{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.310 visninger | Oprettet:

Den store bidjungle... {{forumTopicSubject}}

Ja, så skal vi have skiftet bid... juhu. Sikke en (dyr) jungle!

Men hvad pokker skal man snart vælge? Jeg har altid været "gammeldags" og redet med ret basic bid på mine heste, ofte tredelt. Jeg har endnu til gode at opleve en hest, der rent faktisk går betydeligt bedre med et bid med tungefrihed, men nu vil jeg prøve lidt forskelligt af og se, om nogle af de "moderne" bid kan gøre noget godt for min hest smiley Prisen må så være, hvad den er - bare skidtet virker!

Hvad rider I med? Og hvad type hest har i - og hvad rider I?

Min 7 års snuser til lidt begyndende middelsvær dressur herhjemme og noget samling, og han er bare en stor, bred og stærk hest, men samtidigt utroligt sensitiv og har lidt tendens til at blive snæver. Masser af power, men kan også nemt føle sig låst. Han er godt fremadgående og enormt arbejdsvillig. Det kræver et bid, hvor han har ro i munden, men som samtidigt heller ikke ligger så stille, at han ligger sig for tungt fortil. Og ja, selvfølgelig retter vi det altid bagfra efter bedste evne, men nogle bid synes jeg bare, de ligger sig meget tungere på end andre smiley Han har i øvrigt ret brede gummer og masser af læbe, men samtidigt et ædelt hoved med relativt smal mule.

Jeg har kig på Neue Schules Verbindend Hunter Bid eller deres turtle top... og vil helt sikkert prøve nogle testbid inden - de er jo også lidt af en udskrivning - men HAR I ANDRE GODE ANBEFALINGER? smiley Eller erfaringer med netop disse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den store bidjungle...
  • #1   22. jan 2020 Min hoppe var jeg igennem 9 bid på 5 måneder under tilridning, da hun bare var klar og tydelig i sine signaler om, hvad hun ville og ikke ville have i munden smiley
    Hun var ikke voldsom, men man kunne bare tydeligt mærke og se på hende, at de bid vi var igennem før vi fandt det hun kunne lide, de var bare ikke gode for hende, og hun gik og gumlede, rakte tunge, trak tungen over biddet og var irriteret - allerværst var det med Myler MB04 vi prøvede, dét røg af efter 20 min, det var så tydeligt at det ikke var et bid for hende (det havde lille tungefrihed).

    Lykken her blev et tredelt Baucher fra Royal Steel - dejlig billigt og hun fungerede godt på det i nogle år smiley
    Nu rides hun med Stübben tredelt Eggbutt med kobbermidte, men går egentlig fint på lidt af hvert nu, men det er klart at hendes favorit er Stübben og Baucher smiley

    Dette er de to jeg har haft bedst erfaringer med på hende - og min part, en sensitiv OX araber hingst, han går klart bedst og mest afslappet på baucher smiley

    https://unicorn-ridesport.dk/shop/22-bid/97-royal-steel-baucher-3-delt-bid/

    https://unicorn-ridesport.dk/shop/22-bid/6975-stubben-eggbutt-3-delt/


    profilbillede
  • #2   22. jan 2020 Jeg har ingen erfaringer med Neue Schule, men synes man indimellem læser om heste der har fået "brandsår" i mundvigerne af det grundet det materiale det er lavet af smiley

  • #3   22. jan 2020 Vi er lige utraditionelle her smiley Begge mine går bedst på udelt stang men lav-medium port. Ingen af dem er ud fra moderne dressurs krav på niveau til at gå med stang, men det er altså det de har valgt. Det er det som ultimativt ligger mest roligt i munden på dem i og med at der egentlig kun er ét signal i biddet.
    Min ene har dog gået på todelt fullcheek i en overgangsperiode med success. Både Baucher, Myler trensebid og Danish Guard er her et totalt no-go smiley


  • #4   22. jan 2020 Tak for jeres beskeder!

    Jeg prøvede et bid med Baucher-sider - bare et helt almindeligt billigt 3-delt bid - og jeg synes, han var så fint fremme første dag på det, men allerede anden dag, var han meget høj og stiv i halsen, så det røg af igen. Han virkede til nemmere at smide ryggen og trykke sig op imod mig på det... jeg var enormt skuffet... måske jeg skal give det en chance mere alligevel smiley

    Flere har sagt stang til mig, men åh det lyder bare vildt at skulle ride med stangbid allerede, når hesten ikke er såå langt i sin uddannelse, og når jeg selv "bare" er en amatørrytter, der til tider kan komme til at have en lidt stiv eller høj hånd, eller hvad det nu kan være - tænker der ingen aflastning er på en stang, men at den bare klemmer lige ned på gumme/tunge/whatever? Så jeg tør næsten ikke... af skræk for at komme til at gøre noget forkert, selvom stangen jo netop skulle være noget af det roligste i munden på dem smiley OG selvom alle bid selvfølgelig ikke er hårdere, end man gør det til smiley

    ØV Cecilie - min har netop tendens til brandsår! Dog aldrig problemer indeni munden og intet hvidt/dødt væv i mundvigerne at se - han kan få lidt brandsår/slid tendens mellem rynkerne i mundvigerne på ydersiden. Så jeg er meget påpasselig med ham... også derfor jeg overvejede Verbindend med D-ringen. Øv. Det må jeg tænke over! Han er så også typen, der kan få liggesår på albuerne, selvom bunden er 15 cm høj eller som kun går med dækkener med mankepolstring, fordi han ellers får ondt i manken... suk.


