{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
592 visninger | Oprettet:

"Forurening" fra biler {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har, som nogle måske har set i mine statusbeskeder, her i foråret gået og samlet urter, som jeg har tørret og vil fodre til min hoppe.
Jeg har også læst en del om plukning af urter, og der er et spørgsmål, som virkelig trænger sig på. Og nu vil jeg altså gerne spørge jer - måske I har et svar?

Der står en masse om, at det er rigtig vigtigt, at man kun plukker på steder, hvor planterne ikke udsættes for en masse bilos. For mig giver det jo rigtig god mening, og det har jeg derfor holdt mig til.
Men, hvis det er så vigtigt, at planterne ikke er udsat for os, hvorfor er man så ikke opmærksom ift. græs, wrap, hø, halm og diverse? Altså, jeg ser da tit heste, der har græsfolde ud mod motorvejen. Eller landeveje. Og også at der slåes på marker, der ligger mod motorvej/store befærdede landeveje?
Altså, er det overhovedet så vigtigt at gå op i, om urterne er taget fra det ene eller det andet sted? Og hvis det er - hvorfor er det så ikke vigtigt med alt det stråfoder, som vi gladeligt fodrer vores heste med? Urterne er jo kun en lillebitte procentdel af foderet ift. grovfoderet, der i hvert fald for min hoppes vedkommende er langt over 90% af hendes kost i vinterhalvåret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Forurening" fra biler
  • #1   7. jun 2019 Det helt store problem er, at en genial ingeniør opdagede at bly tilsat i benzin får motoren til at banke mindre.
    Bly er et tungmetal.
    Det ophober sig i løbet af et langt liv, både fra kød og planteføde.
    Og hvis man æder noget kød, som har bly i kroppen, så bliver det opkoncentreret I fødekæden.
    Selvom bly ikke længere bliver tilsat til benzin, så er jorden tæt på tungt trafikerede veje stadig tungt forurenende de næste 100 år eller deromkring.

    For hver gang du bevæger dig en ekstra meter væk fra vejen, reduceres forureningen til 1/10.

    Så, forureningen er hvad den er i vejkanten.
    En meter væk kun 1/10.
    To meter væk 1/10 af 1/10 = 1/100.
    Tre meter 10/10 af 1/100 = 1/1000.

    Så.
    Heste har relativ få leveår til at ophobe tungmetaller i. 6-26 år imod menneskers 86 år.
    Vi holder ikke heste for at æde dem.
    De yderste meter af en mark udgør få procent, og det er trods en brøkdel af markerne der har tungt trafikerede veje langs marken.

    Og ja, tørrede urter er en brøkdel af foderet.
    Men hold dig et par meter fra tung trafik alligevel, så er du på rette spor.
    Mest fordi - det er ikke sjovt at bukke sig ned og pege med rumpen ud til biler, der passerer så tæt forbi at kjolen blafrer...


  • #2   8. jun 2019 He he DR WHO- elsker din sidste kommentar smiley smiley god humor. smiley smiley
    TS et rigtig godt og spændende emne synes jeg smiley smiley


  • #3   8. jun 2019 Blafrende kjole smiley smiley smiley

    Ellers god forklaring mht afstand og minimering af forurening

    Mvh Charlotte


  • #4   11. jun 2019 Mega godt emne! Jeg har altid fået at cide at hesten ikke må græsse i vejkanten, så det får den ikke lov til smiley Og jeg tænker også tit på, når min hund æder græs i rabatten, at det bør hun ikke, men prøv at fortælle hende det!

    Who: jeg elsker din sidste kommentar og din humor!!! smiley


Kommentér på:
"Forurening" fra biler

Annonce