{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.729 visninger | Oprettet:

Hest igen? {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i vildrede og håber nogen herinde måske kunne hjælpe mig.

Kort baggrund:
Jeg købte pony da jeg var 14. Fik rideangst da jeg var 16 men fortsatte periodevist med at ride på min pony indtil jeg var 22, og da jeg var 24 måtte jeg desværre aflive hende pga forskellige sygdomme hun havde.

Jeg er 26 år nu og det sidste års tid har lysten til at ride sneget sig ind på mig, men jeg har besluttet at jeg aldrig skulle have hest igen. Men det sniger sig mere og mere ind på mig. Jeg prøvede at vende det med min familie men de var ikke ligefrem begejstret for min ide om måske at kæbe hest engang næste år.

Mit spørgsmål er “hvordan ved man om man er klar til hest igen”
Jeg har overvejet ideen om part, men kan ikke finde den slags hest som jeg drømmer om i mit område. Vil have en stabil skovturshest uden unoder med adskildte gangarter (islænder). En hest som ikke er sensitiv og ikke bliver bange for ting og det er ikke at fremskaffe i mit område.

Så hvordan finder jeg ud af om jeg virkelig skal have hest igen?
Håber nogle kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest igen?
  • #1   19. jun 2021 Tja... når du ikke kan lade være med, at købe en hest, så er du klar smiley
    Ønske hesten, eller drømme hesten står sjældent lige í ens baghave, så du må ud i Danmark. Der findes andre gangarts heste end lige Islændere. Paso Peruano er en af dem smiley


  • #2   19. jun 2021 Kort og irreterende sagt, så ved kun du hvornår du er klar smiley

    Aflivede hest i januar, selvom jeg var gået død i det og havde så meget angst fra ham, så gik der ikke lang tid før jeg fandt part, jeg er utrolig glad for hende og hun er bare alt jeg manglede ?? men jeg ønsker ikke at eje selv, ikke forløbligt for det kan jeg ikke overskue smiley


  • #3   19. jun 2021 Jeg ved det er islænder jeg vil have. Så kan slet ikke se mig selv med en anden race. smiley

    Jeg må mørke efter. Men det er virkelig svært. For det føles rigtigt nu men vil jeg stadigvæk syntes det er fedt efter et år med ridning ?


  • #4   19. jun 2021 Hvis det brænder inden i og du ikke kan lade være med at kigge annoncer hele tiden, så er du måske klar.
    evt. en ung så du kan starte den fra jorden og i kan få et godt samarbejde der, inden du skal ride.

    Kender du ikke nogen du kan komme ud og ride ved et par gange, ikke nødvendigvis som part, bare for at mærke hvordan det føles?

    Ellers kan du lave en søge annonce på part, måske nogen står i overvejelserne om at få part, men ikke aktivt søger, sådan fandt jeg min seneste part, og hende var jeg virkelig glad for, fantastisk dejlig hest!

    Jeg skal selv have hest igen måske næste år, og jeg kan slet ikke vente, selvom det er meget rart, lige nu, ikke at være bundet af at skulle passe hest hver dag, så glæder jeg mig bare så meget, kigger konstant annoncer, selvom jeg ved at vi ikke har plads endnu.
    så jeg er på ingen måde i tvivl, kun om hvilken en det skal være.


  • #5   19. jun 2021 Med rideangst skal jeg helt sikkert ikke have en unghest. Skal have en der er virkelig godt skolet og klar til at give en masse gode ture smiley

    Men ja må ud og prøve nogle ture smiley


  • #6   19. jun 2021 Det er derfor du skal lære den at kende fra jorden først, så i kender hinanden og du kender dens reaktionsmønstre. Ikke at du ikke kan det med en ældre smiley