  • #5   22. jan 2020 Da jeg fik en ide om at skifte bid på krikkerne fra alm billigt 2 delt muffebid, der var Myler hips smiley
    Jeg fik en ud med en kasse med mylerbid, og så blev der prøvet bid, efter at hestene behørigt var målt og vurderet.

    Caspian dissideret “brækkede sig” af at gå med Myler bid - så sælgeren frarådede mig at smide sådan et på ham.
    Pinot har skarpe lader og lille bue, og gik fint på et Myler bid med lille bue.

    Summasummarum - Pinot går med et mb02 med alm ringe.
    Caspian går med et tyndt billigt 2 delt stål bid fra hooks.

    Der hvor jeg oplever biddet gør en forskel er hvor tykt det er - og jeg må indrømme, at min oplevelse er at det tager lamgggggg tid at styrke hestene, og det ændre biddet ikke på smiley Det er lidt som dem der ligger kandar på, fordi hesten bliver stærk fortil - hvor man bør ligge kandar på, fordi hesten er blevet let i hånden og har styrke til at bære.

    Jeg tænker, at på de fleste almindelig heste med almindelig mund vil de fleste almindelige bid ligge fint. Mennn man skal ikke foragte ejerens glæde ved at have optimeret på bidfronten også smiley ( og ja jeg købte også et mylerbid smiley )

    Men ellers is i maven, det tager bare umanerlig lang tid at bygge hestene op til den bæring som kræves - så masser af afvekslende arbejde, bakketræning ect som styrker måsen, og så en billiard tempoveksel og 10.000 versader, så er du ved at være der smiley

    Mvh Charlotte


  • #6   22. jan 2020 Du kan snildt begynde at træne lidt med kandar, forstået på den måde at du skal vænne dig til to tøjler og hesten til to bid.
    Jeg startede med at skridte ture, og så kun ride undervisning med det.

    Men vil hesten gerne gå højt og stive sig, så er kandar ikke en fordel - det løfter dem fortil.

    Mvh Charlotte


  • #7   22. jan 2020 TS: Jeg må indrømme du lidt har tabt mig. Ellers også har jeg bare misforstået hvad du skrev til start.

    Men som jeg læser det, så er du begyndt at samle din hest, og den i den forbindelse er blevet mere tung i hånden, og derfor har brug for et andet bid- et det korrekt forstået?

    For det giver slet ikke mening i min hjerne. For at samle en hest, betyder at hesten kipper bækkenet ind under sig, og ligesom læner sig tilbage. Og da den ikke både kan læne sig frem (blive tung i hånden) og læne sig tilbage samtidig ( blive let på tøjlen og i forparten), hvordan kan hesten samle sig, og samtidig blive tung i hånden, sådan rent fysiologisk lade sig gøre?

    Det er nok bare mig som har misforstået dig.

    Men ellers går mine på et helt alm tykt 2-delt, og med en fjerlet forbindelse nogle gange halvløs tøjle, og en af mine er også begyndt at øve samling, hvor han lægger vægten bag og bliver let fortil, vi er kun der hvor det er nogle få skridt, men det fungere fint på et helt alm 2 delt.



  • #8   22. jan 2020 Det er på INGEN måde på grund af min hests udvikling eller videre uddannelse, at jeg skal skifte bid smiley Det er simpelthen fordi, jeg længe ikke har været helt tilfreds med tilpasningen + at vi efter tandtjek i går (han får årligt tjek) kan se, at han har slidt sin ene kindtand en smule skævt, hvilket han ikke plejer! Derfor vil jeg gerne finde et bid, som jeg er tilfreds med tilpasningen af, og for selvfølgelig at undgå, han ikke slider sig smiley

    Den eneste grund til, jeg skriver lidt om hesten er for, at man kan høre lidt om typen, og hvad vi laver smiley Som Charlotte også så klogt siger, så er der ingen nem vej til bæring og styrke, det er benhård træning, og den er vi også godt igang med - og pyh vi synes, det er sjovt og svært på samme tid! smiley Så det er IKKE for at snyde genvej igennem træningen, men fordi jeg har en meget sensibel hest, som aldrig har været 100% glad for sit bid - og nu vil vi altså finde et bid, der bare spiller max smiley

