{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sko pga kåring ?
  • #1   7. jan 2020 I forbindelse med træning op til kåring, kan en ung hest godt blive lidt ømtået, og vil derfor ikke vise sig hest optimalt.
    Derfor vil jeg give den sko på i en periode.

    Om det ændre det helt store på det endelige kåringsresultat, skal jeg ikke kunne sige, men det vil sgu da været surt at ryge i kåringsklasse ned, fordi at hesten ikke viser sig optimalt.


  • #2   7. jan 2020 hvis dens hove er i ordentlig kvalitet ellers, nej så ville jeg bestemt ikke ligge sko på

  • #3   7. jan 2020 Ja, det ville jeg.
    Dels for at undgå ømhed, men det kan også godt give et større forbensløft med forsko på. Bare husk at lægge på i god tid, så hesten har mulighed for at vænne sig til det inden smiley


  • #4   7. jan 2020 Hvis du vil give din hest den optimale træning frem mod kåringen, så skal du kunne tage den med alle steder hen - uanset underlaget. Du skal desuden være sikker på, at den ikke bliver øm af træningen (og hvis det er en utilredet hest, så vil den komme til at arbejde mere under træningen, end den er vant til) - så ja, jeg ville nok lægge sko på.

    Jeg ved naturligvis ikke hvilken hest det drejer sig om, men det er Fjordheste der er vist på dit profilbillede, og deres hove gror ofte langsomt, derfor kan det være svært at gå ture med dem, uden at hovene bliver slidte. Og forud for en kåring skal man ikke gemme sig hjemme på den bløde græsmark - man skal ud i samfundet og se på verden.


  • #5   7. jan 2020 Har aldrig hørt at hovvækst er racebetingede ... mimre, link til viden bag dette ?

    Min barfodstrimmer siger det intet har med racen at gøre, men at korrekt fodring, beskæring og aktivering af hele sålen (underlag) er hvad der er med til at væksts hoven.


    Sko til kåring nej ikke hvis hovene er som de skal være. ????


  • #6   7. jan 2020 Jeg vil gi Mimre ret, Fjordhestens hove vokser langsommer ind mange andre racer, jeg har redet siden jeg var tre år, og gik over til Fjordheste for 3,5år side, og aldrig i mit liv har jeg haft så sjælden smed smiley .
    Trille som skal stilles til kåring, er blevet redet de sidste 6 mdr, og rides både på bane og på vej smiley
    Vi skal til kåring i juli og 4års Championat i august smiley


    profilbillede
  • #7   7. jan 2020 Ja jeg har sko på til kåringen og rideprøven for at hesten på ingen måde skal ømme sig da det går ud over bevægelsen.. (Hvordan/hvor godt de træder ind under sig og igennem) så ja sko på.. Hvis du skulle være bekymret for højden så trækker de 1 cm fra når de har sko på smiley

    Mvh TT


  • #8   7. jan 2020 hvordan hove vokser er ikke race betinget - det er forskelligt fra hest til hest, og alt efter hvordan den fodres..

    Vi har en shetlandspony, som ca. får smed en gang om året, og så klippes der en meget lille kant af.. hans hove vokser simpelthen bare ikke ret meget og så har vi andre der har behov hver 8-10 uger da deres hove gror som vanvittigt..

    De fjordheste jeg kender, der gror langt de fleste af deres hove ligesom ved alle andre racer smiley


  • #9   7. jan 2020 jeg er så bare " heldig" at ha to Fjordheste der nærmest holder deres hove selv så ??


  • #10   8. jan 2020 Elkjær - Jeg har ej heller smed ret tit smiley det har der ikke været brug for hos mig da mine underlag slider hovene ret meget.. Og det var både Tindur, Rocky og Baby.. Og nu Molann som det samme gælder for.. smiley

    Mvh TT


  • #11   8. jan 2020 nej okay ;).
    Det var så heller ikke det emnet skulle handle om.

    Men hvor vit jeg skulle få sko på eller ej.

    Hvordan har jeres heste taget at få skoene af efterfølgende ?
    hun kommer jo til at skulle gå med dem i et halvt år.
    Hun skal ha dem på noget tid inden kåringen som ligger d. 10/7 og 4års championat er d.6/8.
    hvor lang tid inden vil I lægge dem på ?


  • #12   8. jan 2020 Jeg ville ligge på aller senest 7 uger før, så den går 6 uger med skoene i første omgang også 1 uge med de nye sko. Så den står med så fine sko som muligt til kåring, og så har den også en smed omgang til at vænne sig til det smiley
    Men jo før jo bedre, vil jeg sige smiley


  • #14   8. jan 2020 Min islænder fik sko på op til kåring selvom hun altid har gået barfods og har stærke hove
    Men med den øgede træning blev hendes hove mere slidte, og det gjorde en del for hendes bevægelse at få skoene på, så der lige var en smule vægt smiley


  • #15   9. jan 2020 Nubium: jeg har ingen link, for det er mig bekendt ikke undersøgt smiley
    Jeg har bare haft heste i næsten 50 år, og Fjordheste i mange af dem, og det er min personlige erfaring.

