{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

ASTMA HEST {{forumTopicSubject}}

hej hvad er jeres erfaringer med heste som har astma? - en af vores salgs heste har nemlig fået astma og avler har aldrig prøvet noget lign for og ved ikke helt hvad han skal stille op med hesten. alle erfaringer søges med køshånd. hesten er islænder og godt redet og stabil, evt mulig pris ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ASTMA HEST
  • #1   18. nov 2020 Min hest står på træpiller som lige bliver vandet over med en vandkande i boksen ved nye træpiller.
    Så får hun dette tilskudsfodre om morgen, og det gør en verden til forskel ????
    Og så er de bedst af wrap eller dampet hø, ingen tørt hø.
    Og vi rider dressur 4-5 gang i ugen.
    https://danishagroshoppen.dk/produkter/st-hippolyt-mucolyt-5-kg-refill?gclid=Cj0KCQiAqdP9BRDVARIsAGSZ8AnsBOujGuz1HgGcoSqiK9zwmfR3bOwPEwqKZ8bk-DC52AfOuoy6UtcaAseYEALw_wcB


    profilbillede
  • #2   18. nov 2020 Uhhhh mht pris, så er det virkelig noget træls noget med astma - det er en stor handelsfejl desværre, og jeg tænker man skal være glad for overhoved at kunne sælge den.

    Heldet er måske at det er en islænder, som jo traditionelt ofte kan opstaldes i løsdrift, hvilket ville kunne mindske gener.

    Personligt ville jeg aldrig købe en astma hest.

    Mvh Charlotte


  • #3   19. nov 2020 Helt enig med Charlotte.

    Vi har haft en hoppe, der udviklede astma senere i livet, og sådan en, som man allerede ejer og holder af, tager man selvfølgelig de nødvendige hensyn til - vi brugte hampstrøelse, hun var ude så meget som overhovedet muligt/døgnfold i sommerhalvåret, forskellige tilskud osv.

    Men købe en hest, der har astma - aldrig i livet uanset hvor billig den var.
    Astma kan være ret alvorligt og have stor betydning for både hestens trivsel og brug. Og det kan blive dyrt for ejer.


  • #4   19. nov 2020 Jeg vil også sige at jeg aldrig vil købe en der havde astma.
    Min fik det sidste efterår


  • #5   19. nov 2020 Hvis prisen er passende lav kunne jeg godt finde på at købe en velredet hest med let astma.

    Men, det dækker over, at jeg er ved at bygge løsdrift hjemme. Og alligevel søger efter en islænder.
    Jeg ville passe dyret godt - og kan dyret ikke trives i let ridning med passende behandling, så aflive.

    ...
    Men, astma er ikke bare astma.
    Der er en verden til forskel på, om det er ganske let astma eller svær astma.
    Og er dyret udredt - eller er der bare nogle symptomer man gætter på nok er astma?

    ..
    Men - sælger er forpligtet til loyalt at oplyse om hestens kendte fejl og mangler.
    Og prisen skal være lav nok.


  • #6   19. nov 2020 Uh det er godt nok træls.

    Jeg ved at pilestrø er super allergi venligt, da det næsten ikke støver.
    Heldet for dig/Jer er måske at der er tale om en islænder, da de jo ofte kan gå ude, eller i løsdrift.
    Jeg kender et par stykker med astmaheste (primært fjordheste) og det har været noget rigtig bøvl. Den ene rides 2-3 gange om ugen, og trives når den ellers står på pilestrø - hun har brugt rigtig mange penge(!!) på at få den derhen hvor den er i dag. Det har været rigtig dyrt for hende, både i dyrlæge, foder og strøelse.
    Den anden bliver aldrig ridehest igen smiley Heldigvis er det en hoppe, så den bliver brugt til avl nu, men kan ikke stå i stald - den går i løsdrift.

    Personlig vil jeg aldrig købe en hest med astma.


  • #7   19. nov 2020 Ikke underligt, der er så meget skravl, når man tror, det er ok at avle på alt der ikke kan rides - der er/Kan være en vis arvelighed I astma/allergi... Det burde simpelthen være krav om godt helbred på avlsdyr.

  • #8   19. nov 2020 Har gode erfaringer med Mucolyt,
    Masser af foldtid og motion. Ingen produkter med støv i. Står på halm men al halm rystes inden der kommer heste i stald. Obs på foder der smuldrer.
    Kan dog stadig provokeres af støv men sjældent og mindre påvirkning nu som da det startede.


  • #9   19. nov 2020 Michelle W:
    Den hest jeg taler om er testet for om det er arveligt - det er det ikke, den har fået astma af dårlige staldforhold ved tidligere ejer.
    Netop derfor har hun brugt mange penge på dyrlæge ..


  • Pegasus
    Pegasus Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 17
    #10   29. nov 2020 Klostermarken* Hvordan har hun fået den testet, om det er arveligt? Det vidste jeg da ikke, man kunne, når dyrlægerne ikke engang er enige med hinanden om, at der overhovedet er en arvelighed.

  • #11   30. nov 2020 At der er en arvelighed, er der vist ingen der er i tvivl om - det ved man ved mennesker og en række andre dyr, så der er hesten næppe anderledes.
    Men hvordan/hvor meget det er andre faktorer er mere usikkert...

    Er dog enig i din undren over, at man lige kunne teste, om det var en arvelig astma


Kommentér på:
ASTMA HEST

Annonce