    Så NEJ - jeg siger IKKE, jeg vil have nyt bid, fordi den ligger på en bestemt måde - jeg beskriver lidt om, hvad fornemmelse, jeg har oplevet at få pga. bidskifte - at han kan trykke sig imod og op, hvis han ikke bryder sig om biddet smiley

    Synes i og for sig, at han er fin på det almindeligt 3-delte, men det går selvfølgeligt ikke, at han slider en kindtand lidt skævt, og naturligvis ikke at han har tendens til slid mellem rynkerne i mundvigen smiley Dette vil jeg enormt gerne undgå, DERFOR søger jeg nyt bid til ham smiley

    Jeg oplever netop, at bliver biddet for skarpt, eller føler han, det er for stærkt - hvilken effekt vi jo faktisk oplevede med et baucherophæng m. alm. tredelt eller med et HS med lidt vinkel, vi prøvede kort, jamen så trykker han sig op og vil ikke lægge sig rigtig frem - så det vil jeg netop gerne undgå. Så tænker også, det er en hest, der kommer til at skulle gå mange skridtture med kandaren, før den er klar til at gå til ridning med det rigtigt! smiley Tror ikke på nuværende tidspunkt, kandaren vil være en hjælp - det er for nemt for ham så at smide ryggen og trave med store bevægelser... nok også fordi jeg ikke er mere erfaren, end jeg er - så vil jeg hellere have ham rund og lidt dybere, men så bruger sig over ryggen smiley

    Og Dorthe kan godt forstå forvirringen - men JA du har misforstået mig! Det er IKKE fordi jeg vil have et bid, der gør min hest mindre tung - TVÆRTIMOD ønsker jeg et bid, han tør ligge sig godt frem til smiley Har kun skrevet om uddannelsesgrad for at give et indblik i, hvor meget, den rides + hvad type hest, den er at være på smiley Jeg vil rigtig gerne have, at min hest ikke slipper fortil, når jeg samler ind - han skal bevare kontakten fortil, men selvfølgeligt uden at hænge eller hive smiley Ellers snyder han mig alt for nemt og smider ryggen og traver med store bevægelser frem for at komme rigtigt frem og bruge sin overlinje smiley Han har en lidt dum lænd, der gerne vil stive sig og gå nedad, så bagbenene stikker bagud frem for ind under ham, og derfor skal jeg gerne have ham godt sat, så han skubber fra i bagbenene og bliver ved mig smiley Ved ikke, om det giver mening? smiley Men bidskiftet er som følge af ovenstående + i samråd med min dyrlæge smiley Min berider har ellers været godt tilfreds med, hvordan han er og ser ud i hånden på det helt almindelige 3-delte lidt tykke bid smiley


  • #9   22. jan 2020 Jeg har også været igennem stort set alle typer bid, der findes. Jeg er ikke fan af tredelte bid. Der er for meget bevægelighed, og min hoppe er meget sensitiv.
    Jeg måtte i en lang periode skifte bid hver måned, da intet fungerede. Det der fungerede bedst var et todelt baucher, men det var stadig ikke godt. Jeg skiftede til myler baucher mb06, og det er det bedste, jeg nogensinde har gjort! Jeg har nu ikke skiftet bid i 2 år. Jeg havde aldrig troet et bid kunne gøre så stor forskel ridemæssigt. Min hoppe hiver ikke længere tøjlen ud af hånden på mig, slår med hovedet, skyder skulderen og meget mere. Det er simpelthen en fornøjelse at ride hende med myler biddet smiley


  • #10   22. jan 2020 Min den gamle fjoller, synes også det var lettere at trave stort ( så stort som en fjoller nu kan) og ikke bære.

    Min løsning på det var først at få ham til at slappe total af i overlinjen for en løs tøjle. For skal han bare ligge lidt vægt på bidet må han spænde i kæbe og nakke og underhals musklerne for at gøre det, og samtidig tabte han ryggen, Da ham ikke samtidig kan løfte op i overhals musklerne, for at løfte forparts slyngen og trykke ned på bidet.

    Så en fantasilion overgange, for at lære ham ( og de 2 andre) at det er bagparten som skal bremse og ikke forparten, har været det sværeste. - men der er den vej som er lykkes for mine.


  • #11   22. jan 2020 Min ene har ikke været klar til at gå med stang indtil for nyligt, så jeg har kombineret det med en kapsun for at kunne "aflaste" lidt på den, for ikke at skulle hive fat i biddet smiley
    Nu går han primært på stangen da han har fundet ud af signalerne, ikke løber og ikke slår med hovedet (ikke bid-relaterede årsager). Vi har først for nyligt fået styr på venstregaloppen, så vi er slet ikke øvede på den måde, så er det niveauet du er bekymret for, ville jeg ikke tænke så meget over det smiley
    Han har løbet en del, så det skulle vi have styr på først. Min ældre hest har fungeret på og forstået stangen fra dag 1, han var så nem at starte op på.
    Som "begynder" er mit bedste råd at tænke på, hver gang du giver et signal, at hesten modtager det stærkere end du giver det.
    Mht. det du skriver med at der ikke er nogen "aflastning" på et stang, så er det ikke helt rigtigt smiley Alt efter hvor meget du strammer kæden vil der være nok omkring 3-5cm udveksling, altså hvor stængerne frit kan bevæge sig, før kæden tager fat og biddet bliver "hårdt", hvis det giver mening. Så du kan faktisk bedre forberede hesten på kontakt, end med et trensebid hvor kontakten kommer med det samme du tager i tøjlen. Måske er det værd at nævne at i gamle gamle dage (renæssancen, mener jeg) startede man faktisk grønne heste op på et stang og skiftede til trensebid når de var uddannede, hvis man overhovedet skiftede smiley

