for højt gear. Det lyder, som han ville have godt, af, at han lærte at komme generelt mere ned i stressniveau.

    Lære nogle gode basissignaler. Ikke sådan noget "HMS", hvor det handler om rangstige, dominans og den slags. Helt almindelige solide grundlæggende stop, drej, bak, frem.
    Stop og bak er lidt to sider af samme sag.
    Det handler om at få ham ned i gear. Det kan de fleste gode instruktører hjælpe med. BBH Basisinstruktører er eksperter i den slags. En god Horse In Harmony instruktør kan sikkert også hjælpe.

    Det er nødvendigt at få hans nervesystem mere i balance.
    Kører han alt for meget i det sympatiske i stedet for det parasympatiske producerer han alt for mange stresshormoner; og så vil han have svært ved at tage konstruktivt stilling til de farer han møder. Han er allerede alt for meget på vagt.
    Det er egentligt viden jeg har fra mennesker, men princippet er fuldstændig det samme for alle pattedyr. Vores æld gamle krybdyrhjerne fungerer fuldstændig på samme måde.

    Så du skal simpelthen have hans generelle stressniveau.
    Det er virkelig, virkelig vigtigt. Processen kan godt tage lidt tid, men det kan godt lade sig gøre. Så vil du opleve, at han kommer til at se færre spøgelser. Du skal skabe nogle gode omgivelser for ham, der opfordrer til ro. Tjekke hans fysik - det gør du allerede!
    Sørg for faste, gode rutiner. Minimér alt du kan, der kan stresse ham.

    Nu ved jeg ikke hvilken tandlæge du har ringet efter smiley
    Hvis det er Heidi Nielsen, som kan begge dele, så nævn lige at han ikke helt fungerer. Hun er også dygtig til adfærd - og hestemanagement.


  • #21   27. maj 2019 #20 - du beskriver han lige nøjagtig som han er (: Han er generelt i meget højt gear, og derfor vil jeg gerne have ham til at slappe meget mere af og hvile i sig selv, og ang basis signaler ja.... hehehe.... dem havde han slet ikke "lært" ellers havde han glemt dem totalt. Så vi er stadig igang med at stå stille ved opsidning, højre, venstre, signaler på fremdrift samt stop osv. Ved tidl ejer havde han bare fået lov at ræse afsted, og har på fornemmelsen det er der den er gået galt smiley (:

    Tandlæge samt kiropraktor er samme person (Patricia Equipagen.dk) Snakkede lige med hende, og hun kender tilfældigvis godt moncered fra tidl ejer, og der siger hun faktisk han havde en del låsninger - så virkelig dejligt hun kender til ham og hans historik, så vi kan få "udredt" ham smiley



  • #22   27. maj 2019 Jeg er HELT sikker på, at det er der, hvor den hopper af for ham.
    Han er totalt forvirret, og det giver en meget stresset hest.

    Mit bedste råd er:
    Hop ned på jorden. Find en BBH Basis Instruktør, en Horse In Harmony Træner eller noget i stil med. Hvor bor du? Måske kan jeg hjælpe dig med at finde en, der kunne guide jer I den rigtige retning.
    For det er helt klar det, som der er brug for lige her.

    Og hvorfor ned på jorden:
    Tag 1 skridt ad gangen. Start med at lære ham at starte og stoppe i grimen, bakke - og tag den så derfra. Skab nogle klare rammer, nogle faste rutiner og lig ridningen på hylden et par uger. Din hest vil takke dig.

    Jeg havde selv en hest, der slet ikke havde ro. Han reagerede lige modsat. Han trak sig ind i sig selv og var helt umulig at være i nærheden af. Da vi fik styr på det, så gemte der sig jo en fin hest der inde under.
    Men det kostede også både kiropraktor, tandlæge, sadelmager - og så en masse ændringer i hans mijlø.

    Så man kan godt. Det kræver bare en indsats.


  • #23   27. maj 2019 Overvej at få tjekket hans øjne, har nu kendt to heste der spookede meget og de havde begge to vrøvl med øjnene

  • #24   28. maj 2019 #22 bor ved 6990 ulfborg - og ja helt klart der skal arbejdes (: Massør var ude igår, han var lidt spændt men ikke så det var bekymrende eller voldsomt. Han reagerede dog helt vildt voldsomt på det, så hun var nød til at "give op"

    Kiropraktor kommer imorgen hvor der også skal files tænder.
    Er spændt på at se hvordan han reagere ved kiopraktik.

    Massøren kunne ikke forstå hans måde at reagere på når der ikke var noget som sådan at komme efter i musklerne. Han prøvede at sige noget, men hun kunne ikke tyde hvad smiley

    Så nu må vi se hvad kiropraktoren siger - reagere han stadig voldsomt mærkeligt så kommer dyrlægen ud som det første for at tjekke ham igennem fra hoved til hale!


  • #25   29. maj 2019 http://www.blueberryhill.dk/index.php/find

    Prøv her smiley
    De kan godt være til hjælp. De er eksperter i den type heste. Det var der min rejse selv startede i sin tid.


  • #26   30. maj 2019 Det er på en måde rart lige at få bekræftet her, at man ikke er alene om at have en meget sensitiv type, der nemt er på dupperne smiley

    Min hoppe har også budt mig lidt af hvert, og bliver meget nemt påvirket af hvad som helst, på trods af uendelig meget miljøtræning, og arbejde fra jorden gennem årene.

    Det jeg gør med hende, er hver gang at tune ind på hvilken stemning hun er i når jeg kommer ud til hende, og tilpasse planerne efter det, så vi ikke presser citronen unødvendigt. Simpelthen for at undgå kampe der kun ender i frustration og ærgelse. På den måde kan man også hurtigt få et overblik over om der er bestemte forhold, som er årsagen til adfærden såsom vejr, maskiner der larmer, uvante situationer omkring folden osv. Derudover er jeg også nødt til at mærke meget efter hvor jeg selv er, og hvor meget ro/overskud jeg har. Jeg synes virkelig det er afgørende med de sensitive heste at være 100% ærlig med sig selv, og overfor det man mærker fra hesten, og være tro over for den intuition. Så selv hvis jeg har planlagt en ridetur, og helst vil det, men har en bedre mavefornemmelse om at longere, så er det dét vi gør.
    Jeg benytter mig derudover meget af mental visualisering, alt efter hvilken stemning jeg ønsker at skabe. For uanset hvordan hesten har det, finder jeg det meget væsentligt at være klar i sit eget hoved, ifht. hvad man ønsker og forventer af hesten. Så selvom min hest går og fnyser og er anspændt, så bliver jeg ved med at visualisere at hun går med sænket hoved og er afslappet, og evt sætter jeg også ord på fx: jeg kan godt se du er anspændt og nervøs, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at vi bare gik stille og roligt.
    Derudover benytter jeg mig af positiv forstærkning, for at øge hende positive oplevelse i utrygge situationer.
    Det kan være utrolig komplekst hvis det er en del af hestens personlighed at være meget sensitiv og nemt påvirkelig, og selvom jeg gør alt hvad jeg kan for at hjælpe hende, er der bare dage, hvor det er bedst helt at lade vær, og i stedet prøve dagen efter. Og det er en erkendelse der i hvertfald også har givet mig mere ro på smiley


  • #27   3. jun 2019 Prøv KST eller osteopati, når den reagerer sådan på massage, så tyder det på, at der er noget i kroppen der stresser den.

Kommentér på:
Ser spøgelser

Annonce