    Jeg ser alle kåringsheste i Fjordhesteavlen hvert år, både hopper, vallakker og hingste - og der kommer ikke ret mange uden sko. Af de få som kommer uden sko, tænker jeg at de 90% ville have fået bedre bevægelseskarakterer, hvis de havde haft sko på, for slidte hove giver let en stikkende gang uden elastik og frihed.
    Jeg ser i øvrigt også de fleste ekvipager ved fjordhestestævnerne, og her gør det samme sig gældende.

    Jeg er meget enig med din smed i, at hovvækst ikke er racebetinget. For de danske fjordheste gælder det imidlertid, at et par af de mest betydelige avlshingste gennem tiderne har givet hove med ringe vækst, og de gener hænger åbenbart længe ved...


  • #16   9. jan 2020 Jeg vil tage en god snak med min smed, hvad han syntes.
    og få ham til at se hende trave på fast bund


  • #17   11. jan 2020 Jeg ville aldrig lægge sko på medmindre hesten hat behov for det. Så vis hesten ikke er ømtået eller ligende syntes jeg ikke der er nogen grund til at lægge sko på.

  • #18   11. jan 2020 hun viser ingen omhed når jeg rider, ej heller på vej.


  • #19   11. jan 2020
    Måske det også i forhold til fjordhestene kunne have noget og gøre med heste, der er i stor risiko for forfangenhed og at mange måske render rundt og er sublinsk forfangne - hvilket et par sko skjuler smiley


  • #20   11. jan 2020 Det troede jeg ej heller var nødvendigt.. Men da min berider begyndte at ride ham op til kåringen sagde hun at han altså burde have sko på, og da han fik kunne hun tydeligt mærke forskel, og jeg kunne se det, plus mærke det når jeg red på grusvej smiley så jeg ville bestemt gøre det da det trods alt er Once in a lifetime for hesten, og man ønsker det bedste resultat da det ikke bare lige gøres om...

    Mvh TT


  • #21   11. jan 2020 Elkjær: Så ville jeg virkelig ikke smide sko på, for lægger du først sko på så svækkes hornet og skal efterfølgende tilvænnes til at mangle skoene igen.
    Spørg man min smed, så skal hesten kun have sko fordi det er nødvendigt og ikke bare fordi den skal se “smart” ud til en kåring. Så stor en forskel gør skoene alligevel ikke vis hesten i forvejen har god kvalitet smiley
    Måske det kan få en middelmådig hest til at se 5% bedre ud, men en god hest burde virkelig ikke have sko på udelukkende for kårings skyld.

    TT: Noget tyder jo så på din har haft brug for skoene, altså alligevel var lidt omtået siden der har været forskel på grusvej. Jeg kan også mærke forskel på min når han får såler på, så går han ikke og ømmer sig over små sten smiley


  • #22   11. jan 2020 jeg tager som sagt en snak med min smed

  • #23   12. jan 2020 #19 krikken:

    Jeg har ingen anelse om, hvad “sublinsk” betyder - men det jeg tolker ud af din bemærkning er, at når vi som fjordhesteryttere og -kuske lægger sko på vore heste, så er det for at skjule for omverdenen at vi render rundt med fede, halvsyge heste?
    Det var ellers noget af en påstand smiley


  • #24   12. jan 2020 Min oplevelse med at ligge sko på heste er, at de træder bedre og større igennem bagfra, og får et højere knæløft smiley
    Herved kan man selvfølgelig ofte bedre gangartskarakteren.

    Om det så skyldes, at hestene oplever at de ikke behøver at være forsigtige med at træde igennem, fordi de sjældent vil ramme fx en sten - eller om det er “vægttræning” at fusserne pga vægten af skoene - det ved jeg ikke.
    Men det er yderst sjældent at jeg ser en stortgående barfodshest smiley

    Mvh Charlotte


  • #25   12. jan 2020 Charlotte - Lige præcis smiley
    Jeg er jo egentlig ikke fan af sko overhovedet, og mine går barfodet her hjemme, men lige til kåringen så vil jeg anbefale det da man altså kan se en forskel ifb med gangarterne smiley

    Mvh TT


  • #26   12. jan 2020 Der er en del tradition i det med sko til kåring. Indenfor nogle racer er det nærmest uhørt at møde op uden sko, men s det i andre racer er sådan fifty-fifty.

    Jeg har stillet min connemara til kåring uden sko og fik en 1 klasses hoppe med hjem.
    Havde hun været fjordhest, jyde eller en anden af de racer hvor sko til kåring er meget normalt, ville jeg klart have givet hende sko på. Hos nogle dommere giver det bare bedre karakterer, fordi det er det de er vant til at bedømme.



  • #28   12. jan 2020 Lisette - Ja de står bedre fast, ingen tvivl om det. Men det med bedre elasticitet har jeg personligt til gode at se.. smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
sko pga kåring ?

Annonce