    Billedet af min her er det bid vi bruger nu.


    profilbillede
  • #12   22. jan 2020 Jeg rider med Bombers Happy Tongue bid. Min hest har gået med en del forskelligt, men det her er det eneste, der har fungeret.

    Hun har tidligere gået med almindelig todelt, tredelt, baucher og myler bid. Baucher blev hun meget tungt på, og de andre gumlede hun på hele tiden, så de har ikke ligget godt i munden.

    Bombers Happy Tongue er tyndt og giver plads til tungen - derudover er det udelt, og ligger derfor roligt. Hun bliver ikke tung på det, men fungerer bare super godt på det.


  • #13   22. jan 2020 Min går på et udelt med stor tungefrihed fra Bombers. Personligt foretrak jeg en form for 2-delt, men det er hest og jeg ikke enig i.
    Først og fremmest er vi udfordret på lille pony-mund, som kræver både et kort og et smalt bid. Det er svært at finde noget der opfylder begge krav samtidig. Jeg blev lidt forelsket i Fager Bits, fordi de kan lave meget tynde bid. Men de er også dyre. Så jeg endte på et Bombers, som var et sted mellem udelt og 3-delt med de der drejeled. Deres bid er også rimelig tynde.
    På både den og et 2-delt (mest 2-delt) der gabte hesten konstant når den fik bid på og jeg kunne knap nok få den til at tage biddet. Rørte jeg ved biddet så gate den helt tosset. Vi var i tilvænning og det blev aldrig meget bedre.
    Men Bombers har et stort udvalg, og ud fra deres skema med symptomer/unoder ved en hest, kom jeg frem til at min måtte være tungesensitiv. Så fik jeg biddet på billedet. Vi er stadig i signal-tilvænning, men nu har jeg en hest der sjældent gaber og nærmest hugger efter biddet når det skal på, fordi han gerne vil have den godbid der følger med. Den godbid han også fik med de andre bid.

    Så mod min indstilling er vi endt på stor tungefrihed. For målestok, så er biddet 10,5 cm, 12 mm ved ringene og 8 mm i porten.


    profilbillede
  • #14   22. jan 2020 Der var det det hed! Happy tounge. Det er også det mundstykke der er på mit billede.

    Jeg er ikke så vild med at det ruster, men det må jeg leve med. Krikke er tilfreds.


  • #15   23. jan 2020
    Jeg samler på bid - hvilket er lidt komisk i og med at jeg har en hest, der går ens uanset hvad jeg putter på hende, dog undtaget et helt almindeligt udelt og to delt baucher. Men jeg synes det er spændende, de forskellige slags bid og deres effekt.

    Hvis du ikke har prøvet et udelt, så tænker jeg det kunne være et bud - et ganske almindeligt udelt - evt. med muffe sider. Udelte fås også med tungefrihed - fx fra Sprenger. Der udover så prøv et udelt med bevægelige sider alla Myler - de fås både med og uden tungefrihed. Horze har en billig version der minder om - Horse D Ring power mener jeg det hedder.

    Jeg har ikke prøvet Neue Schule bid og er ærligt for nærig til at betale nyprisen for dem og brugt prisen er også gevaldig høj ;).

    Btw - hvis nogen ligger inde med bid de ikke bruger længere ( helst 10-12 cm og ikke normale to og tre delte ) så sig til, jeg samler som nævnt på bid og forsøger og opbygge en bidbank smiley Men det er bare for sjov, så jeg er ikke ude i og give en masse penge for dem.


  • #17   23. jan 2020 Tak for alle jeres kommentarer og erfaringer! Det er super fedt - og jeg læser hver og en smiley

    Mht. uddannelse af en hest, så ja for søren, det tager lang tid, og essensen og noget af det sværeste er jo netop at lære sin hest den korrekte samling, bæring, aktivitet/effektivitet og samtidigt den ro og balance, der gør det hele perfekt. Det er jo ikke noget, man gør på én dag, og var det så nemt bare at gøre lige vupti-dupti, så var der nok en del flere, som red grand prix smiley Så helt enig i, at det tager lang tid - men jeg ønsker at uddanne med et bid, som giver min hest de bedste forudsætninger for at have det rart i mulen imens, og da det bid, han har nu ikke længere er perfekt, så må vi på jagt efter noget bedre smiley

