710 visninger
|
Oprettet:
Musli med høj korn procent {{forumTopicSubject}}
Hvad kender i billig musli, med høj korn andel?
Jeg har i de sidste år brugt heste kraft fra tjørnhøj mølle, men de er begyndt at lave lucerståene længere, så nu pakker foderet i min foderautomat, også får mine høns ikke mad, det er noget træls.
Jeg skal have en form for musli i foderautomaten, da rene hønsepiller bare løber lige igennem, og lægger frit tilgengængeligt for rotter og mus.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Er det heste eller høns, du vil fodre?
aug 2016
Min barndoms dyrlæge avlede racehøns, og det var det tørfoder de fik
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Nej jeg kan ikke bruge halv hønse foder og halv korn, da det vil løbe lige gennem automaten, derfor SKAL det være en form for musli, hvor der er en smugle modstand. Derfor heste-musli til mine høns.
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 44
jul 2015
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Det vil ikke sidde fast i automater.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
jul 2015
Hønen: fordi mine høns lægger flere æg på musli+sojaskrå end på rigtig hønsefoder, og mine høns ikke rigtig synes om smagen på rigtig hønsefoder. og fordi jeg jo har en automat, så hvorfor købe en ny? og rigtig hønsefoder det som nævnt løbe lige igennem, til stor glæde for mus og rotter.
Jeg skal bare have fundet en anden kornholdig musli uden lange græs/lucerne stykker i. også må den gerne være billig.
aug 2016
Hvor mange høns har du?
Hvor mange penge bruger du på foder?
Hvis det er helt umuligt at finde et egnet mærke, så skift foderbeholder.
Det er måske den billigste metode.
...
Den med at de får forskellige ting i müsli.
Andet kraftfoder burde indholde ca lignende næringsstoffer - men dyr kan være frygtelig skeptiske ift foderskift.
Du kan blande nyt foder i eksisterende mærke - eller være ond og give høns en kold tyrker.
Ofte spiser de det, når de ikke har haft deres yndlingsmærke i et par døgn.
jul 2015
Jeg har 25 høns
Jeg bruger ca 100 kr om ugen på foder til dem. Pt får de, hestekraft, korn, lucerne, lidt hønsepiller i automaten. Dertil daglig rester fra kantinen fra mit arbejde. + hvad de selv finder af græs, ukrudt orm og biller. Så mine høns får en ret alsidig kost, hvilket jeg værdsætter.
Jeg tænker ikke, at det vil være umuligt at finde en anden billig musli, uden lucerne eller hø stykker i.
Så alt jeg spørger om, er hvad i kender af andre kornholde muslier?
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 127
jul 2015
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 127
jul 2015
Så det er næsten dobbelt pris. men det ser lækker ud.
jul 2015
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
jul 2015
jul 2015
På den måde kan mine høns nå fodret men mus og rotter kan ikke nå op til fjederen.
Så hele kunstarten er at få foder til bliver oppe i fjederen (f.eks. Korn og hønsepiller løber lige igennem, til glæde for mus og rotter) men uden af foderet pakker oppe i tønden, og derved ikke løber ned i fjederen.
Pt er jeg ved at lave forsøg med kalvefoder, det kan jeg købe billigt hos naboen, deri blandet soyaskrå og hønsefoder.
aug 2016
Hvis jeg var dig, havde jeg spurgt nogle jægere.
Fx Facebook gruppen Alle os der går på jagt.
Der er der mange brugere, der bruger netop den foderbøtte og derfor kan svare præcis på hvilke foderemner den er god til.
God jagt på det perfekte foder.
jul 2015
En ny fodertønde, ville kunne holde på kornet og hønsefoderet, men mine høns kan bedre lide musli end hønse piller, derfor er fjederen udvider til at kunne håndtere musli. Også kan den ikke holde på korn og hønsepiller. Hvilket faktisk også er ligemeget, da det ikke er en ønskværdig fodring.
jul 2015
Og hvorfor gøre det, når jeg ikke vil fodre med hønsepiller? Jeg får flere æg og en flottere høne på musli+soyaskrå end på hønsepiller.
Mit problem er jo ikke at fodret løber ud. Mit problem er jo at foderet IKKE løber til, da produceten har ændre stålængen, og derfor kan jeg ikke bruge den musli jeg plejer, og søger derfor ideer til andre.
jul 2015
Jeg har også en del alm. foder-tårne-automater til høns. (vi købte ejendommen incl ragelse, og forrige, forrige ejer havde en del høns, og der ligger foder-tårne efter dem) men i dem kan mus og rotter gå i.
Pga mus og rotter og det faktum mine høns ikke synes om hønsepiller, musli smager åbenbart bedre, så har jeg faktisk kun brug for råd om en anden musli blanding, som ville kunne fungere i min fodertønde. Altså en som ikke indeholder strå.
jul 2015
og med hensyn til din bekymring om mine høns får det de skal have. Kan jeg kun konstatere at efter jeg skiftede hønsepille ud med musli og soyaskrå, at:
1) mine høns lægger generelt flere æg
2) mine høns har en pænere fjerdragt.
3) ingen af mine høns mangler fjer også de ældre høns
4) mine høns lægger flere æg i en højere alder, altså jeg kan beholde hønsene i længere tid.
5) mine høns er i bedre huld.
- så jeg tvivler ret meget på at de ikke får hvad de skal have. For hvis mine høns havde mangler, ville de nok ikke forbedre sig på disse punkter.
Musli med høj korn procent