{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.107 visninger | Oprettet:

Muddeeeeeeeeer..... {{forumTopicSubject}}

Hej venner smiley

jeghadermudderjeghadermudderjeghadermudderjeghadermudderjeghadermudderjeghadermudderaltså...

Lad os snakke lidt om mudder.

Her er mudderret kode-dybt ved indgangen til løsdriftstalden, som er det værste sted. Det svupper og splatter og er så træls... jeg synes også hestene virker trætte af det - forsøger altid at undgå det. Jeg forsøger at få skyllet min hests ben dagligt og give hende et par timers mudderpause hver dag. Men det er stadig træls.

Synes også min hest er lidt "kløen". Som om det fugtige vejr er hårdt ved huden. Kender I det?

Har I oplevet problemer med muk?

Har I gjort nogle tiltag for at mindske mudderproblemet? Og har det virket?

God aften til jer alle, håber I har nogle gode, lune, tørre steder at krybe hen i dette våde, kolde vejr smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muddeeeeeeeeer.....
  • #1   12. okt 2019 Jeg har lagt nøddesten ved indgangen, og er ved at skulle hente nogle fliser for at lave et tørt område omkring høhækken, også tænker jeg at jeg måske på sigt vil lægge de måtter ud til/fra laden og høhækken smiley

    Mvh TT


  • #2   12. okt 2019 Der hvor jeg bor nu, har vi tørre og mudderfri folde hele året. smiley smiley smiley Hurra for sandjord smiley

    Men som barn boede jeg i storevildmose, og knæhøjt mudder hverdag hele vinteren var normen. Vi gjorde ikke noget, lod mudderet tørre, og børstede det af, og der var bestemt ikke hverdag vi fik det børstet af. Og vi havde ALDRIG en hest med mug.

    Vi gjorde ikke noget for at mindske det. Stald ejer lagde efter nogle på, spalter ned, fra stalddør til mødding, hvilket gjorde udmøgning betydelig lettere, end da vi skulle kæmpe med en tung trillebør og mudder. Ellers ingen ting. Og hestene var sunde og mudder var bare en naturlig ting af hestelivet om vinteren, der var det for alle hesteejere i området.

    Det mest trælse, var når støvlen blev siddende i mudderet, når man trak foden til sig, i forsøget i at passere mudderet.


  • #4   12. okt 2019 Vi har stabil grus ved høkasser og led smiley Vi har ler jord, så der bliver hurtigt meget mudret og klamt.

  • #5   12. okt 2019 Vi har fredet jord og må ikke lægge grus mm ud. Vi har ikke vildt meget mudder dog. Men vi har i stedet indkøbt heavymats sidste år som blev placeret ved led, vand og wrapskur. I sommers hev vi dem op og gjorde dem rent. Vi har nu lagt dem ved det ene led og vi skal snart til at bygge nyt wrapskur (da vi desværre ikke har det gamle mere), hvor de også skal ligges omkring. Vi satser på at købe flere når kontoen er i plus igen smiley

    De slæber mudder med ind over dem, særlig ved wrappen, så vi tænker at lave en form for ramme rundt om i år, så de skal løfte fødderne når de går ind på dem.




    profilbillede
  • #6   12. okt 2019 Jeg har også tyk lerjord på mine folde, så har over et par år indkøbt heavymats - jeg får min “gravkomand” til at skrabe mudder af og samtidig muge ud i læskurene et par gange om året. smiley

    Men muk har jeg meget meget sjældent, og primært om sommeren, hvis de har fået små skrammer i kodepartiet - faktisk aldrig om vinteren smiley

    Til gengæld skyller jeg så heller aldrig ben smiley For med de minimal mængder af mudder de får på hovene og lidt strint op af benene, når de spæner rundt og leger, så tror jeg det er sundere at strigle når de er tørre, end at fugte huden mere op.

