{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.718 visninger | Oprettet:

Dækken? {{forumTopicSubject}}

Jeg har overvejet et par dage, om jeg skulle skrive emnet eller ej.... Nu gør jeg det så.

På mit opstaldningssted, hvor der står 8 heste pt, går alle på nær èn hest med dækken. Hesten uden er en lille shetlænder(blanding?).
Ellers tæller stalden to travere, en dansk varmblod, en araber, en sportspony, en irish cob og så min islænderblandingshoppe.
Hestene er opstaldet i stald, går ude fra cirka 8 til det bliver mørkt. Altså pt. til omkring 16-17. Hvis det er "godt" vejr lader staldejer dem stå ude til efter aftensmadstid.

Jeg er flere gange blevet spurgt, hvorfor Mini ikke går med dækken. Alle de andre gør jo. Flere af dem har sat fint med vinterpels, men går alligevel med dækken - tynde dækkener dog (nogle udelukkende regndækken). Ingen heste er klippet.

Jo, hun går jo ikke med dækken, for det har hun aldrig gjort. Jeg har aldrig oplevet hende fryse. Hun har gået i løsdrift de sidste 7 år indtil januar i år.
Men jeg kan mærke, at jeg bliver sådan lidt... skulle jeg give hende et dækken på???? Hun er jo ifol, og jeg har hørt, at det er svært med føl og dækken. Og æææh.... ja, hun skal da ikke fryse ude i heldagsregn, men tidligere har hun jo gået i det 24/7. ?? Nu er der godt nok ikke et skur at gå ind i, det har hun jo tidligere haft. Men nu er der ad libitum stråfoder. Jeg ved ikke helt, hvad jeg spørger til. Jo, om det er "forkert" ikke at give hende dækken på, når nu alle de andre har? Jeg føler måske lidt, at det er forkert, fordi de andre ofte spørger... ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken?
  • #1   20. nov 2019 Jeg kan ikke se nogen grund til at give dækken på, hvis ikke det er nødvendigt. Fryser hesten ikke, så er der ingen grund til dækken. Hestens pels er genial til at afvise vand, og mange gange er dækkener ikke nødvendige. Jeg havde ikke givet dækken på - der er gået mode i at bruge dækken efterhånden smiley

  • #2   20. nov 2019 Nej du gør intet forkert. Du kender bedst selv din hest, længere er den ikke. smiley
    Hvis du spørger mig er det blevet for nemt at smide dækken på sin hest. For mig at se handler det i mange tilfælde efterhånden om vane eller for menneskets nemheds skyld. Jeg er udemærket klar over at nogle heste har brug for dækken, det har jeg ikke noget imod, men generelt synes jeg det er blevet for nemt bare at gøre uden at lægge mere tanke eller arbejde i det smiley


  • #3   20. nov 2019 Jeg har ikke set hende fryse, men jeg er der jo heller ikke hver dag, og de dage hvor regnen siler ned i flere timer - det er nok de dage, hvor jeg kommer til at prioritere en eftermiddagslur eller sådan noget smiley

    Men ja, helt klart ved jeg, at nogle i stalden har dækken på deres, fordi de synes, at det er nemmere, for så er hesten ikke våd eller fyldt med mudder og sand. Jeg kommer bare til at føle, at det er forkert ikke at give hende dækkenet på, når jeg så ofte bliver spurgt på sådan en undrende måde. ??


  • #4   20. nov 2019 Det kan jeg godt forstå! Jeg ville nok også føle mig presset. Zache som er 22 har før gået med dækken, ofte har han haft svært ved at holde varmen når det regnede og når han rystede så har jeg givet ham dækken på. Men sidste år klarede han sig uden og i år har han også klaret sig uden trods enormt meget regn, så jeg tør godt vædde med at han også klarer sig uden i år. Jeg ser ham selvfølgelig ikke konstant men jeg har taget "stikprøver" under typiske kolde forhold og så ved jeg at der bliver holdt øje med ham af alle andre også smiley
    Jeg er LYKKELIG for at han har kunne klare sig uden dækken! Mange ville nok lægge dækken på ham alene pga alderen men han har det fint uden smiley


  • #5   20. nov 2019 Nu må jeg nok selv erkende at jeg er blevet pylret da vi her i DK har meget regn så min går med dækken men når hun ikke fryser så ville det nok ikke give mening smiley

