{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.265 visninger | Oprettet:

Anette C
Anette C
Tilmeldt:
31. aug 2018
Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20

Foderskift {{forumTopicSubject}}

Hej derude ! jeg er nødt til at skulle spare på udgifterne i denne tid. Derfor forsøger jeg at finde et billigere foder alternativ til St. Hippolyt Struktur E.
Nogle forslag ? Min hest er 22 år gammel, SWB, skovturshest med meget forskelligt rideinterval, 0 - 3 gange om ugen. Han får Struktur E for at holde huld og iøvrigt være super fin..Men Jeg giver ham også diverse tilskud ved siden af og vil gerne blive ved med det. Og naturligvis hø ad libitum. Går ude hele året ;-)) Nogle forslag ? Det er jo et stort arbejde at trævle alle produkter og indhold igennem... Nogen erfaringer med ex.Herkules produkter ?
Jeg kunne også spørge : Hvordan fodre man en hest billigst ?
Novicen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderskift
  • Sasha J
    Sasha J Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 12 Svar: 7
    #1   5. maj 2020 Jeg er glad bruger af herkules fiberpiller, her fungere det super godt til vores ældre heste

  • #2   6. maj 2020 Min hoppe på 23 år får Herkules Performance piller + lidt müsli til.
    Det er super!


  • #3   6. maj 2020 Hvad angår billigst, så har jeg god erfaring med Regulator Complete. Uden at tage hensyn til tilskud og hvis den er svær at holde huld på.
    Jeg er dog lige skiftet til Amequ MetaVital+, da et tilbud gjorde den endnu billigere til min hest. Jeg ved dog ikke hvordan den er til "rigtige heste", som ikke er nøjsom og behåret pony.


  • #5   6. maj 2020 Min gamle på snart 24 år får Aveves All in Soup. Det er en mash. Den koster 269 kr for 20 kg. Den er kornfri da hun samtidig får valset byg og sort havre. Hun har aldrig set så flot og blank ud, som efter jeg er gået over på Aveve. Der hvor jeg køber har de hver 10ende sæk gratis og et stempel kort, som udløser 100 kr når det er fyldt.

  • #6   6. maj 2020 Hvad ligger foderniveauet på nu? Hvor mange FE får den dagligt? Bare sådan cirka. Og hvad er fordøjeligheden af dit wrap/hø?

    Fordi hvis det bare er en eller anden random hestefoderblanding med 0.80 FE/kg du fodrer med nu, og det wrap/hø er af en normalt til god fordøjelighed, så kan hesten sagtens optage samme energi fra et tilsvarende tørstofoptag af dens wrap.

    Hvis du gerne vil fodre med noget, der er billigt og nemt, så tror jeg ikke du finder noget der er bedre til pengene end alm. hel havre. Formidabel tyggetid, langsomt omsætteligt stivelse, høj andel fibre og velsmagende for hesten.


  • #7   6. maj 2020 En ting er pris, en anden ting er mængde, ofte skal de have mindre mængde af et foder af god kvalitet end de skal af et billigt foder.
    hvis du kigger på kg pris og hvor meget den skal have så vil det "dyre" foder ofte være samme pris som det billige, på månedsbasis da De billige varianter ofte er vitamin med fyld, til større udfodring, hvor de dyre er mere koncentreret med lav udfodring.
    Prøv at regn kg pris og udfodring ud og se hvad den månedlige pris er på de fodermidler du har i tankerne og sammenlign med det den får nu.


  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #8   7. maj 2020 Mange tak for Jeres svar hver især, jeg prøver nu at undersøge diverse muligheder udfra det I skriver smiley

  • #9   9. maj 2020 Der findes mange gode - og simple - billige fodertyper derude. Jeg selv fodrer med Dangro, men har tidligere fodret med andre mærker.

    Jeg ved en del om fodring og foderplaner, og du skal være velkommen til at skrive til mig hvis du har brug for at få lagt en foderplan til din hest (også med det økonomiske i øje).