    Tror jeg er lidt betænksom ved at skifte bid, fordi jeg gerne ser et bid, der er så rart som muligt - og som ikke blot har en udformning, der forhindrer min hest i at vise, han ikke kan lide det / gøre at han ikke kan flytte det, hvis det bliver ubehageligt... derfor er jeg nok også i tvivl om for stor en tungefrihed, da han vel så ikke kan løfte det fra laderne? Ja, jeg ved det ikke... hmm. Men tænker heldigvis han nok skal sige fra i ridningen og i kroppen på andre måder, hvis biddet er ubehageligt smiley smiley

    Krikken tak for bud - jeg kigger på dem, du nævner. En af de andre hernede har netop et myler, og er vist også glad for det. Det må jeg lige læse om... fandt et sted, man kunne ringe til forhandlerne og spørge om vejledning, det måske ret smart. Ja, bid er blevet ENORMT dyre! Men jeg er efterhånden derude, hvor jeg del for del har skiftet alt på min hest lige fra trense til sadel til specielle underlag til speciel gjord til specielle sko, dækkener, og ja alting... det er dyrt at gøre, men tingene holder længe, og fungerer det, så er det bare det hele værd, for så optimere det hele oplevelsen af at være hest (hvis han vel og mærke kan lide et dyrt bid - ellers rider vi jo bare med et billigere! Whatever works!). Han er virkeligt en sart herre.


  • #18   23. jan 2020 Hov og Lisette tak for kommentar smiley Det er lidt samme følelse, jeg har af det 3-delte på ham, så måske et skifte til et to-delt var et simpelt og smart sted at starte smiley

    Min er også typen, der netop pga. sin lidt stive lænd altid gerne har ville gå ud i hånden og hænge og stikke bagbenene bagud/gå igennem hånden end at sætte sig blød og rund og blive aktiv i bagbenene og stikke dem indunder sig... jeg har dog aldrig ville reagere med at skifte biddet til noget, der er kraftigere + så er min i kombi med, at den er stærk og stor også meget sensitiv, så et stærkere bid vil blot skubbe ham fra mig, så han ikke tør gå i hånden, bliver høj i nakken og stiv i ryg og lænd. Derfor har jeg lagt enoooormt meget lydighed i ham, åh hvor har min berider sagt "lydighed, lydighed, lydighed" mange gange mand.... så han netop bliver ved mig, når jeg sætter mig til - og vi har trænet ret meget samling for at lære ham at sætte sig frem for at tvære rundt og stikke de bagben bagud smiley Også derfor jeg nok gerne vil vente med kandaren endnu - indtil jeg synes, både han og jeg er klar smiley

    Jeg vil rigtig gerne diskutere ridning, men jeg synes egentligt, det er noget, man ikke rigtigt kan over nettet - uden at kende rytter, equipage og meget mere... så derfor tillader jeg mig ikke at begynde at forklare om skadesforløb m.v., og ikke sige andet end blot at tanden pludseligt (har den aldrig været før) havde fået en mild slidskade, som vi derfor er meget opmærksomme på ikke skal udvikle sig. Jeg købte ham som 2 års, og i år fylder han så 7 år. Han har lige fra dag 1 af været fulgt tæt af min dyrlæge, min berider, min osteopat/fysioterapeut, smed og senere hen med sadelmager, kiropraktor, massører, andre fysioterapeuter - og han er en lidt speciel herre på nogle punkter... åh ja, det er de jo, de kære Michellinoer. Jeg er VILD med min michellino, men han er edermame sensitiv, og han kræver virkeligt, at man lytter til ham - SÅ det prøver jeg så efter bedste evne at gøre, så han får gode forudsætninger og holder i maaaaange år endnu smiley Heldigvis har jeg efter mange år som rytter fået samlet en masse gode fagfolk til at hjælpe og støtte, når noget føles galt eller i den daglige udvikling smiley

    Jeg håber blot på forskellig bid-erfaringer smiley


  • #19   23. jan 2020 Jeg ville heller ikke tage mit bid med stor tungefrihed og sætte på en anden hest, uden at prøve noget andet først. Det er virkelig kun fordi den ikke fungerer på andet end det og havde tydeligt ubehag (gabte, gik ovenud, strakte tungen ud samtidig). Jeg kan desværre ikke finde det fine vejledningsskema jeg brugte.

    Ellers er det jo bare småjusteringer for at finde det rigtige. Personligt har jeg det godt med at leddet i sig selv er lille så det ikke fylder i munden, sådan som Fager gør:
    https://fagerbits.com/store/baby-fulmer/gustav-titanium-baby-fulmer
    https://fagerbits.com/store/titanium-bits/lilly-fss-titanium-loose-rings
    (tilfældigt udvalgt)
    Eller med kugleled som Globus har en serie af:
    https://www.globussportwebshop.se/produkt/muffbett-ky-rotary-bit/
    Specielt på en lille hest som min, synes jeg det der kæmpe led er træls. Det fylder og kan kun forstyrre - og så er det ofte asymmetrisk.


