{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Erfaringer med udlån af hest {{forumTopicSubject}}

Da økonomien har været ret stram det sidste stykke tid, så har jeg ikke kunne lade være med at skænke udlån en tanke, hvis det nu går helt galt i fremtiden, hvilket jeg selvfølgelig ikke håber på. Salg er på nuværende tidspunkt slet ikke på tale, så derfor vil jeg gerne høre om der er nogen af jeg der har erfaringer med udlån af jeres heste. Hvilke overvejelser, hvilke forbehold og evt sikkerhed i gjorde jer? Og ikke mindst... hvordan valgte i hvilken hest der skulle udlånes?
Jeg syntes det er en meget sværd og hård beslutning at skulle tage, og håber selvfølgelig at økonomien vender lidt, men hvis den nu ikke gør vil jeg gerne være forberedt og ikke mindst være affundet med hvilken hest der skal afsted.

Amina Hoppe fra 2010 - Sensitiv men en rigtig dejlig nem hest, finder sig nærmest i alt. Lidt nervøs på tur, men stikker aldrig af. Rigtig nem at ride. Min siden 2010. sund og rask men har bøvlet med sarcoider, de er væk men kan komme tilbage, så det skal man være opmærksom på.

Tayisha Hoppe fra 2017, efter Amina. ikke tilredet, sød og modig, men unghest hvilket godt kan mærkes. Dog har hun et helt fantastisk gå på mod og elsker al kontakt.
Fejler intet.

Ved nok egentlig godt hvilken hest der vil være nemmest at udlåne, men hvordan pokker skal jeg dog kunne vælge mellem de to? Den ene har jeg haft siden jeg var 14 og den anden er født og opvokset ved mig.. Altså.. de betyder begge alverdens for mig.. øv.. syntes godt nok det er en møg situation.

Kom endelig med jeres erfaringer, tanker ellerandre muligheder til hvad jeg kan gøre smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med udlån af hest
  • #2   2. nov 2019 Puha ja det må være svært at vælge.. jeg tænker du har været igennem andre steder at spare? Altså hvis de pt står i dyr opstaldning kunne man finde noget billigere osv.?
    Jeg har ikke selv haft udlånt en hest, men jeg har haft lånt en. Det var min part som jeg havde kendt siden hun blev født og ejeren havde jeg kendt i endnu flere år. Så der byggede lånet bare på tillid smiley Havde hende som min egen i et år. Måske du kender nogen i din omgangskreds der kunne være interesseret.
    Husk der findes massere af skønne hestemennesker derude hvor dine heste kan have det godt. Naturligvis kan man være uheldig og man skal da tage sine forholdsregler og følge sin mavefornemmelse - ligesom ved et salg smiley


  • #3   2. nov 2019 Jeg har været heste låner for nogle år siden, jeg lånte en lækker trakhener vallak i et års tid. Det var en rigtig god ordning for os begge. Ejeren havde to små børn og ikke timer nok i døgnet til sin hest, og jeg var studerende og havde ikke økonomien til at investerer i min egen hest. Hesten var ung og skulle trænes i alt stort set fra bunden, og det havde jeg prøvet før, så ejeren fik en veltrænet hest hjem bagefter og jeg fik en dejlig hest at træne og hygge mig med hele det år.
    Jeg ved at de overvejelser hun gjorde sig var:
    at følge mavefornemmelsen og hun synes jeg havde en meget empatisk måde at ride på da jeg var ude og prøve hesten. Derudover kom hun på besøg i stalden mindst en gang i måneden, for at se hvordan det gik med hendes hest og med træningen. Derudover skrev vi meget sammen løbende om stort og småt, og jeg sendte hende billeder og video meget ofte smiley
    Vi lavede også en meget udførlig kontrakt som vi begge skrev under på, det tænker jeg er meget vigtigt så alt det juridiske er på plads hvis der skulle opstå uovernstemmelser.
    Vi var begge enige om at det var et rigtig godt samarbejde vi havde i den tid og så var det også en fordel at hesten ikke stod længere væk fra hendes bopæl end at hun kunne komme hvis der skulle opstå noget akut (ca. 1,5 times kørsel væk) hun var også forbi en enkelt gang hvor jeg havde været nød til at ringe efter dyrlægen.