    Må jeg spørge hvorfor du gerne vil give ham tilskud? smiley


  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #10   9. maj 2020 Altså, som skrevet går han i løsdrift - og her får han hø ad libitum ( kender ikke FE men ved at rideskoler også får hø fra samme sted ). Lige nu er der stadig adgang til hø, men der spises mest græs fra en ældre mark og her er 3 ha så det rækker...
    Om vinteren får han 1 kg Struktur E og sommeren meget mindre, afhængig af hans huld, men bare til at blande hans tilskud op i - og jeg giver ham :
    Biopromin ( fantastisk vitamin og urte tilskud fra Sverige ), hørfrøpiller, glucosamin, og gurkemeje og ind i mellem munkpebber ( begge fra Herbal Works - super produkter ).

    Jeg har haft ham i DK et års tid ellers har vi været i Sverige de sidste år. Her passede en anden ham sidste vinter - indtil jeg var klar til at få ham hjem. Og det var en mager hest der kom , gemt bag sin lange vinterpels , suk. Der gav jeg ham også Zink og B vitamin.
    Men jeg tænker at i Hippolyt er alle de vit. og mineraler han behøver ? Så egentlig behøver han nok ikke Biopromin omend jeg svælger til det produkt....;-)
    Jeg vil blive ved med gurkemeje - tror det er rigtig godt for ham, han har aldrig været syg på nogen måde og ligeledes glucosamin.
    20 kg Hippolyt koster jo 300 kr og jeg ser fuldfoder til 160 kr nogle steder. Så er det jeg tænker om der ER en kvalitetsforskel eller om det " bare " er mærket jeg betaler for.
    Men jeg synes det er vanskeligt at vide......Så input er velkomment smiley


  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #11   9. maj 2020

    profilbillede
  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #12   9. maj 2020 Det er ham den røde det handler om - hans partner har modsatte behov ;-))))


  • #13   9. maj 2020 Ved hippolyt betaler man for GMO frit og til dels økologiske produkter, de forsker rigtig meget og optimerer deres produkter efter seneste forskning, og det synes jeg i den grad er værd at betale for, samtidig er deres vitaminer og mineraler organisk bundet, hvilket giver bedre optagelse, du du får et lettere optageligt foder, en ved uorganisk bundede vit/min.
    Der ud over vil jeg sige at de fleste billige (du nævner selv til 160 kr pr sæk) der betaler du for rigtig meget fyld i form af lucerne og/eller korn, som så igen vil være billigere at tilsætte en vitaminblanding, end at købe den billige müsli. Du får ikke den samme viden bag, alt afhængig hvilke produkter du vælger.
    Jeg taler meget for hippolyt jeg elsker deres produkter og de heste jeg har haft som er gået fra et andet produkt til hippolyt har haft stor gavn af det, jeg er rigtig glad for deres produkter og vil altid anbefale dem. smiley De er klart pengene værd.


  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #14   9. maj 2020 Tak for kommentaren , godt at vide mere.. Det var en foder vejleder fra Hippolyt der i sin tid lavede en foderplan og den har virket rigtig godt. Men når økonomien skal strammes kunne hestefoder være et sted at kigge ind i......Du ved det med de mange bække små...
    Hende den sorte er på Glucogard, vejede nærmest 100kg for meget da jeg fik hende - og ja produkterne virker... Så jeg er helt med på den del...;-)


  • #15   9. maj 2020 Maria E: Du generalisere, så må sige at det simpelthen ikke er rigtigt det du siger.
    Hippolyt er ikke de eneste med disse løsninger. Og at et foderprodukt er billigere, er bestemt ikke ens betydende med det er "fyldt med fylde." Hippolyt er ikke et dansk produkt, og man kan finde danske mærker der er billigere.
    Og apropro; Hvis "fylde" er lucerne og korn, hvad er det så du mener der er i et foder uden "fylde"? smiley


  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #16   9. maj 2020 Nymark : Tak - Vil du tænke feks. at Amequ Senior Care kan erstatte Struktur E ?
    Det er et fuldfoder så intet tilskud behøves iøvrigt ?
    Udover Gurkemeje som jeg vil fortsætte med - og Glucosamin smiley
    Eller hvilket alternativ tænker du på ?


