{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.975 visninger | Oprettet:

Hvorfor er nogen mennesker "onde"? {{forumTopicSubject}}

Sidder og drikke min morgenkaffe og havde nær fået oversprøjtet spisebordet med kaffe, efter jeg så overskriften på denne artikel smiley smiley
og samtidig bliver jeg føelsesmæssigt så ked af det smiley . Jeg kan se og mærke situationen for mig (som killing), hvordan den killing må blive så bange for at en hånd tager fat i killingen og bliver ført ud af et vindue på bilen og alt suser, det går stærkt. Panikken breder sig i killingen, den opfatter situationen farlig og den forsøger at klamrer sig fast til hånden som den stoler blindt på den ikke vil gøre den noget ondt.
Hånden slipper taget i killingen og killingen kæmper for at overleve, den kan ikke få kløerne i den hånd som gav slip på den og killingen falder til jorden med sådan en fart, som ellers ville slå det lille væsen ihjel. Bange og forslået, efterladt af det menneske, som den stolede så blindt på ikke vil gøre den noget ondt, er nu efterladt til sig selv i den store verden smiley smiley
hvad har killingen gjort dette menneske?

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-07-21-kattekilling-smidt-ud-af-vindue-paa-bil-det-er-fuldstaendig-mangel-paa-medfoelelse

Jeg kan ikke beskrive den føelse der er i mig lige nu, jeg er så gal at hvis jeg mødte den person, så jeg simpelthen blive et voldeligt menneske.
Jeg kommer aldrig til at forstå disse her "mennesker".
Hvordan kan man få sig til at gøre det? Hvordan kan man få disse her tanker om at gøre et dyr fortræd, for at slå det ihjel på en uhumansk måde. Hvordan kan man planlægge disse grimme tanker og føre det ud i livet?
Hvorfor kan man ikke tag et ansvar som man selv valgt. Enten har man takket ja til en killing eller også har man ikke, sørget for ens hunkat er blevet neutraliseret smiley
Er jeg et bedre menneske fordi jeg faktisk indrømmer at jeg kunne blive et voldeligt menneske overfor udøveren af denne killing? Besidder jeg det samme "onde" gen, som vi mennesker er født med?

Forklar mig der gør at mange menneske kan behandle deres dyr sådan her. For jeg kan ikke forstå det smiley


Jeg sidder seriøst og prøver at falde ned, min kat er lige væltet ind ad vinduet og er helt gennemblødt. Lige nu ligger han på skødet af sin ejer, som er dybt frustreret og ulykkelig over endnu af disse artikler og samtidigt er så hammerne rasende




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er nogen mennesker "onde"?
  • #1   21. jul 2019 Jeg forstår det heller ikke, hvordan man “bare” kan tænke tanken, for slet ikke at udfører det.

    Jeg tror, at det er mennesker som er så afstumpet rent empatisk, som gør sådan noget. De kan gør det for sjov, for at vise andre de tør, fordi det er praktisk og nemt at fjerne et problem på den måde, fordi de føler sig som herre over liv og død.
    Og det er endnu mere skræmmende, at det betyder, at alt andet levende ikke betyder noget for de mennesker, som har den afstumpethed.
    Det er “nemt” at starte med et lillebitte dyr, og når man så har gjort det, så er springet til andre dyr og mennesker lille - de her afstumpede mennesker er “tikkende bomber” mod både dyr og mennesker.

    De findes derud - og vi “normale empatiske” vil aldrig komme til at forstå deres handlinger, fordi deres grund til at gøre det, er så fjernt fra vores tankegang.

    Nu har vi heldigvis fået dyrepoliti, og jeg håber at fremtidige sager og domme vil hjælpe på problemet med dyremishandling af denne kaliber - for de mennesker som mangler empati er slet ikke dumme ifht hvis de selv bliver straffet for ugerningen, det er det eneste som kan stoppe dem - nemlig straf for ugerningen som derved går ud over dem selv. Men de vil aldrig stoppe pga empati mod dyret eller mennesket de er i gang med at mishandle.

    Mvh Charlotte


  • #3   21. jul 2019 Historisk set har mennesker gjort mange grumme ting med/imod dyr i deres varetægt.
    Og på datiden var det vel at mærke socialt acceptable handlinger.

    Fx middelalderens tradioner rundt omkring med at smide en ged ud af et kirketårn, vores egen med at putte levende katte i fastelavn tønder.
    Eller soldaternes lærlinge / riddernes væbner, der lærte at gøre ting med den fornødne mængde vold og kraft (selvom man vidste, det ville gøre ondt på sig selv) ved at man bandt en kat, så den hang i en kort snor fra en pæl. Cirka i hovedhøjde. Og så fik knægten bundet hænderne på ryggen, opgaven var at slå katten ihjel ved at nikke den en skalle med sin egen pande. Det krævede nogle forsøg at lære teknikken, og gav nogle rifter, men så kunne knægten lære at nikke hårdt nok fra starten af!