  • #6   20. nov 2019 Hvis din hest ikke fryser, ja så er der ingen grund til dækken.
    Jeg er ellers modstander af, at bruge dækken. Men har måttet overgive mig.
    Mine 2 går i løsdrift med skur, som de aldrig bruger, undtagen om sommeren. Den gamle på 23 har dækken på, fordi hun bruger for meget energi på, at holde varmen. Energi som hun tar fra sit huld. Jeg har forsøgt IKKE at gi hende dækken på, men hun blir tynd og grim. Ikke fordi hun fryser, for vinterpelsen blir fin nok, men fordi hun bruger af sit huld til at holde varmen. Og forsøge, at fodre en tynd hest op om vinteren, er en svær opgave.


  • #7   20. nov 2019 Hvis hesten kan holde varmen, så er der absolut ingen grund til dækken. Personligt hader jeg dækkener og ville ønske min kunne gå uden.

  • #8   20. nov 2019 If it works, don't fix it.

    Hesten viser ikke tegn på at fryse, ergo er der ikke indikation for dækken??


  • #9   20. nov 2019 Det er egentlig meget simpelt. Hvis hesten ikke fryser, og der ellers ikke er behov for det, så er der bestemt ingen grund til dækken.
    Vi har 3 dækkenløse heste der går i løsdrift. De har en KÆMPE fold opdelt i 3 (med fri adgang til alle tre), og blot ét læskur. Selv i heldagsregn ser vi dem ikke i skuret, og ingen af dem fryser. To har sat en semi-lang og tyk pels, og den sidste har "hingstepels" der til forveksling kan ligne sommerpels. Ingen får dækken på.


    profilbillede
  • #10   20. nov 2019 Var det muligt gik min, der går i løsdrift, også uden dækken, det kan hun bare desværre ikke. Jeg synes der er så mange fordele ved at de ikke har dækken på. Du slipper for bekymringer og evt skabte spændinger og skavmærker, at hesten er kommet ud af dækkenet, at det ikke holder tæt m.m. Så så længe hun ikke taber sig eller virker til at fryse så lad hende da gå uden dækken og lad være med at lytte til hvad de andre siger smiley

  • #11   20. nov 2019 Jeg holder med de andre - Fungerer det, så er der ingen grund til at lægge dækken på. Jeg har også en dækkenfri hest, og hun får heller ikke dækken på, medmindre hun mod forventning skulle begynde at fryse. De har skur på folden, men det bliver næsten ikke brugt, heller ikke i regnvejr. smiley

  • #12   21. nov 2019 Næste gang svarer du bare, at forskning faktisk beviser, at de færreste heste rent faktisk har brug for at gå med dækken.
    Og i de fleste tilfælde forhindre man hestens naturlige måde at rejse hårene og regulerer sin temperatur, når man smider et dækken på.
    Jeg har selv en fuldblodsaraber, han går uden dækken - også selvom de andre i stalden har dækken på og synes at han burde have dækken på. Nej. Min hest fryser ikke.
    Han har adgang til wrap, hvilket gør det nemmere for hesten at holde varmen, hvis dens tarmsystem arbejder på grovfoder jævnligt i løbet af dagen.
    Din hest er vant til at gå uden dækken, så du vil bare fucke dens temperatur-regulering op, ved at give den dækken på. Den har sat pels og den kan sagtens holde varmen uden dækken.


  • #13   21. nov 2019
    Rikke CS - der er ikke nogen forskning på det område, sådan rent konkret af hvad jeg ved. Men hvis du har et link vil jeg da gerne have det smiley


  • #14   21. nov 2019 Lad endelig være med det. Hun har sådan en god og tyk vinterpels, da hun gik her var der ingen problemer. Godt nok havde hun ad libitum stråfoder og stalden at gå ind i. Men det gjorde de sjældent. Og desuden er der hårdt at gå med føl så føllet hjælper hende også med at gå med varmen.
    Lægger du dækken på, så trykker dækkenet hårene ned der gør at hun nemmere vil fryse.. Jeg forstår simpelthen ikke den med at folk tror de gør deres heste en tjeneste.. Det er en bjørne tjeneste.. Joda det er da nemmere at ikke skulle strigle så meget mudder ud af pelsen.. Men det er i hvert fald ikke for hestens skyld medmindre den er en frossenpind, og det er Mini jo ikke smiley
    Hvis du føler et behov for at gøre noget ekstra for hende så giv hende ølgær, det hjælper på pelsen smiley
    Billedet er fra 28 December. Og her vælger de at ligge i stedet for den bløde madras inde i stalden.. Så tror nok hun har det fint smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #15   21. nov 2019 Kære dig - du ved bedst - men et råd herfra;

    Så længe Madsen har stråfoder på folden og kan spise løs og ikke ryster - så LAD VÆR' for det første så ødelægger du hendes pelslag - hun vil/kan begynde at svede under dækkenet og så kan du se frem til sygdom - ja hun er ifolet - men stadig så friser hun ikke - så længe hun har adgang til stråfoder som kan holde hende varm.

