{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

Grime i boks? {{forumTopicSubject}}

Hej hestemennesker smiley

Jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst, at have grime på i boks eller at have grime af i boks?
Jeg kan selv bedst lide at tage den af, så hesten ikke risikere at sidde fast, på den anden side skal hesten også kunne reddes hvis der opstår en brand...

Hvad gør i, og hvad er jeres mening? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grime i boks?
  • #1   17. mar 2022 Man kan lave sådan nogle 'brand-grimer' der er nemme at få på. Tænker det kan findes på nettet, især hvis man søge på engelsk.
    Jeg synes risikoen er højere for at den sætter sig fast end der opstår brand, så længe man tager sige forholdsregler i forhold til brand. Derudover kan jeg ikke forestille mig det er rart for hesten hele tiden at have noget på hovedet. Det er svært at indstille grimen så den ikke kan sidde fast i en sko, samtidig med hesten kan gabe helt op og løste spændinger.


  • #2   17. mar 2022 Jeg foretrækker at lade grimen blive af i boks. De har grimer på hele dagen på fold og på staldgang, så jeg synes at de skal have lov til at have bare hoveder på deres værelse..

  • #3   17. mar 2022 Helt klart af. Det er et minimum af gange staldbrænde sker og skulle det ske, så vil jeg sku egentlig være ligeglad med om hesten har grime på eller ej, den skal bare ud.

    Umiddelbart ville jeg heller ikke trække hver enkelt hest ud, det tager for lang tid, jeg ville åbne alle bokslåger og drive dem ud.


  • #4   17. mar 2022 Maria: det kan jeg forestille mig kan blive farligt, hvis du skal bag en panisk hest der er bange for at løbe ud.

  • #5   17. mar 2022 Men Louise tænker du ikke at hestene gerne vil ud?
    fra naturens side løber de væk fra farre, hvilket ild jo er.
    Og måske er det bare mig, men jeg har ikke lyst til at trække med en panisk hest, hvilket eddermagme også er er farligt, jeg tænker ikke at der er en ufarlig løsning i sådan en situation.

    Under alle omstændigheder er det svært at sige hvad man ville gøre i en sådan situation.

    Min pointe er bare at der er større risiko for at hesten sidder fast med grimen, end der er for at stalden brænder.
    Derfor ville jeg aldrig have grime på I boksen.


  • #6   17. mar 2022 Hvis der nu er ild på staldgangen der lukker den ene vej f.eks., så tror jeg næppe heste er fornuftige nok til at tænke langt nok til den anden vej er sikker. Har set flere videoer hvor de har problemer med at trække en hest ud bare pga røg. Der er sikkert flere videoer på YouTube med eksempler.
    Det er derfor jeg snakker om brand-grimer. Husker ikke præcis hvordan de er lavet, men der er ingen karabinhage der skal sættes på f.eks.


  • #7   17. mar 2022 Hos os har vi den ordning at heste med grime på kommer på fælles fold. De heste der ikke har grime på skal vi selv sørge for kommer ud (på "sygefold")

    Hvis man ikke ønsker at hesten skal stå med grime 24/7 kan man bruge en halsrem i stedet

    Det fungerer fint smiley


  • #8   18. mar 2022 Jeg har ikke grimer på i boksen, primært fordi jeg ikke vil risikerer at de hænger fast i noget.
    Så de har kun grimer på på fold.

    Jeg tænker også, at chancen for brand versus chancen for at hestene løber igennem hegnet på folden, nok gær at de skal have grime på på fold smiley

    Til gengæld er der inden tvivl om, at det er problematisk at lukke heste uden grimer ud i forbindelse med brand, når både dyr og mennesker er i panik. Så vidt jeg husker fra gamle dage hvor flere avlshingste brændte ihjel, der var de sluppet ud af boksene, men vendte retur til deres boks,og brændte derfor ihjel.

    Jeg har dog heldigvis en lille stald med kun tre bokse, og med direkte adgang til folden - så jeg håber de ville kunne drives ud, hvis det værst tænkelige skulle ske.

    I denne her artikel fra Ridehesten er der gode råd mht brand, samt video fra en brand på etstort staldsted, hvor hestene løber rundt i panik, og ind i staldene igen - her er det så en stor wildfire, så jeg tænker der rimelig meget panik blandt alle, når det er hele området som brænder.

    Mvh Charlotte


  • #9   18. mar 2022 Min har altid grime på i boksen. Hun går dog altid med sikkerhedsgrime, så den springer hvis hun skulle hænge fast. smiley

  • #10   18. mar 2022 Alle vores får grimerne af, når de kommer ind. De skal have lov at have tid uden og så risikerer vi ikke at de sidder fast.


  • #11   19. mar 2022 Min har altid grimen af i boksen. Vi har sat en knage på boksdøren, hvor den kan hænge, når han er inde smiley

  • #12   29. apr 2022 Jeg vil helst tage dem af og på, så hest ikke er umulig at få hovedtøj af og på også.

  • #13   21. maj 2022 min beholder grime på i stalden. jeg ved at hvis uheldet sker og der er brænd så vil hesten være så bange at den ikke lader en give den grime på og vil helst ikke miste hende hvis jeg vidste jeg kunne få hende ud hvis hun havde grime på

Kommentér på:
Grime i boks?

Annonce