  • #18   10. maj 2020 Hej Anette
    Det er to forskellige slags foder. Struktur E er højere på energi, sikkert pga. der er lidt mere korn i (dette er der intet galt i, hvis hesten har brug for energien).

    Ved hurtig sammenligning er der mere råprotein i Senior care end i Struktur E, men det fordøjelige protein kan jeg ikke give et bud på uden at skulle lave en foderplan.

    Der er væsentlige større fiberanddele i Senior, og ligeledes væsentligt mindre sukker og stivelses andele i Senior.

    Calcium/fosfor forholdet i Struktur E er ikke god, og Zink/kobber forholdet er også lige på grænsen. Disse er begge afbalanceret korrekt i Senior Care, men det ses rigtig ofte at de udenlandske foderprodukter ikke er balanceret korrekt ift. de danske. Man skal også her se foderplanen i sin helhed, og ikke kun på "foderet fra sækken".

    Der er en smule færre FE i Senior Care end i Struktur E, så det er muligt der skal hentes lidt energi et andet sted fra.

    Ift. betegnelsen fuldfoder så bruges ord som fuldfoder, tilskudsfoder, krybbefoder osv. i flæng. Hvis producenten skriver at et foder kan bruges sammen med grovfoder, er det oftest et "fuldfoder" ja.


  • #19   12. maj 2020 Nymark, Ja jeg har generaliseret og nej, hippolyt er ikke den eneste producent der tilbyder disse løsninger, men jeg har ikke erfaring med de andre og kan derfor ikke udtale mig om dem, men jeg har stor erfaring med forskelligt billigt foder, da jeg har måtte rådgive en del omkring hvad det egentlig var de kom i deres hest, fordi de ganske enkelt ikke vidste bedre. Det har bestemt ikke kun været hippolyt jeg har anbefalet , det kommer an på hest og brug, men nu spurgte TS til forskellen på hippolyt og billige foder produkter, så det svarede jeg på. smiley

  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #20   12. maj 2020 Altså mange tak for den viden der bliver delt. Det er jo også bare min magelighed der gør at jeg ikke har gransket indholdet nøje i divs. produkter - og tænkte, at ved at spørge her ville det være nemmere...hehe... Men vi er jo forskellige og har forskellige opfattelse, og i sidste ende handler det om at tage en beslutning udfra mange muligheder. Det vil jeg så gøre ..;-)

  • #21   12. maj 2020 Anette det er nemlig en jungle, jeg skal selv på opdagelse på ny når jeg skal have hest igen, så jeg kan give min hest det mest optimale smiley
    og så er det da super at spørge her inde, håber ikke du er blevet mere forvirret smiley


  • #22   15. maj 2020 Uden at have læst nogle af de andre kommentarer.

    Mærker og navne, på produkter, er ofte kommet på mode. Og som sælger af forskellige slags foder, er det lidt ærgerligt. Fordi at langt de fleste gange, er det sammensætningen og indholdet der har en betydning.
    Jeg er ikke fastsat af et bestemt mærke eller produkt. Jeg går udelukkende efter hestens behov, og derefter sammensætningen. Om det hedder gøg eller gogge.

    Et par forslag, uden at bruge hestens mange individuelle behov, ligesom jeg ville have gjort, hvis jeg skulle lave en foderplan.

    Vil du have dansk mærke, der er billigt, kan du kigge på: nag horsepro(fx deres islænder udgave) horselux, har også flere gode produkter.
    Salvana. Nordic horse. Pavo.

    Men har du krav til indholdet; GMO fri, kornfri, mv?

    Jeg har set ligeså mange heste stå skarpt og flot på pavo, som på mange af de andre - så længe du vælger det produkt, der har dét indhold din hest og du har behov for.


    Har hesten svært ved at holde huld, er der mange faktorer der spiller ind. Indlægget kan blive rigtig langt, hvis man går i dybden. Men du skal tænke i energi, når du vælger.
    Selvom energi er en betegnelse der dækker rigtig meget, så kan man, lidt firkantet sige; for meget energi = sætter sig.

    Energi fåes, ligesom i din egen kost, fra kulhydrat, fedt og protein
    Kulhydrat kan inddeles i hurtige og langsomme.
    Lidt som franskbrød Vs toastbrød. Det er kulhydrater, der er den essentielle og hurtigste kilde til energi. Kulhydrater er også kendt som stivelse og også sukker.