    Mvh Charlotte


  • #7   14. okt 2019 Der hvor jeg stod før, var foldene jordfolde af begrænset størrelse - og min hest gik i glat mudder de 4-5 timer, den var ude. Han HADER HADER HADER vandpytter og mudder, og det begrænser ham meget... tror simpelthen han føler sig usikker, for jeg oplever lidt samme fornemmelse i hans krop, hvis han går i en dyb/glat bund til ridestævner. Han fik skyllet ben af personalet hver dag (han har 4 hvide ben). Min dyrlæge anbefalede mig at få spulet hans ben for at undgå mug.

    Det var simpelthen så træls. Jeg flyttede til et andet sted, og her har vi græsfolde året rundt. Kun i hjørnet ved indlukningsstedet er der en smule mudder nu, hvor det har regnet så meget, men ikke engang så vi behøver skylle ben... Sikke en lettelse, det er smiley Mudder er fuldstændigt et glemt kapitel her, og min hest elsker det smiley


  • #9   14. okt 2019 Nana E, hvor skriver du fedt - jeg kan lige forestille mig dine heste! ;D

    I vores læskur, som lader til at ligne dit meget, har vi lagt et tykt lag groft træflis. Der er også lagt træstammer langs kanten, for at holde på det. Ovenpå har vi så lagt tørv, for at det også er en god soveplads, og det holder mega godt tørt i al slags vejr året rundt. Meget bedre end jeg havde regnet med i første omgang, faktisk. Tror også det ville fungere fint med flis bare, men den faste kant af stammerne omkring lader til at gøre en stor forskel. smiley


  • #10   14. okt 2019 Åhhh ja legende kræ kan pløje de fleste folde op - mine gør det også, og her er “tag fat” rundt om læskurene et hit smiley
    Onde onde mig har nu forhindret den spøg ved at lave en grovfoderfold, så man ikke længere kan lave 100 km/t fræs rundt om det ene læskur aka det med mest mudder. Så må de lege andre steder smiley

    Heavymats er super gode, men der kommer mudder på dem også, så der skal skrabes af et par gange om året, omend det jo aldrig bliver bundløst bare “lad vær med at gå med små sko” smiley

    Til gengæld lyder ideen med træstammer tørv og flis som en super ide smiley

    Mvh Charlotte


  • #11   14. okt 2019 Jeg drømmer om at lave to store løsdrift skure.
    Og så en bund af grov flis.

    Lægger jeg strøelse over forestiller jeg mig, at bonden kan muge og tage lidt flis med uden at det påvirker møgsprederen - men regn og urin kan løbe væk??

    Jeg er glad, hvis i siger at min ide er afprøvet og virker.


  • #12   14. okt 2019 Nana - hvad med at få skrabet jorden af inde og udenom læskuret, så du kan få fyldt knust beton eller tegl på? Så kan du lægge spåner eller andet på som seng til dem.
    Eller så skal du få lagt dræn omkring læskuret og få sat tagrende op med nedløb/kæde til drænet.
    Vi har foderplads og sti ned til folden, som er lagt med knust beton, så de kan stå tørfodet og spise. Vi holder den ren ved at rive det med en rive, så hø og mudder kommer væk jævnligt (2-3 gange om måneden).


  • #14   15. okt 2019 Nana, så ville jeg bare nøjes med at få fyldt knust tegl eller beton i. Det kan nok også fravænne fra at der bliver tisset derinde. Knust beton bliver en hård masse igen selvom det er knust

  • #17   20. okt 2019 Dejligt for dig smiley

    Mvh TT


  • #18   20. okt 2019 Ser godt ud - og ja hellere tørskoet i skuret end ved leddet smiley

    Jeg synes jeg har hørt om nogle bruge fejemaskine til heavymats inde på FB - jeg ville absolut gøre forsøget hvis jeg var jer smiley
    Hos mig får vi min gravkomand til at muge ud i læskurene og skrabe heavymatsene, så de kan tåle tung trafik.

    Mvh Charlotte


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #20   22. okt 2019 Den mest ideelle tilværelse for en hest er (hele året) at gå på en græsmark med en mulighed for at kunne komme under tag i regnvejr. Det de fleste af jer oplever er løbegårde - mange heste i forhold til arealet - . Når disse via megen regn bliver plørede, bør de ikke anvendes til motion af heste. For at mindske problemer med udendørs tilværelse for heste, anbefaler jeg flytbare høhække og læskur (tag). Muk opstår som regel inde i staldboksen, - oftest som følge af utilstrækkelig udmugning.

