{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.978 visninger | Oprettet:

Udlån af hest {{forumTopicSubject}}

Hej hestegalleri

Jeg står og overvejer at udlåne min hoppe, og er derfor gået igang med at kigge på skabeloner for udlånskontrakter af hest. Noget der falder mig i øjnene, er at der på de 2 jeg har fundet begge er et felt omkring hvad låner betaler ejer, hver måned, i leje for hesten. Men hvad er det normale at sige der? Og er det en det bare normen at man får penge for det? Ved godt det er et udlån/leje af hest, men når låner allerede skal stå med alle udgifterne, skal man så stadig "tjene" på det?


Kan forstå hvis det er fx. lån med forkøbsret, at man så forudbetaler månedligt på køb af hesten, men ellers ved jeg ikke om det blot er standard. Vil ikke være urimelig i den kontrakt jeg sætter, men vil da også selv synes bedst om en lille betaling for at de låner hesten.

Mvh Sofie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udlån af hest
  • #1   1. jan 2022 Jeg ville ikke betale leje af hesten - medmindre det er en meget god hest som skal være en midlertidig læremester.

    Men, vær meget skarp på, hvem der betaler hvad.
    Smed, foder, opstaldning osv - det er jo nærmest altid 100% lånet, medmindre man som ejer har meget specifikke og fordyrende krav.
    Hvis man fx ønsker en bestemt smed, og sikre sig ved at erklære "det skal være x smed - men jeg betaler y kr pr gang. Vis kvittering".

    Den helt store krølle er - hvad med dyrlæge?
    Jeg har hørt /læst mange ejere argumentere med, at det skal låner betale fuldtud, da hesten ikke er i ejers varetægt kan ejer intet gøre for at undgå sygdom eller tage sygdom i opløbet.
    Omvendt - som potentiel lejer vil jeg ikke betale alle dyrlægeregninger, som ejer ønsker sig. Jeg har nok en frygt for, at ejers grænse for hvor ambitiøs udredning og behandling skal være kan ændre sig en hel del, hvis ejer har en låner til at betale den fulde regning.
    Dernæst, vil du som ejer ikke gerne have medbestemmelse ift den udredning og behandling låner gør?
    Og, hvad er grænserne for aflivning?
    - Dystre spørgsmål, men er du ikke klar til at svare på det, så er du ikke klar til at låne ud.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   1. jan 2022 Det kan vel i princippet godt sammenlignes med at leje alt muligt andet, hvor man på trods af udgifter også betaler for leje af genstanden.

    Egentligt kan jeg ikke se noget forkert i det.


  • #3   1. jan 2022 En som skal ud og se på min hoppe, som kunne være et oplagt emne at udlåne hende til, driver til dagligdag en hestekundskabsskole, som min hoppe så vil skulle indgå i.
    Personligt ville jeg ikke have ment man betalte en månedlig leje til mig som ejer, men når jeg læser i kontrakterne virker det som om det er måden man gør det på, og jeg ønsker heller ikke at snyde mig selv. Så er i tvivl om hvad det rigtige er, og ville derfor gerne høre erfaring fra andre.
    I forhold til hvem der betaler hvad, laves der netop kontrakt for at der ikke komme uenigheder på hvem der står for hvad. Og i sidste ende, vil jeg jo nok lægge nogle penge til, hvis det står helt skidt til, da det jo er mit lille hjertebarn.


  • #4   1. jan 2022 Det punkt i kontrakten er der i tilfælde at at låner/lejer betaler for at bruge hesten, men det er jo ikke noget man behøver. så hvis der er enighed og styr på hvem der betaler hvad osv. så kan du jo bare skrive 0 kr. det har jeg gjort når jeg har lånt ud.

  • #5   1. jan 2022 Betale leje - er det dig der gør låner en værdifuld tjeneste ved at stille hest til rådighed?
    Eller er det låner, som gør dig en tjeneste ved at tage vare på hesten, træne hesten op betale de løbende udgifter i en tid du ikke har brug for hesten??

    Der har du svaret på, om låner skal betale leje - eller om du faktisk skal betale låner for hendes støtte og arbejde.
    -som regel hjælper ejer og låner hinanden lige meget. Dvs 0 kr.


  • #6   1. jan 2022 Har ikke betalt for hverken min sidste lånepony eller nuværende. Vi har brugt kontrakten fra Pernille Skinnerups hjemmeside og der står intet om at betale for leje.
    Jeg betaler jo diverse udgifter for hesten og så har vi aftalt et maks beløb til dyrlægen, hvorefter ejer betaler resten, hvis hun vælger hesten skal behandles yderligere. Jeg overtager jo ejers udgifter og arbejde, så synes jeg ikke ejer skal have flere penge.

    Jeg kunne måske forstå hvis hesten var højt uddannet og man gør det for at lære fra den eller måske hvis det er en hoppe man vil låne til avl, fordi det indebærer en vis risiko


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #7   3. jan 2022 Jeg har netop lånt en pony, og i den forbindelse anvendt en standardkontrakt, som ejer havde hentet på nettet - der var mange punkter, der ikke gav mening/var relevante i vores tilfælde, og at der nævnes lejepris skal du nok ikke lægge så meget i...

    Betaling for leje af hest kan f. eks. være relevant hvis man udlåner en hest til anvendelse i sporten på et vist plan, eller hvis hesten på anden måde repræsenterer en værdi, som lejer er villig til at betale for - så spørgsmålet er vel, om det gør sig gældende for anvendelse i pågældende låners forretning.



Kommentér på:
Udlån af hest

Annonce