{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Tilskud for ekstra energi {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Min hoppe på 9 år blev ifolet i foråret. Pt. er hun knap halvvejs i drægtigheden (med termin 15/04). Hun har siden bedækning en taget en del på, og er over de sidste to måneder blevet virkelig, virkelig sløv og "kedelig".
I dag var jeg på tur med to heste fra opstaldningsstedet. Normalt, når jeg rider tur med andre, så skal jeg sidde og holde hende stramt i tøjlerne, fordi hun ellers bare løber afsted - hun elsker, når vi er afsted med andre. Men nu er det anden gang på en uge, at jeg er afsted med andre, og begge gange var hun lige sløv. Hun kan simpelthen næsten ikke drives fremad.

Jeg fodrer hende pt. med dagligt 500 g. Dangro struktur 100. I starten af næste uge køres hun over på Hercules AllRound https://herculeshestefoder.dk/produkter/hercules-pellets-basic/hercules-allround-pellets også 500 gram dagligt.
Hun burde altså være dækket ind med en vægt på knap 500 kg, men hun er simpelthen så sløv og doven.

Så nu vil jeg høre, om der er nogle, der har et godt bud på et tilskud, jeg kan købe og give hende, der giver ekstra energi, men som helst ikke feder.
Det må helst ikke være flydende, for jeg laver "madpakker" til en uge af gangen. smiley
På billedet er hun 5 måneder henne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilskud for ekstra energi
  • #1   20. okt 2019 Jeg ved ikke, om heste kan blive påvirket på samme måde som mennesker under en graviditet, men måske hendes krop ikke har lyst til at blive brugt på den måde under drægtigheden. Så måske det er bedre bare at lade hende gå i sit eget tempo.
    Men i forhold til tilskud har jeg brugt kompeet boost fra Innordic med god effekt smiley


  • #2   20. okt 2019 Jamen det tror jeg sagtens, at de kan.. smiley Jeg synes bare, at hun skal være i ordentlig form, når hun skal fole, for så klarer hun den nemmest og bedst. Der er bare ikke så meget ved at motionere hende, når hun går helt i stå og ikke har energi til det..
    Tak, det vil jeg prøve at kigge på! smiley


  • #3   20. okt 2019 Hvordan går det med fældningen, er hun helt over den? Kunne det være efter følger af denne? smiley Måske en kur B-vitamin kan hjælpe på det smiley

    Mvh TT


  • #4   20. okt 2019 MaxiRice fra Dangro er ret effektivt på min, når hun engang imellem bliver uoplagt og sløv. Hvis jeg fx giver hende et par håndfulde i hendes morgenmad inden et stævne, kvikker hun gevaldigt op smiley

  • #5   20. okt 2019 Hun er ovre fældning, men ikke pelssætning - den lange vinterpels er ikke kommet endnu, men den manglende energi har varet i over to måneder, altså noget længere end hvis det "bare" er fæld. smiley For du tænker B-vitaminer, ikke?

    Har lige kigget på maxirice. Det kunne godt være et godt bud!! smiley


  • #6   20. okt 2019 Maxirice feder også, jeg brugte det til opfedning smiley

  • #7   20. okt 2019 Ja, det kunne jeg også læse.... ?? Men det er nok svært at finde noget, der ikke feder, hvis det skal give energi, tror du ikke? ??

  • #8   20. okt 2019 Ville skifte foder. Der er ikke meget energi i det foder du giver og har givet.

    Kig evt på Hippolyt. Jeg giver selv Equigard og kan holde min tykke hest slank, men samtidig så hun har energi. Jeg supplerer dog op med linocrunch til energien og opblødte Nordic Finest som ekstra protein kilde.

    Giv også b vitamin kur pt.

    Og skru ned for kravene nu hun er halvvejs i drægtigheden.