    Kulhydrater i hestefodring omfatter fx:
    Korn: behøver ikke at være bandlyst. Det er en god kilde til let tilgængeligt energi.
    Sukker: melasse, sukkerindhold fra fx frugter og rødder.
    Fibre: er gode, nogle heste er bedre til at bruge den langsomme frigivelse af energi, end andre.
    Det er et vigtigt element i hele fodringen. Fx fra grønne dele, lucerne, timothe, esparsette, frø, grovfoder, skaller og skal dele fra korn. Sukkerroe.

    Fedt: Frø og olier, har et godt indhold af fedtsyrer, omegaer, og er ligeledes energigivende. Planteolier fra hørfrø, raps, majs, soja, solsikke, etc.
    Protein: fx soja, ærter, plantedele, grovfoder.

    Det vigtigt at bygge sin fodring på at grovfoder er første prioritet. Adlibitum, eller min. 2 kg PR 100kg hest.
    Jeg er større tilhænger af hø end wrap.
    Dernæst, skal det du tilføjer som foder, give den rette energi.
    Baseret på at foderet i række følge indeholder flest kulhydrater og fedt, og tilsidst protein(får den grovfoder nok, er proteinbehov et ofte dækket rigtig fint)

    Får hesten ikke nok kulhydrat i fodringen, vil den bruge fedt som energiforsyning - det vil sige, at når den har opbrugt dét den får i foderet, tager den af kroppens reserve. Og ja, så vil den formentlig tabe sig.
    Skulle den ikke få nok energi af det, vil den til sidst bruge proteiner som energiforsyning.
    Og så vil den tabe sig yderligere.

    Ligesom vis du går på slankekur, så er det kulhydrater du fjerner først. Og ja, så tager din krop af fedt og protein.

    Så vælg kulhydrater med omhu, så det passer til behovet. Hurtige, langsomme, en passende blanding. Og hvordan det er behandlet, hvor det kommer fra. Igen rugbrød Vs toastbrød.

    Ift til foder, kan jeg godt lide en del islænder produkter. Fordi de oftest har en god blanding af kulhydrat, fedt og protein. De er også ofte med lavere udfodringsmængde end andre produkter, fordi islænderen ofte er nøjsom, og derfor har de oftest et højere og bedre indhold af vitaminer og mineraler. Bl.a svovl og zink, e vitamin. Som er godt til ældre heste, da deres omsætning af vit/min kan falde med alderen. Ligesom al anden omsætning/fordøjelighed.

    Til at starte med, så kig på nuværende fodring: hvad får hesten, hvad er der i? Holder den huld, ser den pæn ud. Og når du så kigger efter et nyt foder, så kig på sammensætningen, hvad er der i, sammenligneligt med dét den får nu.





  • #23   16. maj 2020 Godt skrevet Therese *emoji der klapper i hænderne* smiley

  • #24   17. maj 2020 Therese F
    Islænderfoderblandinger er til islænderponyer. Islændere har en meget høj udnyttelse af kobber, hvorfor indholdet af kobber er lavt, så de ikke får kobberforgiftning (ligesom får).

    Til almindelige heste ville jeg bruge en almindelig kraftfoderblanding og/eller mineralblanding, for at være sikker på de får kobber nok. Kobber er vigtigt for bla. hud, hove og pels.

    Og islændere er ikke mere nøjsomme end varmblodsheste, hvis man tager højde for størrelsesforholdet og sætter næring efter tæring.


  • #25   17. maj 2020 Ann:
    Jeg er meget sjældent stødt på at der er mindre kobber i. Fx nag horsepro islænder er der 64 mg kobber. Pavo 18 plus har 60mg
    Med udgangspunkt i de, der udfordres lavt, hhv nordichorse gastric zero er der 195 mg/kg
    Omega 3 kraftur 136,59mg.


    Struktur E fra hippolyt indeholder 55mg pr kg.

    Og laver man så en beregning på, hvad den anbefalede daglige mængde ligger på, ud fra fodring anbefalinger, giver det et meget ensartet indhold af kobber.