    Det eneste jeg virkelig synes var hårdt ved lånet var at jeg blev så sindssygt glad for den hest og var rigtigt rigtig ked af at skulle aflevere ham tilbage ? Men det følger selvfølgelig med i at låne frem for at eje, men jeg er stadig på dupperne den dag idag hvis hun skulle få lyst til at sætte ham til salg en dag smiley
    jeg ved godt du nok mere efterspørger hesteejere der har erfaringer med at låne ud, men jeg synes lige jeg ville give dig mine erfaringer med alligevel. Man høre nemlig så tit om de udlån der af den ene eller anden grund ikke går godt.
    Så her er lige en af de historier hvor det faktisk gik rigtig godt ?


  • #6   3. nov 2019 Jeg har overvejet at låne.

    Men jeg har ikke gjort det pga en paranoid tanke:
    Hvad hvis hesten bliver alvorligt syg eller skadet??
    Hvordan afgør man hvor meget, der skal gøres?
    Og hvem bestemmer i den sidste ende, hvor meget der skal gøres?
    Og hvem betaler??

    Jeg fik engang tilbudt at låne en hest.
    Det var en ven, som var ejer.
    Hesten var sund og rask, men jeg var simpelthen bange for, at der opstod en situation, hvor hesten ville have dårlige odds for at komme sig helt.
    Og i sådan en situation ville jeg få en hest aflivet.
    Men, jeg var sikker på at hestens ejer kunne finde på at insistere på fortsat udredning og behandling "for håbets skyld".

    Ejers udgangspunkt var "låner betaler dyrlægeregninger. Hvis jeg ikke passer hesten i det daglige, har jeg jo ikke indflydelse på risikoen for, at hesten bliver syg, så det skal låner betale."
    -hvilket er et logisk og fremragende argument.
    Men, hvis jeg ejede en hest, ville jeg være tilbøjelig til at vælge aflivning i tilfælde af alvorlig kolik osv.
    Og jeg tænker nok" den der betaler prisen, bestemmer over grisen". Hvis jeg skulle betale, så skulle udredning og behandling være på et niveau jeg kan stå inde for, og, jeg vil ikke have gjort mere end jeg er sikker på at dyret får gavn og har en god prognose.
    Der ville ejer ikke være - og man returnerer ikke et sygt dyr! Så, jeg kunne da omvendt ikke drømme om at tilbage levere et dyr, der ikke er nogenlunde færdigbehandlet.
    Omvendt, jeg betaler fandme ikke for noget, jeg mener ser udsigtsløst ud.
    Se - konflikt og dilemma? Det er meget enklere at eje en hest. Her er valget rent og kun mit, derfor har jeg købt hest, ikke lånt.

    ...
    Der er mange, der har gode oplevelser med udlån.
    Men, tænk igennem, hvad der kan gå galt og lav en plan, så I er beskyttet imod uventede konflikter.

    I dit sted ville jeg nok overveje at sælge den ene.
    Og det er fordi det giver rene linier.


  • #13   3. nov 2019 Det skal lige tilføjes, at ejer betalte dyrlæge da jeg lånte hoppen. Hun var ikke forsikret. Jeg ringede til ejer når jeg mente det ville være en ide med dyrlæge. Men en gang var det akut (spiserørsforstoppelse) og der fik jeg fat på dyrlæge før ejer. Havde ejer ikke ville betale, havde jeg gjort det. Der var dog ingen problemer smiley

    Skulle jeg udlåne min nuværende hest, så ville jeg faktisk foretrække selv at betale dyrlæge, for at vide at det ville være min beslutning og min økonomi der afgjorde behandling.


  • #14   6. nov 2019 En go kontrakt på udlån er jo en go ting, men man kan ikke skrive sig ud af alle mulige, eller umulige problemer, der kan opstå i en låneperiode, i en lånekontrakt. Man kan ikke klippe håret af en skallet person. Kan eller vil en låner ikke betale, ja og uheldet er ude, så hænger du selv på en evt monster stor dyrlæge regning og det oven i, at du i forevejen har en stram økonomi.
    Når det så er skrevet, så find en låner til den voksne hest. Unghesten kan let blive behandlet forkert, i forhold til det du selv ønsker og det er alt andet lige lettere, at udlåne en tilredet hest. Og et godt råd, ikke længere væk end du kan besøge hesten ofte, så du kan holde øje med om hesten får nok, at spise, bliver redet korrekt osv.

    Mange søger lånehest til deres uddannelse inden for heste verdenen. Så hvis din passer ind der, så låner du ud til en, der sørger for at holde din hest i go stævne form og får kvalificeret undervisning og du får en hest retur, der er videre uddannet og måske endnu mere værd end nu.
    Held og lykke med beslutningen.


Kommentér på:
Erfaringer med udlån af hest

Annonce