    Den røde tråd er, at hvis man anser dyret for et symbol på djævelens tjenere eller en simpel genstand, så er det bare at gøre disse ting.

    Jeg kunne ikke dræbe en kat ved at nikke den en skalle.
    Men jeg kunne nok godt ødelægge en Margrethe skål, hvis jeg vandt et væddemål på den måde.
    - Hvis idioten anser kat =ting, så er det jo ikke meget værre at smide en kat ud end at smide skrald ud?
    -Jeg tror dog at det syn på dyr er meget sjældent nu om stunder.
    Der er derimod en ICD10 kode for folk, der ikke har personlighedsforstyrrelser men bare holder sig til adfærd der er social accepteret i en lillebitte subgruppe. Ligesom rockeren, der er en hengiven far - og som rask væk knepper ludere på firmarejser eller skyder et menneske der er i bad standing - fordi det er sådan man gør. Her er der ikke nødvendigvis psykopati, men, nåja, en subgruppe med meget sære normer.

    Må gerningsmandens arme krympe og hans røv klø.


  • #4   21. jul 2019 Det er så forfærdeligt hvordan nogle mennesker behandler dyr! Jeg bliver vred, ked, føler mig magtesløs og vil så gerne kunne gøre noget for at hjælpe!

    Jeg er af den overbevisning at når man anskaffer sig et dyr, så anskaffer man sig et ansvar, ergo man neutraliserer sine katte og hunde (med mindre man opdrætter) så man ikke ender op med upsere.

    Jeg så fornyeligt et program fra USA hvor en mand havde en del hunde på hans grund, de fandt 2 døde hunde, en anden hang i sit halsbånd og kunne ikke komme fri, det var en ræve med få dage gamle hvalpe, hun ikke kunne komme til. En anden hund havde så stor kræft knude bag på at de ikke kunne rede den.
    Manden var af den overbevisning at naturen går sin gang, han mente ikke at man skylle tage ril dyrlæge og at det desuden er synd at aflive et dyr. Hans holdninger rystede mig, tænk at mene at dyr, man har anskaffet sig, ikke skal tages af, men at naturen går sin gang og at de skal dø af sig selv. Suk!


  • #6   21. jul 2019 Jeg håber at killingen har været så lille, at den ikke har haft åndsnærværelse til at være klar over, hvad der var på vej.
    Men nogen tænker med rø... istedet for at få deres hunkat neutraliseret i tide, så uønskede killinger undgås i fremtiden.


  • #7   21. jul 2019 Bliver så arig og ked når jeg læser sådan noget. Hvad er det der får nennesker til at være sådan. De burte udsættes for det samme >:(??????

  • #8   21. jul 2019 husker der var nogle der kørte bag en bil der smed 2-3 katte ud af en kørende bil. føren af den bil med katte prøvede nok at at få andre bilister til at køre dem over, hvilket også lykkedes for en..

    min veninde oplevede det samme for ikke så længe siden i Esbjerg.. 3 killinger, den ene stak af, den anden måtte aflives og den 3 blev redet..

    jeg har også arbejdet i en stald hvor normalen var at slå, sparke, tæske med pisk og skovl var en normal ting smiley


  • #9   22. jul 2019 Nogle mennesker syndes ikke det er i orden og tag penge for og tag dem på et dyrværg heller et kattehjem. folk har ikke råd til det. derfor gør folk dumme ting. og katten er et let offer . for mennesker- smiley

  • #10   22. jul 2019 Jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor et dyr skal lide overlast ved at blive "aflivet" på den mest uhumane metode. ALDRIG. Ville man selv lide overlast når ens dage er talte?
    Det gør mig så ondt at der findes de her mennesker og jeg har samme tanke som Charlotte, at der ikke kan være langt fra at pine dyr til at slå et menneske ihjel...


  • #11   22. jul 2019 Jeg blev også helt ude af den når jeg læste den.. smiley jeg har ofte været rystet når jeg har oplevet hvordan nogle samfund/kulturer holder dyr.. Og hvor meget mindre empati de har for dyrene end vores kultur. Det handler meget om (medmindre vi taler om sociopatiske træk) hvordan vi opdrager vores børn til at tænke om og omgås dyrene. Jeg har da også oplevet danske familier med hund og børn, hvor børnene fik lov til at hive hunden i ørene og kravle rundt ovenpå den osv smiley nul respekt for at hunden viste ubehag ved det.. smiley så det vores arbejde at vise børn og unge hvordan man behandler dyr, får man det ikke at vide, så lærer man det heller ikke..