    En hest der går fra løsdrift til stald har pelslaget - hun skal nok fortælle dig hvis hun begynder at fryse.

    Goldy her har gået i løsdrift i 5 år - i år bruger hun slet ikke løsdriften - de har rigeligt med stråfoder på folden - hun har endnu ikke sat ordenlig vinterpels - men hun ryster ikke eller antræk til at fryse - og jo i regnvejr har jeg flere gange overvejet regndækken - men igen - når hun ikke fryser eller giver antræk til det - så lader jeg være - for jeg er heller ikke til dækner


  • #16   21. nov 2019 Så længe hun ikke fryser, så lad være med at give dækken på smiley

    Plet har to dækkener, et regndækken og et 100g dækken. Sidste år og til dato i år, har hun endnu ikke har et af dem på. Året før havde hun en periode hvor hun frøs, så fik hun naturligvis dækken på. Men så længe hun ikke viser tegn på at fryse, så smider jeg ikke dækkenet på hende, det er der ingen grund til.

    At Mini er i fol eller ej, er faktisk ikke så vigtigt. Ja, det er mere besværligt med et føl og et dækken - men de plejer nu at finde ud af det alligevel. Det vigtigste er bare at hun trives og ikke fryser, så hold du bare fast i at hun har det skønt når hun kan rulle sig i alt mudderet, så der er lidt ekstra at strigle når du kommer i stalden smiley


  • #17   21. nov 2019 Har hesten ikke behov for det så lad hver. Har to heste den ene har gået i løsdrift de sidste 8 år dog udviklede han for første gang regn eksem sidst år. Så jeg var nød til at klippe ham og få ham vasket der havde han kun et regn dækken på i år har han indtil videre gået uden. Det håber jeg på han kan blive ved med.

    Min anden hest derimod sætter ikke det der ligner pels han er så tynd pelset at det er løgn. Han går med 200 g nu og han er kun lun under dækkenet, han er ikke varm.

    Jeg ville ønske at begge heste kunne gå uden for det er en dyr fornøjelse at have dækken hest, dog for at modsige mig selv lidt så er jeg meget glad for bare at skulle stryge børsten over ryggen også er han ren og ikke mindst hvid ??


  • #18   21. nov 2019 Krikken - forskning fra England hvor de blandt andet skriver at hestene i forsøget ikke kan temperatur-regulerer sig selv og faktisk overopheder, selv med tyndt insektdækken :

    https://www.everhorse.dk/nyhedsarkiv/Forskningsnyt-Har-din-hest-et-d%C3%A6kken-p%C3%A5-som-overopheder-den


  • #19   21. nov 2019 Jeg ville også lade være med at give den dækken på. Da et dækken kan få hårerne til at klappe sammen, også virker den naturlige isolering som vinterpelsen giver ikke længere. Dvs, at et tyndt dækken og med hårerne klappet sammen kan gøre at hesten fryser, mere end den gør uden dækken, da hårerne her kan rejse sig og derved isolerer.

    og hvis hesten får det for varmt inde under dækkenet, og begynder at svede, så sørger dækkenet igen for, at hårerne klapper sammen. Normalt vil en hest som har svedt og som ikke har dækken på, ret hurtigt blive tør i underulden, også kan det fint holde varmen, selvom den er våd i overpelsen. Men når dækkenet får hårerne til at klappe sammen, bliver underulden holdt våd af overpelsen, og derved er hesten hud våd, og det er koldt.

    så lad endelig være med at lægge dækken på, så længe hesten klare jeg fint uden dækken.