  • #9   20. okt 2019 Foderet er ikke skiftet endnu, det bliver først skiftet i starten af næste uge, når hun løber tør for struktur 100. smiley
    Jeg er nødt til at fodre med foder, der har lav tildeling, lav stivelse og sukker, for hun tager virkelig let på. Jeg har faktisk været ved at kigge på Hippolyt, da jeg handlede foder (hvor jeg så endte med Hercules i stedet), men var virkelig tæt på at vælge en Hippolyt-variant. Jeg turde dog alligevel ikke, fordi jeg syntes, at der var for meget sukker og stivelse i. Det var HestaMix Light, jeg kiggede på.
    Men Equigard har jeg ikke kigget på, så det kan jeg da prøve. smiley Men jeg vil egentlig helst undgå at fylde alt muligt ekstra oveni. Det er besværligt, fordi jeg skal pakke madpakker, da jeg ikke slev står for at fodre, og så tager det bare så lang tid, hvis jeg skal stå og putte 77 forskellige ting i smiley

    Mine krav er ikke særlig høje i forvejen. Vi taler om at jeg i dag red en tur med to medopstaldere på knapt 6 km, turen tog 1,5 time at ride, og var udelukkende i skridt. Hun kunne ikke følge med de andre i deres tempo, der var omkring 4-4,5 km/t.


  • #10   20. okt 2019 kunne det være en mulighed med fiberpiller? Bare under 500g så de ikke skal blødes op, evt. en håndfuld smiley de feder nok ikke så meget som maxirice, men som du selv skriver er det nok svært at finde noget som ikke feder bare lidt.

  • #11   20. okt 2019 Hmmm, altså så længe det ikke skal opblødes, så er det en mulighed. smiley Problemet med opblødning er, at det jo ikke kan tåle at stå "vådt" i op til 7 dage..
    Jeg har aldrig givet fiberpiller før. Hvad er det for noget? Og hvad hedder de forskellige mærkers fiberpiller?


  • #12   20. okt 2019
    Det meste der giver energi, feder også fordi det indeholder flere FE.

    Det gælder både linocrunch, fiberpiller, linamix, maxirice osv.

    Alternativerne er noget med stivelse fx at give fx havre, body boost eller andet med stivelse enten før ridning eller en dosis hver dag der duer for hesten.

    Nogle heste reagere på energi med fedt og fibre, andre reagere på stivelse. Min er ret ligeglad med energi fra fibre og fedt, der er nul reaktion overhovedet og jeg tør ikke give hende noget med stivelese alla havre osv.

    Måske det hjælper med foderskift til Allround Pellets, det har flere FE i sig end Struktur 100 har. Måske ikke. Det er svært og sige.


  • #13   20. okt 2019 At bytte 500 gram krybbefoder ud med 500 gram af et eller andet andet krybbefoder ændrer ingenting.

    Tror du skal finde nøglen i dit grovfoder i stedet. Hvordan ser analysen ud på det?



  • #14   20. okt 2019 Hvis du vil have noget at fodre med i en periode for "kun" energien sin skyld, så fungerede Rocky rigtig godt på Horselux Ekstra oveni sine vit/min. Han tog ikke på(tabte sig desværre) men havde en rigtig fin energi smiley Han fik til start 300g dagligt oveni, også øgte jeg til 500g op til september måned da han skulle præstere ekstra der smiley

    Mvh TT


  • #15   21. okt 2019 Tka, jeg prøver lige at undersøge de forskellige muligheder, I nævner.. smiley
    Jeg ved dog, at hun ikke reagerer på ekstra stivelse, så som havre. Det giver hende ikke mere energi. ?? Så jeg skal nok vælge noget andet end det, hvis jeg gerne vil se en forskel. Men det kan jo sagtens være, at det hjælper med foderskiftet. Det havde jeg faktisk ikke overvejet.

    Der er ikke analyse på grovfoderet, så det kan jeg ikke svare på. Det er ad libitum på opstaldningsstedet, følger med i prisen, staldejer slår det selv. Hun mangler i hert fald ikke noget. smiley


  • #17   22. okt 2019 Vil ikke anbefale dig Herkules som indeholder meget soja og fyldstof. Har kun set heste der set møg kedelige ud på det foder og minus energi.

