{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.230 visninger | Oprettet:

12 årig hoppe tilrides? {{forumTopicSubject}}

smiley Hej
Takker for god tone.

Briza er 12 år, fra dyreværnssag , og var ikke fuldt velfungerende før hun var 5-6 år . Pgr. sygdom og stress (jobcenter) og andre dumme ting blev hun aldrig tilredet.
Nu er jeg i tvivl om hun vil kunne blive hygge/kone hest?
Nogen med erfaring, der vil fortælle om forløb og resultat? IKKE salg af youtube vidioer smiley
God dag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  12 årig hoppe tilrides?
  • #1   29. aug 2021 Det tror jeg næppe nogen af os, der aldrig har mødt hesten, kan fortælle dig. Måske? Måske ikke? Det kommer jo helt an på sind og den træning der bliver lagt i hende.

  • #2   29. aug 2021 Men der er jo et billede af hende med rytter, på hendes profil....?

  • #3   29. aug 2021 Anne: Måske den er ryttertilvænnet uden at blive decideret tilredet?

  • #4   29. aug 2021 Det er muligt....

  • #5   29. aug 2021 Jeg ville være på vagt overfor, hvad hesten havde brugt tiden på i de første 12 år??
    Hvad der er grundigt indlært forkert er svært at aflære.

    Det gælder, at jo yngre pattedyr er, des mere formbare er vi. Det gælder menneske, hest, hund, ja, jeg har ikke fundet undtagelser fra den tommelfingerregel?

    Når en hest er 12, så er det mere sat i sit syn på livet, universet og alt detder.
    Så, jeg tror, at hvis hesten har haft ønskværdige erfaringer kan alderen gøre det nemmere, hvis der er dårlige erfaringer, så kan det gøre tilridning langt sværere, måske ligefrem hazarderet for rytteren.

    En anden ting, jo yngre des hurtigere bliver muskler, sener osv stærkere, og des hurtigere heler småskader.
    Så, træningsintensitet skal øges meget, meget langsommere hos en 12 årig end en unghest. Og igen, hvad er sket de første 12 år? Har hesten tidligere skader, fejlernæring eller lignende, som reducere dens holdbarhed??

    Og til sidst.
    Hvad pokker mener du med en konehest?
    Er det en hest, købt af en kone uden ambitioner?
    Eller er det en hest, som har grundridningen I orden, har set lidt af hvert, har et dejligt cool temperament og ikke er nem at hyle ud af sin mentale balance.
    -en konehest er set med mine øjne en ukompliceret hest, som en erfaren kone, som har opdaget at livet er for kort til bekymringer, gerne vil købe.
    -ud fra beskrivelsen er jeg så fordomsfuld, at en 12 års tidligere misrøgtet hest nok er bagud ift at få grundridningen og grundtilliden til verden på plads, til at blive en pålidelig konehest.


  • #6   29. aug 2021 Jeg red min første hest til, da jeg fik hende som 11 års.
    Forskellige heste-typer, har gennem tiden sagt, hun aldrig ville ku rides til.
    Jeg har dog altid holdt på, det ku hun self godt.
    Og det blev hun uden problemer, hun var den sødeste hest, troede altid på mig.
    Hun blev aldrig super go til noget (heller ikke formålet) men vi gjorde rigtig mange sjove ting.

    Det i sig selv, at tilride en ældre hest, er ikke det store problem.
    Men om din ka rides til, ved ingen her, for vi kender ikke hesten.
    Heste er jo forskellige, med fortid, skavanker osv.
    Så den eneste måde du finder ud af det, er ved at forsøge.
    En koneheste vi jeg sige er en erfaren hest.
    Min hest jeg red til, ku godt ha været konehest.
    Så det ka lade sig gøre.


  • #7   30. aug 2021 I princippet kan du tilride en hest når som helst, selvfølgelig med respekt for hvor den er i livet.

    Er du i tvivl om hvordan du skal starte op, så kan jeg anbefale at kontakte Camilla Stormont, hun har virkelig gode teknikker som tager rigtig fint hensyn til hesten.
    Hun mener ikke at en hest bliver for gammel til at blive tilredet, det handler om måden man gør det på.

    Om den kan blive konehest kan vi, her inde, ikke svare på, der må du kende din hest bedst, er den normalt cool og rolig, så måske, hvis tilridning gribes korrekt an, hvis den spooker nemt, så tænker jeg der skal enormt meget træning til. (Det skal der alligevel, men mere, hvis det er en nervøs hest)


  • #8   30. aug 2021 Åh-tak for jeres input. Det er nok min egen usikkerhed og udfordring med mine kroniske smerter der lige skal puffes lidt til.
    Briza er en rolig og meget sød hest, hun kom lidt i klemme da jeg blev syg og en masse pasning med Basse, der i den grad nød at blive ene hest, nogen gange er det bare lettere at drage omsorg for en gammel hest. Jeg har hele tiden holdt en god forbindelse med Briza, sammen med min mand, der også passer hestene. Og hun er trænet med horsemannship, tålmodighed og masser af kærlighed. Indtil videre har jeg kunne gøre alt hvad der blev øvet for mange år siden igen uden problemer, hun husker som en elefant.
    Jeg øver videre, vi har ikke travlt og håber vi kan få glæde af hinanden. 50 år med heste, så er det svært at slippe smiley


  • #9   30. aug 2021 Så er jeg sikker på at det nok skal gå smiley

  • #10   2. sep 2021 Min erfaring er at alder ingen betydning har, det er hestens helt grundlæggende indstilling til mennesker: er den tillidsfuld eller ej? Det kan være håbløst at tilride så gammel en hest, hvis man først skal bruge et par år på at opbygge tillid, og det bliver aldrig helt godt med en der grundlæggende er skeptisk overfor mennesker. Jeg har tilredet flere gamle heste, og pt er vi i gang med en 18-årig pony der blev kasseret som ridepony efter et halvhjertet forsøg, men den er helt grundlæggende rigtig glad for mennesker efter et langt liv som foldbums, og efter et halvt år er hun nu så småt stævneklar smiley Jeg har tidligere tilredet en 22-årig, der også kom til at gå små stævneklasser, og en 19-årig. Har til gengæld også haft en 4-års der var utrolig svær, vims, bagsky, bange for pludselige bevægelser osv; det tog næsten 2 år at gøre hende ordentlig stævneklar, og hun vil altid være lidt på dupperne og ikke god til de helt uerfarne. Og en 4 års DV der gik sin første jagt efter 2 måneders ridning, og en anden 4 års der kom med min 11-årige datter på rytterlejr efter 1,5 måneders ridning. Så min erfaringer at alder er absolut uden betydning, det er hestens indstilling, og så skal man selvfølgelig tage hensyn til at få opbygget muskler og kondition i hestens tempo.

Kommentér på:
12 årig hoppe tilrides?

Annonce