  • #21   22. okt 2019 Jens.
    Vi er enige i, at ideelt set skal foldene være store nok til at de ikke bliver trådt op.

    Men når en hektar koster 260.000 kr, så kan det knibe med at have nok hektarer til at arealet ikke kan blive trådt op.
    Og så må man finde på alternative løsninger.

    Men, hey.
    Jeg har et lille husmandssted.
    6.5 hektarer.
    Jeg har tænkt mig at have lidt fedekvæg og heste hjemme.
    Umiddelbart havde jeg ikke tænkt mig at bruge flytbare skure - hvor pokker kan man købe flytbare skure, der ikke flytter sig i stormvejr???

    Venlig hilsen damen, som planlægger efter et par skure + groft træflis eller anden muddersikring ved indgange og i skure.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #22   22. okt 2019 Hej Doktor Who. Du bringer mig på en idé, som dog ikke er for alle. Der findes nu næsten overalt i Danmark "naturområder" - med varigt græs, som ejerne får tilskud til at "pleje". De låner oftest deres arealer ud uden det koster låneren noget. Nogle giver endda lånere en del af tilskudet. Måske skulle nogle hesteejere danne en forening for at udnytte sådanne muligheder? Hvad angår flytbare skure og foderhække, så findes de i handelen - med opskrift på hvordan de tøjres. Der bruges en traktor til flytning.

  • #23   22. okt 2019 Jens, ja det er de ideelle, og ja det er præcis sådan jeg har mine heste gående, og det fundere ret godt.

    MEEEEENNNN - det fungere altså kun, fordi jeg har sandjord, hvor vandet nærmest forsvinder inden det når jorden, og derfor sjælden har dybere mudder lige ved udgangen af stalden til løsdriftsboksen, end mine træsko kan bunde, og det er i et ret begrænset område på nogle få m2.

    Men jeg er opvokset ude i vildmosen, og i vinterperioden var alt færdsel på græsmarkerne med hest, "ulovligt" fordi hestene sank i, og lavede en pløjfure efter hoven, også skal der ikke gå ret mange heste på et areal i særlig lang tid, før hele marken er en stor muddersø. og det samme gælder dem som har de stive lerjorde. Så selv om man har ret mange ha til rådighed for få heste, vil disse heste alligevel hurtigt få omdannet disse marker til mudder, pga det højre vandindhold på disse jorder.


  • #24   22. okt 2019 Jens.
    Det, som er problemet ved de flytbare skure jeg har set, er bare at de ikke stor stille, hvis en storm viser tænder.
    Og da jeg vil have løsdrift året rundt, er det bare ikke acceptabelt at skuret flyver væk den dag, de har mest brug for det.

    Jeg kan sagtens få et skur flyttet.
    Min far bor et par km væk fra mit husmandssted, og han er landmand med en ok maskinpark.
    Og skal det gå hurtigt bor min grand onkel på vejen, samme branche...
    Men, man kommer let til næste problem. Opkørte marker giver mudder. Så flytning giver ikke mudderfrie omgivelser i god, sjællandsk lerjord.

    Summa summarum.
    Der er folk, for hvem en logisk gennemgang af forholdene fører til, at man skal have faststående skure. Men med en form for mudder sikring.
    Og er det rigtig godt, flere skure end der er flokke, så de kan stå i ro en del af den våde sæson.


  • #25   22. okt 2019 22.
    Og bortset fra det, ideen med at bruge heste til naturpleje er ikke helt dårlig.

    Men, de dyr man skal bruge til naturpleje skal helst ikke træde jorden for meget op = heste og køer kan være for store.
    Heste stiller relativt store krav til indhegning og adgangsforhold, da folk gerne grundlæggende har heste for at ride dem. Og derfor vil folk også have adgang til tør opbevaring til sadler osv.
    Jord der er egnet til at have store dyr gående kan være nemmere at bruge til hårdført kvæg som fx Galloway, da de jo ikke skal ud af folden og rides...


Kommentér på:
Muddeeeeeeeeer.....

Annonce