{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

Fjerne udstyr på fremmed hest {{forumTopicSubject}}

Hejsa! smiley

Jeg vil lige starte med at skrive, at hvis jeg ikke får svaret på kommentarerne herinde så hurtigt, så er det simpelthen fordi jeg lige er blevet mor - men jeg læser dem i hvert fald! smiley

Nå, til det, det hele drejer sig om...
I går gik min kæreste og jeg en aftentur. På vores vej går vi hen forbi rideskolen og dennes folde nede ved skoven. Et stykke før vi når til foldene, ser vi to damer, som står og "snakker med"/kigger på en af rideskolehestene. De står der længe. Da vi nærmer os, går de videre. Hesten står helt op til hegnet.
Da vi når folden opdager vi, hvorfor de to damer var stoppet op. Hesten går på fold med 5-10 andre heste, men netop denne hest har en grime på og i grimen er bundet et longetov (uden karabinhage). Tovet hænger de der 7 meter og slæber efter den. Jeg skynder mig hen til den og vil faktisk fjerne tovet, men da jeg kommer helt tæt på, kan jeg se, st tovet ikke sidder med karabinhage, men altså som skrevet er bundet på.. Vi snakker lidt om det, min kæreste og jeg. Jeg vil gerne egentlig tage grimen af hesten - den er den eneste på folden med grime på. Men min kæreste synes, at jeg skal lade være. Jeg kommer ogsp frem til, at det jo nok ikke er en fejl, at hesten går på fold med grime og longe, når alle de andre ikke gør. Jeg har i øvrigt heller ikke set denne hest før, selvom jeg går ture ved rideskolen dagligt, så jeg konkluderer, at hesten nok er ny, og de måske er bange for ikke at kunne fange den.

Men at gå med en 7 meter lang snor slæbende efter sig bundet i grimen, mens der samtidig er andre heste på folden, vurderer jeg egentlig som rimelig farligt for hesten. Potentielt livstruende. Jeg har tænkt på hesten lige siden... :s Jeg håber, den har fået det af!
Jeg har også tænkt på min beslutning lige siden... Jeg ved sinpelthen ikke, om jeg skulle have fjernet udstyret fra hesten.
Så jeg er virkelig nysgerrig: hvis I stod i en situation, hvor I kom forbi en helt fremmed hest på fold, som havde noget udstyr på, der potentielt kunne være livsfarligt for den eller i hvert fald udsatte den for unødig fare, ville I så tage det af den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjerne udstyr på fremmed hest
  • #1   25. aug 2022 Uh, det er lidt et dilemma. For jeg tænker ligesom dig - det må være farligt både for hesten men også de andre heste?
    Men samtidig er det jo ikke tilladt at gå ind på privat grund - som man gør, ved at tage noget af en hest. Så jeg ville nok ikke gøre det - men derimod ringe ejeren af stedet op, og spørge om det meningen, og påpege at det jo er farligt...


  • #2   25. aug 2022 Det ville give mig ondt i maven, så jeg havde nok snakket med rideskolen, for at høre hvorfor den går med det.

    jeg kan godt forstå du har tænkt på den smiley


  • #3   25. aug 2022 Jeg ville hverken tage det af eller lade den stå med det. Jeg ville da gå ind og snakke med ejeren af rideskolen, og hører om hvorfor den har torvet på smiley

  • #4   25. aug 2022 Jeg synes også, at det var lidt voldsomt at den gik med det - for ja, både den selv og de andre kan jo komme til skade ved det. Jeg havde desværre ikke tid til at vende om og finde en, jeg kunne spørge, for vi havde min søn med i barnevognen, og han var meget utilfreds og skulle hjem for at have mad. Det var sent i går aftes, ved 20-21-tiden.. Så det havde nok været svært overhovedet at finde en at tale med uanset.. Og jeg tror også deres telefon havde haft lukket.. Jeg forsøgte ikke - det faldt mig ikke ind. Der findes ikke noget så stressende, tror jeg, som et sultent spædbarn der skriger, når man er den eneste, der kan mætte det smiley Jeg kan overhovedet ikke tænke i spdan en situation smiley Jeg har bare ikke kunne slippe tanken om hesten siden :s Og har desværre ikke haft tid til at gå forbi i dag. Heldigvis er det et sted, mange mennesker kommer forbi hver dag, men nu var vi jo forbi sent i går aftes, så der kunne jo nok gå lang tid, gør der kom endnu et erfarent hestemenneske forbi...