  • #21   23. jan 2020 By the Way - super god og spændende tråd smiley

    Jeg elsker de her tråde, hvor folk kan komme med deres erfaringer og hvor trådstarter svare rigtigt godt uddybende tilbage - meget lærerig tråd for mig smiley

    Og så må jeg vist snart til at nørde bid, når Freiherr skal have et på smiley

    Mvh Charlotte


  • #22   23. jan 2020 Tak for svar Lisette - min har heldigvis ikke hovedvinkling eller issues som sådan, men vi har en tendens til at blive lidt skæve, hvilket heldigvis er blevet bedre og bedre med årene - det tager bare noget tid... men nu har han så den slidte tand der.. øv! smiley Ellers er han faktisk en enormt rar, blød og smidig (tendens til hypermobilitet dog) hest. Jeg kan stort set placere ham, som jeg vil - han er fin i den dybe form, kan rides helt agerhøne, kan samles ind, kan samles op. Netop pga. tendensen har jeg gjort meget ud af at kunne styre alle disse ting. Men mangler selvfølgelig stadig styrke smiley Kandar er jeg helt enig i - men før jeg er 110% sikker på, min hest er et sted, hvor jeg kan sætte mig til i sædet, og han så venter af på mig, vil jeg ikke have det på... ikke til andet end skridttilvænning, da jeg IKKE ønsker at komme til at benytte mig af stangeffekten som bremse el. andet - jeg føler simpelthen ikke, jeg selv er dygtig nok til på nuværende tidspunkt at sikre mig, jeg ikke får for meget fat i stangen, når jeg ikke er 100% sikker på, at effektive-bagbens-knappen ikke bliver misforstået smiley Lige præcis - også derfor jeg har brugt så lang tid på hans grundridning og på at få ham vendt rigtigt smiley Han er heldigvis nået meget langt allerede, og vi har ikke problematikken så meget mere - han vil bare altid have tendensen, så jeg er meget opmærksom på aldrig at få ham redet høj i nakken og med flad lænd - jeg vil hellere placere ham, så han arbejder godt igennem sin overlinje smiley Han er jo endnu kun 7 år i år og stod 1 helt år skadet som 5 års... så han er egentligt rigtig fint med uddannelsesmæssigt det taget i betragtning smiley Tusinde tak, håber jeg har heldet med mig med de bid altså! smiley

    Jo tak Charlotte - det er nemlig et ret spændende emne, synes jeg smiley Det er altid sjovt at høre andres erfaringer smiley Bid har jeg aldrig gjort så meget i, men når den nu både går med xpand-gjord, anatomisk trense, rollers-sko, keramisk varmestrålingsunderlag, specialtilpasset sadel og gud ved snart hvad, så ja - hvorfor skulle biddet så ikke også være noget, man burde nørde noget mere smiley Jeg har bare ikke orket det før, fordi det er sådan en jungle... suk smiley


  • #23   23. jan 2020 TS: når du skriver “skæv” er det så hans hoved ham holder skævt? Drejer mulen ind i volten med holder ørene ude. Så næseryggen er skæv ind ad.

  • #24   23. jan 2020 Nej overhovedet ikke - tror det er mig, der er lidt skæv smiley Det er i hvert fald hans fys/ostepat og min nyeste idé smiley

    Slet ikke et problem, der sidder i skæv hovedholdning eller andet... og de fleste kan faktisk slet ikke se det, når vi rider. Tværtimod er det bagtil, han godt kan trække lidt skævt, måske som følge af, at jeg sidder lidt skævt, men det er heldigvis blevet meget bedre - men nu følger vi ham også tæt med behandlere, og så er jeg altid ENORMT opmærksom på at få ham rettet lige og få ham balanceret lige. Det bruger vi enormt meget tid og opmærksomhed på - så jeg skal også bare have rettet mig selv op... det må være en god gang styrketræning, jeg skal igang med smiley Jeg er ret følsom som rytter, og mærker ret hurtigt, hvis noget ikke er lige eller ikke er, som det plejer, og flere af vores behandlere har også sagt, at jeg er lidt småhysterisk - mange havde bare redet videre uden at gøre så meget ved det og så tænkt, at den havde en god eller dårlig side smiley Min berider var på ham for nogle uger siden, og hun synes, han var rigtig fin og lige i siderne, også uddannelsestrinnet taget i betragtning, for mange får i starten af noget mere samling en god og en dårlig side... jeg forestiller mig, at det er fordi, jeg er så opmærksom på at rette siderne til smiley Men om det bare er ønsketænkning aner jeg ikke.


  • #25   24. jan 2020
    " Tror jeg er lidt betænksom ved at skifte bid, fordi jeg gerne ser et bid, der er så rart som muligt - og som ikke blot har en udformning, der forhindrer min hest i at vise, han ikke kan lide det / gøre at han ikke kan flytte det, hvis det bliver ubehageligt... "

    Hvis din hest ikke synes et bid er behageligt så vil du kunne mærke det - uanset tungefrihed eller ej. Fx åbne munden, gumle meget, være hård i munden o.l - altså at den ikke fungere. Et tre delt ligger også på laderne ;).