    Mvh TT


  • #12   23. jul 2019 Jeg indrømmer, at jeg er så stjerne naiv, at jeg tror at der er meget få mennesker der ville gøre "rendyrket onde ting" som fx at smide killinger ud af et vindue, hvis de erkendte hvad de gjorde.
    Den grad af patologi, der skal til at gøre onde ting med fuldt overlæg, af en der forstår hvad der sker, tror jeg er sjælden.

    Der er nødt til at være nogle psykologiske forsvarsmekanismer, der slår til.
    Fx dumhed.
    Fortrængning.
    Akademisering (den bruger jeg næsten dagligt. "Har du ondt i foden der?" Jeg undersøger. "Jeps. Det er brækket, så nu skal vi...")

    Modargumentet er alle de små børn, der kigger på dyr. Tænker. Og stikker en finger ind i øjet på dyret- og ja, de er gamle nok til at gennemskue at den slags ikke er rart.
    -Den observation antyder, at alle selv har hele skalaen af potentiel adfærd indeni sig.


  • #14   23. jul 2019 Vi mennesker har bare udviklet en, kedelig, brug og smid væk kultur også hvad angår dyr. Forældre syntes dyrebørn er søde, men glemmer at de ikke er en ting, man bare kan stille tilbage på hylden, som legetøjet, når de ikke gider det mere. I dette tilfælle, killinger, er de pludselig blevet så store, at de er begyndt at kravle i gardinerne og hvæsse klør i den dyre designer lædersofa. Så er den nemme løsning, at komme dem i en papkasse og smide i en skov, eller ud af vinduet på den kørende bil. Ingen dyr der piber eller en ubehagelig oplevelse med en masse blod. Dejligt. Ude af øje, ude af sind. Og hvad?? En kat kan jo spise mus, den skal nok klare sig.... eller not.
    Vi har nok alle oplevet de mennesker, både på opstaldnings stedet, eller kender nogen der anskaffer sig dyr ang mas, uden at kunne passe dem ordentligt.
    Måske et tvunget kursus i dyrepasning kunne være en mulighed, før man skal kunne anskaffe sig et kæledyr. En slags "kørekort" med teoriprøve. Mere opsøgende dyrepoliti.
    Men hvad ved jeg?... bare tanker herfra.


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #15   29. jul 2019 En rigtig grim hændelse. Det er desværre. hvad man ser mere og mere her i Danmark. Her på HG er vi alle dyre-elskere og vil gerne give vores dyr optimale forhold, ud fra hvad vi hver især synes er korrekt, og har muligheder for. Vores dyr lever for det meste som prinser og prinsesser, alt efter vores pengepung. Nogle lever under elendige forhold.
    Hvem er forbillede for denne lille mis. En mor, TV, regering. Alle dårlige nyheder løber stærkt i dag.
    Sidste år blev det vedtaget, at vilde dyr skulle være slut i cirkus. I dag står 3 elefanter fra Arena i "isulation" i 15 m2 bokse. Der har de stået i snart et år. Regeringen siger A = slut med curkus, men ikke B = send dem videre til Knutenborg. Heste dør af sult på Naturforeningens fredede græsområder fordi de tror at et tamdyr kan leve på en "mark". Nogle gør som sket i historien: efterladte heste i Australien efter krigen, heste efterladt af spaniolerne / portogiserne i Amerika, heste efterladt i nordafrika af englænderne, tyskerne o.i.. Her er tale om tamdyr. Det er ikke i andres øjne unormalt at, "slippe" dyr ud i fri natur, på den ene eller anden måde. Ovennævnte er barbarisk. Det er bare ikke en hesteejers natur at gøre andet, end det man mener er bedst for sin hest eller andet dyr.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #16   29. jul 2019 De er bange for at se døden i øjnene. Og så glemmer de at tænke sig om.
    Min gamle far sagde engang: Der kan opstå situationer, hvor døden ikke er det værste!


  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #17   30. jul 2019 Jeg er helt tom for ord. Jeg tror jeg er sådan et stort dyremenneske, at jeg altid sætte dem før mig. Selv de grimmeste produktionsdyr falder jeg for. Jeg kan simpelhen ikke forstå hvordan nogle kan tænke at de kommer før andre væsner. smiley

  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #18   30. jul 2019 Britt N en lignende løsning kunne være at gøre det meget billigt/nemt/nødvendigt at få neutraliseret dem. Så får de ikke nær så mange killinger.

Kommentér på:
Hvorfor er nogen mennesker "onde"?

Annonce