  • #21   21. nov 2019 Hvis hun kan holde varmen med det vejr der er, så er der ingen grund til at smide dækken på hende smiley

    Mvh en der har dækken på alle sine 4 smiley


  • #22   21. nov 2019 Jeg tror mange følger strømmen med dækken. De giver dækken på fordi andre også gør det, i stedet for at se på hestens egentlige behov.
    Jeg kan da godt give et par eksempler fra mine egne.
    Zindi (fjordhest) er fuldklippet pånær ben og sadelleje og går med regndækken. Hun bliver varm hvis jeg lægger mere på lige nu. Hun går med dækken fordi hun er klippet, og er klippet fordi hun under ridning let kommer til at svede.
    Jamaica (knabstrupper) er drægtig med termin til april ligesom Mini. Jamaica laver kun let arbejde og jeg synes derfor ikke dækken er en nødvendighed, idet hun lægger en fin vinterpels og ikke sveder under let arbejde. Derudover vil jeg også kun se det som unødvendigt, da hun jo måske også så ville kræve dækken i foråret, hvis du nu stadig er pisse koldt omkring hendes foling.
    Mine går på fold fra 7-20 og i al slags vejr. De har som sagt løsdrift og ellers kan de søge lidt ly ved træerne. De står gerne ude når det pisser ned, og af og til søger de da også ind.
    Så nej. Lad være med at give dækken på, bare fordi andre synes det synd for din hest. Det ville være mere synd at lade den gå med det, når behovet ikke er der! Svedte hun nu som et svin hver gang du red så kunne jeg se fordelen. Men ellers ville jeg lade hende nyde livet uden dækken, som hun tydeligvis fungerer med. smiley


  • #23   21. nov 2019
    Jeg tænker de spørger, fordi de selv har puttet dækken på - fx fordi hesten fryser eller fordi de rider og ikke gider have en beskidt hest og putte sadel og/eller andet udstyr på.

    Jeg oplever ikke folk der giver dækken på bare for at give dækken på. Det er det alt for besværligt til.

    Så jeg tænker det er venligt ment - i forhold til fx en beskidt hest der skal sadeles op smiley


  • #24   21. nov 2019 Jeg er glad for at høre, at I både forstår, hvorfor jeg kommer i tvivl, men også råder mig til at følge den vej, jeg allerede er på.
    Det er så let at komme i tvivl, fordi alle andre i stalden giver dækken på, og fordi stort set alle har sat rigtig fin pels, hvor jeg umiddelbart tænker, at de holder varmen uden problemer. Og når de så ofte spørger til, hvorfor jeg ikke har givet dækken på - ja, så kommer jeg altså helt til at tvivle på det smiley

    Hun sveder lidt under ridning, også selvom det bare er en skridttur evt. med let trav. Hun kan godt være ret våd under gjorden og sommetider også på sadlen bæreflade. Sådan lidt klumpende pels på halsen af let sved. Men hun er ikke klippet, og jeg er i overvejelser omkring om hun skal klippes på bringe eller lidt mere måske. Jeg ved det ikke helt endnu, det skal i hvert fald være en klipning der ikke kræver dækken så. Og måske er det også sent at klippe nu?
    Og så rider jeg også "kun" 1-4 gange om ugen alt efter tid og overskud.


  • #25   21. nov 2019 Min PRE har kun dækken på fordi hun er klippet, da hun ellers blev alt for svedig og sløv alt for hurtigt under ridning.
    Ellers gik hun helt uden dækken sidste år, selvom hun var klippet på halsen.

    Hvis det virker, så lad være at ændre på det tænker jeg smiley


  • #26   21. nov 2019
    Heste kan klippes hele året, det eneste der sker er at man skal vente på at pelsen gror ud.


  • #27   22. nov 2019 Bidløse Madsen: mine sveder også når jeg har redet dem, og så bliver de tørre igen. Jeg har endnu aldrig oplevet at de ikke er blevet tørre igen. og de kloge siger, at hesten lyn hurtigt bliver tør på underulden, så er det kun overpelsen som er våd, og det fryser hesten ikke af.

    Mine bliver bare sat ud på fold igen når de er våde, og de fejler aldrig noget. De ruller sig, og give sig til at æde græs.