  • #26   24. jan 2020
    Jeg har iøvrigt selv en der ligger sig tungt fortil i overgange ( dvs. galop til trav, trav til skridt, skridt til parade ) - altså maser imod/bliver hård og det er uanset hvor meget det trænes, hvilken gangart, lige tjekket tænder og krop og uanset hvilket bid, samt uanset hvor lidt/meget samling.

    Men okay, jeg er kommet frem til med det dyr, at hun bare er som hun er - med alle de problematikker hun har i kroppen og alle de ting i hendes hoved så er jeg faktisk glad, bare hun er i live og virker smiley Så overlever jeg de små ting der nu en gang er i ridningen.



  • #28   24. jan 2020 Hovhov, nu må jeg lige korrigere - min hest ligger altså ikke tungt, men kan godt se flere af jer læser det som, at jeg har skrevet dette tidligere... det har jeg ikke ment! Han er ikke en tung hest smiley Han er en STÆRK og sensitiv hest, dvs. man skal edermame sætte sig til i sædet og have ben på, men han er ikke en hest, der går og trækker. Rider man ham forkert, så gør han måske, men så længe, man sidder rigtigt til, så er han fin fortil og byder sig flot til smiley Min har TIDLIGERE i sin uddannelse haft den problematik, at det var svært at få bagbenene ind under sig i f.eks overgange - og nemmere at stikke dem bagud og splatte lidt ud, så man netop kunne risikere, at han kom til at tage lidt ved fortil/skabe uro - men det kan man altså sagtens korrigere BAGFRA med den rigtige underviser smiley Og det har vi også gjort. Det er lydighedstræning og styrketræning. Så Krikken der vil jeg virkeligt anbefale dig en god underviser - selvfølgelig er der forskel på, hvordan de vender fra naturens side af, men man kan langt hen af vejen få fikset en MEGET stor del af sådanne problemer med masser af ridning smiley Men det er styrketræning! OG det er balance, så det er ikke noget, du kan behandle dig ud af - det skal trænes smiley Så kommer det smiley Så jeg ville da få en god underviser på smiley HUSK at problematikker i kroppen gør ikke, (medmindre dyrlægerne anbefaler, den ikke må rides på selvfølgelig), at man skal blive bange for at ride og rette og teknisk dygtiggøre og styrke sin hest - det gør tværtimod, at man skal have EKSTRA fokus på uddannelsen og få dem rettet og hjulpet i kroppen. Min berider og jeg har tit talt om, at mange rider meget forsigtigt for ikke at gøre noget forkert (lange tøjler, ingen indvirkning, ingen underviser på), og har man en hest, der ikke vender rigtigt fra naturens side af, så gør man dem ikke altid en tjeneste ved bare at lade dem tulre rundt i den form, de nu vil / med bagbenene stukket bagud / hvad det nu måtte være. En hest så sart som min ville i hvert fald blive ødelagt på no time så smiley Husk dressur skal HJÆLPE ens hest i kroppen - rette den op, hjælpe den med eventuelle skader, så den fungerer BEDRE. Det skal aldrig gøre din hest dårligere/værre - så gør vi noget forkert i vores ridning. Det red jeg også efter på min tidligere hest, der havde store problemer i kroppen - se ham evt. på min side, "Casino Royale". Han fik det bedre i kroppen, blev så flot og musklet op, netop fordi vi fik ham styrketrænet smiley

    Jeg har selv redet min hest til, da han var 3 år gammel, og har selv uddannet ham hele vejen - så jeg er helt enig - naturligvis kan jeg mærke på ham, om et bid er træls eller ej under en ridetur, men jeg vil gerne give ham så gode muligheder som muligt for at sige fra smiley Dvs. bare som eksempel (overdrivelse fremme forståelse) jeg kunne ALDRIG finde på at give en hest, der rækker tunge et bid på, der skal forhindre en sådan adfærd - bare som eksempel smiley


  • #29   24. jan 2020 ”Lange tøjler, ingen (synlig) indvirkning, ingen underviser på” – behøver ikke nødvendigvis betyde at man er ved at ødelægge sin hest, for sådan vil det se ud, når jeg starte med en hver ny hest, og jeg vil ride på den måde nok det første års tid, mens han ”daffer” rundt i langsomt lunte tempo for en halv lang og løs tøjle, Og hoved og hals placeret som han ønsker det, indtil hesten har fundet sin balance og styrke.

    Og først når hans balance er i orden, og han kan runde sig, øge og korte ind i den halvlange form uden at lægge balancepunktet frem i overgangen (lægge vægt på bidet eller forsøge at strække halsen ud), kan jeg begynde at ændre på hans form og balancepunkt, men også her vil det stadig være for en næsten løs tøjle.



