{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.427 visninger | Oprettet:

foldkammerat {{forumTopicSubject}}

Hej, vi skal starte op med et nyt hestehold og har kun plads til to heste. Den ene skal helt sikkert være et føl, men vi er i tvivl om hvorvidt nummer to også skal være et føl så de har glæde af hinanden, eller om det skal være en voksen der kan opdrage den. Jeg vil derfor høre hvad i har af erfaringer, og om i har nogle gode råd til hvad der vil være bedst at gøre. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foldkammerat
  • #1   2. apr 2021 Godt nok ikke et føl, men min på 1,5 går sammen med en på 16 og de er bedste venner. Han bliver opdraget på, men har samtidig en rigtig god legekammerat.

  • #2   2. apr 2021 Jeg synes helt klart det er bedst at have en der er et par år ældre og et føl, det er efter min erfaring for stort ansvar for et føl at påtage sig lederrollen, det så vi da min søsters 1,5 års pludselig var den ældste, da vi var nødt til at aflive de to gamle hopper.
    Om ældste så måske er 3-4 år er jo fint, min egen var på sommergræs i hingste flok, hvor ældste var 3 og han klarede opgaven super fint.
    Jeg går selv med samme tanke, at få en ride hest og et føl, så har de glæde af hinanden, den ældste kan opdrage og man har noget at ride på og en til at tage over senere, det er win win smiley


  • #3   2. apr 2021 Min erfaring er, at 3 er et godt tal smiley

    Når man er tre er der altid to hjemme - og er man i legehumør, så kan den ene evt tage en pause, mens den anden er legekammerat.

    Minimum en skal være den voksne og chef - og min erfaring er også at to unge har det maks sjovt sammen. En ung og to ældre går hos mig, fordi den ene ældre er verdens største legebarn smiley Den anden ældre tager nogle velfortjente pauser fra pattebørnne, når deres leg bliver for voldsom.

    Min erfaring er også, at vallakker leger enormt meget - hopper er mere fornuftige (som i den virkelige verden hos mennesker)

    Så kan man på nogle måder få tre - så er det perfekt.

    Har man kun mulighed for to, så ville jeg gå efter en legesyg voksen hest og så et føl. Da jeg havde min gamle ridehest, som ikke var specielt legesyg, der var det absolut ikke hans eller føllets drøm at gå samme - her endte jeg med at købe en shetterhingst, som gad føllet, for den gamle gad først ungheste, når de blev 2 år.

    Her et billed af shetter og føl i leg smiley

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #4   3. apr 2021 jeg vil så hellere have to i samme alder
    da jeg kun havde min hoppe gik hun samme med to ældre hopper, og min pige kedede sig virkeligt
    så da hun var to år købte jeg endnu en hest
    endelig skulle jeg have købt en ældre tilredet hest - netop fordi så havde jeg noget at ride på
    men jeg valgte at få en halvbror (næsten helbror: samme far, og deres mødere er helsøstre) med hjem
    og de to har bare gået sammen siden. nu bliver de 20 år i år, og de er bare bedste venner, og har været det i mange år.


  • #5   3. apr 2021 Mine er 5 og 6 år, en hoppe og vallak. De er lige flyttet hjem her hos mig og de kender ikke hinanden på forhånd. Hoppen bestemmer og hun er nået op på paraderne ved at være lidt unødigt ham, men han har luret hvornår han skal passe på ikke at lade hende komme for tæt på. Hun har også sine gode stunder hvor hun gerne vil græsse tæt op ad ham og snuse til ham uden problemer. Det er lidt et hade kærligheds forhold pt men hun har også skiftet ejer, sted og flok, Hvor han derimod kender mig igennem snart et halvt år. Umiddelbart virker hun ikke som lege typen men jeg kender hende ikke og hun er bestemt heller faldet til endnu, men hun vil blive bedre til ikke at hundse med ham kan jeg lure i fremtiden.
    Om de bliver bedste venner, kan jeg ikke sige men min plan er også at der skal 2-3 islændere mere ind her (opstaldere), så det tager jeg ikke så tungt.

    Jeg havde før i tiden store heste, en dv vallak (12 år) en traver vallak ( 9 år) og en frieser hoppe (6 år) Drengene var bedste venner i leg, men frieser hoppen var ligeså bedste venner med traver vallakken hvor de kunne lege helt vildt sammen og tage nogen gode løb på folden, hvor DV’en var glad for at slippe for legen.

    Synes det drejer sig mere om kemi mellem hestene end alderen


  • #6   3. apr 2021 Jeg har også haft en Tinker hingst på 5 og en shetlænder vallak på 12 år sammen og shetlænderen havde simpelthen et stort lege gen og lod sig ikke Kure af en stor hingst. Shetlænderen gav kamp til stregen når hingsten i leg gik efter shetlænderens forben, så fandt shetlænderen på at hænge i hingstens grime med tænderne som på billedet ses at han går efter grimen. De var virkelig bedste venner og de blev solgt sammen, hvilket var det bedste når man netop skal have en hingst.

    profilbillede
  • #7   7. apr 2021 Tilslutter mig Charlotte. To unge og en ældre garvet leder er virkelig det bedste du kan gøre.
    Jeg har to føl fra 2020 og en fjordhest på 13. Hun holder de unge knægte i skik, men samtidig leger drengene helt vildt, og har stor glæde af hinanden i alle henseender. Har uden tvivl de nemmeste føl, fordi de får brugt sig kognitivt både med leg men også med en leder der siger stop. smiley
    Jeg troede aldrig jeg skulle have mere end to. Men det fungerer virkelig godt.


Kommentér på:
foldkammerat

Annonce