  • #28   22. nov 2019 Jamen jeg sætter også min på fold igen efter hun har redet, også selvom hun er våd. Men det er nu ikke så meget det, der gør, at jeg er i tvivl om jeg skal få hende klippet. Det er fordi hun er ifol og derfor i forvejen ikke har uendelige mængder energi. Hun synes, at det er voldsomt hårdt at blive redet pt, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det ville blive lidt nemmere for hende, hvis hun ikke løb rundt med den store vinterfrakke. smiley

  • #29   22. nov 2019 Nu ved jeg ikke om du rider mere end hvad du gjorde når hun var her. Men hvis Mini ikke bliver redet regelmæssigt (fast x antal gange ugentlig fast) så synes jeg personligt det er synd at klippe hende medmindre hun står på folden og sveder uden blive redet. smiley

    Mvh TT


  • #30   22. nov 2019 Jeg rider ikke faste dage, men jeg rider en del mere, for jeg har jo slet ikke lige så lang en køretur som ned til dig. smiley
    I denne måned indtil nu har jeg redet d. 3., 5., 7., 11., 15. og d. 19. indtil nu. smiley Så det er da en del mere, men nogle dage med flere dages mellemrum, andre gange færre. I sommer red jeg fast hver dag, sommetider dog kun hver anden, hvis jeg ikke kunne nå det.

    Men jeg har ikke pt. så fantastiske muligheder - der ligger simpelthen så meget vand på stierne omkring, og ridebanen ligger i en lavning på en mark, så den er også virkelig sjappet. smiley De bedste muligheder er ned på staldejers mark 1,5 km fra stalden eller den lange tur på 8 km rundt om byen, så den tager jeg oftest. Men det betyder jo også, at når jeg så rider, så rider jeg faktisk alligevel rimelig langt og ret længe. Og endnu længere tid, når hun er så langsom, fordi hun bliver varm smiley


  • #31   22. nov 2019 Jeg ville også undlade dækken, hvis jeg havde en ifolet hoppe, som holder okey huld.
    Dækken er kun bøvl, hvis ikke det tjener et formål.

    Og jeg skal ærlig indrømme, at mine rideheste går med dækken, fordi jeg ikke gider en drivvåd mudderbunke, når jeg skal ud at ride. De holder begge fint huld, og har adgang til både læskure og grovfoder.
    Bøvlet er, at man ikke bare kan lade dem stå med dækner på, hvis man ikke bruger hesten - og så med et par store legebørn som mine vallakker, så koster det et par nye dækner hvert år smiley

    Min 2 års plag går uden dækken, og selvom han vokser og har lidt svært ved at holde huld, ja så regulerer jeg huld ved at sætte mængden af FE op, og så længe det går fint, så går han uden dækken.
    Ham strigler jeg så også kun en gang om måneden, så jeg er sikker på hans pels har fedtstof til at holde regn og sne ude.

    Mht klipning så kan du fint klippe en trekant på bringen og lidt op af halsen uden at det kræver dækken - lige pt ville jeg dog nok overveje det, da vi har det meget mildt for årstiden, og mon ikke temperaturen snart falder lidt igen.
    Og nu ved jeg ikke så meget om ifolet hopper, men på et tidspunkt overgår man vel til at bare holde dem i let form ved skridtture fremfor dissideret ridning - så hvor lang tid har du reelt tilbage med længere rideture ?

    Mvh
    Charlotte


  • #32   22. nov 2019 Hun holder uden problemer huld - faktisk, lidt for godt! smiley

    Ift. klipning kan det godt være, du har ret i, at det vil give mening ikke at klippe lige nu og her, men lige se tiden an. Hun er 6-6,5 måneder henne, men så længe hun selv går med til at blive redet/motioneret, vil jeg sørge for at holde hende i form. Jeg håber på, at jeg kan vedligeholde hende helt til minimum 1 måned før foling. Men pt. holdes hun generelt blot "i let form" og er ikke rigtigt i ridning, vil jeg mene. Det er ikke super-hårdt, når jeg rider hende. Vi rider bare tur, oftest udelukkende skridt. smiley


  • #33   22. nov 2019 Jeg vil aldrig give den på en som bare går og er hest. Hvis det er en ride hest vil jeg nok tage en regn dækken på hvis vejret er af h til. Ellers ikke. Selvfølgelig hvis den er klipper ??

    Min har regn dækken på fordi den står ude hele tiden og er ikke , da jeg synes det at træls at ride på hende når hun er helt våd


  • #34   27. nov 2019 Altid en god ide at spørge sig selv hvorfor hesten har dækken på. Der skal jo være en begrundet årsag. Hvis hesten ikke fryser og holder huld er der ikke behov for dækken.

Kommentér på:
Dækken?

Annonce