  • #30   24. jan 2020 Stiller lige et spørgsmål her i tråden smiley
    Elevpony med meget smalle knogler i kæben, hvilken type bid er at anbefale her?


  • #31   24. jan 2020
    Anna - Jeg ved ikke hvor du har det med lange tøjler og ingen kontakt fra, måske min profil? Men hvis du bemærker datoen på billederne, så er de en del år gamle smiley

    Underviser har jeg - jeg har bare en pony der har været on/off med forskellige ting og bla. fået konstateret spat sidste år. Så det er ikke helt lige til :).

    Lisette - Jeg har underviser, men med en pony der har en tendens til at fejre hvert år med og fejle noget så er det ikke særligt meget det er blevet til ;).
    Især ikke hele sidste år, da vi lige skulle finde ud af hendes spat og at fungere med den.
    Det føles dog mere som et bid og evt. kropsproblem end et rideproblem.

    Om det kan blive bedre? Det tror jeg hverken du eller jeg kan sige noget om - med alle de problemer hun har, så er jeg bare lykkelig for hun er i live og kan rides. Jeg tror ikke at hun mirakuløst vis lige pludselig skulle gå hen og blive en helt anden i krop og ridemæssigt. Så tak for indput, men det fungere smiley

    Jeg ved heller ikke lige hvor du har det sidste fra med en pony der ikke springer ud af boksen og siger " rid mig? " smiley


  • #33   24. jan 2020
    Som en hver anden der rider dressur; tingene er ikke perfekt, korrekt er det ikke 100% af tiden og der arbejdes konstant på forbedring, nogle ting tager længere end andre, noget er sværere end andet, det er en balancegang :).


  • #35   24. jan 2020
    Nogle ting står i stampe nogle gange, andre gange står andre ting i stampe smiley
    Lige pt. er det sådan med det - andre gange kan det være anderledes.
    Nogle gange er skridtpiouetter umulige, andre gange er de det letteste i verden, nogle gange er anspring fra skridt meget svært, andre gange er det super let.

    Og ja, jeg acceptere at nogle gange er tingene på en måde, andre gange på en anden - jeg kan og vil ikke begynde og fikse på 117 ting på en gang.

    Jeg tager som nævnt tingene som de kommer med pony og er glad for hun virker og fungere :). Nogle ting har hængt ved længere end andre, nogle ting kommer og går osv. - hvis jeg ikke kunne se en udvikling i dressuren, så var det pænt træls og ride dressur ;).


  • #37   24. jan 2020 Kære Dorte - nu skrev jeg netop lange tøjler, INGEN indvirkning, INGEN underviser smiley Og med det mente jeg naturligvis INGEN indvirkning, hverken synligt eller ikke synligt smiley Naturligvis er der tilvænningsperioder m.v., men det jeg oplever på nettet er bare, at mange tror det sundeste og bedste, man kan gøre for hesten er at gøre ingenting - lade dem gå, som de vil, og så laver man ingen "ulykker"... og der er jeg bare ikke altid enig smiley Især ikke, hvis man har en hest, der har udfordringer i kroppen eller bygningen smiley

    Og Krikken - bare rolig, jeg har hverken læst din profil eller nogen af de andres eller kigget billeder! Det var udelukkende et eksempel på noget, jeg oplever af og til på nettet, og som jeg i hvert fald bare studser over. Den del var bare et eksempel og slet ikke mindet på dig smiley Dressurridning skal jo gerne styrke vores heste, ikke gøre dem svagere smiley At gøre ingenting er ikke det samme som at gøre ridningen mest hensigtsmæssigt, synes jeg - og det var blot min pointe.


  • #38   24. jan 2020 Vi kørte i øvrigt i Nørrelunden og lånte 2 bid med hjem - så må vi se. Umiddelbart reagerede han overraskende positivt på Neue Schules Verbindend-bid! What. Det havde jeg ikke regnet med, men jeg tænkte dog, at det lige kunne passe, han tog røven på mig og gik bedst på det smiley Der var 100% ro i mulen, da han havde fået det på, og han så faktisk ud til at nyde, at det fyldte mindre end det, han plejede at gå med.

    I ridningen brugte han kroppen anderledes! - så jeg er noget imponeret over, hvor meget bid kan gøre. Om det så er godt eller skidt, det finder jeg ud af over det næste stykke tid smiley Men helt sikkert at det skete noget - han virkede faktisk mere afslappet og aktiv i kroppen især i sin trav smiley Sjovt! Jeg rider videre og ser!


  • #40   24. jan 2020 Du har helt ret - dog har jeg, da jeg var ved at forberede at ride ham til, oplevet ham være så "sur" på bid, at jeg måtte opgive efter 15 min, fordi han var godt igang med at spise sig igennem det i protest smiley Så ved så meget uro i mulen, der ryger de ud igen med det samme, ellers så giver vi det en chance! smiley

Kommentér på:
Den store bidjungle...

Annonce