{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Opbevaring af udstyr {{forumTopicSubject}}

Hvordan opbevare i det udstyr i ikke bruger?

Nogen af jer der kan huske reglerne for luftfugtigheden for at læder ikke mugner?

Jeg har rigtig meget udstyr, og meget af det bruges ikke, så jeg skal have fundet en læsning på hvordan det kan opbevares, uden varme, da mit sadelrum endnu ikke har varme på - tørt men ingen varme.

Kan jeg lægge det i lufttætte vaccumposer vinteren over eller? Det handler om både læder og stof.

Hvordan gør du?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opbevaring af udstyr
  • #1   13. okt 2019 Jeg har lidt varme på på sadelrummet, således at det ikke kommer minus grader, men det ligger måske på 12°C. Læderet skal have 18°C (mener jeg bestemt det var) desværre så når mit leder på de ting jeg ikke bruger, at få mug på sig, så dette tager jeg ind og plejer fra en tid til anden.. smiley

    Mvh TT


  • #3   13. okt 2019 Jeg har alt mit læder der hjemme, alt stof og dækkener jeg ikke bruger er enten i stalden eller i kælderen smiley
    Jeg tror ikke du kan undgå det mugner hvis det kan få fugt og kølig temperatur smiley


  • #4   13. okt 2019 Jeg ville bruge hyndebokse.
    De er nemlig musesikre!

    Og så de dersens poser fra Thansen til at binde fugt.
    Og stille hyndebokse langt væk fra dyr og andet, der kan give fugt fra sig.

    Hvis det overhovedet var muligt, ville jeg sørge for en smule udluftning og en smule varme.
    Jo varmere luft, des mere fugt kan det bære.
    Så, hvis luftfugtigheden er 90% ved en given temperatur, så vil samme luft med samme antal kilo fugt i form af luftfugtighed ved et par graders opvarmning give en relativ luftfugtighed på måske 80%
    Fordi samme mængde luft kan bære lagt mere når temperaturen er lidt højere, er luften pludselig langt fra mættet, når kølig luft lunes en smule.
    Argh, dårlig formuleret, men du forstår princippet, ikke??

    Jeg har alt udstyr ved hesten.
    Let opvarmet sadelrum - eller i staldskabet,hvor det er koldt og fugtigt.


  • #5   13. okt 2019 Jeg har bare mit hængende i staldskabet. Der er aldrig gået mug i det, men der er hverken varme eller radiator eller noget opvarmning i stalden, så måske jeg bare har et godt skab. smiley

  • #6   13. okt 2019 Troede ikke der var en bestemt temperatur sadler skal have. Min ene sadel hænger i mit skab i sadelrummet på rideskolen, der er ikke varme på og luften er fugtig derinde, men der er ikke sket noget med den. Min anden hænger ude i mit skur også uden varme.

    Men kan man ødelægge sine sadler når der ingen varme er?


  • #7   13. okt 2019 Man kan ødelægge dem ved at de mugner, hvis luftfugtigheden er høj nok trives alle svampe.
    Svampe æder organisk materiale, fx læder


  • #8   13. okt 2019 HMMMMMM jeg må have gjort noget - varme er dog pt ikke muligt - tak for jeres svar


  • #9   13. okt 2019 De dersens dimser til at suge fugt, hvor man kan smide dem i mikroen, og så kan de suge fugt igen....
    De er også gode...


  • #10   13. okt 2019 Doktor WHO - dem har manden her allerede inkasseret - alle sammen smiley så jeg må finde anden løsning

  • #12   14. okt 2019 Nej for rummet er ikke isoleret og så vil varmen bare piske ud smiley

  • #13   14. okt 2019 https://www.skimmel.dk/relativ-fugtighed/

    Gå lidt ned på grafen.
    Forestil dig, at der er 10 gram vand pr kubikmeter luft. Temperaturen 12-13 grader.
    Luftfugtigheden er 80-100%, og det er noget møg for dine sadler.

    Hvis den samme luft varmes op til 15 grader, vil der stadig være 10 gram vand pr kubikmeter.
    10 gram vand pr kubikmeter ved 15 grader svarer til væsentlig under 80%.
    Hvis du har et stort skab til sadler, vil en tændt 60 watt pære give rigeligt varme til at hæve temperaturen.

    Åhh, jeg burde tage patent på dether og stille mig op i Løvens Hule.
    Den er god nok.


  • #14   14. okt 2019 Doktor WHO smiley så skal vi se dig i tv ha ha ha det glæder jeg mig til smiley

    Jeg har ikke noget sadelskab - kun et uisoleret sadelrum - med direkte adgang ud til laden - og jeg må ikke få min sadel over i fyrrummet smiley fordi han siger det vil rode - så derfor skal jeg have fundet en anden varme-løsning eller mindre fugtigt rum


  • #15   14. okt 2019 Hvad med en sadelvogn, der står i et stofskab.
    Og så en lille, tændt lampe - ikke energi spare, men 40 watt eller noget.

    Du har sikkert lampen og stofskabet koster 200 kr hos jysk.

    Eller, smid en tændt lampe ind i dit staldskab.


  • #16   14. okt 2019 Jeg tror ikke du skal putte læder i poser, for så holder du det jo først fugtigt.

    Alt mit læderudstyr ligger i medarbejdernes omklædningsrum ved stuetemperatur. Det kan nærmest ikke være bedre. Det giver en formidabel holdbarhed, og jeg har sadler og hovedtøjer der er 10 og 15 år gammelt, og det er ikke at se på det.

    Det udstyr der bliver brugt dagligt, og dermed bliver varmet op af hest og rytter kan bedre klare at hænge koldt, dog tørt, end det der ikke bruges. Det ville jeg nok få lagt i en kasse e.l. og sat i nærheden af det fyrrum der smiley


  • #17   14. okt 2019 Jeg foreslog ikke en tæt pose.
    Stof-tøjskabe er der god luftudskiftning i.

    Men, hvorfor skulle en kasse være bedre end en pose?


  • #18   14. okt 2019 Doktor Who
    Det var bare de der lufttætte vakuum-poser LittleJohn selv foreslog jeg måske tænkte var en dårlig ide smiley

    Jeg tænkte måske en papkasse/trækiste var mindre lufttæt, eller et skab... For hvis det er for tæt og læderet i forvejen er for fugtigt, så hjælper det ingen ting at lukke det inde.

    Ideen med en pære i et skab er måske ikke helt dum, men prøv at se den her:
    https://www.p-lindberg.dk/dyr/svin/varmelamper--og-paerer/detaljer/aniheater-varmelamper?gclid=Cj0KCQjwuZDtBRDvARIsAPXFx3A00Uiv2vaddUYEahkM_-SwPUFY35IK4HaTNHdZYyYMxNRL-EM-9yQaAlyhEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
    Den bruger man i grisehuler. Tænker brændfaren er mindre. Økonomi ift. indkøb og el måske knap så god... Men en investering i holdbarhed på sit hestegrej..


  • #19   14. okt 2019 #18.
    Jeg skal da, når vi flytter til vores husmandssted, have en lille varmedims selv.
    Eller en ineffektiv elektronisk fugtfjerner, der kan fjerne fugt og give lidt spildvarme fra sig...

    Men svinevarmer var da også en ide.


Kommentér på:
Opbevaring af udstyr

Annonce