{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Halt - Syn eller følelse? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg står med en unghest som jeg er meget i tvivle om er rengående. Sidste weekend sprang vi lidt hvor han trådte forkert og haltede lidt bag efter. Han var allerede rengående samme dag. Vi red lidt tirsdag og onsdag og der var der intet at mærke. Men da jeg red i går fik jeg min far til at filme.
Jeg syntes at han ser ud til at tage et par skridt i skridt hvor han går kortere med Venstre forben end det højre.

Jeg har altid kunne mærke når mine heste takter forkert eller er halte, når jeg rider, men kunne intet mærke da filmen blev taget.
Så jeg ved ik om jeg skal stole på min følelse eller det jeg kan se?

Hvad vil i gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt - Syn eller følelse?
  • #1   24. feb 2020 Helt generelt vil jeg sige, at når man har fået tanken, så er der formentlig “noget” - og så er det principielt ligegyldigt om du ser eller føler, din fornemmelse har sagt dig, at der er “noget”.

    Det som kan være problemet med syn er, at det kan være møj svært at se små haltheder.

    Det som kan være problemet med følelsen er, at man kan “vænne sig til” haltheder fx kun i forbindelse med at ride et hjørne e.l.
    Og på fx ungheste eller heste som ikke har været redet længe, der kan de havde problemer med takt bare pga mangel på balance.

    Så jeg er ret sikker på, at du helt sikkert har følt/set noget - men om det er en dissideret skade er svært at sige.
    Jeg ville personligt udfra at da du siger han har trådt forkert, og har været kortvarigt halt, så ville jeg behandle ham som om hvis vi selv havde “vrikket om på foden” - og jeg ville give ham fri og/eller kun skridte ham i 14 dage.
    Er der herefter en fornemmelse stadigvæk af at noget er forkert, så vil jeg kører ham til halthedsundersægelse med lameness detector på et hestehospital.

    Mvh Charlotte


  • #2   24. feb 2020 Sikke et godt svar... Vi skal have dem vaccineret i morgen, så tænker lige at jeg for dyrelægen til at se på ham. Håber bare ikke at det er alvorligt

  • #3   24. feb 2020 Dejligt det kunne bruges smiley

    Og det er perfekt lige at vende det med doc dyr, når han/hun alligevel er i stalden - oftest er man ikke så “heldig” at doc dyr’s besøg passer ind med andet smiley

    God bedring med hesten

    Mvh Charlotte


  • #5   24. feb 2020 Vi har selv en hest, der står “skadet”.

    Hun virkede ikke halt overhovedet på tur (altså lige ud) og da vi ikke rider ret meget andet end tur, så var det en tilfældighed at vi havde Eva løber ude til generelt tjek af begge vores. På buet spor var hun uren/halt, og det er frygteligt, men ligeud havde hesten ingen symptomer, hverken trav, tølt, skridt eller galop.

    Vi fik Peter Hjuler ud og det korte af det lange er at hun står nu på 10 uge og skal stå hvertfald 3 endnu. Det er “blot” nogle sener i knæet, men det tage tid.

    Jeg har den sorteste samvittighed over at hesten har gået “halt” uden vi har mærket noget, men glad for at jeg nu har “lært” at mindst hver uge/14 dag så tjekker jeg i ridehuset (den anden, hoppen er ikke klar til det endnu)

    Så god ide at få dyrlæge til at tjekke, nå du nu har en hændelse du ved hesten reagerede på, men ja det er svært med de kære heste, de kan skjule meget!


  • #6   24. feb 2020 Det er så meget at tage højde for, men dejligt med så mange gode råd. Håber at det ikke er alvorligt, men må vente til i morgen med at se det. Skulle ellers have hvert i praktik ved Djurs Horse Park med ham i hele uge 10, men det er jo så ikke sikret at det kommer til at ske

  • #7   24. feb 2020 Har lige longeret ham, og han viste ingen tegn på halthed. Han takkede helt rigtigt i både skridt og trav samt virkede glad hele tiden. Vi tjekkede begge volter. Dejligt. Men han får nu alligevel fri de næste par dage for at sikre mig at han er helt okay når jeg skal ride hm igen:)

  • #8   24. feb 2020 Hvis jeg var dig ville jeg få en dyrlæge ud og tjekke den, hellere være sikker.

    Har selv prøvet hvor jeg ikke kunne mærke det, og min ridelære kunne heller ikke se det når jeg red. Men når jeg så longerede ham synes jeg at jeg kunne se lidt. Fik så en dyrlæge ud og han sagde at han var halt.


  • #9   24. feb 2020 Doc dyr kommer og vaccinere i morgen så spørger ham lige der. Men det var super dejligt at han ikke haltede i longen i dag smiley

  • #10   25. feb 2020 Mavefornemmelse er ENORMT vigtigt smiley Jeg har selv endnu til gode at tage fejl - selvom mange til tider ryster på hovedet af mig, når jeg insisterer på, at noget er anerledes, end det plejer, eller at en skade er mere end bare lige det, de kan se.

    Jeg hører tit ting som "jaja, den vokser vel bare", "jaja, den har sikkert bare ligget dårligt", "det gør min også" eller "jeg kan altså ikke se noget". Og hver gang svarer jeg blot, at nu har jeg haft hesten i 5 år i alderen 2-7, og hvis jeg pludseligt synes, den gør noget, som den ikke plejer, så sammenligner jeg ham ikke med andre heste, men kun med ham selv og hans egen historik. Så reagerer vi. Nu, og jeg rider aldrig på kompromis, hvis noget er galt smiley

    Så jeg ville give den pause og så evt. få en fys ud at kigge den efter. Min lavede et lille vrid for nogle måneder siden - i en 15 m. volte - og han blev ikke decideret halt, men sådan lidt stram og uren på skiftevis højre og venstre, hovedsageligt i skridt. Han fik kiropraktor ud, fik pause og så stille og roligt igang igen. Masser af Back on track på. Kiropraktoreren, (som også var dyrlæge), roste mig faktisk meget, fordi det netop var en "skade", som ikke rigtigt var blevet til noget endnu, og derfor virkeligt var godt set, men samtidigt var en skade, som rigtig mange blot ville have redet videre på, og SÅ får man en reel skade, fordi den udvikler sig.

    Så småting kan bremses i opløbet med rigtig behandling og tidlig reaktion. Hellere safe than sorry smiley

    God bedring. Vrid er ikke at lave sjov med i min optik smiley


  • #11   25. feb 2020 Det er det bestem ikke. Dejligt at du kunne se det på din hest og fik hjælp til den med det samme. Dyrlægen kommer lige om lidt for at vaccinere, og kigger samtidig på fussen så jeg er helt sikker på det. Vil nødig starte for tidligt og lave en skade opg uopmærksomhed smiley

  • #12   25. feb 2020 God nyhed! Doc dyr har lige hvert her og undersøgte samtidig Callis hov. Han er øm i strålen og derfor haltede han let. Han skulle gerne være klar efter et par fridage! Yayy

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #13   27. feb 2020 Min erfaring er, at hvis en hest først rigtig begynder at halte, kan den være blevet sparket, og skaden retter sig efter nogen tid. Men en hest, der fortsætter med at halte vil jo derfor være uanvendelig til ridebrug.

Kommentér på:
Halt - Syn eller følelse?

Annonce