  • #18   22. okt 2019 Hm, er det rigtigt? smiley Det undersøgte jeg faktisk ikke... Læste bare at der ikke var særlig meget sukker og stivelse i det. Men min hoppe er totalt vild med det og brummede efter det, da jeg gav hende en smagsprøve, som hun grovåd. Hun er virkelig kræsen normalt. Men kan godt høre jeg skal forsøge at undersøge, om jeg skal vælge et andet foder i stedet...

  • #20   22. okt 2019 Jeg har aftale med dyrlæge, der kommer ud og scanner hende d. 29/10, og så kan jeg jo lige tale med ham om hendes manglende energi og se, hvad han tænker om det. smiley

  • #21   22. okt 2019 Men det er ikke sådan "at hun ikke orker", det er mere det der med at følge med i tempo. Hun sakker bagud, hvor hun tidligere har været meget livlig på tur med andre heste og har skulle holdes tilbage.

  • #23   22. okt 2019 Nåååå smiley
    Ja, det har du ret i. Der er jo et eller andet, der gør, at hun er så sløv og langsom. Hun var også virkelig, virkelig gal på de andre heste i søndags, vi havde flere episoder hvor jeg troede, at hun ville bide og sparke dem, mens vi var på tur, og mens vi stod på staldgangen og gjorde klar til afgang/sadlede af.
    Men hun er ikke sur på mennesker, og virkede ellers i godt humør, så lige det med at hun blev så sur på de andre, tænker jeg, kan være noget med hendes hormoner - måske er hun bare lidt "utilnærmelig" ift. andre heste, når hun er drægtig.. ??


  • #25   22. okt 2019 En ting er foder.

    Men, hvis det var pga graviditet, så ville jeg forvente en gradvis indsættede ændring.

    Jeg tænker da mere i orm og andre fysiske årsager til, at hun ikke har energi nok.
    Ormekur, og tal med dyrlægen om der er behov for blodprøver mv.


  • #26   22. okt 2019 Jeg skal netop også tale med dyrlægen omkring ormekur - for jeg mener at have hørt, at det ikke er alle ormekur, de må få, hvis de er ifol. Så det skal jeg have undersøgt. Og mener også der er noget med at der er en speciel ormekur, man foretrækker, fordi den også tager for en anden orm, men jeg kan simpelthen ikke huske, hvad det er for noget.. Har forsøgt at google mig til det, men jeg får nogle meget irrelevante hits i stedet.. smiley

    Men ændringen ift. sløvhed/energi er sket gradvist - omend hurtigt. Det er sket her over de sidste to måneder. Men der er også forskel fra dag til dag.. Jeg red en tur på hende alene sidste søndag, hvor hun gik frisk fremad og var vældig glad for at komme på tur. Fredag red jeg også en lille tur selv, cirka 2 km, hvor hun på et tidspunkt selv satte i galop og fortsatte i måske 300 meter.

    Hvorimod jeg red med andre opstaldere i tirsdags og i søndags, hvor hun begge gange var virkelig sløv, stoppede op, ville ikke gå mere, kunne ikke følge med, osv..


  • #27   23. okt 2019 Min ene hoppe var også helt flad for energi.
    Her startede jeg hende op på B vitamin og nu har jeg en hest som jeg selv kan kende igen smiley

    På den måde som du beskriver det, var det fuldstændig det samme som min.
    Jeg gav hende så også en uge fri (mest fordi jeg var syg), men hun er blevet frisk igen smiley


  • #28   29. okt 2019 Min hoppe har i forvejen haft en del fri på det sidste, fordi min tid har været knap. smiley Men jeg har købt en nordic Horse MEGA vitality, som hun får som boost de næste 15 dage.

    Havde dyrlægen ude i dag, som bekræftede at hun er ifol med en meget livlig lille bølle, og at hun i øvrigt ser rigtig fin ud i huld. smiley

    Og så er hun jo kommet over på hercules, men jeg vil skifte til nordic Horse Gastric Zero når hun har spist denne sæk. smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Tilskud for ekstra energi

Annonce