    Måske nogle foderprodukter indeholder mindre mængde kobber, men langt fra de fleste.
    Alle producenter sammensætter deres normer, efter en standard, og det giver det samme behov om det er til islænder eller ej, normerne er ikke racebestemt.

    Så kan man gå ind og diskutere, hvor vidt normer er fastsat ud fra studier på kvæg, på væddeløbsheste mfl.
    Men, der er sat en europæisk norm, og uanset holdning, er det den foderproducenterne bruger som standard.

    Det er ikke blot kobber, der er vigtigt, men formen, samt forholdet mellem kobber og zink.
    Uden zink, ingen kobber. Ingen kobber, ingen zink.

    Nej, islændere behøver ikke at være mere nøjsomme, fjordheste behøver heller ikke at være det. Nøjsomhed er ikke givet ud fra racen.
    Det er korrekt.

    Man kan sagtens give en alm. Kraftfoder blanding, og man kan også sagtens tildele vitamin og mineral blanding. Men en hest, der skal øges i huld, har ikke de samme muligheder på fx vitamin og mineral og hø, hvis dette ikke giver energi nok, eller et overskud af energi.
    Er den svær at holde huld på, har den brug for mere energi, for at holde stofskiftet vedlige, og i funktion. Taget i betragtning af at vind og vejr, miljø, kvalitet af grovfoder, brug, fordøjelse, tænder, mm. Kan have en indflydelse på behovet.

    Mit skriv, tager ikke udgangspunkt i den enkelte hest, men de faktorer der spiller en rolle, og hvilke valg der måske kan være relevante.
    Valget af foder, og div. Er helt op til den, der skal vælge det - om det så virker, er jo et spørgsmål.

    Vitaminer og mineraler er ikke energigivende næringsstoffer, som de nævnte er ; kulhydrat, fedt og protein.
    Der er brug for dem ja, men de er ikke hverken den der får hesten til at tabe sig, eller at tage på.
    Jo vist, en ubalance eller en mangel, kan påvirke, energiniveau og humør.
    Men hvis de var energigivende, ville hest såvel som mennesker kunne leve uden føde af nogen art.. ????


  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #26   17. maj 2020 Masser af spændende læsning - tak ! ...Lige købt mit sædvanligt Hippolyt da jeg må have mere tid til udforskning.... Troede lige jeg var landet på noget andet foder , men der skal hesten så have meget mere end fra Hippo - så økonomisk blev de same same.....
    Her om sommeren spise der græs og hø - så her har han egentlig ikke behov for andet end vitaminer og mineraler ( og så det jeg eller giver )....er det ikke korrekt ? Altså når han ser fin ud og trives..... Det er hen over vinteren jeg skal være opmærksom på at han får ekstra - for at holde huld....Og egentlig vil jeg gerne keep it simple ; ét produkt der indeholder alt det hesten behøver....... Men igen - tak for alle input smiley


  • #27   17. maj 2020 Helt korrekt, hvis han er i fin huld så er græs, hø og vitaminer så fint! og det er det sådan set også om vinteren, hvis han kan holde huld, men så ville jeg nok bare tilsætte roepiller, linocrunch, linamix, fiberpiller eller maxirice og noget strå, måske timo3, espo3 eller lucerne og så sk*d hul i blandingerne smiley

  • #28   18. maj 2020 Ja, Anette, helt korrekt.
    Trives han om sommeren, med græs, hø og vitamin og mineral, så er det super fint. ??

    Det er ikke unormalt, at vinteren kræver lidt ekstra, da de som oftest og blandt andet bruger en del energi på at holde den rette temperatur, har mindre næringsindhold i og adgang til græs, og næringsindhold og værdier i grovfoderet falder også i løbet af vinteren. ??


  • Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #29   18. maj 2020 Hvor er I gode....hehe - tak... Tror såmænd jeg lander på at min egen " fornemmelse " er ok at gå med...Dagens billede - og jeg synes han ser ok ud. Bliver 22 på fredag smiley

    profilbillede
  • #30   18. maj 2020 Ja han ser fin ud. smiley

Kommentér på:
Foderskift

Annonce