{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

Dækner og vinterpels - ældre heste {{forumTopicSubject}}

Hej hej,
Ved jeg er lidt tidligt på den, men jeg går og tænker på/overvejer om min 23-årige new forest pony kunne gå uden dækken til vinter. Det har han ikke gjort før, da han har været redet hver dag året rundt, men i år kommer til at stå et sted uden ridehus, og hvor ridning bliver på et hyggeplan og blot et par gange om ugen. Synes det ville være dejligt hvis han kunne gå uden, så man slipper for alt dækkenarbejde, samtig med at han får "fri bevægelse" og frie klø-muligheder smiley
Har dog ingen erfaring med det, og af hvad jeg har læst mig frem til, er det ellers en god ide med dækken til ældre heste, fordi de ellers kan have svært ved at holde huld/sætte en varm pels?

Er der nogle der har nogle kloge tanker eller god erfaring angående ældre heste og deres vinterpels? Evt. råd?
-Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækner og vinterpels - ældre heste
  • #1   7. aug 2019 Jeg ville prøve at lade ham gå uden dækken og så være opmærksom på om han fryser og begynder at tabe sig. Gør han det så må du jo lægge dækken på smiley

    Der er mange ældre heste som går uden dækken smiley


  • #2   7. aug 2019 Min fjordhest som nu er 24, han har gået uden dækken i hvert faldt de sidste 8 år. Og det fungere. Han skal have en del at spise, for at undgå at han taber sig, og han spiser ikke hvad som helst. Men bare han får nok, (af det foder han kan lide) så er der ingen problemer.

    Han sætter pels som en isbjørn vil være musundelig på. Han har klart den tykkeste pels af de 3 jeg har.


  • #3   7. aug 2019 Min appaloosa på 22 har gået uden dækken de fleste år jeg har haft ham. Han ligner en halv islænder med den pels han sætter. Har aldrig haft problemer

  • #4   7. aug 2019 Min Holstener på 23 skal ha dækken på. Det er ikke fordi hun ikke sætter pels nok, for det gør hun. Men hun bliver bare tynd og utrivelig, at se på. Hun bruger for meget energi på at holde varmen og det tager hun fra sit huld. Og skal hilse og sige, at det koster KASSEN, at fodre op igen, midt om vinteren. smiley

    Jeg har ellers altid været imod, at ligge frakker på heste. Men med hende, har jeg måttet gøre det. Ellers ligner hun et udsultet øg. Hun er slank i forvejen, så ingen dækken er = med radmager øg. Og den slanke hest ÆDER. Hold da op, hun kan sætte noget til livs. Den anden derimod, ligner en tønde på 4 ben og får kun vitaminer og en håndfuld foder, ellers gider hun ikke vitaminerne og så hø selvf, alt det hun kan æde.


  • #5   7. aug 2019 Det er jo racebestemt. Begge mine er 19 år, og den gule kan godt gå uden dækken, den klipper jeg endda, så den kan komme af med varmen. Den store skal have dækken på, ellers trives den simpelthen ikke. Selv de dage her med 18-19 grader synes at være koldt for det bette skind.

    Jeg klipper hele hesten, for at reducere behovet for pelspleje med dækken på. Mine heste står i isoleret stald med stabil temperatur på 10-12 grader i vinterhalvåret. Den store har et 200 g dækken på inde, på de kolde dage har han 400 g på ude, hvis han skal være ude i mere end en time.


  • #6   7. aug 2019 Jeg havde bare forsøgt. Min DV havde sin første vinter uden dækken i 2014, og var helt sikker på at hun ville fryse, men hun satte bare en kort, tæt pels, og har ikke brugt dækken siden smiley

  • #7   7. aug 2019 Min gamle sportspony vallak tog sin sidste vinter uden dækken på. Da var han ml 24-26 (præcis alder ukendt). Det gik fint.

  • #8   7. aug 2019 det må jo bare komme an på en prøve
    hvis vi ender med en kanon hård vinter ja så kan det godt være at du ender med at må smide et dækken på ham alligevel
    men får vi en vinter som vi plejer ja så tænker jeg at han muligvis godt kan

    du må prøve dig frem.


  • #9   7. aug 2019 Start uden og se det an.
    Der er intet der er standard.
    Mine gamle dame havde dækken på de 3 sidste år, hun ku slet ikke holde varmen.
    Hun havde pels som en islænder (hånden forsvandt i pels), men hun gik med 200-400g om vinteren.


  • #10   7. aug 2019 Okay, kan godt høre det er meget individuelt fra hest til hest. Men tak for input mht. erfaringer. smiley
    Og ja okay, så kan man jf. #4 måske også overveje det økonomisk ift. hvis hesten har brug for en stor ekstra portion foder?... smiley


  • #11   7. aug 2019
    Prøv dig frem - måske den kan holde huld og holde varmen, måske ikke.
    Det er bare og prøve. Nogle heste der kun har haft dækken på af praktiske årsager kan man fint lade gå uden dækken, andre fungere det ikke med.


  • #12   11. aug 2019 Jeg har en shetlænder på 28 som går uden dækken det meste af vinteren, han får dog regndækken på hvis der er meget nedbør på vejrudsigten.

Kommentér på:
Dækner og vinterpels - ældre heste

Annonce