{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.401 visninger | Oprettet:

Blis - hvad skyldes det mon? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg har i lidt tid undret mig over, hvordan det kan være, at en hest på mit opstaldningssteds blis vokser sådan "ud over sine breder". Jeg kan ikke forstå, at blissen ikke er sådan mere præcist afgrænset i dens hoved, for det synes jeg ikke, at jeg har set før.
Ved I mon det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blis - hvad skyldes det mon?
  • #1   23. jan 2020 Det er svært at sige uden mere information. Hvordan ser resten af dens krop ud?

    Det kunne være pga sabino eller rabicano. Det kan også være almindelig farveveksler/roan (tror jeg dog ikke).
    Det kan være et andet white spotting gen udover de nævnte.
    Det kan også være LP (knapstrupper-genet).

    Hvis den KUN er hvid i hovedet, er det nok bare blegning pga alder eller white ticking.


  • #2   23. jan 2020 Er det en appalosa eller knabstrupper?

  • #3   23. jan 2020 Er det en ældre pony

  • #4   23. jan 2020 Den ser sådan her ud på resten af kroppen. Den er vist bare almindeligt rød og er en form for shetlænder(-blanding?). Hvor gammel den er, aner jeg ikke. Men den er virkelig, virkelig tyk.

    profilbillede
  • #5   23. jan 2020 Her er den i sommer

    profilbillede
  • #6   23. jan 2020 Og her

    profilbillede
  • #7   23. jan 2020 Og her.
    Den er ikke farveveksler, for det er min hoppe, så det kan jeg i hvert fald se, at den ikke er. smiley


    profilbillede
  • #8   24. jan 2020 Umiddelbaret tænker jeg rabicano. Sabino giver hvide benaftegn og roan er det ikke.

  • #9   24. jan 2020 Du kan ikke med sikkerhed sige den ikke er farveveksler, medmindre den er testet eller du kender dens forældre. Roan/farveveksler kommer til udtryk på flere måder og kommer også an på racen.
    Derudover på ældre heste, kan farvevekslingen være minimal. Altså at der ikke rigtig er forskel i pelsskifte tiderne. Det er ikke så sjældent igen, at en farveveksler ser sådan ud. Så at den er minimal farveveksler er ikke udelukket, men jeg tror det nu heller ikke selv.

    For mig ligner det mere enten meget white ticking eller rabicano.


  • #10   24. jan 2020 Jeg kan sige helt sikkert, at den ikke er farveveksler. Så ville den være lys indenunder pelsen, og det er den ikke, så der er ingen tvivl om, at den ikke er der. smiley

    Men det er da meget spændende, hvis det skulle være "rabicano". Jeg aner ikke, hvad det betyder, men det må jeg få googlet. smiley


  • #11   24. jan 2020 Er den hvid ved haleroden? Det er vanskeligt at se på billedet, om der skulle være noget. Det er en indikator om den måske er rabicano.
    Men den kan ligeså godt bare være en helt almindelig rød, med hvide hår imellem. Endnu mere sansynligt hvis den er ældre.

    Det eneste der er 100% sikkert er, at vi ikke kan give dig et sikkert svar på dens farve. Der er rigtig mange heste, som har samme mængde ticking uden at være rabicano, og samtidig findes der rabicano heste med endnu mindre ticking end denne her.


  • #12   24. jan 2020 Jeg tror muligvis jeg har fundet den herinde. https://www.hestegalleri.dk/galleri/37452-anden_saerlig_race_pjuske

    Oprettet for 12 år siden, købt på marked og der står ingen alder. Det er svært at vurdere, om det er ham, fordi blissen er så "udvasket" nu.. Men så er det måske bare grå hår, eller?


  • #13   24. jan 2020 Synes det ligner, at den er mest ensfarvet under maven/på nederste halvdel af kroppen, og ligesom har et tæppe af hvide hår henover ryg og bagpart. Det peger i en retning af at den ikke er rabicano. Samtidig hvis haleroden heller ikke er hvid, bliver rabicano i hvert fald mere og mere usansynligt. Dette pga ticking fra rabicano som regel vil starte på maven/i lysken og ved haleroden. Ved denne ligner det, at det er omvendt.

  • #14   24. jan 2020 .... Det er ikke bare en hest der er ved og blive gammel og derfor får flere hvide hår?

  • #15   24. jan 2020 Jeg tænker rødskimmel. Skimler har det med at blive hvide med alderen.
    Ældre sorte heste bliver også grå i hovedet først. Så hvis blissen vokser, tænker jeg det er alderen der viser sig.


  • #16   24. jan 2020 Hm.
    Er der nogen, som har en cirka ide om dyrets alder.
    Nogen hunde får grå snude, når de bliver gamle, nogle ponyer / heste bliver grå i hovedet i tilsvarende alder.
    Hvis den er 20+ år, så er det jo en mulighed.

    Hvis den ikke er så gammel, så er den nok stikkelhåret. Dvs en langsomt blegende skimmel.

    Stikkelhåret er et skønt ord.
    Fra dengang man delte op i gråskimmel (bleger fra helt ung alder, måske hvid allerede som 3-5 år), sortskimmel (sort, som skimler langsomme, rødskimmel, brunskimmel og stikkelhåret.
    Stikkelhåret vik folk i dag nok mene var en skønsom blanding af skimmel, roan og andet sjovt.


  • #17   24. jan 2020 Den er da stikkelshåret. Det er meget normalt for shetlandsponyer at de begynder at få mange hvide hår når de bliver gamle, og det er som regel mest i hovedet, uanset om den har aftegn eller ej.

  • #18   24. jan 2020 tænker alderdom smiley

  • #19   24. jan 2020 Jeg vil også sige gråhåret.
    Min på knap 17 er begyndt at få samme tegn. Blisen breder midtpå og den bliver noget mere grå i panden. Og så er den begyndt at få et gråt højre øjenbryn.

    Min har også stikkelhårs-tendenser og har altid haft lidt grå hår i pelsen. Det svinger hvor tydelige de er.


    profilbillede
  • #20   24. jan 2020 kommer altså til at tænke på Vitiligo, som nogle mennesker er født med hvor at pigmenten i huden forsvinder i pletter, som vokser sig større over tid. Om det findes hos heste aner jeg ikke... meeen hvis den er gammel er det vist også normalt at de bliver lidt 'gråhåret'

  • #21   24. jan 2020 Vitilago er ikke medfødt, men erhvervet autoimmun reaktion.
    Det giver (hos mennesker) skarpt afgrænsede pletter.
    Så - det passer ikke helt på historien...


  • #22   24. jan 2020 Jeg sagde heller ikke at det var Vitiligo, men at jeg blot kom til at tænke på det da jeg så billedet af hesten smiley

Kommentér på:
Blis - hvad skyldes det mon?

Annonce