  • #5   25. aug 2022 Nej er det korte svar.
    Man skal generelt lade være med at rode med andre folks heste uden aftale.
    Måske går hest med grime og lang snor på fordi at den er vanskelig at fange,forestil sig så at komme ud til sin hest der nu går uden grime og snor,fordi en skulle være 'venlig'


  • #6   25. aug 2022 Men omvendt, Jeanette K, så er det jo bedre at komme ud til sin hest uden grime og have svært ved at fange den, fremfor at komme ud til sin hest, der har hængt sig i et longetov, det slæbte efter den.. Jeg tror nok i hvert fald hellere jeg ville komme ud til min hest og nogen havde været venlig at fjerne det og jeg så ikke kunne fange hesten, fremfor at komme ud til min hest, og nogen ikke havde fjernet det, og så var den død...

  • #7   25. aug 2022 Forståeligt nok med spædbarnet. Det er virkelig stressende!



  • #8   26. aug 2022 Jeg havde ikke fjernet det, jeg havde gjort alt i min magt for at hive fat i en fra rideskolen og spørge om det er meningen, gået ind og banket på døren ved tilhørende hus, ringet og ringet til nogen havde svaret, jeg havde ikke ladet den stå uvist hen, men jeg havde heller ikke selv taget det af for lige netop en situation hvor en ud af 10 heste går med grime på siger mig at den kan være svær at få grime af og på, hvis alle 10 havde grime på men kun denne et langt rem, så vil det side mig den kunne være svær at fange, uanset ved så er det ikke altid bedre at have en hest uden grime der ikke kan fanges frem for at den har reb på sleb, skulle sådan en hest løbe ud er chancen for en aflivning frem for at kunne fange den langt større, et reb på 7 meter er langt og det kunne tyde på at man slet ikke kan komme i nærheden af den.

    Jeg ville dog stadig hive fat i en ansvarlig i stalden for at være sikker på at der er øjne på hesten og det ikke blot er fordi den er blevet forskrækket og rykket sig fri og derfor har rebet efter sig som enkeltstående tilfælde, for i sådan en situation ville jeg hjælpe med at få rebet af igen. smiley

    Men aldrig bare gør noget fordi man selv syntes det er det sikreste eller bedste valg hvis ikke det er din hest, det er så træls som ejer når fremmede blander sig for man kender ikke hele historien smiley


  • #9   26. aug 2022 Jeg forstår godt din bekymring,det er slet ikke det.
    Men oftest så er der en grund til at en hest går med så langt et tov og ikke et uheld at den har det på.
    Det havde været noget andet hvis det var et dækken den kunne komme galt afsted med.


  • #10   26. aug 2022 #8 men kunne man slet ikke komme til den, havde hun jo heller ikke fået grimen af den.

  • #11   26. aug 2022 Altså man kunne sagtens komme til den. Den stod helt oppe af hegnet, og de to damer, som stod ved hegnet længe, "klappede" den også og nussede den i hovedet. Den ene havde endda fat i grimen på et tidspunkt, inden de alligevel gik videre. Jeg havde ikke fat i den, og jeg forsøgte heller ikke at røre den, men den søgte vores opmærksomhed, og hvis jeg ville, kunne jeg have kysset den på mulen, uden at få stød på maven. Så tæt var den på hegnet og på mig. For ellers var min tanke jo også, at den nok var svær at fange... Men omvendt kommer hesten jo ikke ind på folden til de andre elevheste (uden grimer) med en grime ibundet et helt longetov slæbende efter sig ved en fejl...

Kommentér på:
Fjerne udstyr på fremmed hest

Annonce