{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Pels på føl og ældre {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hest på 12 og føl..

Ikke føls mor

Men begge har en total fåre pels vi har 30 g
Og selvom jeg strigler sker der intet...

De sveder begge voldsomt til dagligt


Kan jeg give noget så pelsen ryger af her i varmen
De får begge vitaminer men sker bare intet


Hjælp hjælp (;


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pels på føl og ældre
  • #1   26. jun 2019 Du skal helt sikkert få tager nogle blodprøver på dem begge. Det kunne virkelig tyde på at de mangler et eller andet vitamin/mineral eller de evt begge står med mave sår eller sår i tarmene og derved ikke kan optage vitaminer/mineral fra foderet.


  • #2   26. jun 2019 Det er da meget normalt at føl, står med følpels og at den først løser sig sener på året. Hoppen ville jeg give B-vitamin og en zink kur

  • #3   26. jun 2019 Sjovt, jeg havde læst det som en 1 års. Det beklager jeg meget. Mange gange når mine føl aldrig at tabe følpelsen før vinteren kommer, så den skal du ik være bekymret for, hvis blot den kan søge skygge.

    Den 12 års burde dog have tabt vinterpelsen helt nu, så den ville jeg få tjekket


  • #4   26. jun 2019 Tak for alle de fine råd ...vores andre føl har tabt deres pels men den her har sådan en grise pels fåre pels smiley der krøller helt vildt..

    Jeg prøver give en zink kur og b vitamin.

    Begge har taget blodprøver samt ormekur af dyrlægen og alt så fint ud ..

    Ved os godt pelsen ikke gør nogen skade men ser så dumt ud når vi snart skal til kårring osv.. Tak for råd..


  • #5   26. jun 2019 Følpels ser bare tosset ud.. smiley Sådan så min også ud.. Hun er et år nu og er lige blevet færdig med at smide pelsen, og er blevet så fin.. smiley

  • #6   26. jun 2019 Få tjekket den ældre for Cushing/PPID

  • #7   26. jun 2019 Enig med krikken, få den undersøgt for ppid, det er en simpel blodprøve (ikke den "normale" denne skal tages fastende)
    Min venindes hoppeføl fra sidste år, havde også rigtig fåre pels og har først smidt det i år.


  • #8   27. jun 2019 Har kun lige skimtet tråden
    Er den ældre ormebehandlet? Var denne bredspektet?
    - jeg har ofte set heste, med højt ormetal, der har svært ved at tabe pelsen.

    Som de andre i tråden nævner kan der være andre alvorlige tilstande, f.eks ppid. Mavesår.

    Der kan ligeledes være dårlige forhold i vitamineral balancen - for lidt og for meget, kan begge lave ravage.

    Dårlig fordøjelse- optagelse, udnyttelse. Toksiner - svampesporer, sprøjtemidler, konservering, mfl. Kan også hace en betydning.

    Hvis du sender mig en besked, med oplysninger om hvad den store får tildelt, både grovfoder, kraftfoder, vitaminer og mineraler, og div. Tilskud.
    Så kigger jeg gerne på om tildelingen er optimal.
    Gerne med en emailadresse, eller andet, jeg kan sende en fil eller et billede til.


    Føllet er jeg ikke så bange for. Alt efter alderen selvfølgelig.
    Det er lidt forskelligt hvornår de smider følpelsen. Min nabo er avler, og følger lidt med i de små på marken ved siden af vores hus. Her går der pt to stk, født med få dages mellemrum, den ene har smidt alt, den anden er lidt dunet og pjusket endnu.




Kommentér på:
Pels på føl og ældre

Annonce