    Nu ved jeg ikke hvor udtalt din angst er, men da jeg fik Gaiya, moderen til min hest, hjem for at lave føl, var hun ikke tilredet, jeg havde rideangst pga. min tidligere hest, men hende fik jeg lynhurtigt så meget tillid til at jeg startede tilridning, hun var så følsom og altid fuldstændig stabil, hvilket hjalp mig rigtig meget, da hun så fik føl, brugte jeg jo de første 4 år af hans liv på at miljøtræne, trafiktilvende og få et godt forhold til ham og igen var jeg 100 % tryg ved at sætte mig op på ham da den tid kom. Faktisk var han den der var mest rolig og var støttepædagog når jeg var på tur med de andre i stalden som hhv red en 3 års og en 10 års.
    jeg har aldrig været bange, hverken på Gaiya og Fancy, hvor jeg på mange andre heste har været meget bange.

    Min pointe er at en hest godt kan være stabil og rolig, selvom den er ung. smiley


  • #7   19. jun 2021 Det må jeg tage med i overvejelserne. Lavede meget jordarbejde med min tidligere hest og jeg kom over min rideangst hver gang for at hun så bare smed mig af igen og så var vi forfra. Så har brug for en der ikke smider mig af smiley

  • #8   20. jun 2021 Få en part.
    De attraktive parter findes, ofte koster de bare.

    Jeg har fx engang haft part på en hest, som tidligere har vundet EM.
    Han kostede 2.000 kr pr måned.

    Lav nogle gode opslag på de medier du bruger.
    Og giv ikke op, hvis du ikke finder noget de første par måneder.

    Få en masse undervisning.
    Hardcore viden og kompetencer modvirker angst.
    Du bruger en del af hjernen til angst - men andre dele til rationel tænkning. Når man har aktiveret "de rationelle hjernecentre" kan de overrule "angst hjerneområder". Derfor virker det at recitere digte, mens man rider, når man er nervøs rytter.

    Og så skal der spares op.
    Islændere er nærmest fordoblet i pris.


  • #9   20. jun 2021 Doktor Who.
    Pengene er ikke et issue smiley

    Hverken at betale for part eller at anskaffe en islænder af den type jeg gerne vil have, selvom de er blevet meget dyre. Men hvad er ikke blevet dyrt i coronatid. Alt er jo steget voldsomt. Prisen på dyr, prisen på huse. Det er vidst kun lønnen der ikke er steget smiley

    Jeg havde flere gode tiltag til at slippe rideangsten i sin tid, men hver gang det lykkes så smed min pony mig af.

    Så jeg er ret overbevist om at jeg med den rigtige hest kan smide rideangsten smiley


  • #10   20. jun 2021 Jeg vil anbefale dig at kigge ind i gangarts heste gruppen på Facebook (hvis du har bruger der), og forhøre dig der.
    Der er både islændere, men også de store gangartsheste, og vi har selv haft søgt part, omend i Nordjylland, så det kunne være du var heldig:
    https://www.facebook.com/groups/gangartshesteDK


  • #11   20. jun 2021 Tak smiley

  • #12   20. jun 2021 Når du får mega meget lyst til en købe en hest, så er du klar smiley

  • #13   20. jun 2021 Jeg har mega lyst til at købe hest. Men hvis jeg så mister interessen efter 6 måneder så er det virkelig synd for hesten.

  • #14   21. jun 2021 Jeg synes ikke du bør købe hest før du er sikker på det. Dvs. ud og få en hest fast i hænderne igen, som f.eks. en part.
    For lige nu, kan det jo godt være tanken om en hest, der kribler i fingrene, og derfor lysten til at købe. smiley


  • #15   21. jun 2021 hvis du ikke er sikker på din rideangst blusser op igen, synes jeg ikke det vil være fair at få en part
    hvad med at prøve nogle ture først? Lige præcis islændere findes der jo mange steder, hvor man kan få enkelte ture


  • #16   21. jun 2021 Tak for jeres svar.
    Jeg har fundet en der har en islænder jeg må få lov at prøve at ride en tur på. Så kan jeg mærke efter smiley


Kommentér på:
Hest igen?

Annonce