Fjerne udstyr på fremmed hest {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Jeg vil lige starte med at skrive, at hvis jeg ikke får svaret på kommentarerne herinde så hurtigt, så er det simpelthen fordi jeg lige er blevet mor - men jeg læser dem i hvert fald!
Nå, til det, det hele drejer sig om...
I går gik min kæreste og jeg en aftentur. På vores vej går vi hen forbi rideskolen og dennes folde nede ved skoven. Et stykke før vi når til foldene, ser vi to damer, som står og "snakker med"/kigger på en af rideskolehestene. De står der længe. Da vi nærmer os, går de videre. Hesten står helt op til hegnet.
Da vi når folden opdager vi, hvorfor de to damer var stoppet op. Hesten går på fold med 5-10 andre heste, men netop denne hest har en grime på og i grimen er bundet et longetov (uden karabinhage). Tovet hænger de der 7 meter og slæber efter den. Jeg skynder mig hen til den og vil faktisk fjerne tovet, men da jeg kommer helt tæt på, kan jeg se, st tovet ikke sidder med karabinhage, men altså som skrevet er bundet på.. Vi snakker lidt om det, min kæreste og jeg. Jeg vil gerne egentlig tage grimen af hesten - den er den eneste på folden med grime på. Men min kæreste synes, at jeg skal lade være. Jeg kommer ogsp frem til, at det jo nok ikke er en fejl, at hesten går på fold med grime og longe, når alle de andre ikke gør. Jeg har i øvrigt heller ikke set denne hest før, selvom jeg går ture ved rideskolen dagligt, så jeg konkluderer, at hesten nok er ny, og de måske er bange for ikke at kunne fange den.
Men at gå med en 7 meter lang snor slæbende efter sig bundet i grimen, mens der samtidig er andre heste på folden, vurderer jeg egentlig som rimelig farligt for hesten. Potentielt livstruende. Jeg har tænkt på hesten lige siden... :s Jeg håber, den har fået det af!
Jeg har også tænkt på min beslutning lige siden... Jeg ved sinpelthen ikke, om jeg skulle have fjernet udstyret fra hesten.
Så jeg er virkelig nysgerrig: hvis I stod i en situation, hvor I kom forbi en helt fremmed hest på fold, som havde noget udstyr på, der potentielt kunne være livsfarligt for den eller i hvert fald udsatte den for unødig fare, ville I så tage det af den?
jun 2008
Følger: 272 Følgere: 869 Heste: 6 Emner: 292 Svar: 2.115
Men samtidig er det jo ikke tilladt at gå ind på privat grund - som man gør, ved at tage noget af en hest. Så jeg ville nok ikke gøre det - men derimod ringe ejeren af stedet op, og spørge om det meningen, og påpege at det jo er farligt...
aug 2009
Følger: 121 Følgere: 249 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.204
jeg kan godt forstå du har tænkt på den
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 143 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 5.900
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.781
okt 2005
Følger: 9 Følgere: 25 Heste: 11 Svar: 48
Man skal generelt lade være med at rode med andre folks heste uden aftale.
Måske går hest med grime og lang snor på fordi at den er vanskelig at fange,forestil sig så at komme ud til sin hest der nu går uden grime og snor,fordi en skulle være 'venlig'
maj 2009
aug 2009
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 49 Heste: 9 Emner: 165 Svar: 665
Jeg ville dog stadig hive fat i en ansvarlig i stalden for at være sikker på at der er øjne på hesten og det ikke blot er fordi den er blevet forskrækket og rykket sig fri og derfor har rebet efter sig som enkeltstående tilfælde, for i sådan en situation ville jeg hjælpe med at få rebet af igen.
Men aldrig bare gør noget fordi man selv syntes det er det sikreste eller bedste valg hvis ikke det er din hest, det er så træls som ejer når fremmede blander sig for man kender ikke hele historien
okt 2005
Følger: 9 Følgere: 25 Heste: 11 Svar: 48
Men oftest så er der en grund til at en hest går med så langt et tov og ikke et uheld at den har det på.
Det havde været noget andet hvis det var et dækken den kunne komme galt afsted med.
aug 2009
maj 2009
Fjerne udstyr på fremmed hest